Oktober 2011

29-10-2011 19:19 1717 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn alweer een half jaar moeder!

(o.k., de moeders van een tweede kind al wat langer )

Onze baby's worden echte mensjes zeg ik altijd. Bijvoeding is geïntroduceerd en flessen en borstvoeding worden langzaam minder. Doorslapen hebben sommige oktoberbaby's al helemaal door, anderen helemaal niet. Maar ontwikkelen doen ze zich prima. Zitten, rollen, tijgeren, een enkeling kruipt al.

Hier ons eerste topic.

Naam:Lft:Bijzonderheden: Van:Geboren 7up19856 maanden: 7880g, 67,5cm1e kindje21 september

Zoon J. Elize 8019807,5 maanden: 8300g, 69cm1e kindje19 september

Zoon J. Noerie19775,5 maanden: 8200g, 69cm2e zw, 3e kindje14 oktober

Dochter K. Zotte_quijote19826 maanden: 8500g, 68cm1e kindje13 oktober

Dochter N. Reen326 maanden: 69,5cm, 8280g.1e kindje25 oktober

Dochter M. Lisanne83276 maanden: 7200 gram, 68cm1e kindje23 oktober

Zoon L. Zizaza276 maanden: 68cm,7900gr1e kindje29 oktober

Zoon Sperzieboontje245,5 maanden:8245 gram en 70cm1e kindje30 oktober

Zoon S. Es145019806 maanden: 7400g, 67cm1e kindje17 oktober

Dochter Liesje Fruitfris19816 maanden: 64,5cm, 6420g.

1e kindje23 oktober

Dochter A. Sanloes19786,5 maanden: 8115g, 68cm2e kindje, dochter juli 200922 oktober

Zoon J. Linnepin19816 maanden: 8700g, 72cm2e kindje (1e dochter juli 09)30 oktober

Zoon F. Marie81306 maanden: 66,5cm 7370g1e kindje2 november

Dochter Milobiyu366 maanden . .68 cm 7370 gram2e kindje12 november

Zoon E.
@wakker zijn: B. sliep gister de hele dag tussen de voedingen door (elke twee/drie uur). Vandaag was hij bijna de hele dag wakker en wilde elk uur drinken. 's Nachts slaapt hij langere stukken (drie/vier uur). Die boekjes kloppen echt niet!
lucy en lisanne

egoverhalen posten vind ik juist leuk, om te horen hoe het met jullie gaat. dat jullie meelecen weten wij ook zo.

lisanne, de kraamtranen zijn idd echt k*t en dan had ik nog niet eens issues met voeden. sinds vandaag voel ik mij weer bijna mijzelf en niet meer alsof ik stiekem ieder moment in tranen uit kan barsten.
en kate al zo goed gegroeid
Ben er ook nog hoor...in de meeleesmodus. Hier ook (gezellig) druk met 2 koters, vind het wel goed te doen hoor, maar kijk uit naar de dagen dat we met z'n 2en thuis zijn, of dat de oudste naar KDV is...even wat rust in de tent, want je blijft maar lopen, schoonamaken, voeden , spelen. Wel heerlijk weer er op uit aan het trekken, want de muren komen af en toe op me af. Ook ik begin dit weekend met FV erbij, over 9 weken weer aan het werk, en ga langzaam afbouwen dit keer; vorige keer flinke borstontsteking gehad, en daar zit ik niet op te wachten! Zit nu op 7 voedingen op een dag (gemiddeld), allemaal met rechterborst met tepelhoedje. Toch fijn dat het goed gaat....

Want echt RESPECT (ja, zeg het even flink hard!) voor al die bikkeldames die zo aan het tobben zijn met de voedingen. Een dikke knuffel als het lastig gaat (Lisanne en Lucy). BV is inderdaad handig als het goed loopt, maar als je ermee loopt te klooien dan kan het je flink onzeker maken. En hoe slecht het misschien ook klinkt, ik vind het af en toe zo enorm belastend dat ík alleen degene ben die er verantwoordelijk voor is. Niemand die het van je over kan nemen, je moet altijd in de buurt blijven (nooit eventjes een paar uur alleen de stad in, even wat anders aan je hoofd dan baby) en dan al die mensen die commentaar geven en zeggen dat je het niet persoonlijk moet opvatten. Hoezo?! Dat kán toch niet anders, het komt uit mijn lichaam! Ik kan er ook erg slecht tegen als vriendlief commentaar geeft ("Hij heeft zeker wel dorst"...hoezo, hij heeft nét een voeding gehad!)

Zo...voor nu makkelijk praten omdat het bij mij relatief goed loopt, maar snap het heel goed dat er grenzen zijn en dat je dan gewoon lekker voor FV kiest; niets mis mee!

@Kraamtranen; ik heb er wederom geen last van gehad (vorige keer ook al niet), dus geen idee hoe het voelt. Ben wel sneller op m'n tenen getrapt, kraamboosheid misschien?! Wel merk ik dat ik wat moeite heb met manlief; heb het idee dat we momenteel alleen maar papa/mama zijn, krijg echt wel weer de behoefte om ook eventjes af en toe niet alleen maar 'mama' te zijn. Is dit herkenbaar voor anderen?

@Flesvoeding; welk merk geven jullie? Ben me momenteel aan het orienteren. Heb vorige keer gewoon Nutrilon gegeven, maar als ik nu kijk naar prijsverschil, pfff...neig nu naar Kruivat huismerk, jullie daar ervaring mee?

@Kleding; Es, goed bezig met het inrichten van je kast! Hier staan de verhuisdozen met m'n gewone kleding al ruim een week voor m'n kast, maar kom er niet aan toe het opnieuw in te ruimen. Lekker om je eigen kleding weer aan te hebben he?! Ik wacht nog eventjes met shoppen, moet nu nog rekening houden met de BV en binnenkort kan ik dan alles weer aan, heb er nu al zin in om flink toe te slaan in de uitverkoop!

@ Boekjes....pff, geen enkel kind doet het volgens het boekje volgens mij! Hier slaapt L. in etappes, meestal 's ochtends een flinke ruk tot een uur of 10, daarna poosje wakker tot uur of 12, nog even dutje en dan weer tijd voor voeding. 's Middags rond 3 uur weer. Einde van de middag bijna altijd wat mopperig/onrustig en 9 van de 10 keer met avondeten net weer voeding. Niet erg handig. 's Avonds drinkt 'ie wat vaker, om de 2,5 uur. Nacht wel 'vast' ritme. Rond 10 uur meestal voeding, dan weer rond 1 uur en rond half 6. Dan weer slapen tot half 10. Mag niet klagen dus qua nachtrust, red de 6 uur slaap meestal wel. Wel heeft L. moeite met inslapen 's nachts, vannacht muziekje aan gezet en dat ging al beter. (of ik viel er heerlijk van in slaap zodat ik het niet heb gemerkt )

@Spugen; L. spuugt momenteel best wel vaak na een voeding. Of hij geeft iig elke keer mondjes terug. Kan 'm elke dag wel keer of 2/3 verschonen. Boeren doet 'ie ook niet heel goed, meestal pas na minuut of 10. Iemand tips? (herken dit nl. helemaal niet van oudste zoon, die spuugde nooit!)

Fijn weekend allemaal!

Liefs
@wipstoeltje (Noerie): ik heb dit opgezocht. Als het stoeltje bijna plat kan, kan de baby er al vanaf een week of 4 in (als het hoofdje niet meer te erg kantelt). Rechtop zittend kan pas later natuurlijk. Wel zeggen ze maximaal 2 uur per dag. Joris vindt het vaak fijn. In de box wordt hij na een tijdje onrustig (hij grijpt dan per ongeluk een speelgoedje vast en gooit het op zijn hoofd, en dan miepen natuurlijk). In het wipstoeltje ligt hij geboeid rond te kijken.

@spugen (Juffrouw_Jansen): mondjes teruggeven is niet zo erg. Boeren duurt hier ook even. Joris geeft vaak een mondje terug en meestal een uur later nog wat melk-met-snot-spuug. Als je een spuugdoek als slabber onder zijn kin legt hoef je niet steeds een schoon truitje te pakken...

@Lucy: ach ik heb erg met je te doen meid! Ik kan je de frustratie met opa's en oma's zo goed voorstellen, ook al bedoelen ze het goed. Veel sterkte dit weekend...

@Milo: jij ook veel sterkte!

Ik denk trouwens dat Tukkert inmiddels wel bevallen is. Zou alles wel goed zijn...? Wat en wanneer is haar laatste berichtje geweest, weet iemand dat?
Grr, merk dat ik man toch een beetje moet pushen om wat dingen met de baby te doen. Hij is op zich wel welwillend maar uit zichzelf zal hij niets bedenken. Als ik zeg dat hij de baby even van mij moet overnemen dan doet hij dat maar hij zal haar nooit op eigen initiatief nemen. En hij trekt voor mijn gevoel nog iets teveel zijn eigen plan en heeft niet door dat ik het ook vermoeiend vind 24 uur per dag voor de baby verantwoordelijk te zijn.

Vanochtend had ik het even helemaal met hem gehad toen hij aangekleed beneden kwam met de mededeling dat hij even de stad in ging en dat hij dan vanmiddag even kon hardlopen en boodschappen halen.

Naar de stad mocht hij van mij, maar nu heb ik hem samen met A boodschappen halen gestuurd. Zodat ik nog even kan slapen, wat ik nu ga doen anders heb ik er nog niets aan. Al vind ik het tergelijk vervelend dat ik de tijd die ik voor mijzelf vrij maak voornamelijk besteed aan bijslapen. Ik weet dat dat het beste is maar heb er niet altijd zin in.

Nu is het helaas echt wel nodig want ik ben bang voor een borstontsteking aan mijn rechter borst. Doet pijn. En omdat het de borst is waaraan vaak erg onrustig drinkt ben i kbang dat zij die vaak niet goed leegkrijgt. Vandaag maar vaak aanleggen en ik ga snel op zoek naar een kolf om ook daarmee te gaan oefenen.

ELIZE, ik denk dat zowel Tukkert als Marie bevallen zijn n u te druk voor het forum.
Ik ben erg benieuwd naar Marie en Tukkert! En Lu heeft ook al lang niets geschreven.

Es: dat man weinig doet is herkenbaar. Vriend staat hier klaar als ik iets vraag, maar hij verzint het niet zelf. Gaat wel lekker naar vrienden, sport en doet allerlei leuks. Soms ben ik best een beetje jaloers. Ik denk dat je als stel weer een nieuw evenwicht met bijbehorende taakverdeling moet krijgen. Weten de mensen met kinderen hier meer over?

Vandaag ben ik begonnen met kolven na elke voeding. B. moet elke voeding 20 ml extra krijgen met de fles. Als het me niet lukt om dat te kolven, krijgt hij kunstvoeding. De eerste keer had ik precies genoeg. Ben benieuwd hoe snel de productie wordt opgeschroefd. Iemand ervaring? Ik heb woensdag in mijn hoofd als deadline.

Noerie: wat groeit Kate goed! Super!

Jj: echt knap dat de voedingen met één borst goed lopen. Hoe bouw je de bv precies af? Steeds een voeding vervangen door fles? En op dat shoppen in de uitverkoop verheug ik me ook al. De laatste dagen gaat het de goede kant op met mijn buik, alle hoop om in januari weer iets fatsoenlijks aan te kunnen.
Zo ook Zizaza komt weer bovendrijven...

Heb een redelijk zware week gehad maar het lijkt nu allemaal een beetje op zijn plaats te vallen... behalve dan dat we er net achterkwamen dat de geboortekaartjes die vandaag bij iedereen op de mat zijn gevallen 2010 hebben staan in plaats van 2011.....

dus...

Ik werd op donderdag gestript en kreeg een uur of zes daarna toch wel weeen maar niet echt snel op elkaar. Vrijdag om 12 uur gebeld met het ziekenhuis en die vroegen me te wachten tot 's avonds en weer terug te bellen. De weeen werden wel heviger maar kwamen niet sneller dan om de 5 minuten.

We moesten toch maar komen en toen werd ons verteld dat we niet meer naar huis gingen en als ik over 2 uur nog niet goed was opgeschoten dan zouden ze de vliezen breken.

2 uur later dacht ik het allemaal heel goed te doen, goed alles aan het opvangen en ik dacht: "ach die ruggenprik hoeft nog niet echt." Toen braken ze mijn vliezen. De eerste "droge" wee daar schrok ik toch wel van. Toen heb ik om een ruggeprik gevraagd... die kon pas 3 uur later gezet worden door spoedgevallen.... 3 uur weeen die ik voor mijn gevoel al eigenlijk net niet meer kon hebben.

Toen kwam eindelijk de anestetist en ze deden er meteen maar een infuus weeenopwekkers bij... De ruggeprik deed het maar een beetje... en door de opwekkers werden de weeen zo hevig dat ik in 1,5 uur van 4 naar 10 cm ben gegaan. Toen ik begon te zeggen dat ik het echt niet meer trok en moest poepen bleek ik dus al even persweeen te hebben...

Mijn zoon is in 6 minuten geboren. Was nog even heel eng want moest stoppen met persen toen zijn hoofd er uit was omdat hij het koord om zijn nekkie had.

Baby deed het meteen perfect maar ik bleef bloeden. Ongeveer een liter verloren en mocht dus ook pas de volgende dag naar huis.

In het ziekenhuis hebben ze hem verkeerd aangelegd waardoor ik met tepelkloven de kraamweek in ben gegaan.

De borstvoeding liep niet omdat de kleine te weinig energie had om te drinken. Dus een paar dagen met spuitje en kolven gevoed. Daarna hem steeds eerst een beetje in een breastflow fles gegeven en daarna de borst. Donderdag viel het kwartje en sindsdien drinkt hij gewoon goed!

Ik heb wat extra kraamzorg omdat ik in de eerste dagen dicht tegen een depressie aanzat. Ik kreeg beelden van mijn zieke broer terug en werd bang voor mijn baby en heb zelfs gedacht: "was hij er maar niet." Dat is nu gelukkig echt over.

Gelukkig erg goede begeleiding en vandaag voor het eerst naar buiten geweest. Nu dus de kaartjes opnieuw versturen en door met het leven met de mooie kleine man.

Ik heb meegelezen de afgelopen dagen en ga er weer een beetje proberen te zijn.

Heel veel liefs,

Zizaza
die geboortekaartjes, nu vervelend, straks een leuke anekdote!

Vervelend van de bijna depressie. Blijven praten, niets opkroppen! Ook al denk je dat je gedachtes niemand interesseren.
Hier ook sinds vandaag last van de kraamtranen, heel vervelend! Moet vanuit het niets huilen en vraag me dan af of ik dit allemaal wel kan. Morgen is de kraamhulp voor het laatst, dus dat wordt vast ook weer huilen. Ik ben ook enorm moe, vannacht een beroerde nacht gehad. S heeft in 24 uur, 14 x gedronken. Ook heeft hij heel veel krampjes, en zijn we begonnen met infacol, hoop dat het gauw beter gaat. Nu is het vaak een uur brullen na 45 minuten voeden, dus van slapen komt dan niet veel. Verder ben ik wel heel gelukkig hoor, en manlief helpt me waar hij kan, maar het is gewoon zo'n heftige tijd, ik moet het allemaal echt nog even verwerken.

Het spijt me dat ik veel ego postjes doe, ik hoop dat ik er gauw weer wat meer kan zijn.

Wat betreft kleertjes en spugen, S krijgt een slab om tijdens het voeden, en ik hou een spuugdoek bij de hand, dat scheelt een hoop vieze truitjes!

Verder doet S het goed, nog 60 gram en dan is hij weer op zijn geboortegewicht!
Jullie zitten natuurlijk nog steeds in de kraamweek Spperzie en Zizaza, lijkt hier alweer eeuwen geleden.....

En wat vervelend de krampjes van S, hier word ik al gek als A er 10 min last van heeft.
Hier weer een blijere lisanne. Het is zo'n goed besluit geweest om even alleen te kolven en dat met de fles te geven. Voelde me vandaag weer mens ipv lopende melkfabriek. We zijn heerlijk naar buiten geweest en L heeft ook een poos buiten in de kar gestaan.

Heb weer tijd en zin in bezoek en tussendoor kort een boekje lezen.

Meiden die zitten te tobben: luister naar je gevoel!!!!!!

Hier ook een man die het lastig vind. Hij heeft vaak even tijd voor zichzelf nodig. Kan dan rustig tot 2.30 s'nachts beneden zijn en de volgende morgen uit willen slapen. Vanmorgen was ik zo gek om hem ontbijt op bed te brengen. Zou toch andersom moeten zijn bij een kraamvrouw van 2 week.

Maar goed voel me dus goed vandaag en ben al weer druk met het huishouden. Wasje draaien enz. Hoe snel deden jullie dat allemaal weer? Want volgens mij vind manlief het wel weer tijd worden ondertussen.

@ Zizaza klinkt pittig meid wat je allemaal hebt meegemaakt. Gooi het er hier maar lekker allemaal uit. We begrijpen elkaar hier heel goed volgens mij. Ik vind het in ieder geval fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die niet op een roze wolk zit.

Praat er lekker over en probeer van de kleine momenten te genieten.

@ sperzie. vervelend he die tranen. Ik werd er ook zo verschrikkelijk moe van van dat huilen.

En krampjes vervelend zeg, hopelijk werkt de infacol.

@ lucy ik hoop voor je dat het lukt het nakolven. Zou fijn zijn toch.
Jouw man vind het wel weer tijd dat jij iets in het huishouden doet? En jij brengt hem ontbijgt op bed? Je bent hartstikke gek.

Ik doe wel het een en ander in het huishouden, beetjes wasjes draaien en de vaatwasser inruimen. Gewoon waar ik aan toe kom. Mijn man zou het niet in zijn hoofd moeten halen er iets van te vinden. Dan hebben wij écht ruzie. Die hadden wij net sowieso al bijna. Nu afgesproken dat ik naar bed ga en hij A bij zich houdt, dan slaap ik beter.

Ik zit vandaag wel vaak op het forum dat komt denk ik omdat ik moe ben, maar niet steeds zin om te slapen en ook geen energie heb voor andere dingen. Maar nu dan écht naar bed.
vanmorgen slijmprop verloren en rest vd dag weer niks helaas.bij zoon

begonnen weeen drie uur erna dus kreeg wat hoop. nu weer afwachten helaas.
Lisanne: fijn dat je je wat beter voelt. Wel overdreven om dan meteen man ontbijt te brengen . Mijn vriend verwachtte ook na anderhalf/ twee weken dat ik weer huishoudelijke taken ging doen. Ik was daar niet altijd aan toe: goed opletten dat je niet teveel doet hoor!

Sperzie: het is gewoon een heftige tijd. Doe rustig aan en neem alle tijd om de boel te verwerken. Wel heerlijk dat het met S. zo goed gaat. Dat slaapgebrek is slopend hè? Dat zal de kraamtranen ook wel versterken.

Zizaza: heftige bevalling hoor! Goed dat je zelf doorhebt dat het niet goed ging, goede begeleiding is dan wel prettig. En als ik

lees wat jij het afgelopen jaar hebt meegemaakt: zwanger, broer overleden en bevallen, dan is het logisch dat je het zwaar hebt.

En die geboortekaartjes wordt echt een goede anekdote!

Es: leuk toch dat je vaak op het forum zit? En jij klinkt wel stoer tegenover man: " dan zouden w ruzie krijgen". Ben jij echt zo assertief? Bij mij is het vaak zo dat ik het wel denk, maar niet durf te zeggen. Mijn vriend laat zich dit weekend trouwens van zijn beste kant zien. Hij vindt dat kolven zo sneu voor me dat hij steeds vraagt of hij nog iets moet doen. En vannacht heeft hij bij elke voeding geholpen!

Het kolven levert helaas te weinig op en B krijgt nu naast de bv kunstvoeding. Ik vind het lastig om te bepalen hoe lang ik moet doorgaan met kolven. Ik ga morgen naar cb om te overleggen, en de lactatiekundige bellen. Voeden, kolven en fles geven duren meer dan een uur en dan kan ik anderhalf uur later weer opnieuw beginnen. Als B niet snel weer helemaal naar bv kan, ben ik geneigd om over te stappen naar de fles. Wat zouden jullie doen?
Milo: slijmprop verliezen is tenminste iets! Voel je al wat intussen?
nee helaas niet bij zoon had ik t ook en toen begonnen de weeen drie uur later.heb

net schoonmaak woede gehad en dat had ik bij de eerste dus voor t verliezen vd

slijmprop. Haha alles gaat anders.nu uit puffen..ben alleen moe dus tot nu toe
@Zizaza: Wat heftig allemaal. Ik blijf het bij iedereen zeggen: veel praten over de bevalling en wat er allemaal bij kwam kijken. En vooral bij andere moeders. Ik heb gemerkt dat die echt luisteren en ook doorvragen.

@Sperzieboontje: Jeetje, een uur brullen en dan nog 45 minuten voeden! Dan ben je inderdaad net klaar voordat de volgende sessie weer begint. Sterkte meid. Ik hoop dat je toch ook even fijne momenten met je kleine hebt om het te compenseren.

@Lisanne: Hoe snel je het huishouden oppakt, hangt van je herstel af. Ik was in de kraamweek al vanaf de derde dag (behalve tijdens mijn middagdutje) beneden. Dus was al snel weer mobiel en vond het ook lekker om in huis te rommelen (=huishouden). De kleine slaapt tenslotte een groot gedeelte van de dag. Maar luister goed naar je lichaam. Als je nog aan het herstellen bent en erg moe bent, dan doe je toch lekker rustig aan met het huishouden?

Tip: Ik som vaak eerst even op wat ik allemaal ga doen en dan vraag ik mijn vriend om 1 ding te doen. Bijv: ik ga even wasje draaien, opvouwen en de vaatwasser inruimen. Wil jij dan even stofzuigen? Omdat ik dan al 3 dingen ga doen, kan hij dat ene ding vrijwel niet weigeren.

@Lucy : Lastig om te zeggen wat ik zou doen. Goed idee om er met het cb over te praten. Zo te horen ben je ook weer uren bezig met voeden enzo. Dat kost echt heel veel energie. Ook voor jou hoop ik dat er voldoende compensatiemomenten zijn.

Met mij en A gaat het prima. Vaak drinkt ze 10 minuten, dan even verschonen en dan andere borst nog even aanbieden. Volgens kv komt er veel melk tegelijk uit, waardoor ze tijdens het verschonen even op adem kan komen en dan daarna weer verder kan drinken. Anders komt ze te snel weer.

Inmiddels ben ik ook aan het kolven. Dit ben ik een beetje aan het uitproberen tijdens de dag. Hierdoor heb ik voor 's avonds een flesje staan die mijn vriend geeft. (heeft hij zelf aangeboden). Hierdoor doet hij de voeding van begin van de nacht. (we hebben nog geen schema, maar meestal rond de 1:30). Ik doe zelf de voedingen van later die nacht en de ochtend, zodat hij dan door kan slapen. Heel fijn zo. Daarnaast vindt hij het ook ontzettend leuk om zelf een flesje te kunnen geven.

Balen dat sommige mannen zo initiatiefloos zijn. Die van mij vindt het allemaal superleuk. Ik heb echt het idee dat we het met z'n tweeën doen. Omdat wij boven ons kantoor wonen, is hij er overdag ook vrijwel altijd. Dus als ik toe ben aan een dutje en A wakker is, dan neemt hij haar gewoon even lekker op schoot.

Wel merk ik dat ik ontzettend onzeker ben over 'hoe het moet/hoort'. Er zijn zoveel dingen die ik nog niet weet. Gelukkig is vriend heel nuchter en sleept me er wel doorheen als ik zo'n onzekere bui heb.

Tot slot nog een vraag: Wat 'doen' jullie met je kindje als hij of zij wakker is? Bij mij blijft het vaak bij even knuffelen of liedjes zingen. Soms even door het huis lopen en dingen aanwijzen.
Nou, ik kom ook even wat schrijven, want ik voel me al dagen schuldig dat ik niks heb laten horen. Maar heb gewoon het gevoel dat ik nog geen eens tijd heb om m´n kont af te vegen, zo dat is eruit!

Het gaat hartstikke goed met de kleine N, beter kan eigenlijk niet, ze groeit goed, drinkt goed en slaapt goed en het is echt een schatje, ben helemaal verliefd op haar.

Alleen eerst vond ik het heel erg moeilijk haar aan vriend te geven want ik dacht dat ik de enige was die wist wat het beste voor haar was. Het was echt een leeuwinnengevoel, ik vertrouwde hem haar niet echt toe, erg he?!

Dus ik liep er eigenlijk een beetje de hele tijd achteraan, ja echt heel irritant. Daarbij was ik dan ook nog megagevoelig (lees: bij elke scheet een half uur in tranen) en ook nog eens geirriteerd naar vriend toe. Dus het was me toch een partij gezellig hier in huis. Daar werd ik ook weer gefrustreerd van, want ik had het allemaal zo anders ingebeeld, het perfecte gezinnetje, gezellig met z´n allen op die grote roze wolk.

Gelukkig gaat het een stuk beter en heb ik een paar dagen niet gehuild. Maar die tepel blijft zo´n zeer doen en ik heb jullie adviezen opgevolgd, maar nee geen verbetering. Echt balen, want ik ga echt door de grond van de pijn. Echt heel vervelend.

Steeds als ik bedenk dat die weer aan de beurt is, breekt het zweet me uit. Ik heb van de gynaecoloog een creme voorgeschreven gekregen, daar zit een verdovend spulletje in, maar ook dát helpt niks.

Misschien ga ik dalijk eens voor het eerst kolven.

Maar het uit handen kunnen geven van het voedmomentje met mijn meisje vind ik dan wel weer moeilijk, want dat is nog het enige waar zij mij exclusief bij nodig heeft. Ach ja, ik zal wel weer overdrijven. Die rothormonen ook.

Ik heb zelfs jankend mijn angst uitgesproken naar mijn vriend dat ik niet wil dat N. net zoals ik met 18 jaar uit huis zal gaan. Hahaha, mijn vriend keihard lachen en ik nog harder huilen.

Ik, die relaxte Zotte, ik had nooit maar dan ook nooit gedacht dat ik zo zou kunnen reageren.

Ach ja en voor de rest gaan we lekker veel naar buiten en ondernemen we nu wel wat meer dingen. Met de grote zus (de dochter van mijn vriend) zijn we gisteren gaan shoppen en dat was erg gezellig, de twee meiden allebei een fuchsiakleurige jurk gekocht, helemaal happy.

Zo, ik ga weer gauw verder hier. Ik schrijf gauw wat persoonlijks naar iedereen.

Liefs!
Ik heb het idee dat de Infacol een beetje begint te werken, S is wat rustiger na het drinken, heeft nog wel krampjes, maar minder hevig! Dus het brullen is nu een stuk minder, ik hoop dat het de komende dagen steeds wat beter zal gaan.

@Zotte, Ik smeer na iedere voeding Bepanthen op mijn tepels. Dit omdat ik last heb van kloofjes. Ik merk wel verschil nu, het is nog wel pijnlijk als ik S aanleg, maar de kloofjes zien er al beter uit. Bepanthen hoef je ook niet te verwijderen voor het voeden, dus dat is wel prettig!
Zo, jullie zijn ook weer boven water. Leuk jullie verhalen te lezen. Al zijn de verhalen zelf (over pijnlijke tepels, rothormonen, tranen en slecht aankomende kinderen) misschien niet leuk. Vind het wel leuk om de verhalen te lezen en dingen te herkennen.

Zotte, zit jij er nu al over in dat zij straks het huis uit gaat? Dan heb je het wel heel erg. Maar tegen die tijd wen je daar ook weer aan. Ik heb wel eens gehoord dat je kinderen vanaf het moment dat ze geboren zijn moet leren loslaten. Dat klopt eigenlijk wel. Ikzelf heb ook vaak het idee dat ik het beste weet hoe het moet, maar dan laat ik man toch bewust het zelf oplossen en meestal gaat dat ook gewoon goed. Uiteindelijk lijkt een kind dat zich net zo makkelijk door papa als mama laat troosten wel zo relaxed en dat ik niet altijd overal acheraan hoef te zitten.

Lucy, ja als mijn man dingen zou verwachten waarvan ikzelf vind dat ik er nog niet aan toe ben, dan zouden wij ruzie hebben. Ik ben best fel wat dat betreft en kan best goed voor mijzelf opkomen. Te goed misschien, want ik kan ook onredelijk zijn. Gelukkig "verwacht" hij niets van mij. Ik doe eigenlijk alles weer en vind zelf dat ik best het een en ander kan doen zolang ik mij goed voel en A slaapt. Maar als het nu een dag niet lukt omdat A uit haar doen is of omdat ik te moe ben dan moet hij echt niet aankomen met verwachtingen. Dat zou hij ook nooit doen trouwens. Ik denk dat hij wel redelijk aan mij kan zien of ik alleen lui op de bank heb gelegen of dat ik moe ben van andere dingen. Was ook tijdens de zwangerschap al zo.

Kolven, ik heb een kolfapparaat gekocht en krijg die hopelijk dinsdag. Dan ook eens kijken hoe dat werkt bij mij. Eerst wilde ik er eerst een huren, maar nu in een opwelling toch maar direct een gekocht. Anders verkoop ik hem wel weer op marktplaats.

Fruitfris, jou man klinkt ideaal. Helaas hier geen man die van nature handig is was huishoudelijke klussen en kinderverzorging betreft. Dus hij heeft nog wel wat aanwijzingen nodig en ziet dingen niet uit zichzelf. Ben benieuwd hoe dat straks gaat als hij alleen met haar thuis is.

Ik doe met A trouwens niet veel als zij wakker is. Ik weet dat het goed is om tegen babys te praten en dat je gewoon alles moet vertellen waar je mee bezig bent en zo maar ik ben heel inspiratieloos. Ik zit dus vaak met haar op schoot, wat gekke bekken te trekken en daarnaast heb ik de laptop staan waarmee ik op het forum bijlees
Hey! Wat een leuke en lieve foto's weer op de Hyves!! Wat een mooie kinderen hebben we toch :-)

@zotte: herkenbaar jouw verhaal over het 'niet willen loslaten'. Hier soms ook het gevoel dat alleen ik weet wat mijn zoontje wil en dat alleen ik hem dat kan bieden. Maar zoals ES ook al schreef; het is wel prettig als hij ook door zijn vader getroost kan worden, dus we moeten het echt loslaten! Wel heel fijn dat alles goed gaat met N.! Alleen wel balen van je tepel...

@voeden: respect voor de meiden die voeden, kolven en de fles geven!! Ik voed alleen, maar daar heb ik voor mijn gevoel al een dagtaak aan. Vind het soms vervelend dat je daarna maar een uurtje iets voor jezelf/ het huishouden kan doen. Maar goed, mag niet klagen! En het is echt geen schande als de bv niet lukt hoor! Ik denk dat ik dan echt over zou gaan op fv! Zo veel relaxter dan! Maar jullie kunnen iig niet zeggen dat jullie het niet geprobeerd hebben!

@spelen met de baby: hier een wakkere baby na de voedingen. Duurt ongeveer 3 kwartier. Daarna gaat hij nog een uurtje slapen en is het weer etenstijd . Tijdens het spelen heb ik hem op schoot en dan zing ik liedjes en vertel ik inderdaad wat tegen hem. Maar dit duurt ongeveer een half uurtje... Daarna ga ik ook het forum bijlezen haha. Hij lacht nu echt met geluidjes!! Dat is wel erg leuk tijdens het liedjes zingen. Als hij een beetje huilerig is, dan ga ik idd rondje woonkamer lopen en dan kijkt hij z'n ogen uit naar de schilderen en de tv haha.

@Es': en welke kolf heb je gekocht? Ben benieuwd of het je bevalt. Niet schrikken als er in het begin maar een paar ml uitkomt hoor! Je borsten moeten wennen aan een kolf.

En begrijp nu je Verhaal over het buiten laten staan van de kinderwagen wel haha. In mijn situatie is het niet mogelijk, omdat hij dan op straat staat haha. Dus vandaar dat het voor mij heel raar klonk....

@Milo: hopelijk gaat het snel beginnen! Maar het verliezen van de slijmprop zegt idd niets. Bij mij duurde het nog 4 dagen voordat de weeën begonnen. Maar succes alvast!

@Elize: en hoe gaat het met het blokvoeden??

Hier gisteren naar een feestje geweest en ons mannetje weg gebracht naar opa en oma. Was wel even moeilijk, maar ook lekker om er even uit te zijn met z'n 2en!

Het naveltje van J. is trouwens nog steeds niet dicht. Heeft ook wat wild vlees. Hebben het al 2x laten aanstippen bij CB, en daarna is hij 2 dagen huilerig. Hoop dat het snel over is.
@fruitfris: die onzekerheid herken ik wel. Ik vroeg me in het begin ook vaak af: "wat is normaal/hoe hoort het". Wat je doet als je kindje wakker is, heb ik me ook even afgevraagd toen Joris vaker wakker begon te zijn. Wat ik nu doe, is een tijdje spelen/knuffelen (tegen hem praten, lachen, zingen) en hem daarna in de box leggen. Hij vermaakt zich daar meestal wel een tijdje. En tegenwoordig kan hij ook in het wipstoeltje. Vindt hij heel leuk want dan kan hij goed rondkijken.

@Sperzieboontje: die erge krampjes zijn zo zielig! Dat krijsen, ontzettend zeg. Fijn dat de infacol helpt. Joris heeft ook veel last van zijn darmen gehad maar is daar sinds een week grotendeels vanaf (sinds hij 6 weken was dus). Succes!!

@huishouden: mijn man en ik hebben de taken altijd al eerlijk verdeeld omdat we ook even veel werken. In de eerste twee weken na de bevalling was ik nog zwak en deed mijn man alles in huis. Hij verbood me zelfs om meer te doen dan de was vouwen omdat ik rust moest houden (en ik gauw te veel hooi op mijn vork neem). Nu ik weer de oude ben en hele dagen thuis doe ik wat meer klusjes in huis.

@kolven: ik krijg morgen mijn kolfapparaat en ga dan beginnen. Iemand nog tips voor het 'inwerken' voor mij en de kleine en een voorraadje aan te leggen? Zal ik bijvoorbeeld één borst afkolven als ik de andere aan Joris gegeven heb, of tussen twee voedingen een keer afkolven?

@blokvoeden: daar ben ik weer mee gestopt, in die zin dat het de bedoeling is dat je steeds gedurende een blok van 3 uur dezelfde borst geeft, maar ik voed meestal maar één keer per 3 uur. Wat ik wel nog doe, is maar 1 borst per keer geven, en dat heeft na drie dagen een duidelijk effect! Mijn borsten zijn veel minder gespannen en het mannetje verslikt zich minder en is net zo voldaan na de voeding.

Qua slaap begint hier langzaamaan een ritme te ontstaan. we hebben nu een paar nachten 2 wat langere blokken gehad, bijvoorbeeld van 9 tot 1 en van 1 tot half 5. Dat is al heel fijn, die langere stukken slaap! Joris slaapt nog bij ons op de kamer maar het laatste blok van de nacht leggen we hem nu op zijn eigen kamertje omdat hij dan erg onrustig slaapt. Als hij dan rond 6 uur weer honger krijgt leg ik hem gezellig bij ons in bed voor het laatste uurtje. Dan dut ik wat lichter. Ik ben wel blij met deze 'mix'

Veel sterkte voor iedereen die gedoe heeft met voeding, krampjes, slaapgebrek, en wat al niet meer!! En Milo, jij ook natuurlijk...!
Wij hadden net de buurvrouw op kraamvisite en zij liet een paar dingen zien hoe je volgens haar altijd een baby rustig krijgt. O.a. aan het oor en de voetjes friemelen en idd ze was er terwijl A haar dagelijkse huisuurtje had tussen vijf en zes dan heeft ze altijd last van krampjes. En de buuf masseerde een beetje, friemelde een beetje en A was zo diep in slaap. Net probeerde ik het even zelf en ze vindt het blijkbaar echt fijn dat ik een beetje aan haar voeten friemel.

De buuf is eigenlijk een beetje te zweverig type voor mij, maar een paar trucjes werken blijkbaar echt.
@Lucy: Moeilijk he, om te bepalen wat te doen qua voeden. Wat zouden jullie doen vraag je... Tja, dat kan ik niet voor je bepalen. Ik ben hier ook gedeeltelijk over op de kunstvoeding. Ik kolf nog ongeveer de helft van de voedingen. Ik zet alles in de koelkast en geef het per fles. Dat werkt goed omdat ik nu maar 3 a 4 keer per 24 uur kolf en dat zo prima doen op momenten dat het mij uitkomt.

Bij mij was het wel een beetjke zo dat ik er aan onderdoor ging en Kate ook over haar toperen was door al het gedoe. Mijn virend greep in. Vroeg me of ik het noiu voor mezelf deed of voor die kleine. En hij zei dat Bv natuurlijk fantastisch is maar dat baby's ook moeten groeien van slapen (en dat deed ze niet goed door al het gedoe). En dat stress voor zo;n kleintje ook niet fijn is.

Toen ben ik omgegaan en ik ben veel rustiger en Kate ook. Ik vond het heel moeilijk om de beslissing te nemen. Was, achteraf gezien, ook erg blij met mijn vriend.

En bedenk wel: een lactatiekundige zal je altijd aan de BV willen hebben. Ten koste van een heleboel. Dus die zou ik niet raadplegen. Geeft je alleen maar een rotgevoel. Praat met de mensen om je heen en hak op een gegeven moment een knoop door. Sterkte hoor. Het valt niet mee.

Kijk Es: dat zijn de beter tips. Friemelen aan de voeten... Ga ik ook proberen:-). Ik heb hier een draagdoek/zak besteld. Kate wil er maar bij. En het liefst tegen me aan. Vind ik prima, alleen is het nogal onhandig. Ik kan gene broodjes smeren of drinken pakken voor de andere 2 op die manier. Dus zo'n draagzak lijkt me wel wat voor in huis. Kan ik toch nog een beetje wat doen. Wel achterlijk duur zeg; die dingen. Op marktplaats ook heel duur, dus toch mar nieuw besteld. Dan verkoop ik hem straks wel weer.

@Elize: Ik kan wel merken dat jij al eerder bevallen bent dan ons. Je krijgt een ritme...Wel fijn hoor! Lekker dat het allemaal zo goed loopt. Hoe voel je je nu qua HB enzo? Ik voel me sinds 2 dagen echt wat beter. Mag ook wel, is al ruim 3 weken geleden. Wel fijn. Volgende week gaan ze mijn HB weer prikken. Ik ben benieuwd...

@Zotte: Niet schuldig voelen hoor., Het is geen verplichting om hier te schrijven. Meid; heftige tijden dus bij jou. Is ook allemaal niet zo gek toch? Al je gierende hormomen en dan het besef van enorme liefde voor je kind en de bijkomende verantwoordelijkheid...Er komt nogal wat op je af. Geef het wat tijd en praat erover. Het kost gewoon even voordat je alles in de smiezen hebt, je je weer wat meer jezelf voelt etc. Als N. 2,5 maand is dan sta je er heel anders voor en in. Echt waar. Heb vertrouwen.

Wat je tepels betreft; klinkt wel erg. Kloofjes waarschijnlijk. Wel blijven smeren en veel luchten. Het kan zo zijn dat N. teveel sabbelt. Doet ze dat? zoja, haar meteen eraf halen (vacuum doorbreken door met je pink in haar mondje te gaan) en opnieuw aanleggen. Sabbelen maakt je borsten pijnlijk en haar eraf trekken ook.

Verder goed opletten dat je tepel goe in haar mond zit. Niet dat N. hem in een rare bocht heeft gewrongen om hem goed in de mond te krijgen. Dat gaat namelijk 'schuren'. Krijg je kloven van. Hou N. dus precies goed voor je borst. Andere tips heb ik niet...

@Zizaza: Heftig meid allemaal. Wat fijn dat je je nu wel weer beter voelt. Een dikke knuffel voor jou! Het is ook gewoon geen roze wolk. Al je hormonen, de verantwoordelijkheid die op je drukt...Is gewoon pittig. Maar wordt snel beter en normaler allemaal. Heb vertrouwen

@Sperzie: Je gaat jezelf weer meer de oude voelen. Lang leven de hormomen. Straks; lag je erom. Echt waar!

@Fruitfris: Vaak ligt K. een beetje tegen me aan te hangen als ze wakker is. Ik klets wat, zing wat... Straks gaan ze veel meer kijken en vinden ze de mobiel in de box, en jou ook veel leuker om naar te kijken. Nu wordt K. vooral heel blij van het horen van mijn hartslag denk ik eigenlijk...

@Mannen: Het is gewoon allemaal wennen. Voor de meoders, maar ook voor de vaders. Geeft het allemaal wat tijd, praat erover met elkaar. Ik vind dat je eerst eens 2,5 tot 3 maanden verder moet zijn wil je er alletwee helemaal inzitten; in dat ouderschap. De mannen moeten ook gewoon wennen. Totdat ze niet gewend zijn gewoon dwingen; haha!

@Lisanne: Klinkt goed Lisanne!

Goed van je; dat je een beslissing hebt genomen. Gaf hier ook meteen veel meer rust.

@Milo: Nou meid; jouw laatste loodjes zijn zwaar zeg! Ik hoop zo dat je nu ligt te bevallen en je die baby er 'eventjes' uitperst...

@7up: Lief stukje van je over het voeden. En inderdaad; iedereen probeert van alles en als het niet lukt dan is FV ook gewoon prima. So be it dan maar. Maar toch vond ik het ook erg moeilijk om de BV los te laten. Zal ook absoluut door alle hormonen komen denk ik.

Fijne dag allemaal! Ga mijn meisje even badderen en dan snel haar zus ophalen bij de PSZ.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven