Kat ineens vermagerd

30-10-2011 19:49 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste kattenliefhebbers,

Allereerst wil ik kwijt dat ik sowieso deze week nog naar de dierenarts ga met mijn kat, maar ik hoop hier toch wat geruststelling te vinden.

Ik ben 2 weken geleden met mijn 2 katten verhuist naar een grote woning met 2 binnentrappen.

De katten waren gelukkig na 1 dag helemaal gewend aan het huis en gewend aan mijn vriend waarmee ik samenwoon.

De rode kater die ik heb is sowieso een schijterd dus het viel mij mee dat hij het zo snel naar zijn zin had.

Helaas heeft mijn rode kater van 12 jaar oud de fetisj om aan planten te knabbelen.

In mijn eigen woning stonden om die reden geen planten, maar mijn vriend heeft er wel 3.

De eerste paar dagen hebben we dus vaak de rode kater moeten waarschuwen en vonden we helaas ook vaak braaksel ten gevolge van het eten van planten.

Na ongeveer 1 week is dat verminderd, de laatste keer was eergisteren.

De katten hebben in mijn huidige woning veel ruimte en de 2 binnentrappen zijn favoriet, ze lopen dus ook vaak de trap op en af. Ook is er de mogelijkheid om via een kattenluik naar het balkon te gaan naar hun bak en ook daar maken ze veelvuldig gebruik van.

Helaas heb ik sinds dit weekend geconstateerd en dat mijn rode kater behoorlijk is vermagerd. Je ziet nog geen botjes op zijn rug maar als ik hem aai dan voel ik dat hij toch wel wat kwijt is.

Ik maak mij dus ernstig zorgen en ben gaan nadenken of er iets in zijn gedrag is veranderd.

Hij is hartstikke vrolijk en komt knuffels halen bij zowel mijn vriend als bij mij. Hij is hartstikke actief, heb gisteren nog een speelmuis in 3 stukken gevonden.

Wat mij wel is opgevallen is dat hij meer schooierd om eten als we aan het eten zijn.

Dit bevreemd mij aangezien de brokjes langer blijven liggen.

Als ik hem wat van mijn eten geef dan eet hij dat wel, snoepjes en natvoer dat eet hij meteen op.

TOEVOEGING: Heb mijn rode kater net wat brokjes uit mijn hand gegeten en die at hij gretig op. Toen ik hem voor zijn bak zette toen liep hij weg. Het voer is onveranderd en hetzelfde als voorheen.

Ik heb ook het idee dat hij minder poept/plast dan normaal, maar misschien is dat moeilijk na te gaan als je 2 katten hebt rondlopen?

In een notendop dus mijn verhaal. Ik ga morgen sowieso bellen om naar de dierenarts te gaan, maar ik hoop op ervaringsverhalen of tips?

Dankjewel.
Twas iig errug orgineel TO ben nog nooit worm genoemd
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:mali30 schreef op 30 oktober 2011 @ 20:20:

Twas iig errug orgineel TO ben nog nooit worm genoemd

Tja, ben blij dat je erom kan lachen. Ik zou er normaal gesproken ook om kunnen lachen, maar begin na mijn vondst een beetje te stressen

De kamerplant staat nu buiten ergens waar ze niet bij kunnen en gaat zeker de deur uit!
Komt goed TO, morgen even de dierenarts bellen. En je kat goed in de gaten houden. Sterkte

En laat even weten hoe het afgelopen is.
quote:mali30 schreef op 30 oktober 2011 @ 20:25:

Komt goed TO, morgen even de dierenarts bellen. En je kat goed in de gaten houden. Sterkte

En laat even weten hoe het afgelopen is.

Zal ik doen EN ik ga stoppen met Googl'en. Als ik de websites mag geloven zou mijn kat al dood moeten zijn of stuiptrekkingen moeten hebben gekregen.

Ik heb hem net nog weg moeten trekken bij mijn bakje roomijs?

Ga morgen bellen met de dierenarts en een afspraak maken.

Houd jullie zeker op de hoogte!
En als je het niet vertrouwd gewoon nu even bellen, je kan iig even om info vragen.

Lintworm? Een volwassen kat zal niet snel iets van een giftige plant eten, niet dat je dat helemaal moet uitsluiten maar de kans is niet zo groot.
verba volant, scripta manent.
Kat ligt nu heerlijk te soezen bij zijn grote maat.

Hij lijdt niet 'denk ik' daar is hij te vrolijk en te actief voor, maar ga morgen wel actie ondernemen om zeker te weten dat hij niet toch iets heeft.

Ik houd jullie op de hoogte, ga nu proberen te ontspannen 'als dat nog lukt'
Bel nu even de spoedeisende DA voor wat gerustelling, al klinkt het niet acuut, en laat morgen je kat even checken.

Het kan echt van alles zijn en zelfs dat hij gewoon zijn brokjes zat is, maar better safe dan sorry.
De spoedeisende da bellen? Waarom? Het beest vreet en bedelt de hele boel bij elkaar. Daar is nu echt niks acuuts mis mee hoor. En als de plant echt zo giftig was dan had ie er écht niet zo bij gezeten. Dan zijn de symptomen veel heftiger en heviger. Dan gaat ie écht niet zeuren dat ie ook roomijs wil.

En als ze TO geruststelling wil, bij deze. Er is niks acuuts mis met je kat. Als de plant echt zo giftig was was je kat al veel zieker of dood.
Komen ze buiten? Katten schijnen te veemageren als ze muizen eten.

Nb. Alleen eerste pagina gelezen; wellicht dubbel.
quote:Ratteke schreef op 30 oktober 2011 @ 21:10:

De spoedeisende da bellen? Waarom? Het beest vreet en bedelt de hele boel bij elkaar. Daar is nu echt niks acuuts mis mee hoor. En als de plant echt zo giftig was dan had ie er écht niet zo bij gezeten. Dan zijn de symptomen veel heftiger en heviger. Dan gaat ie écht niet zeuren dat ie ook roomijs wil.

En als ze TO geruststelling wil, bij deze. Er is niks acuuts mis met je kat. Als de plant echt zo giftig was was je kat al veel zieker of dood.Het hoeft de plant niet te zijn en TO is ongerust, dus waarom dan niet even bellen? Dat vinden ze prima hoor.
.
Mijn kat werd in vrij korte tijd erg mager doordat hij suikerziekte kreeg. Dus dat kan het ook nog zijn. Ook spuugde (en plaste/dronk) hij toen best veel. Nu krijgt hij insuline en speciaal voer en het gaat hem weer goed.
Maar TO, als het niet door de plant komt, vind ik wormen absoluut voor de hand liggen. Begrijp ik nou goed dat je je katten niet standaard ontwormt? Zou sowieso elke drie maanden even een pilletje doen, voorkomen is altijd beter dan genezen..
"ipadfan, 5 uur geleden

Maar TO, als het niet door de plant komt, vind ik wormen absoluut voor de hand liggen. Begrijp ik nou goed dat je je katten niet standaard ontwormt? Zou sowieso elke drie maanden even een pilletje doen, voorkomen is altijd beter dan genezen.."

Die suggestie was al gedaan en dat zou ze morgen gelijk doen
Hoe oud is de kat eigenlijk? Dat kan voor een deel het vermageren verklaren.
@Ratteke mijn kater is 12 jaar oud.

Vanmorgen waren volgens mijn vriend beide bakjes met droogvoer op, die ene kater eet dat zeker niet in zijn eentje op dus daar heeft de rode kater zeker van gegeten.

Heb vanmorgen meteen contact opgenomen met een dierenpraktijk hier in de buurt en mijn verhaal uitgelegd.

Hoogstwaarschijnlijk zal er een bloedonderzoek worden gedaan en als het bloed verder moet worden onderzocht voor bv zijn schildklier dan wordt het opgestuurd naar een lab.

De assistente was erg lief en gaf aan niet te denken dat hij vergiftigd is want hij is nog steeds zijn vrolijke zelf.

Ik vermoed dat de assistente denkt aan suiker of een overactieve schildklier maar dat moet ik nog even afwachten.

Donderdagavond is de afspraak en tussendoor blijf ik hem natuurlijk nauwletten in de gaten houden.
Uiteraard ga ik vanmiddag even het 2-daagse wormenkuurtje halen, dat kan sowieso geen kwaad!
Fijn dat je dit zo goed en zo snel aanpakt. Dikke pluim .
Gelukkig TO! Succes met poezebeestje
quote:iris1969 schreef op 31 oktober 2011 @ 12:39:

Fijn dat je dit zo goed en zo snel aanpakt. Dikke pluim .

Dat is voor mij niet meer dan logisch, ze zijn mij veel waard.

Ik laat jullie weten hoe het consult bij de dierenarts is verlopen.
Hèhè eindelijk tijd om mijn update te posten.

Donderdagochtend merkte mijn vriend op dat mijn rode kater wat minder bottig op zijn rug leek te voelen?

Uiteraard heb ik mijn kater toen ook goed gevoeld en het lijkt alsof hij wat minder vermagerd is.

Donderdagavond wel naar de dierenarts geweest en zij kon een klein beetje voelen dat zijn schildklier is vergroot ook heeft ze geconstateerd dat hij een heel klein hartruisje heeft, maar dat is niet ernstig.

Ze raade aan om zeker te weten waarom mijn kat is vermagerd een volledig bloedonderzoek te doen, dus voor orgaanfalen en zijn schildklieren.

Dat heb ik ook laten doen en maandag a.s krijg ik telefonisch de uitslag van haar te horen en wordt er besproken hoe nu verder.

Ik had trouwens een steel afgeknipt van de verdachte plant en haar de laten zien.

Ze gaf aan dat katten vaak van planten gaan eten als ze last hebben van haarballen.

Ik herken dat gedrag van mijn kat want na zijn plantensnack vond ik altijd wel braaksel.

De dierenarts dacht dat zijn symptomen dus niets mt de giftigheid van de plant had te maken en raadde mij tevens aan om kattegras te kopen en dat staat nu sinds gisteren op het balkon.

Op

Ti's nu dus afwachten tot maandag. Ben blij dat hij niet iets ernstigs heeft wat niet te behandelen is en hij geniet nog volop van eten/aandacht dus volgensmij heeft hij niet zo in de stress gezeten als zijn baasje.

Zal jullie na maandag nog laten weten, wat de uitslag is en de behandeling wordt.

Nog bedankt voor de tips en medeleven ie ik heb gekregen!
Goed om te horen TO! Hopelijk komt er niks ernstigs uit het bloedonderzoek
Mocht het de schildklier zijn, dan is een operatie misschien de moeite waard. Ze halen dan de helft weg, alles kan niet ivm eventueel groeien van los schildklier weefsel, en dat kunnen tumoren worden. Aldus mijn DA.

Ik had een poes van 15 die er aan geopereerd is. Helaas werd ze 2 jaar later ziek en is gaan hemelen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven