ondernemend kind...

04-11-2011 08:30 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 15 maanden is een ondernemend kind. Ze klimt op de trap, de bank, de subwoofer, haar kinderstoel of onze stoelen. Ze haalt in de keuken alle laden leeg, voert de kat, weet hoe de weegschaal aan moet (piept zo leuk), belt met alle telefoons, trekt haar sokken en kleren uit, knuffelt dfe open haard, rent achter de kat aan, haalt de aarde uit de bleompotten, wil zelf eten, giet haar drinken uit over de vloer... Als ze de kans krijgt. Ze is watervlug en probeert het rustig 10 keer. Negeren, afleiden, weghalen, en soms boos worden, het helpt niks. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk dat ze zo'n actief en pienter kind is. Maar soms, zoals nu, als ik vanaf half 6 met haar wakker ben, en twee half gedronken koude koppen koffie heb staan, dan wil ik wel eens dat ze gewoon zoet gaat spelen. En eindelijk, na 3 uur wervelwind, doet ze dat ook. Ik probeer zo veel mogelijk met haar te doen, maar vaak is ze meer geinteresseerd in de afstandbediening uit elkaar halen of de stereo aan en uit zetten dan in met mij spelen. Ik kan toch moeilijk een heel kaal huis hebben...

Ach weet je, soms moet ik even zeuren, maar ze is ook echt heel lief. Wie heeft er ook zo'n wervelwind?
Ze is idd niet kleinzerig. Gelukkig maar want daar kan ik echt niet zo goed tegen. Ze valt weleens, maar dan staat ze op met zo'n koppie van;' hoorde erbij hoor!'

De draak.
Hier ook twee ondernemende kinderen, ze liepen allebei met 10 maanden ongeveer en wilden niet meer in de box........

Dochter van bijna 4 is altijd druk, fietst al een half jaar zonder zijwieltjes en wil ook altijd spelen. Ze kan gelukkig wel rustig televisie kijken.

Zoontje van anderhalf is ook zo'n boefje, alles ontdekken en overal aanzitten. Hij heeft zelfs op de opvang een aparte stoel met twee riempjes anders klimt hij eruit.
Dat ze nog niet lopen garandeerd geen rust hoor. Mijn zoontje van 15 mnd loopt nog niet los ( staat en loopt wel overal langs) maar hij is snel zat met kruipen, hoef me maar om te draaien of meneer zit opeens aan de andere kant van de kamer een bak leeg te graaien......

Of ik haal hem weg bij de vaatwasser omdat hij hij daar in wil kruipen terwijl ik hem wil leeghalen en voor ik terug ben bij de vaatwasser zit meneer al weer bijna in....

Maar als hij echt los loopt gaat t dus nog erger worden?.....
Allebei mijn jongens zijn ook zo. En de jongste, nu ook precies 15mnd, is nog erger dan de oudste. Die kon je op die leeftijd al afleiden met tv, puzzels, blokjes, duplo etc. Nu is hij 3,5 en houdt nog steeds van actieve spelletjes, fietsen, stoeien, schreeuwen etc maar kan ook heel lang zitten puzzelen, kleuren of mini loco doen. Maar de jongste...die kan werkelijk niks langer dan 30 second doen. Tv kijken duurt hooguit 5 min en dan gaat hij verder de wereld onderzoeken. Niemand en niks kan hem tegenhouden. De oudste pobeert wel 's een rustig spelletje met hem te beginnen, vertellen hoe dingen heten etc maar daar wil hij niks van weten, hij heeft zijn eigen doelen en hij gaat ervoor. Het grappige is dat hij als baby heeeel rustig was en iedereen voorspelde dat hij het tegenovergestelde van zijn broer zou zijn. Niet dus:)
Offtopic; MMP, kom je nog eens langs aan de overkant?
Ik heb niet alles gelezen, maar mijn dochter van ruim 14 mnd is precies hetzelfde. Hier zijn alle planten naar boven geplaatst, stereo in een kast met kinderslot, hek voor de keuken. Ze kan zo heerlijl door het huis razen en ik drink lekker een kopje thee bij mijn krantje. Alleen op bezoek gaan bij kinderloze mensen is soms wat lastiger
Ben ik dan zo'n beul van een ouder ?

Snoezekind zat gewoon tweeëneenhalf jaar lang in de box, en vond het niet leuk dat die uiteindelijk uit huis verdween. Kastjes opentrekken e.d. heeft hem nooit geïnteresseerd, ik zat verbaasd te kijken toen de dreumes van een kennis dat wél deed. Ook sluitingen op de kastjes e.d.

Ik dacht altijd dat die sluitingen voor honden bedoeld waren, de bouvier van de vroegere buren vrat anders de koelkast leeg.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
@yamuna, bedankt voor de link! Ik heb ze meteen besteld, want ik moest ook iets stevigs bedenken voor een klein ongeleid projectiel (12 mnd) hier in huis die werkelijk alle kasten, lades etc opentrekt en overal triomfantelijk mee rond gaat lopen (gooien). Oudste was toch iets rustiger ja...
Het ligt vooral aan het kind, denk ik, hoe je het opvoedt. Jouw kind vond de box fijn, en dus liet je de box staan. Mijn kind krijste moord en brand in dat ding, en dus heb ik hem met negen maanden weggehaald. Als jouw kind een reller was geweest, had je het waarschijnlijk niet onder krijs- en schreeuwpartijen in de box gedwongen (daar gaat je rust ). Als mijn kind de box nu nog steeds het einde had gevonden had ik haar er waarschijnlijk gewoon ingezet.
Misschien had je een ander kind? Die van mij knaagde zich rond haar eerste verjaardag een weg uit de box. Zodra ze er in zat ging de sirene aan, zo hard dat ik verbaasd ben dat de buren nooit jeugdzorg hebben gebeld. Het was of permanent oordoppen in, of kind niet meer in de box. Ze was daar duidelijk niet gelukkig, en dan voel ik me idd een beul als ik haar daar laat zitten. Echt, ik ruim met liefde voor de 48e keer de spullen weer in de la dan dat ik een hartverscheurend huilend meisje in huis heb de hele dag.
Ik zat idd ook al aan een tuigje te denken Nu loopt ze nog niet zo snel, maar ik vrees dat dit over een paar maanden heeeeeeel anders is.

En 'nee' zeggen helpt voor ongeveer drie seconden haha!
Mijn dochter wordt op het kdv inderdaad ook extra strak ingesnoerd
Tsja, kind wilde niet meer in de box, die wilde er op uit.

Prima, alleen jammer dat "gewone" dingen een stuk interessanter zijn dan speelgoed.

Nadat ie een plant heeft opgegeten (die nog giftig bleek te zijn ook) hebben we een stuk minder planten in huis. En voor de rest beveilig ik alles zo veel mogelijk.

Soms ben ik wel jaloers op moeders die hun kind alleen beneden kunnen laten spelen terwijl ze even gaan douchen, ik kan Mmetje dus echt geen 2 minuten alleen in de woonkamer laten (ook niet in onze slaapkamer trouwens, waar hij het bed als trampoline gebruikt en er dus al een paar keer afgestuiterd is), maar een ondernemend en nieuwsgierig kind is ook wel leuk. Het hoort er toch bij, dat ze gaan ontdekken hoe dingen werken en wat er allemaal kan?

Ik zie zoon allerlei (rare) dingen doen, gewoon, omdat het kan

Alleen jammer dat het gefröbel met technische dingetjes dan weer met onze stereo moet en niet met duplo of zo.

Geeft altijd verrassingen als je de stereo aan zet
Een tuigje is ideaal, ik ben volgens mij een dubbele beul.

Snoezekind zat in de box (tevreden) of dartelde een meter om me heen in zijn tuigje (dus hoefde hij niet steeds mijn hand vast te houden ofzo).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Waarom schrijf je beul? Volgens mijvind je zelf niet dat je een beul was toch? Ik krijg door de regels heen een beetje het gevoel dat je vindt dat wij met de ondernemende kinderen misschien niet streng genoeg zijn? Ik vind het maar een rare uitdrukking.
Ik zie er ook weinig beul-achtigs in. Tenzij je zo streng was dat je kind verstijfd van angst in de box zat. Maar dat lijkt me sterk

Het ene kind heeft gewoon wat meer temperament dan het andere kind. Ik schijn zelf ook precies zo te zijn geweest. Mijn moeder vindt dat heel grappig!
quote:allis schreef op 04 november 2011 @ 14:01:

Misschien had je een ander kind? Die van mij knaagde zich rond haar eerste verjaardag een weg uit de box. Zodra ze er in zat ging de sirene aan, zo hard dat ik verbaasd ben dat de buren nooit jeugdzorg hebben gebeld. Het was of permanent oordoppen in, of kind niet meer in de box. Ze was daar duidelijk niet gelukkig, en dan voel ik me idd een beul als ik haar daar laat zitten. Echt, ik ruim met liefde voor de 48e keer de spullen weer in de la dan dat ik een hartverscheurend huilend meisje in huis heb de hele dag.Hahaha echt heel grappig.
quote:snoesje666 schreef op 04 november 2011 @ 14:42:

Een tuigje is ideaal, ik ben volgens mij een dubbele beul.

Snoezekind zat in de box (tevreden) of dartelde een meter om me heen in zijn tuigje (dus hoefde hij niet steeds mijn hand vast te houden ofzo).

Maar waarom vind je jezelf dan een beul?? Snap het werkelijk niet die benaming. Leg eens uit?

Box en tuigje zijn toch handige dingen, als je kind het ook best vindt?
quote:lisa077 schreef op 04 november 2011 @ 16:29:

Ik zie er ook weinig beul-achtigs in. Tenzij je zo streng was dat je kind verstijfd van angst in de box zat. Maar dat lijkt me sterk

Het ene kind heeft gewoon wat meer temperament dan het andere kind. Ik schijn zelf ook precies zo te zijn geweest. Mijn moeder vindt dat heel grappig!

Nou, zou mijn moeder kunnen zijn!! Als ik eens 'klaag' over het een of ander staat ze altijd meteen klaar met een 'tja, van wie zou ie dat nu hebben :-)'. Gelukkig ook over leuke dingen hoor, zo is mijn manneke echt (bijna) altijd vrolijk, dat scheen ik vroeger ook te zijn. En ondernemend was ik dus ook.

En streng ben ik zeker wel, daar kan het niet aan liggen. Als ik hier te vaak nee moet zeggen gaat ie in de box, en als ie in de box blijft brullen gaat ie naar bed. Moet er wel bij zeggen dat papa nog strenger is en dat daar dan ook beter naar geluisterd wordt.
Hier ook zo'n druktemaker. En hij is pas 12 maanden oud! Ik houd mijn hart vast... . Hij kan geen minuut stil zitten, speelgoed vindt hij maar 5 minuutjes interessant en dan moet hij weer kruipen, lopen, rollen, klimmen. Ik zit per dag zo'n 4 uur met hem in het park, omdat hij binnen z'n ei niet kwijt kan. Buiten is er zoveel te zien en te ontdekken dat hij wel geboeid blijft.

Hij trekt de veiligheidsdingetjes uit de stopcontacten, grijpt naar alle honden/katten/vogels die hij op straat tegenkomt, trekt kastlades/deuren/de vaatwasser open en dicht, klimt op tafel, noem het maar op. Ik snap niet van wie hij het heeft, want mijn man en ik waren allebei heel rustige kinderen.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
- en - is + chryssa
Blijkbaar, ja.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
mijn zoontje van 10,5 maand doet dit ook:-). ik vind het wel leuk eerlijk gezegd. Mijn kind kan trouwens wel zoet spelen en zichzelf vermaken. En huilt nooit. Dus vooralsnog vind ik het lief en schattig dat hij zo ondernemend is (heeft ie denk ik van mij, dus herjen wel wat).
Wat grappig om deze verhalen te lezen. Mijn dochter(23 maanden) is juist zeer voorzichtig. Die klimt haast nergens op, okee ze haalt wel graag alle kasten leeg als we eventjes niet opletten. Maar als we op straat lopen zet ze geen stap verder voordat ze mijn hand heeft vastgepakt
Heerlijk rustig lijkt me dat Mijn dochter is inmiddels de schrik van de kinderboerderij. Ze heeft laatst rennend als een herdershond alle schapen de boomgaard doorgejaagd, terwijl ze gilde: "schaapjes, schaapjes, kom hier dan!"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven