De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
quote:Vera01 schreef op 13 november 2011 @ 10:50:

Ik weet nog mijn allereerste kolfsessie, duurde 20 min en de opbrengst was een paar cc dacht, dat komt nooit goed.

Ik lees dit en ik moet meteen aan mijn eigen allereerste kolfsessie denken...Ik heb alleen maar in een deuk gelegen samen met mijn vriend! Ik had weleens vrouwen gehoord over kolven maar wat een kolf precies doet, en wat er dan dus met je tepels gebeurt had ik me nooit geraliseerd!! We hebben er flink de slappe lach om gehad!!

En -jawel- na 20minuten dubbelzijdig kolven: 2cc!! Hoera! Daar hebben we wat aan

Gelukkig is het goed gekomen, en nu na 7,5 maand geef ik nog BV en ben ik voorlopig nog niet van plan te stoppen. Respect voor de fulltime kolvers! Echt knap! Ik zou het niet kunnen denk ik.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Vlammende Troela, de vpk in het ziekenhuis was bloedserieus, logisch natuurlijk, maar man en ik konden ons lachen niet inhouden toen we mijn tepels heen en weer zagen gaan. En nog vind ik het allesbehalve charmant.
Een kolftopic, wat een goed idee! Ik kolf inmiddels helemaal niet meer, maar heb het 3 maanden fulltime gedaan. Toen Dropje toch nog aan de borst gekregen, en inmiddels is ze 1,5 en voed ik nog steeds 's ochtends en 's avonds. Dat had ik met kolven nooit gehaald. Ik vond het zo vreselijk dat ik niet live kon voeden, heeft me heel wat huilbuien gekost. Eindeloos clusterkolven om die liter per dag te produceren die ik nodig had (dochter dronk heel veel, nu eet ze veel).

Door een slechte drinktechniek snapte mijn dochter in eerste instantie helemaal niets van de borst, en van de fles ook niet echt. Deed minstens een uur over 1 voeding, en dan nog kolven. Bovendien hadden we beiden hardnekkig last van spruw. Uiteindelijk heb ik veel gehad aan een goede prelogopediste.

Mijn belangrijkste tip voor het ft kolven: maak het jezelf makkelijk! Extra kolfsetjes, veel flesjes, magnetronsterilisator. Zo veel mogelijk met verse melk werken, zodat je niets weg hoeft te gooien en helemaal op verzoek kan voeden (kan met gesteriliseerde spullen wel 6-8 uur buiten de koelkast!).
Wat een goed idee dit topic!

Ik kolf zelf nog heel af en toe op mijn werk. Ik heb tot zoon een jaar was 2 keer per dag gekolfd op mijn werk (ik werk 4 dagen) ik ben nu nog bezig met het afbouwen. Ik voed zoon nog wel live maar met het kolven was ik echt klaar.

Verder diep respect voor de FT kolvers hier. Vooral als je omgeving niet mee werkt moet je stevig in je schoenen staan omdat vol te houden. Ik vind het altijd heel bijzonder om te zien als vrouwen dat voor hun kindje doen.
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
Quacker, mag ik je nog 1 tip geven (beetje offtopic, dat wel) om ervoor te zorgen dat je er niet aan onderdoor gaat? Ik ben na 2 weken tweelingvoeden overgestapt op om en om een flesje KV. Voor je jongste dochter zou je dat kunnen indikken met nutriton waardoor er minder melk terugkomt (en ze daardoor wat langer slaapt omdat ze niet wakker wordt van de honger). Mijn jongste had ook erg veel last van darmen, lucht en reflux en werd veel relaxter door de KV met nutriton.

Eerst heb ik afgebouwd naar beide borst, oudste borst, jongste borst. Daarna naar oudste borst, jongste borst. De ander kreeg dan steeds een flesje kunstvoeding. In plaats van de borst zou jij dan kunnen kolven en een flesje geven. Dat flesje zou je ook nog kunnen indikken met nutriton.

En ja, emotioneel is het echt kut om je kindjes niet te kunnen voeden zoals jij het eigenlijk zou willen. Ikzelf heb net versneld voedingen afgebouwd vanwege een nekhernia. De houding deed me teveel pijn, kolven zou wel een optie kunnen zijn maar dan moet ik toch alles weggooien omdat ik pijnstillers slik.

En dan ontopic voor degenen die niet fulltime kolven. Het kolven bij oudste dochter ging bij mij veel beter als ik kolfde terwijl ik aan het voeden was aan de andere borst. Zijn er meer mensen die dit ervaren hebben?
Jusa, als je beide borsten tegelijk kolft/voedt is de productie inderdaad hoger. Je hebt dan namelijk bij beide borsten tegelijk een toeschietreflex en daardoor meer melk. Ik kolfde vanaf het begin dubbelzijdig en als 1 van de 2 schildjes losschoot stroomde de melk gewoon door. Soms spoot het er zelfs uit!
Kolven als je een baby aan de borst hebt gaat idd veel beter, Jusa. Een baby drinkt zoveel beter en efficiënter dan je kunt kolven.

De eerste weken dronk mijn zoon af en toe aan de borst, althans er deden pogingen, toen kolfde ik veel beter. De hoeveelheden zijn flink teruggelopen.

Bij andere kinderen kolfde ik alleen op werk, dat ging weer veel minder soepel en snel dan nu.

Een tweeling en dan bv/kolven: petje af!
Kaetje, nog tips om zo'n mega productie te krijgen? Mij lukte dat met de medela symphony, de ziekenhuis kolf, maar niet met de mijne helaas.

Ik kolf nu een paar weken fulltime en ben van plan dat nog even vol te houden. Mijn kolf tijden lopen niet paralel aan de drinktijden van zoon. Dus een huilende baby kan direct bediend worden.

Mijn andere twee (4 en 2) zijn gewend aan kolvende moeder. Dochter van 2 noemt het 'pavel' en wil graag helpen..ehm nee.

Reglisse, mijn zoon heeft ook een verkeerde drinktechniek. Als ik jouw verhaal lees krijg ik daar een sprankeltje hoop van. Zijne iets meer willen vertellen? Heeft jouw kind van meet af aan niet gedronken? Je verhaal klinkt als de mijne, maar die van jou heeft een afloop waar ik nu van droom ;)
Enne cluster kolven, hoe doe je dat?
Jusa, dank je . Maar ze krijgen hier al veel KV, eigenlijk grotendeels (voor dochter idd met Nutriton) Ik kolf zo 200 cc per dag, en dat krijgen ze in één voeding. Ik hoop dat ik met wat tips hier de productie nog wat op kan krikken. Sinds kort neem ik de kolf mee naar boven en kolf na de nachtvoeding (en) nog een minuut of tien. Dat deed ik eerder niet, want heel erg moe, maar merkte dat ik dat beter wel kan doen.

Overigens doen mijn man en ik de voedingen 's nachts samen, maar omdat er altijd wel eentje niet direct wil slapen ben je zo maar anderhalf uur verder voor je zelf weer kan gaan slapen. Dat is redelijk slopend, maar hier staat het kolven/BV los van in mijn idee, ik ervaar het niet als iets wat heel knap is. Ik doe het en denk er verder niet teveel over na. De gedachten om te stoppen komen dagelijks langs, maar ik ben daar tussen mijn oren nog niet klaar voor. Er komen hierna echt geen kinderen meer, dus als ik het wil, moet ik het nu doen. Dit moment komt niet meer terug.
Voor clusterkolftechnieken: http://www.moedermelknetwerk.nl/clusterkolven
RosaP, ik huur de dubbelzijdige medela kolf via de thuiszorgwinkel. Bij ft kolven eigenlijk onmisbaar, anders kost het helemaal zeeën van tijd.
Vera, bij mij doet je link het niet.

Ik zou ook heel graag de Medela blijven huren, maar dat is erg prijzig, niet?
.
Respect voor alle dames die zolang alleen maar aan het kolven zijn. Ik heb het de eerste paar dagen nadat zoon geboren was moeten doen, omdat hij veel te weinig dronk. Maar sinds ongeveer een week drinkt hij alles live, en kolf ik alleen als ik aan het werk ben.

En ik heb even gezocht naar de link voor het clusterkolven, als het goed is werkt deze wel:

http://www.moedermelknetw ... en_%20power%20pumping.php
quote:Vera01 schreef op 13 november 2011 @ 22:06:

RosaP, ik huur de dubbelzijdige medela kolf via de thuiszorgwinkel. Bij ft kolven eigenlijk onmisbaar, anders kost het helemaal zeeën van tijd.Die had ik ook gehuurd. Maar kost 2,50 per dag! Duur grapje als je maanden wilt huren. En kopen..hij kost geloof ik 1100 euro.
Ik heb nooit fulltime hoeven kolven, maar heb het wel lang op mijn werk gedaan. En zelfs in de auto, in rare lege zaaltjes, in een koude diazaal, bij vriendinnen in de slaapkamer, achter de pc... Ik heb 13 maanden gevoed en 9 daarvan gekolfd. Maak het jezelf makkelijk is echt de beste tip. Difrax spenen passen bijvoorbeeld op Medela flesjes, dat scheelt een heleboel overgieten. Ik had vaak een sjaal mee, zodat ik me als het koud was kon inwikkelen. Een filmpje van je baby drinkend of hongerig helpt bij de toeschietreflex. Verder voor meer opbrengst clusterkolven, van de voren masseren, even korte pauze en nogmaals de pomp aan, dubbelzijdig... De Freestyle kost ongeveer 350 euro, maar loopt als een tiet!
.
Alleen even een hart onder de riem voor jullie! Voor mijn dochter heb ik ook een paar maanden ft gekolfd. Er zijn leukere bezigheden zullen we maar zeggen . Ik vind het super dat jullie dit doen! Ik had een kolf gehuurd bij de thuiszorg organisatie, het was er eentje waarop ook een toeschietreflex stand stond, dat werkte voor mij het beste. Het was wel een enorm apparaat, even meenemen was er niet bij.

Heel veel succes!!!
quote:RosaP schreef op 13 november 2011 @ 21:06:

Reglisse, mijn zoon heeft ook een verkeerde drinktechniek. Als ik jouw verhaal lees krijg ik daar een sprankeltje hoop van. Zijne iets meer willen vertellen? Heeft jouw kind van meet af aan niet gedronken? Je verhaal klinkt als de mijne, maar die van jou heeft een afloop waar ik nu van droom ;)

Mijn dochter heeft waarschijnlijk van begins af aan niet goed gedronken. Ze wilde de hele dag aan de borst, maar ze groeide amper. Na een paar dagen zijn we gaan bijvoeden en kolven, het leek een productieprobleem. Uiteindelijk heb ik met een week lang voeden-half uur na de voeding kolven, de productie flink omhoog gekregen, maar nog groeide ze niet. Pas toen ik ft ging kolven ging het goed, en de lactatiekundige constateerde een verkeerde drinktechniek. Van haar moest ik de voedingen met een speciale fles gaan geven (special needs feeder) om zo een betere drinktechniek te krijgen. Werkte voor geen meter, maar ben ik braaf blijven doen. Ze deed minstens een uur over een fles, soms wel 2. Ondertussen hadden we beiden heftige spruw, waarvoor ik de ene na de andere kuur kreeg. (waarschijnlijk een medeoorzaak van het slechte drinken). Uiteindelijk is dat opgelost met een behandeling met getiaan violet (ouderwets medicijn -niet alternatief of zo-, wordt door sommige lactatiekundigen verkocht).

Tegelijkertijd heb ik de huisarts om een verwijzing naar een prelogopedist gevraagd. De eerste was hopeloos, had volgens mij helemaal niets met borstvoeding. Ik heb zo gehuild, mijn laatste hoop begon over poedermelk in de laatste fles voor doorslapen e.d. Maar ze vond dat wij te ver weg woonden en verwees door naar eentje in de buurt. En die was fantastisch. Ze heeft het probleem goed bekeken en een plan gemaakt. In eerste instantie heeft ze ons een aantal trucs geleerd om dochter te helpen beter uit de fles te drinken. En die heb ik een aantal dagen later zelf ook maar eens op de borst toegepast. En dat lukte! Toen ik haar daarna een fles aanbood wilde ze niet meer. Dezelfde avond was er een grote stroomstoring, mijn kolf deed het dus niet. In plaats van te gaan klieren met een handkolf ben ik gaan voeden. En het lukte weer! Toen ben ik overgestapt.

Ik vond de hoop en teleurstelling steeds het meest slopend. Steeds weer wegen in het begin. Lactatiekundige. Op weer een nieuwe kuur/ander medicijn tegen de spruw. Op de prelogopediste. Op de opleving van zuigreflexen met 6 weken. Etc., etc.
Om de productie te verhogen en op peil te houden heb ik eindeloos geclusterkolfd. Door dat iedere avond te doen redde ik het op een gegeven moment om met 5x kolven toch een liter te halen (dochter dronk veel). De tips uit dit filmpje (blijkbaar gebaseerd op onderzoek bij moeders prematuren) kunnen ook goed helpen (alleen het met de hand kolven tussendoor is mij nooit gelukt). link filmpje

Neusspray voor de toeschietrefelex (syntocinon, op recept huisarts) hielp ook. En verder veel drinken, baby veel in de draagdoek dragen helpt ook.

Er bestaat ook borstvoedingsthee (of kabouterthee van pyramide) die de productie kan helpen verhogen. En er zijn zelfs medicijnen die kunnen helpen, domperidon heet het (alleen in overleg met lactatiekundige!). Heb ik later een keer veel aan gehad toen ik na een zware griep de productie niet meer op peil kreeg.
Even inbreken: de Medela Freestyle is heel fijn! Ik gebruik hem alleen om op het werk te kolven en maar heel soms thuis, maar ik kan me voorstellen dat hij ook voor fulltime kolven prettig is. Je kunt hem namelijk draadloos en handsfree gebruiken en dan kun je (tot op zekere hoogte) tegelijk ook andere dingen doen. Ik ben in 10 tot 15 minuten klaar met kolven.
Reglisse, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Wat ontzettend fijn dat ze uiteindelijk aan de borst is geraakt. Doorzetter zeg!

Wat je zegt over hoop en teleurstelling is erg herkenbaar. Bang voor weer een tleurstelling (jankend in m'n bed, midden in de nacht omdat ie weer alleen sabbelde en steeds bozer werd omdat er niet snel genoeg iets kan) durf ik het niet meer so goed te proberen, het aanleggen.

Dat clusterkolven is een goede, heb dat gister gedaan. Vannacht en vanmorgen merkte ik niet veel, maar net snel 200cc. Ga het vanavond nog 's doen. Deed jij dat iedere avond, de hele periode?

Ik heb nu dus ook een freestyle, maar die haalt het niet bij de symfony. Maar ja, das wel erg duur. Of weet iemand waar je goedkoper een symfony kunt huren(thuiszorg)? Tesstan? Jij misschien?
.
De tips van de prelogopedist zijn wat lastig te delen omdat ze heel individueel zijn, maar ik zal het proberen. Het is vooral belangrijk om heel goed te leren kijken naar hoe je kind drinkt en hoe je kunt helpen om "beter" te drinken. Dit heb ik eerst bij de fles geleerd en kon het daardoor zelf ook toepassen op borstvoeding.

Dropje had moeite met vaccuum maken. We konden haar daarbij helpen door haar kin (de onderkant van haar mond) op een bepaalde manier te ondersteunen zodat ze haar kaak en tong niet te ver liet "vallen". Ook kon het helpen haar wangen een beetje "in te deuken". Daarnaast was een stabiele houding heel belangrijk, met de fles betekent dat dus languit op schoot met het hoofdje op een kussen op je knieën en de voetjes opgetrokken tegen je buik. Ook kan het met de fles helpen alvast wat melk in het mondje te krijgen (kon bij onze fles door in de speen te knijpen), dat activeert de reflexen. Aan de borst kun je eventueel even voorkolven, zodat de tsr er al is.

Ik ben bijna iedere avond blijven clusterkolven, omdat ik dan met 5x kolven genoeg had. Als ik niet clusterkolfde moest ik vaker kolven om mijn productie op peil te houden en er 's nachts 2x uit. In het begin gebruikte ik het dus om mijn productie te verhogen, na een tijdje om het in stand te houden ondanks "te weinig" kolven.

Ik had een Ameda kolf en moest daar in het begin erg aan wennen na de symphony. Maar na een week kolfde ik weer net zo veel als eerst, het is echt even wennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven