Geld & Recht alle pijlers

woning verkopen en aankopen in bijstand?

09-11-2011 18:28 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, graag jullie advies. Allereerst; ik ben een alleenstaand moeder. Helaas moet ik een bijstandsaanvraag doen. Deze loopt momenteel. Neem van mij aan dat ik alles geprobeerd heb en nog steeds probeer, om weer aan het werk te komen, zodat we hier geen discussie over krijgen.

Nu heb ik een eigen huis en zou ik graag willen verhuizen. Ik zou graag van mijn woonhuis naar een appartement willen verhuizen. Het appartement dat ik op het oog heb is goedkoper, maar dat is nog niet eens de reden. De eigenlijke reden is dat ik heel graag uit deze wijk wil. Zou dit kunnen? Mijn huidige hypotheek zou dan ook omgezet moeten worden. Heeft iemand hier kennis van?

Bij voorbaat dank.
Klopt, deze gang van zaken wordt dus gestimuleerd door de Vorige regering, dat LBO'ers in de toekomst minder kans maken.
Inderdaad RB. En als je dan in mijn regio woont, waar procentueel gezien de laagst geschoolden wonen, dan heb je 'pech'. Hier wordt dus oor de gemeente (Sociale Dienst) meer geïnvesteerd in laag geschoolden dan in mensen die MBO-niveau of meer hebben.

Wat in mijn geval dus zuur is, want voor mij hebben ze geen opleiding vergoed. Die heb ik dus 'geleend' bij mijn broer. En vervolgens doet de SD alsnog niets.
Dat is inderdaad zuur.

Maar mischien gaat er volgend jaar veranderingen in komen doordat ze juist mensen met mbo diploma's eerder aan het werk willen helpen.

die zijn nl beter bemiddelbaar.
quote:flowerbombje schreef op 10 november 2011 @ 15:43:

Redband er zijn genoeg banen in de schoonmaak/thuiszorg/callcenter om van het probleem wat jij schetst geen last te hebben.

En jij denkt dat wij in de thuiszorg geen behoefte hebben aan continuïteit?

En dat inwerken niks kost?
Noem het maar bekrompen: als ik de keuze heb tussen een werknemer met ervaring en een uit een totaal andere sector komende secretaresse dan wordt de secretaresse het iet. En mijn geluk: die keuze heb ik momenteel.
Ik zit nog steeds te 'wachten' op het jaarlijkse gesprek.... dat in februari plaats had moeten vinden. Ik heb in maar gemaild om te vragen of dat nog kwam. Kreeg als antwoord terug dat het erg druk was daar en dat andere zaken meer prioriteit hadden. Dus het werd wat later. Intussen half november en je raadt het al... nog geen gesprek.

Nu zit ik daar niet op te wachten om diverse redenen, maar toch. Inmiddels mijn zelf betaalde opleiding afgerond. Ik wil voor mezelf beginnen en heb daar hulp/advies van de SD voor nodig. Ik schrijf dus opnieuw een mail aan mijn werkbegeleidster met de vraag of ik nu inmiddels dat gesprek van februari mag hebben, want ik heb zus-en-zo.

Een week later pas krijg ik antwoord (half september dus): "Je bent alweer wat gevorderd zo te zien. Het is zinnig om hier contact over te hebben. Intern zijn er zaken veranderd en nu werk ik alleen met mensen die een korte afstand tot de arbeidsmarkt hebben. (Helaas) val je niet onder die doelgroep en je bent "overgedragen" aan een collega. Zij wordt op dit moment ondersteund door een andere collega. Ik zal de mail aan die twee doorsturen en je krijgt van een van hen een uitnodiging."

(ik heb wat woorden aangepast i.v.m. herkenbaarheid e.d.)

Hoe dan ook, het is nu half november en wederom.... nul.

Het heeft voor mij geen directe haast, ik ben nog met allerlei andere voorbereidingen bezig. Maar het is belachelijk dat ze je gewoon laten zitten. En het kost de 'maatschappij' geld he.
quote:ankalida schreef op 10 november 2011 @ 13:23:

Even een aanvulling. Misschien heb je de volgende soort constructie: hypotheeklening bij je ouders in combinatie met een jaarlijkse schenking van je ouders.

Dan wordt die schenking in het geheel als inkomsten voor de WWB gezien en dus ook weer afgetrokken van de uitkering.Een schenking wordt niet als inkomen gezien, maar als vermogen.
quote:redband schreef op 10 november 2011 @ 15:57:

Moet die die amper lagere school heeft gedaan ( simpel omdat ie niet KAN leren) dan wel een uitkering aanvragen?

Wel als diegene niet aan een baan komt, ook al komt het doordat de tegenkandidaten gewoon meer kans maken.

Moet een werkgever maar iemand aannemen omdat diegene anders een uitkering moet aanvragen? Of omdat dat 'eerlijker' is, of mag de werkgever zelf kiezen wie ze salaris gaan uitbetalen?
TO, je plan is niet uitvoerbaar. Je hebt een eigen woning die je, zo neem ik aan, ook zelf bewoont. Hierop geldt dan een vrijlating van ¤ 46.900,00. Als het verschil tussen de waarde van jouw woning en de hoogte van de hypotheek meer is dan ¤ 46.900,00 dan krijg je de bijstand in de vorm van een lening met hoogstwaarschijnlijk als extra zekerheid een krediethypotheek erop. Op het moment dat jij je huis verkoopt ben je verplicht de lening af te lossen. Jij zal hier dus echt niet de mogelijkheid krijgen om een nieuwe woning te kopen.

Indien het oververmogen in je woning minder dan ¤ 46.900,00 is wordt de bijstand verstrekt in om niet. Zodra jij echter je woning verkoopt komt daar hoogstwaarschijnlijk vermogen uit, en dat valt dan onder je vrij te laten vermogen van ¤ 11.110,00 voor een alleenstaande ouder. Kom je daar met de verkoop boven, dan is het einde bijstand. Nog even daargelaten dat een hypotheekverstrekker echt geen hypotheek gaat verstrekken aan iemand met bijstand, en dat vanuit de bijstand geredeneerd zal worden dat iemand die vanuit de bijstand een woning koopt geen noodzaak voor bijstand zal hebben; kennelijk heb je immers middelen.

Daarnaast zul je hoogstwaarschijnlijk met de alleenstaande oudernorm niet de hypotheek van ¤600 of meer kunnen betalen. Je kunt dan woonkostentoeslag krijgen, zoals ook eerder aangegeven is. Daar zal dan echter inderdaad wel een verhuisverplichting aan vast zitten naar een huurwoning met recht op huurtoeslag.

Vraag je geen woonkostentoeslag aan, dan kun je je hypotheek niet meer betalen en zal de bank uiteindelijk je woning in beslag nemen. Kun je op één of andere wijze wel je hypotheek betalen (ik las ergens dat je wel iets geregeld had?), dan zal de Sociale Dienst dit erg vreemd vinden en een onderzoek naar het recht op bijstand instellen, met mogelijke gevolgen van dien.
quote:Suze02 schreef op 10 november 2011 @ 16:48:

[...]

En jij denkt dat wij in de thuiszorg geen behoefte hebben aan continuïteit?

En dat inwerken niks kost?Jij denkt dat iemand die in 2 jaar tijd in haar eigen vakgebied niet aan de bak is gekomen binnen een aantal maanden nadat ze de thuiszorg in is gegaan opeens een baan in haar eigen vakgebied heeft? Ik weet niet of jij in utopia leeft, maar de kans op een baan in je eigen vakgebied wordt naarmate het verstrijken van de tijd vordert steeds kleiner. Continuiteit zul je dus echt wel hebben na zo'n tijd.
quote:flowerbombje schreef op 10 november 2011 @ 20:22:

[...]

Jij denkt dat iemand die in 2 jaar tijd in haar eigen vakgebied niet aan de bak is gekomen binnen een aantal maanden nadat ze de thuiszorg in is gegaan opeens een baan in haar eigen vakgebied heeft? Ik weet niet of jij in utopia leeft, maar de kans op een baan in je eigen vakgebied wordt naarmate het verstrijken van de tijd vordert steeds kleiner. Continuiteit zul je dus echt wel hebben na zo'n tijd.Als je hart niet ligt bij de zorg wordt het niks. Echt niet. Been there, seen that. Ze kunnen het gewoon niet.
En hè, ze solliciteert waarschijnlijk gewoon door (logisch). Kan prima gebeuren dus.
quote:_Branwen_ schreef op 10 november 2011 @ 19:47:

[...]

Een schenking wordt niet als inkomen gezien, maar als vermogen.

Dat hangt van de specifieke gemeentelijke beleidsregels, de mate waarin het periodiciteit heeft en de hoogte van het bedrag. Je moet bij de gemeente achterhalen hoe zij daar mee omgaan. Bijv. elke maand 250 euro gestort krijgen wordt in de meeste gemeenten als inkomsten gezien.

Het kwijtschelden van rente wordt in ieder geval belastingtechnisch als een gift gezien.
...
Een jaarlijkse schenking voor een hypotheek of woning zoals jij die in je voorbeeld schetst wordt in de gemeente waar ik voor werk als vermogen gezien, en ik schat in dat dit in de meeste gemeenten zo geldt.

Een maandelijkse gift van ¤ 250 zullen we idd eerder als inkomsten zien.
quote:stevienicks68 schreef op 09 november 2011 @ 22:19:

[...]

Wat denk je nou, dat ik dat niet doe? Ik heb allang gegoogeld en als ik op de vacaturesites Juridisch Secretaresse tesamen met mijn regio invoer dan krijg ik maar een stuk of 2 vacatures in beeld. ..Oh dan is het idd misschien regio gebonden maar regio rotterdam kom ik heel vaak vacatures tegen voor juridisch secretaresse.
quote:mooiedromen schreef op 11 november 2011 @ 09:57:

[...]

Oh dan is het idd misschien regio gebonden maar regio rotterdam kom ik heel vaak vacatures tegen voor juridisch secretaresse.

Geeft niet, toch bedankt voor het meedenken.

Ik lees even weer bij hier, en er wordt gesproken/geschreven over een schenking. Dat is bij mij niet van toepassing hoor.
@Branwen: Dus een jaarlijkse (niet-eemalige) gift van 3000 euro zou mogen en een maandelijkse gift van 250 niet? Opmerkelijk, omdat dit op jaarbasis precies hetzelfde bedrag zal opleveren.
...
quote:flowerbombje schreef op 10 november 2011 @ 15:43:

Redband er zijn genoeg banen in de schoonmaak/thuiszorg/callcenter om van het probleem wat jij schetst geen last te hebben.Ligt eraan welke thuiszorg er worden meer dan 100 mensen ontslagen per feb 2012 het gaat slecht met de huishouding in de thuiszorg.Gemeente wil het goedkoopste liefst dat je werkt voor 5 euro per uur,want daarboven ben je te duur.Dus thuiszorg kun je wel vergeten.
@Granadino: en de uren per cliënt worden ook ingekort wellicht.

@Ankalida: in onze gemeente moet je elk tientje wat je elders ontvangt, opgeven aan de gemeente. Bijstand (WWB) is een laatste vangnet. Het is een áánvulling, geen salaris. En dat aanvullen is bovenop hetgeen je al hebt. Dus heb je een tientje gekregen voor bvb. je verjaardag, dan betekent dat dus dat je 10 Euro minder bijstand krijgt.

Dit is natuurlijk theoretisch gezien, want ik vermoed dat ze met een enkel tientje geen administratieve romslomp willen. Overigens mag je wél geld ontvangen voor vrijwilligerswerk (wederom wel opgeven), maar daar zit een limiet aan, net zoals de Belastingdienst de regels hanteert.
Molly74 ik weet niet of de klanten minder uren krijgen ,maar

wel zonder hulp zitten hoe of wat weet ik niet.Iedereen zowel hulpen en klanten hebben een brief gehad.
Ik ben ook cliënt, maar heb nog geen brief ontvangen. Mijn hulp was hier vanmorgen en we hadden het er nog over. Zij hoorde in de wandelgangen (dus niet officieel) dat niemand zijn 3,5 uur behoudt (wat ik dus heb). Nu ben ik er niet rouwig om, ik zou ook wel vooruit kunnen met 3 uur, er zijn ergere dingen.

Maar zij zei ook dat ze over twee weken een bijeenkomst hadden waarin ze uitleg kregen, dus mijn hulp zelf heeft ook nog geen brief ontvangen.
molly74 ligt eraan welke thuiszorg mijn zus en klanten hebben allemaal deze week de brief gehad.En volgende week is er een bijeenkomst wat er gaat gebeuren.
quote:ankalida schreef op 11 november 2011 @ 12:45:

@Branwen: Dus een jaarlijkse (niet-eemalige) gift van 3000 euro zou mogen en een maandelijkse gift van 250 niet? Opmerkelijk, omdat dit op jaarbasis precies hetzelfde bedrag zal opleveren.Die ¤ 3000 zou dan bij het vermogen worden opgeteld. Afhankelijk van hoeveel het vermogen was bij aanvang van bijstand kan dat tot gevolg hebben dat iemand boven de vermogensgrens raakt en de bijstand dus beëindigd wordt.
quote:stevienicks68 schreef op 11 november 2011 @ 11:20:

Ik lees even weer bij hier, en er wordt gesproken/geschreven over een schenking. Dat is bij mij niet van toepassing hoor.

De schenking-discussie is een algemene discussie.

Had je nog iets aan de info die gegeven is over jouw situatie?
quote:_Branwen_ schreef op 12 november 2011 @ 01:19:

[...]

Had je nog iets aan de info die gegeven is over jouw situatie?Vast niet. Want zo'n beetje niets is op haar situatie van toepassing en zit anders heb ik het idee. Vage toestand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven