De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Ik heb nooit een andere kolf gekocht. Ik heb 12 weken lang de kolf van thuiszorg gehuurd (syphonie) en de rekening was hoog. Ik geloof 170 euro ofzo, ik weet het niet meer precies.

Nog een tip: laat zeker weten een lactatiekundige meekijken of, als de baby wel wil happen maar niet drinkt inderdaad een prelogopediste. Zeker bij aanvullende verzekering wordt het vergoed en als je kijkt wat het huren/kopen van een goede kolf kost (plus alles zooi elke keer uitkoken enzo) is het vast goedkoper om een deskundige in te schakelen.
Wat een woord, preverbale logopedie. Ik ga m onthouden omdat m'n dochter zeer matig uit de fles drinkt. (en zo een uur over een voeding aan de borst kon doen)
Prelogopediste wordt zelfs helemaal vergoed uit de basisverzekering, je hebt er alleen wel een verwijzing van je huisarts voor nodig. Die van mij had er nog nooit van gehoord, maar wilde best verwijzen (ik had de lactatiekundige als "autoriteit").

Ik heb bijna 2 maanden gehuurd voordat ik overging op mijn Ameda. Heeft aardig wat gekost aan huur. Ook omdat het dus nog even heeft geduurd om over te stappen, ik moest erg wennen aan de nieuwe kolf. Maar goed, poedermelk kost ook geld, ik vond het de investering absoluut waard. Zeker nu mijn dochter behoorlijk allergisch blijkt.

Waar ik al veel aan gehad heb, ook voor kleinere dingen, zijn de emailconsulten van eurolac. Ik heb haar om een second opinion gevraagd in het begin en later bij kleinere problemen. Een erg goede lactatiekundige, en je hebt altijd snel antwoord, en een emailconsult is niet zo duur. Ze weet ook erg veel over medicijnen en bv.

Hier staat ook een aantal succesverhalen na ft kolven. Ik vond ze inspirerend maar ook wel frustrerend om te lezen soms.
Reglisse, hier dus exact hetzelfde probleem! Zoon kan het vacuüm niet behouden en dronk alleen als de melk goed stroomde. Voor de rest was het meer sabbelen. En das niet best voor tepels en zijn groei. Melk productie kwam niet goed op gang etc. Lactatiekundige geweest en zij vermoed een verborgen te korte tongriem. Zijn daarvoor bij kinderarts en kno geweest, zonder resultaat. Tepelhoedje etc, alles geprobeerd. Omdat ik nog twee kinderen heb, kan ik niet andrhalf uur per voeding bezig zijn en dam ook nog moeten kolven.

Langzamerhand leg ik me erbij neer dat live voeden niet gaat lukken, ik kan er niet al die tijd aan besteden...

Kolven gaat best goed!

Die thuiszorgkolf is super, maar aangezien dit kind drie is had ik al diverse kolven: te duur grapje om te blijven huren. Wel heb ik geïnvesteerd in de freestyle, ook duur grapje. Maar mooie stok achter de deur om te blijven kolven.
En dank voor die tip van eurolac. Ik zou eigenlijk ook wel een seconde opinion willen. En toch ook weer niet, want wil en kam ik er dan tijd insteken om het opnieuw te proberen?
RosaP, ik herken het helemaal. Steeds weer die hoop is heel vervelend. Knap hoor, kolven met nog 2 kinderen.

Je kunt ook eerst per email een second opinion vragen. Dan moet je je verhaal wel opschrijven, maar dan weet je wel zeker dat je er alles aan gedaan hebt. En het is ook fijn om te hebben, het hele verhaal op papier. Tenminste, dat vond ik, je vergeet het zo snel.
@TO Ik vind dit zo leuk verzonnen. En ook nuttig.

Hoor nog niet tot de Klofclub maar wilde het even kwijt.
.
.
*breekt even in*

Heb bij mijn zoon FT gekolfd, wilde jullie eigenlijk alleen een hart onder de riem steken. Zo jammer als de BV niet verloopt zoals het zou moeten, en bij tijd en wijle loodzwaar om steeds te kolven na de voeding, maar toch fijn dat het kán.

Wil jullie heel veel geluk wensen, en hoop dat jullie zo de BV periode af kunnen maken, zodat je uiteindelijk zelf kan bepalen wanneer je stopt, ipv dat je lichaam dat voor je bepaalt.

*breekt weer uit*
Jule, ik heb het geprobeerd! Een keer. Kolven gaat prima, niet te hard roepen natuurlijk. Ongeveer vijf keer per dag en sinds een paar dagen 200 ml per keer. Hij drinkt 160 (hoe weet je nu wanneer hij meer wil? Hij is nu ruim 4,5 kg en zes weken.
Ik vind dit topic ook echt een heel goed initiatief. Ik heb zo lang (nou ja, voor mn gevoel dan) maar wat lopen tobben met dat kolven, dit had t een stuk makkelijker kunnen maken.
quote:niesie schreef op 17 november 2011 @ 14:01:

Ik vind dit topic ook echt een heel goed initiatief. Ik heb zo lang (nou ja, voor mn gevoel dan) maar wat lopen tobben met dat kolven, dit had t een stuk makkelijker kunnen maken.Nou idd, er was wel een topic, maar dat liep destijds niet meer echt, en dan heb je echt het idee dat je het wiel zelf moet uitvinden.
quote:Jorina schreef op 17 november 2011 @ 13:25:

*breekt even in*

Heb bij mijn zoon FT gekolfd, wilde jullie eigenlijk alleen een hart onder de riem steken. Zo jammer als de BV niet verloopt zoals het zou moeten, en bij tijd en wijle loodzwaar om steeds te kolven na de voeding, maar toch fijn dat het kán.

Wil jullie heel veel geluk wensen, en hoop dat jullie zo de BV periode af kunnen maken, zodat je uiteindelijk zelf kan bepalen wanneer je stopt, ipv dat je lichaam dat voor je bepaalt.

*breekt weer uit*Dit heb ik letterlijk tegen een aantal mensen gezegd die het kolven maar niet begrepen. Ik ben de bv, en dus het ft kolven, nu aan het afbouwen, omdat ik zelf die keuze maak. Ik had hem natuurlijk liever zelf gevoed, maar als ik de kleine buddha zie zitten ben ik best trots!
Dag (kolf)dames,

Misschien mag ik jullie de volgende vraag voorleggen:

In januari moet mag ik weer aan het werk. Zoontje is dan ruim 15 weken.

Het liefst zou ik zo lang mogelijk borstvoeding (of gekolfde melk) geven.

Kan ik nu al beginnen met het "sparen" van melk? Aangezien zoon momenteel na 19 uur geen voeding meer wil en pas de volgende morgen rond 6 uur weer komt, kan ik 's avonds en 's nachts nog kolven en zo misschien een voorraadje aanleggen om dit in te vriezen. Dan de volgende vraag: hoe vries je het het beste in? Uiteindelijk zal het een behoorlijke vracht gaan worden (1,5 maand 2x daags voeding in de vriezer), dus ik wil het graag zo efficient mogelijk verpakken. Wie heeft er tips?

Alvast dank!!
.
.
Nee, ik kolf niet meer. Ik ben op 5 januari bevallen van een zoontje, met 32 w 2 d. Hij woog 1950 gram en was 42 cm klein. Hij was gewoon niet sterk genoeg om aan de borst te drinken. In de periode dat we samen in het ziekenhuis lagen ging het kolven erg goed, en ook de 2 weken dat ik samen met mijn man thuis was kon ik het nog aardig bijbenen. Hij voeden, ik kolven.

Toen mijn man eenmaal weer ging werken, vond ik het al lastiger worden. Ik moest best lang kolven om te kunnen kolven wat de kleine man dronk. Had ook continu het gevoel dat ik zwaar tekort schoot als ik hem weg moest leggen om te kolven (uiteindelijk kon ik het ook met hem op schoot, maar dat was even experimenteren). Toen de kleine meer ging drinken, kon ik het qua productie niet meer bijbenen. Toen ben ik gedeeltelijk overgestapt op flesvoeding. Ik denk dat hij rond 5 maanden de laatste borstvoeding heeft gehad.

Ik vond stoppen met kolven best een moeilijke beslissing, en als ik meer productie had gehad had ik het misschien ook wel langer volgehouden. Wel was ik uiteindelijk blij (dat lees ik hier meer) dat ik weloverwogen en zelf kon beslissen te stoppen.

Wat ik erg jammer vond was dat er vanuit het CB zo weinig stimulans was. In plaats van dat ze het goed vonden dat ik kolfde, kreeg ik daar op mn donder dat mn zoontje te snel groeide. Toen ik aangaf dat je bij bv op verzoek mocht voeden, was ik natuurlijk te bijdehand.....(nu weet ik inmiddels wel beter, van het CB moet je niet te veel verwachten, maar ik was toch al zo labiel als een deur, doordat zoontje onverwacht veel te klein was, en een liesbreuk bleek te hebben, dat dit nou ook niet echt lekker overkwam)
quote:Potatohead schreef op 18 november 2011 @ 13:52:

Dag (kolf)dames,

Misschien mag ik jullie de volgende vraag voorleggen:

In januari moet mag ik weer aan het werk. Zoontje is dan ruim 15 weken.

Het liefst zou ik zo lang mogelijk borstvoeding (of gekolfde melk) geven.

Kan ik nu al beginnen met het "sparen" van melk? Aangezien zoon momenteel na 19 uur geen voeding meer wil en pas de volgende morgen rond 6 uur weer komt, kan ik 's avonds en 's nachts nog kolven en zo misschien een voorraadje aanleggen om dit in te vriezen. Dan de volgende vraag: hoe vries je het het beste in? Uiteindelijk zal het een behoorlijke vracht gaan worden (1,5 maand 2x daags voeding in de vriezer), dus ik wil het graag zo efficient mogelijk verpakken. Wie heeft er tips?

Alvast dank!!

Ja, het is echt handig om nu al te beginnen met een voorraadje. Iedere avond op ongeveer dezelfde tijd even kolven lijkt me het handigst, dan went je lichaam aan de nieuwe vraag. Als je dan weer gaat werken en het kolven loopt niet zo goed kun je terugvallen op de diepvries. Wel eerst even testen of je kind diepvries-bv lust, de smaak verandert vaak (en het ruikt ook vies bij mij).

Ik vond het zelf het handigst om in te vriezen in platte zakjes. Dat ontdooit heel snel en neemt maar weinig ruimte in in de diepvries. Ik nam porties van 100ml, omdat dochter wisselende hoeveelheden dronk. Die vroor ik in liggend in een bakje (gemaakt van een doormidden geknipt leeg sappak, idee opgedaan op het forum ergens), zodat ze allemaal dezelfde platte vorm hadden. Ik gebruikte Ikea-diepvrieszakjes, maar je hebt ook speciale bv-zakjes. Zip-lock is ook fijn.

Het kan zijn dat je kind rond de 3 maanden (zeker als je gaat werken) weer 's nachts om voeding gaat vragen. Dan kun je eventueel ook 's ochtends kolven, na de eerste voeding is vaak een goed moment.
Hier is het een drama. Twee vrij veel huilende baby's zorgen ervoor dat er van kolven veel te weinig komt. Ik ben er zo verdrietig van. Van het huilen, maar ook dat er nauwelijks nog iets uitkomt. En of ik snel tijd heb om de productie op te krikken, geen idee.

De post van Jorina, met name dit: Wil jullie heel veel geluk wensen, en hoop dat jullie zo de BV periodeaf kunnenmaken, zodat je uiteindelijk zelf kan bepalen wanneer je stopt, ipv dat je lichaam dat voor je bepaalt.

.
Jule, lief van je. Die drie keer op een dag, waarvan 1 x 's nachts lukt nog wel. Maar tussendoor nauwelijks. Heb zoonlief (vandaag zes weken) ook aan de borst gehad vandaag, als troost. Maar aan het begin van dit topic kolfde ik ruim 200 cc per dag, en soms wel eens 60 cc per keer. Nu is dat zo veel minder en ben ik al blij met 30 cc per keer.

Ik ben gewoon moe. Slapen doe ik nauwelijks, zo drie of vier uur verdeeld over drie keer. Dat helpt ook niet voor de productie. Wat ook niet helpt is het feit dat ik me zo onaantrekkelijk voel met die kolf. Buiten dat, ik kom uberhaupt nauwelijks aan de extra persoonlijke verzorging toe, dus heel aantrekkelijk voel ik me al niet op dit moment.

Sorry voor mijn klaagzang, ik zit er doorheen.

Oh ja, ik draag ook wel, maar alleen mijn zoontje. Mijn dochtertje vindt het niet prettig. Met zijn tweetjes dragen zie ik niet zo zitten, ik ben nog niet zo handig met knopen. En ik wil er graag mee oefenen, maar je raadt het al, daar kom ik maar niet aan toe.
Nogmaals excuses voor mijn klaagzang, ik maak er geen gewoonte van, ok .
Quacker, klinkt zwaar! Mag gerust klagen hoor, het lijkt me heel zwaar (en leuk natuurlijk). Ik had het met 1 kind al vaak zo druk (was alleen in de doek rustig, en dan kun je weer niet kolven, net als bij jule), laat staan met 2. Maar alle beetjes zijn mooi meegenomen natuurlijk.

Als je maar weinig kunt kolven redden de meeste mensen het niet om dan melk te blijven produceren, heel frustrerend. Zou je 's avonds of 's nachts misschien kunnen clusterkolven in plaats van gewoon kolven? De 7-5-3-1- methode (7 min kolven, 7 min rust, etc.) kostte mij amper meer tijd dan gewoon kolven, en het leverde extra productie op.

Zo weinig slapen is slopend, vooral in het begin. Heb je hulp? Kunnen jullie misschien met de kinderen naar je ouders/schoonouders voor een paar dagen? Daar rusten wij altijd erg van uit (kind van anderhalf dat heel beroerd slaapt). 's Ochtends vanaf een uur of 7 nemen opa en oma het dan over en kruipen vriend en ik nog even lekker in bed, zonder verantwoordelijkheid. Opa en oma vinden tijd alleen met hun kleinkind ook heel leuk.

Nog een laatste tip voor het dragen, je kunt ook een draagconsult doen, om soepeler te leren knopen en eventueel ook om 2 te leren dragen.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven