aardappels uit de oven

23-10-2011 18:06 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Wij proberen gezonder te eten. Nu wil het geval dat vriend en ik niet houden van gekookte aardappelen en we eten daarom bij de groenten altijd gebakken aardappels.

Maar als ik die ga bakken moet er uiteraard ook olie in de pan.

Is er een manier om bijv. Krieltjes te bakken in de oven zonder olie, of worden ze dan droog?

En kan ik ze dan 'gewoon' in een ovenschaal leggen? Ik houd erg van lekker knapperig, dus hoop dat dit kan!

Iemand tips/ideeen hierover? Thanks!
Dit is mijn favoriete recept:

http://www.ah.nl/recepten ... &rq=rozemarijn+aardappels
Ik bak vaak rode (b.v. roseval) aardappeltjes in de oven, zonder ze voor te koken.

Gewoon even goed afspoelen, in grove stukken snijden en op een bakplaat mengen met een klein beetje olijfolie (zoals gezegd: olijfolie is echt niet slecht!) en zout + evt wat kruiden (tijm, rozemarijn of italiaanse) eroverheen en 30 minuutjes in de oven bij 200-220 graden. Is echt heerlijk!

Voor je krieltjes: ligt eraan hoe groot ze zijn en of ze zijn voorgebakken. Rauw moeten ze denk ik wel 30 minuten in de oven, maar voorgebakken zal 20 minuten wel genoeg zijn.
quote:Liv schreef op 23 oktober 2011 @ 18:28:

[...]

Ja, centimeters wil ik natuurlijk Star! Zal volgende keer mijn rolmaat erbij pakken
Aardappels met schil (de schil is het gezondst van de hele aardappel!!) schoonboenen. In partjes snijden, blokjes oid. Besprenkelen met olijfolie en wat rozemarijn en teentjes knoflook. Ong. 50 min. tot een uur in de oven op 200 graden, af en toe even omscheppen.
Zoete aardappel met beetje olijfolie en kerrie is ook lekker uit de oven.
Stevige aardappels met schil even afboenen, soms kook ik ze 10 min in het geheel. Meestal snijd ik ze zo in stukken van 2 bij 2 cm ofzo.

In ovenschaal doen, teentje knoflook met olijfolie erover en wat rozemarijn en peper en zout.

Goed husselen en op 180 graden 35-45 min in de oven. Tussendoor nog een keer omhusselen.

Je kunt ook dan pas de knoflook toevoegen, dan verbrand hij niet zo snel.

Heerlijk!

En als je gezonder wilt eten zou ik niet zo snel bezuinigen op olie hoor. Ik zou eerder kijken naar het vlees wat je eet en snacks en snoep.
een slanke variant voor aardappelgratin:

Aardappels in dunne schijven snijden. Een ovenschaal invetten met een beetje olijfolie. Aardappels met een fijngesneden ui en een teentje knoflook. Doe de aardappels in een ovenschaal en schenk er groentenbouillon bij tot ze half onder staan. Bak in een uur gaar in de oven op 200 graden .
Ik schil ze, snij ze in vieren (of tween, ligt aan de aardappel) doe ze in een kom met een scheut olijfolie, zeezout en paprikapoeder. Eventueel nog kruiden zoals rozemarijn erbij.

En dan 40-50 minuten op 220 graden. Halverwege omscheppen.
@gemini: snacken en snoepen doe ik niet, met uitzondering van groentes en fruit en af en toe een smintje of kauwgum.

Bedankt voor jullie reacties!
Rauwe schijfjes in ovenschaal,kopje water waarin bouillontablet is opgelost,en wat verse kruiden en een uitje en knoflookteentje of 3...heerlijk..
Dat klinkt lekker ladytruckster! Maar is het dan niet gewoon 'gekookte aardappel'?
quote:_flower_ schreef op 23 oktober 2011 @ 18:14:

Minder caloriën eten is niet per definitie gezonder.en word je dikker!
Neehoor, niet gekookt... beetje meer gestoomd achtig.Gooi er meestal ook nog kipfiletjes&waspeentjes ofzo bij.... lekker hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven