behandeling eiken aanrechtblad ikea

13-11-2011 19:54 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
De keuken wordt opgeknapt. Er komt een massief eiken aanrechtblad van Ikea op.

Nu hebben ze bij Ikea een olie om het te behandelen.

Maar heb daar helemaal geen ervaring mee.

Wat te doen? Lakken of in de olie?

Hebben jullie ervaring met olie op houten aanrechtblad?

Alvast bedankt!
Ik zou het niet lakken, snij je een keer op je blad ipv op een plank heb je er een kras in en kun je het hele blad schuren en op nieuw lakken... Met olie kun je plaatselijk bij werken, veel makkelijker! (en ik vind het ook mooier!)

En ook zou ik bang zijn dat als je dan een keer in je lak hebt gesneden, het los laat en het in je eten komt, juk!
Dat waren idd ook mijn bezwaren.

En stukken lak in je eten is helemaal geen pretje

Dank je
Ik heb zo'n los keukenblok met een eikenblad en die smeer ik zoms in met snijplankolie die ik bij een snijblok gekocht had. Maar volgens de verkoper van dat blok kon het ook met zonnebloemolie oid.
Olie. Veul mooier dan lak, tis toch geen boot. Wij hebben een eiken blad van Kvik, supermooi. Was een beetje huiverig hoe het zich zou houden, maar nu na 2 jaar is het nog even mooi. En het onderhoud valt me ook heel erg mee. Wij zetten het denk ik maar 4-5 keer per jaar in de olie (soms het deel om de wasbak een keer extra). In het begin moet je het een aantal keer doen om het hout te verzadigen. Helaas een keertje zo slim geweest om even snelsnel een citroen in 2 te snijden; helaas ook in het blad een sneetje... Dit schijn je wel redelijk bij te kunnen schuren, maar heb het nog niet aangedurfd.
dat verzadigen is wel slim.

Ik ga voor de olie. Ik leg maar een extra snijblad naast het fornuis om de vette roerlepel op te leggen.

Er zit een porseleinen wasbak in. Dus ga daarom heen maar flink met olie aan de slag.
Olie bij de doe-t-zelf halen, dat spul van de IKEA plakt enorm. Vorig jaar zomer mijn blad helemaal geschuurd en nu in de olie gezet, brengt makkelijk op en ziet er ook mooier uit dat het IKEA spul.

Trek wel tijd uit, want het moet drogen. Doe het eens in het kwartaal voor ik naar bed ga op zaterdagavond.
quote]spuka schreef op 13 november 2011 @ 20:32:

Olie bij de doe-t-zelf halen, dat spul van de IKEA plakt enorm. Vorig jaar zomer mijn blad helemaal geschuurd en nu in de olie gezet, brengt makkelijk op en ziet er ook mooier uit dat het IKEA spul.

Trek wel tijd uit, want het moet drogen. Doe het eens in het kwartaal voor ik naar bed ga op zaterdagavond.[/quote]

welke olie is dat dan??

lijnzaadolie??
Haha ik wist meteen over wiens keuken dit gaat wordt t mooi?
ik ga eens op zoek naar een goede olie..

brand: geen idee helaas.. Ben nog aan het onderduiken bij mijn ouders. ;)
Ben heel benieuwd kom t binnenkort bewonderen!
Ik heb ook eikenblad van IKEA, ik heb eerst geolied (of hoe je dat ook schrijft) maar wat een gedoe! Nu sinds paar jaar botenlak erop zitten. Ideaal! En ik vind het ook nog mooi stan.
mmp, Is je botenlak mat of glans?

mijn vader kwam ook met een 2 componenten epoxylak voor industriele werkbladen aan.
Wij hebben botenlak op onze houten badkamervloer. Dat glanst, is keihard en vlekt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven