Alternatief bleekselderij?

24-10-2011 17:52 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik wil morgen tortellini in tomantenroomsaus gaan maken. Nu staat er in het recept dat er zeer fijn gesneden bleekselderij in moet (1 stengel). Alleen lust ik dus geen bleekselderij en daarbij moet je meteen een hele bos stengels kopen, waar ik dus vervolgens niks meer mee doe.

Heeft iemand een idee voor een alternatief?

Of zou het een hele andere smaak geven als ik het weg zou laten?

Alvast bedankt....
Ringetjes bos-ui aka lente-ui?

Ik zou het weglaten trouwens, ben er zelf ook niet dol op.
De bleekselderij maakt het gerecht in het algemeen wat frisser en wat minder zwaar op de maag. Je zou ook een stukje venkel of winterpeen kunnen gebruiken. Dit heeft niet dezelfde smaak, maar is ook lekker. Een ander alternatief is wat verse peterselie toevoegen. Eet smakelijk!
weglaten, eventueel wat selderiekruid gebruiken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb in meerdere recepten venkel als alternatief zien staan. Dat is een beetje anijsachtig, je moet ervan houden. Ik vind het zelf wel lekker. Anders winterpeen, dat smaakt wel wat zoet maar is neutraler dan venkel, of als het om kleur/opvulling van de saus gaat misschien courgette?
quote:thee schreef op 24 oktober 2011 @ 17:55:

Ringetjes bos-ui aka lente-ui?

Ik zou het weglaten trouwens, ben er zelf ook niet dol op.Ik ben er ook niet dol op, ik laat het altijd weg of ik moet weten dat het echt een gemis is. Vind de tip van Thee wel goed.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Gewoon weglaten.
Ik lust t wel, maar zou nooit zo'n hele bos stengels kopen voor 1 stengel.

Ik zou het zelf weglaten. Alternatief zou voor mij of venkel of peterselie zijn.
Ik laat het altijd gewoon weg, ik vind het veel te overheersend altijd. Ik gebruik nooit iets anders, maar wat Thee zegt bosuitjes is wel een goeie denk ik.
Ik vind het heerlijk, en ik zou het vervangen door venkel. Als ik maar 1 stengel nodig heb dan snij ik de rest fijn en vries ik in. Gaat erg goed. Gebruik bleekselderij ook altijd om bouillon te trekken.
Nooit gehoord van de kunst van het weglaten?
verba volant, scripta manent.
Een recept is slechts suggestie.
Een bosuitje is toch een heel ander soort smaak? Bleekselderij lijkt veel meer op peterselie, paksoi, dat soort frissigheid, maar een bosui is een ui-achtige, net als bieslook, prei, etc.

Ze zijn toevallig allemaal lang en groen, maar da's de enige overeenkomst. Ik zou dus voor paksoi gaan, of voor iets anders neutraal groens zoals courgette.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Ik zou ook voor paksoi gaan. Lekker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven