Ik weet het niet meer!!!

17-11-2011 13:05 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet het even van me afschrijven, indien iemand tips heeft dan zijn die welkom...

Mijn broertje had weer teveel ingenomen. Hij is al jaren verslaafd aan drugs en de afgelopen weken leek hij er vanaf te zijn... We weten dat hij terugvallen kan hebben, maar zoals hij de afgelopen weken was hadden we de hoop dat hij er helemaal vanaf zou zijn. Niet dus...

Ik vraag me af wanneer alles weer goed komt. Net wanneer het lijkt dat de goede tijden voor mij en mijn familie zijn aangekomen, gebeurt er weer iets verkeerds. Dit gaat al jaren zo, en ik ben er gewoon moe van.... Ik wil geen verdriet meer hebben, wil mijn ouders niet verdrietig zien. En ik ben zo bang dat het ooit een keer gebeurd waar mijn neefje en nichtje bij zijn. Ik wil niet dat hun dat ooit een keer mogen meemaken...

Sorry voor het onsamenhangend verhaal. ik moest het gewoon even kwijt.
Krijgt hij geen professionele hulp?

Sterkte
Hij moet zelf willen, zo niet dan gebeurt er niks.

Sterkte
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Wat heftig.

Woont hij bij je ouders? En jij?

Veel sterkte.
Ok zoals Mali leest kan ook idd.
Alsof je zomaar even iemands kinderen bij hem weg kunt halen?!

To, het is belangrijk om te beseffen dat jij geen invloed op deze situatie hebt. Het is ontzettend verdrietig, maar je broer zal zelf moeten inzien dat hij zo niet verder kan. Er is dus helaas door niemand te zeggen, hoe lang dit gaat duren en of het ooit goedkomt.

Misschien heb je iets aan een lotgenotencontact voor familie van drugsverslaafden. Ik weet zo geen organisatie, maar als je even googelt is het vast zo te vinden. Sterkte.
Ja moonlight haha vandaar mijn vraagteken, ik begrijp ook niet helemaal hoe het zit..
"Aureel, 46 seconden geleden

Alsof je zomaar even iemands kinderen bij hem weg kunt halen?! "

Zomaar, nee natuurlijk niet. Maar als papa veel gebruikt, en niet voor de kindjes kan zorgen is het een noodzaak denk ik.

Maar er stond een vraagteken achter misschien is de situatie wel anders, of heeft hij helemaal geen kinderen.

Maar denk dat je kinderen goed kunt beschadigen als je door een verslaving niet goed voor ze kan zorgen, of zo ver heen bent dat je een overdosis neemt in de buurt van de kinderen.

Maar goed kan er helemaal naast zitten, of te snel oordelen
Ik heb eerder hier op het forum de tip gekregen van de website www.cokevanjou.nl

Je kan daar ook vragen stellen aan een professional, dat heb ik toen ook gedaan en vond ik erg fijn en nuttig.
quote:Aureel schreef op 17 november 2011 @ 13:11:

Alsof je zomaar even iemands kinderen bij hem weg kunt halen?!

.Als er drugs in het spel zijn, kan dat heel snel gebeuren. Jeugdzorg gaat ervanauit dat uit huis plaatsen alleen als de gezonheid of ontwikkeling van de kinderen in gevaar is. Met drugs is het eigenlijk in 99% van de gevallen zo.
Dat ben ik wel met je eens Mali, maar mijn ervaring is dat het in de praktijk heel moeilijk en tijdrovend is om kinderen bij de biologische ouders weg te halen. Voor de professionele instanties al; laat staan dat TO hierin een stem heeft.
@poof, nee voor zover ik weet krijgt hij geen professionele hulp. Hij moet dan eerst erkennen dat hij een probleem heeft, en dat ziet hij op dit moment niet..

@Mali30, gelukkig heeft hij geen kinderen, anders had ik die allang bij mij ondergebracht. Het zijn de kinderen van een andere broer, die waren gister ook bij mijn ouders, maar gelukkig net op tijd weg.

@moonlight82, nee hij woont niet bij mijn ouders, wel bij ze in de buurt, en ik ben lange tijd geleden weggegaan omdat ik het niet meer aankon.
Ok gelukkig TO, dan heb ik te snel geoordeelt.

Dat is heel lastig als hij het niet erkent dan zal er niks gebeuren.

Een hele goede tip is idd een lotgenoten vereniging.

En misschien jullie broertje/zoon loslaten (heel moeilijk en verdrietig), heb je het boek de moeder van David S weleens gelezen?
Ik weet dat ik er geen invloed op heb, en ik kan de situatie ook niet wijzigen. Ook al sta ik er nu ver vanaf, ik vind het heel erg voor mijn ouders dat ze dit door moeten maken.

@primabella dank je voor de website, ik ga even kijken.

@mali30 mijn broertje loslaten is iets wat we niet willen doen (denk niet dat we dat ook kunnen doen). We zijn al een dierbare binnen de familie verloren, en we willen niet nog een tweede verliezen....
Er heeft ook lange tijd een topic gelopen hier van moeders die hun zoon moesten 'loslaten'.

Ik weet niet of je het fijn vindt dat te lezen of dat het vanuit moeder-oogpunt niet helemaal herkenbaar voor je is.

Zal de link even zoeken, zo terug.
Wanneer stop je met redden.............

Dit is m. Maar misschien is het niet fijn om te lezen, of teveel.

Voor een moeder is het heel anders dan voor een zus.

Kijk maar of je er iets mee kunt.
Wanneer hij inziet dat het geluksgevoel wat hij krijgt van drugs, onecht is. En aan dit moment van waarheid waarde hecht en het gevoel vasthoudt. Dan stopt het.

Hij moet dus niet alleen af van deze illusie (dat je geluk kan innemen door middel van een pil of injectie), maar ook moet hij door de problemen heen die er de oorzaak van waren dat hij de nepvergetelheid zocht. Waarbij het niet zeker is of je ooit weer euforisch wordt.

Wat dus nodig is, is het omarmen van de realiteit, ongeacht wat die voor jou in petto heeft, en dat is geen makkelijke manier om te leven.

Wat je niet moet doen is hem steunen in zijn zucht naar drugs, maar uitsluitend jezelf beschermen en hem zelf laten beslissen wat hij wil. Je kan niet meer doen dan afwachten en hopen dat hij de heilloze en hopeloze weg van de drugsverslaving niet langer meer wil volgen.
quote:Lady_me schreef op 17 november 2011 @ 13:05:

Hij is al jaren verslaafd aan drugs en de afgelopen weken leek hij er vanaf te zijn... We weten dat hij terugvallen kan hebben, maar zoals hij de afgelopen weken was hadden we de hoop dat hij er helemaal vanaf zou zijn. Niet dus...

Nee, dat kan ook helemaal niet. Eindeloos terugvallen is juist inherent aan verslaving. Het is een symptoom wat hoort bij de ziekte.

Een verslaafde die tijdelijk even clean is, is absoluut niet opeens 'genezen'. En dat zal ook nooit gebeuren. Verslaving is een ziekte die ongeneselijk is.

Er definitief vanaf komen kan dus niet, hij kan er wél mee leren omgaan. En leren hoe hij dat (levenslang) kan volhouden.

Aangezien stoppen en gestopt blijven, puur op eigen wilskracht, voor een verslaafde godsonmogelijk is, zal hij professionele hulp nodig hebben. Andere oplossingen zijn er niet, zoals je helaas wel gemerkt zult hebben de afgelopen jaren.

De vraag is nu in hoeverre je broer bereid is toe te geven dat hij verslaafd is, machteloos staat, stuurloos is en hulp nodig heeft.

En de tweede vraag is in hoeverre zijn omgeving dat ook vindt.

Vaak zit niet alleen de verslaafde in een bepaalde ontkenning, maar ook de omgeving. Die vaak dingen denkt als:

Hij(/zij) mag dan wel verslaafd zijn, maar bij hem is het toch wel anders, hij is geen 'junk'.

Hij is niet zo ernstig verslaafd als 'echte' verslaafden.

Hij is heus niet zó erg verslaafd dat hij nooit meer op eigen kracht kan stoppen. Hij kan het best zélf, als hij het maar wil.

Het ligt aan zijn slappe karakter, niet aan zijn verslaving, etc. etc.

Dat zijn allemaal hardnekkige misvattingen. Net zoals 'minder zwanger dan andere zwangeren' niet bestaat, bestaat er ook niet zoiets als 'minder verslaafd dan andere verslaafden'.

Vaak is het zo dat pas als alle betrokkenen, zowel verslaafden als familie/partner/omgeving, op één lijn zitten en zich ervan bewust zijn dat er hulp van buitenaf nodig is, er stappen ondernomen kunnen worden.

Leerzame animatie over wat verslaving precies inhoudt, gemaakt door Dr. Robert Lefever, directeur van verslavingskliniek 'Promis Recovery Centre' : http://www.youtube.com/watch?v=gzkA7ArGkak

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven