Herfstmenu

26-10-2011 12:28 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aanstaand weekend krijg ik 6 man te eten. Ben echt dol op koken, dat zit wel goed... Het gaat om een afscheidsdiner dus ik vind het wel leuk om lekker uit te pakken... Ik heb het volgende bedacht:

Amuse: Crostini met wildzwijnpate met bosbessenjam

Voorgerecht: Geitenkaasje omwikkeld in spek met een lekkere

salade

Tussengerecht: geen idee

Hoofdgerecht: Herfstbiefstuk met rode portsaus + risotto met bospaddestoelen

Nagerecht: geen idee!!!

Wat vinden jullie van het menu tot zover en hebben jullie nog een idee voor een tussengerecht en een nagerecht? Zat te denken aan iets met bitterkoekjes of zo of chocolade, liefst makkelijk, haha....

Alvast dank!
Ik heb op een workshop van Ramon Beuk geleerd om risotto vast met de helft van de vloeistof voor te bereiden, kan uren vantevoren, dan kost het je op het laatst minder tijd.

Dus uitje fruiten, rijst erbij tot hij glazig ziet, half glaasje witte erdoor en laten absorberen, de helft van de kokende bouillon erbij, het geheel aan de kook brengen, deksel erop, vuur uit.

Vervolgens vlak vantevoren 2/3 van de resterende bouillon door de rijst roeren, dan pas het vuur eronder aanzetten en langzaam en al roerend opwarmen tot de vloeistof is opgenomen. Rijst hoort van buiten zacht en van binnen een bite te hebben, zonodig de rest van de bouillon scheutje bij beetje erbij.

Ik vind de grootste uitdaging bij risotto maken, het kopen van een goede parmezaan. Die wordt steeds schaarser lijkt wel.
Wauw wat een lekkere dingen allemaal! :-) Van de week al een x hertenbiefstuk gemaakt met portsaus. Was zo ontzettend goed gelukt dat ik dacht, doe ik zaterdag ook, weet ik zeker dat het goed komt...

Risotto gaat altijd wel aardig goed moet ik zeggen, heeft vooral veel liefde nodig, haha...

Stoofpeertjes heb ik nog nooit gemaakt, is dat lastig? In de familie worden de peertjes veel als bijgerecht gegeten trouwens..

Dit toetje leek me ook erg lekker: Toetje: Kruimeltaart van kersen en bramen (van BGB)
quote:gemini2011 schreef op 26 oktober 2011 @ 13:08:

Heb je wel naar het bestaande menu gekeken MV? Er staat al hertenbiefstuk met risotto, dus dat staat al 'vast' Er staat biefstuk. Ik stelde die hertenbiefstuk met kersensaus voor en geen risotto. Dus vandaar. Ik heb het menu gelezen. Dan mag je toch nog wel een suggestie doen?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Vrouwtje83 schreef op 26 oktober 2011 @ 13:13:

Stoofpeertjes heb ik nog nooit gemaakt, is dat lastig? In de familie worden de peertjes veel als bijgerecht gegeten trouwens..

Nee, niet moeilijk. Ik vind het als bijgerecht ook heerlijk, maar ook als toetje.

Ik laat het altijd een paar uur of eigenlijk een nacht in de wijn marineren;

Dan krijg je die mooie dieprode kleur;

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Je hebt ook perenrood in de super.

http://www.degroeneluifel.nl/product.ph ... ticle=5485

( weet niet hoe je fotos neer moet zetten)

Onze c1000 had het ook.
Hoe laat mag ik aanschuiven?

Een tussengerecht lijkt me net iets teveel, je voorgerecht is tamelijk machtig, misschien een spoom? Wel een beetje gedateerd maar het kan best na een salade met geitenkaas/

Peren met warme chocoladesaus als nagerecht? Een kaasplateau lijkt me net iets teveel van het goede. .
verba volant, scripta manent.
Dit is ook een lekker toetje:

http://www.ah.nl/recepten ... 86&rq=bramen+bitterkoekje

Kun je evt. nog wat hangop met kaneel ofzo bij serveren.

Voor de rest ziet het er al lekker uit, je menu!
Everytime you make a typo, the errorists win.
Als toe Irish coffee?
zie trouwens dat ik herftsbiefstuk heb staan, bedoelde hertenbiefstuk inderdaad...
quote:Vrouwtje83 schreef op 26 oktober 2011 @ 13:30:

zie trouwens dat ik herftsbiefstuk heb staan, bedoelde hertenbiefstuk inderdaad...

Ja daarom kwam ik met die hertenbiefstuk omdat volgens mij het wild seizoen gaat beginnen.

Ik heb een keer bij een restaurant zwijn gegeten, erg lekker. Maar nog nooit zelf gemaakt.

Maar ree/hert is echt lekker (moet er alleen niet te bewust bij denken maar ik eet het ook maar eens in de paar jaar volgens mij).
quote:Mylene_Valerie schreef op 26 oktober 2011 @ 12:58:

[...]

De bereidingstijd is 20 min en blijven roeren dus je kan weinig anders doen. Eerst bereiden en opwarmen lijkt mij niet lekker.

Verder is een goede risotto een kunst. Ik kijk een paar kookprogramma's per dag maar het is op 1 hand te tellen bij de kandidaten waar de risotto goed gelukt is.

Verder is het volgens mij ook niet een gerecht wat iedereen lekker zal vinden.

Oja, en met portsaus heb je al iets vloeibaars op je bord, nog iets vloeibaars vind ik niet lekker op 1 bord.

Nou ja, om die redenen zou ik het zelf niet doen.

Eens. Risotto maken is niet geschikt voor dineetjes. Je bent er zeker 20 min volledig mee bezit. En 2x vloeibaar is ook niet zo'n succes.

Risotto is meer een gerecht om alleen te serveren. Als Primo zeg maar - op Italiaanse wijze. Risotto met wat Parmezaanse kaas en dan ernaa vlees & groente.

Risotto bake heb je overigens ook nog. Maar daar heb ik geen ervaring mee. Jij wel MV?
quote:sondra_74 schreef op 26 oktober 2011 @ 13:41:

[...]

Eens. Risotto maken is niet geschikt voor dineetjes. Je bent er zeker 20 min volledig mee bezit. En 2x vloeibaar is ook niet zo'n succes.

Risotto is meer een gerecht om alleen te serveren. Als Primo zeg maar - op Italiaanse wijze. Risotto met wat Parmezaanse kaas en dan ernaa vlees & groente.

Risotto bake heb je overigens ook nog. Maar daar heb ik geen ervaring mee. Jij wel MV?Nee ik ook niet Sondra.
Hmmmmmm, wat dan als bijgerecht? Is gebakken bospaddestoelen met aardappeltjes wat?
heb trouwens bij een chique italiaans restaurant risotto bij een hoofdgerecht gehad. In italie zelf doen ze het echter helemaal niet, toch vreemd of niet?
Aardappelpuree?
Pom d'uchesse, aardappelkroketjes of aardappelgratin lijkt mij lekker erbij. Champignons ook idd. Je kan een aardappelgratin met champignons maken. Of een champignon bijgerecht apart. Ik heb dacht ik nog een champ.recept waar wat port of rode wijn in zit, of vind je dat teveel drank?
Oh en als je een lekker aardappelgerecht erbij doet, volgens mij heb ik nog een lekkere salade met paddestoelen in port.

Het klokhuis heb ik er aan de onderkant uitgehaald, is even een klusje maar wel lekkerder.

MV: wat ziet dat er lekker uit! is dat aardappelgratin?
Ik serveer risotto meestal als bijgerecht, eet het minstens eens per week ter vervanging van aardappelen. Maar als je je aan de Italiaanse eetcultuur wilt houden, serveer je het inderdaad als secundo.

En Vrouwtje, als je (net als ik ) de blijkbaar nogal bijzondere gave hebt om een goede risotto te kunnen maken, dan moet je dat vooral doen! Lekker toch?
quote:Vrouwtje83 schreef op 26 oktober 2011 @ 14:42:

MV: wat ziet dat er lekker uit! is dat aardappelgratin?Ja idd. En kan niet mislukken en ook van te voren te maken en even nog een touch geven voor het opdienen.
jaaaaaaaaaaa, heerlijk risotto! :D Eet het idd ook vaak ipv aardappelen, veel lekkerder!

Maar aardappelgratin lijkt me ook wel lekker en je kan het van tevoren klaar maken dat scheelt ook weer... Oh en dan kan ik een bospaddestoelenbouillon als tussengerecht maken, ha!

Wat zijn jullie een toppers!
MV: heb je voor mij toevallig nog een goed recept voor de gratin?
quote:Vrouwtje83 schreef op 26 oktober 2011 @ 14:49:

MV: heb je voor mij toevallig nog een goed recept voor de gratin?

Ik maak deze altijd, ik doe nog tussen de laagjes een klein beetje knoflookpoeder. Niet te veel hoor maar geeft net even een lekker smaakje.

Mocht je het in die kleine schaaltjes willen doen, ik heb ze bij de Action gekocht voor 1 euro.

Ingrediënten (4 pers.)

1 kg aardappels vastkokend, geschild

75 g belegen kaas, geraspt

2 tenen knoflook, geperst

1 beker slagroom (250 ml)

Materialen

eenpersoonsovenschaaltjes, ingevet

Bereiden

Verwarm de oven voor op 180 °C. Snijd de aardappelen in flinterdunne plakjes. Leg de aardappelplakjes in lagen in de met boter ingevette ovenschaaltjes, bestrooi elke laag met een beetje kaas, knoflook, peper en zout. Schenk de slagroom over de aardappelen. Dek de schaaltjes af met aluminiumfolie en bak de gratins in het midden van de oven in 50 min. goudbruin en gaar. Verwijder de folie na 20 min. Laat de gratins uit de oven 5 min. rusten voordat u ze serveert.

Nabereiden

U kunt dit gerecht 1 dag van tevoren bereiden. Warm de gratins afgedekt met aluminiumfolie 20 min. op in een voorverwarmde oven van 180 °C.
Top, dank je wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven