De Kolfclub
zondag 13 november 2011 om 04:44
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
vrijdag 18 november 2011 om 23:04
Quacker, volgens mij kan je wel een gebruiken! Petje af hoor, dat je toch blijft kolven met 2 baby's en een 3e kindje. Ik zou het je niet nadoen denk ik... Hopelijk gaat het morgen weer beter en zie je het weer helemaal zitten. Maar zo slecht slapen is ook slopend! Krijg je veel visite? Anders is dat ook het eerste wat je af kan bellen hoor! Behalve je (schoon)ouders of iemand anders die je komt helpen is het soms wel eens lekker om een weekendje helemaal niemand over de vloer te hebben...
zaterdag 19 november 2011 om 07:45
Wat een lieve berichten weer. Dank allemaal!
De opties die jullie geven voor de nachten hebben we niet, helaas. Maar ik heb wel met mijn man gepraat. Nu ontzie ik hem zoveel mogelijk omdat hij ook naar zijn werk moet. Hij vraagt daar niet om hoor, dat doe ik zelf. Nu heeft hij aangegeven dat ik dit niet meer moet doen, omdat hij ziet dat ik het niet trek.
En voila, het is half acht en ik ben er nog maar net uit . Mijn man heeft ze mee naar beneden genomen voor de voeding van vijf uur en ik zit nu heel relaxed te kolven. Hij had zoonlief al meegenomen en zat op mij te wachten met koffie en een fles voor dochterlief (in bed slapen ze niet meer verder na de tweede nachtvoeding). Maar ik was weer in slaap gevallen. Hij is dochter komen halen en zei dat ik moest blijven liggen.
Ben helemaal blij, ik kom net beneden en de kinderen slapen, de vaatwasser en wasmachine staan al aan. Begrijp me niet verkeerd, mijn man doet alles in het huishouden als ik hem dat vraag, maar dat laatste is nu net het probleem. Ik vind dat hij het al druk genoeg heeft met zijn werk en de rest dat ik het allemaal zelf wil doen. Maar zie nu, een heel blije Quacker omdat ik het los heb gelaten.
Misschien kunnen jullie mijn post niet helemaal volgen, maar de essentie is duidelijk hoop ik.
Kaetje, vanochtend komt de laatste visite, wij hebben niet veel familie en weinig goede vrienden, dus daar waren we snel mee klaar. De eerste twee weken wilde ik al geen bezoek.
Ik ga trouwens die 7-5-3-1 methode eens proberen.
Jullie bedankt allemaal. Het heeft me echt goed gedaan .
De opties die jullie geven voor de nachten hebben we niet, helaas. Maar ik heb wel met mijn man gepraat. Nu ontzie ik hem zoveel mogelijk omdat hij ook naar zijn werk moet. Hij vraagt daar niet om hoor, dat doe ik zelf. Nu heeft hij aangegeven dat ik dit niet meer moet doen, omdat hij ziet dat ik het niet trek.
En voila, het is half acht en ik ben er nog maar net uit . Mijn man heeft ze mee naar beneden genomen voor de voeding van vijf uur en ik zit nu heel relaxed te kolven. Hij had zoonlief al meegenomen en zat op mij te wachten met koffie en een fles voor dochterlief (in bed slapen ze niet meer verder na de tweede nachtvoeding). Maar ik was weer in slaap gevallen. Hij is dochter komen halen en zei dat ik moest blijven liggen.
Ben helemaal blij, ik kom net beneden en de kinderen slapen, de vaatwasser en wasmachine staan al aan. Begrijp me niet verkeerd, mijn man doet alles in het huishouden als ik hem dat vraag, maar dat laatste is nu net het probleem. Ik vind dat hij het al druk genoeg heeft met zijn werk en de rest dat ik het allemaal zelf wil doen. Maar zie nu, een heel blije Quacker omdat ik het los heb gelaten.
Misschien kunnen jullie mijn post niet helemaal volgen, maar de essentie is duidelijk hoop ik.
Kaetje, vanochtend komt de laatste visite, wij hebben niet veel familie en weinig goede vrienden, dus daar waren we snel mee klaar. De eerste twee weken wilde ik al geen bezoek.
Ik ga trouwens die 7-5-3-1 methode eens proberen.
Jullie bedankt allemaal. Het heeft me echt goed gedaan .
zaterdag 19 november 2011 om 08:48
Quacker, wat klink je opgewekt, fijn. En ik heb dan maar een kind, maar herken het niets aan je man willen vragen, omdat hij moet werken. Maar vergeet niet dat jij ook keihard werkt overdag met drie kids. En ach, niet alle mannen zien uit zichzelf wat ze moeten doen, maar de goede wil is er vaak wel. Dus zo nu en dan wat opdrachten geven en zo te lezen vindt ie het geen enkel probleem om te doen. Werkt hier precies hetzelfde hoor. Man vraagt iedere ochtend heel lief hoe de nacht is gegaan, hoort niets uit zichzelf. Maar als ik hem middenin de nacht wakker maak voor het eoa springt ie meteen naast het bed.
En nu je een beetje tijd voor jezelf hebt besteed je dat aan kolven. Goed hoor! Wees trots op jezelf!
En nu je een beetje tijd voor jezelf hebt besteed je dat aan kolven. Goed hoor! Wees trots op jezelf!
zaterdag 19 november 2011 om 08:54
zaterdag 19 november 2011 om 09:47
quacker, wat heerlijk dat je man je vanmorgen de kindjes even uit handen heeft genomen! En hij moet werken maar jij hebt het ook zwaar, met 3 kindjes de hele dag!!! Ik heb er eentje van 1 jaar en na een dag werken ben ik minder moe dan na een dag thuis met hem. Ik vind het best zwaar hoor, de hele dag zo'n kleintje om je heen. Fijn dat je man ziet dat je echt eventjes wat meer rust nodig had!
En de eerste twee weken geen visite is echt lekker inderdaad. Wij hebben wel wat visite gehad maar vooral de opa's en oma's die ook kwamen helpen of wat hele goede vrienden. Niet meteen de vage buren of een oom en tante over de vloer. Dat gaan we deze keer weer precies zo doen. Heerlijk was dat!
En de eerste twee weken geen visite is echt lekker inderdaad. Wij hebben wel wat visite gehad maar vooral de opa's en oma's die ook kwamen helpen of wat hele goede vrienden. Niet meteen de vage buren of een oom en tante over de vloer. Dat gaan we deze keer weer precies zo doen. Heerlijk was dat!
zondag 20 november 2011 om 08:32
Dames, wat fijn dat ik de kolfclub heb gevonden... wat jammer dat ik jullie nu pasvind. Was denk ik te druk met kolven....
C is inmiddels 14 wkn oud en tot 3 wkn geleden kolfde ik 5x halfuur met totale productie van ong 350ml. Niet genoeg dus. Ivm moeheid kolfde ik al snel niet meer 's nachts. Nu sinds 3 wkn nog maar 2 x en af en toe nog aanleggen. Wat scheelt het qua tijd en energie. Ik was van plan om per 1 decemberte gaan stoppen maar zo kan ik het nog wel volhouden. Ook kan ik hem af en toe nog voor de gezelligheid aanleggen....... vind t ook nog moeilijk om te stoppen en elke druppel die hij binnenkrijgt is beter dan fv!!!
Ik kolf met de medela freestyle ( heb al slijtplekken id schelp)?. En c hapte niet goed aan en daardoor enorme tepelkloven en borstontsteking dat zelfs lactatiekundige onder de indruk was. Nog wel weer geprobeerd maar voelde de pijn alweer....
C is inmiddels 14 wkn oud en tot 3 wkn geleden kolfde ik 5x halfuur met totale productie van ong 350ml. Niet genoeg dus. Ivm moeheid kolfde ik al snel niet meer 's nachts. Nu sinds 3 wkn nog maar 2 x en af en toe nog aanleggen. Wat scheelt het qua tijd en energie. Ik was van plan om per 1 decemberte gaan stoppen maar zo kan ik het nog wel volhouden. Ook kan ik hem af en toe nog voor de gezelligheid aanleggen....... vind t ook nog moeilijk om te stoppen en elke druppel die hij binnenkrijgt is beter dan fv!!!
Ik kolf met de medela freestyle ( heb al slijtplekken id schelp)?. En c hapte niet goed aan en daardoor enorme tepelkloven en borstontsteking dat zelfs lactatiekundige onder de indruk was. Nog wel weer geprobeerd maar voelde de pijn alweer....
zondag 20 november 2011 om 08:40
Quaker, heftig hoor. Wat raar dat je productie zo terug loopt. Misschien niet te streng voor jezelf zijn? Al die moeite voor relatief weinig cc, de hoofdmoot van hun voeding is toch al kv....vraag me af wat dan nog de voordelen van bv zijn? (absoluut niet lelijk bedoelt hè!)
Jule, voor mij is bv meer fan alleen voeding. Maar dan wel live aan de borst. Nu ik kolf is dat anders. Niet volledig ofzo. Daarom stop ik met kolven als fv de overhand neemt. Dan vind ik het niet meer de moeite waard om te kolven. Mijn zoon heeft nu drie x flesje kv gehad, laatste keer een week geleden. Dus red het nu met alleen bv. Weet niet goed hoe het uit te leggen... Maar ik stop er dus mee als er zoveel kv bij moet. Bv is geen goud, dus of dat kleine beetje waar je dan zoveel moeite voor moet doen ...?
Jule, voor mij is bv meer fan alleen voeding. Maar dan wel live aan de borst. Nu ik kolf is dat anders. Niet volledig ofzo. Daarom stop ik met kolven als fv de overhand neemt. Dan vind ik het niet meer de moeite waard om te kolven. Mijn zoon heeft nu drie x flesje kv gehad, laatste keer een week geleden. Dus red het nu met alleen bv. Weet niet goed hoe het uit te leggen... Maar ik stop er dus mee als er zoveel kv bij moet. Bv is geen goud, dus of dat kleine beetje waar je dan zoveel moeite voor moet doen ...?
zondag 20 november 2011 om 08:41
Drenthegirl, join THE club. Hier exact dezelfde problemen... Shit hè? Jij durft dus nog af en toe aan te leggen? (dat is de meest fantastische manier om productie op te vijzelen. Beter dan de kolf!)
Super dat je het zo ehbt volgehouden. Niet te streng zijn voor jezelf hè?
Het is weer kolftijd. Geen zin
zoon slaapt nog steeds! Maar het is zo drink tijd. Uitslapen doet ie maar bij mij haha.
Super dat je het zo ehbt volgehouden. Niet te streng zijn voor jezelf hè?
Het is weer kolftijd. Geen zin
zondag 20 november 2011 om 09:21
Gister een goede dag gehad, met weer wat meer productie. Bijslapen zorgt ervoor dat de hele wereld er anders uitziet. Vannacht ook alweer twee keer bijna drie uur geslapen, met dank aan de kinderen. Hopelijk zet deze lijn zich voort.
RosaP, je bedoelt het goed, maar het komt toch heftig bij me binnen. Ik denk er anders over dan jij, ik zie elke druppel BV wel als goud. Daarbij komt dat er hierna zeker geen zwangerschap meer komt en ik optimaal wil 'genieten' van deze bvperiode. Wie weet lukt het nog om af en toe van een live momentje te genieten. Nogmaals, ik begrijp je bedoeling, maar voor mij werkt het heel anders, vooral emotioneel .
Jule, misschien kan bovenstaand idee op je lijstje? Het helpt mij er doorheen iig. Wil je je lijstje met ons delen?
Kaetje, wij hebben alleen naaste familie in het ziekenhuis gehad als kraambezoek, de rest kwam later pas. Maar naaste familie beschouw ik nauwelijks als visite, op een enkeling na dan .
RosaP, je bedoelt het goed, maar het komt toch heftig bij me binnen. Ik denk er anders over dan jij, ik zie elke druppel BV wel als goud. Daarbij komt dat er hierna zeker geen zwangerschap meer komt en ik optimaal wil 'genieten' van deze bvperiode. Wie weet lukt het nog om af en toe van een live momentje te genieten. Nogmaals, ik begrijp je bedoeling, maar voor mij werkt het heel anders, vooral emotioneel .
Jule, misschien kan bovenstaand idee op je lijstje? Het helpt mij er doorheen iig. Wil je je lijstje met ons delen?
Kaetje, wij hebben alleen naaste familie in het ziekenhuis gehad als kraambezoek, de rest kwam later pas. Maar naaste familie beschouw ik nauwelijks als visite, op een enkeling na dan .
zondag 20 november 2011 om 09:49
Q, idd niet zo bedoelt. Ben zelf -was- fanatieke bv -er (2kids jaar gevoed) maar nu hetmetnr drie niet gaat merk ik dat relativering werkt en rust geeft. Bv moet in mijn optiek iets prettigs zijn (live of kolf) en niet alleen stress. Maar je voed dus ook nog live? Knap hoor ( en daar zou ik dan wel mee doorgaan, dan heb uwe
zondag 20 november 2011 om 11:29
Quacker, wat fijn dat je live kunt troosten, wat mij betreft een van de mooiste dingen van borstvoeding. Al dacht ik daar toen ik nog kolfde wel anders over, vond ik het vooral frustrerend.
Ik denk ook dat hoe minder bv je beschikaar hebt, hoe kostbaarder het wordt. Als het zo belangrijk voor je is, heb je dan al eens overwogen om medicijnen te nemen die de melkproductie verhogen, in combinatie met een clusterkolfoffensief?
Ik denk ook dat hoe minder bv je beschikaar hebt, hoe kostbaarder het wordt. Als het zo belangrijk voor je is, heb je dan al eens overwogen om medicijnen te nemen die de melkproductie verhogen, in combinatie met een clusterkolfoffensief?
zondag 20 november 2011 om 12:22
Even snel tussendoor, Jule, dank voor het openen van dit topic!
Reglisse, je bedoelt Domperidon? Ik zou er zo aan beginnen, heb er zelfs al naar gezocht bij het Kruidvat en Etos, maar zag het niet in de schappen. Of bedoel je iets anders? Ik overweeg zeker een clusteroffensief met een Symphony, maar zie daar nog geen ruimte voor. In de avond lopen man en ik allebei met een kind op ons arm.
Reglisse, je bedoelt Domperidon? Ik zou er zo aan beginnen, heb er zelfs al naar gezocht bij het Kruidvat en Etos, maar zag het niet in de schappen. Of bedoel je iets anders? Ik overweeg zeker een clusteroffensief met een Symphony, maar zie daar nog geen ruimte voor. In de avond lopen man en ik allebei met een kind op ons arm.
zondag 20 november 2011 om 12:32
Quacker, ik bedoelde inderdaad domperidon. Dat is alleen te krijgen bij de apotheek. Ik zou even overleggen met een lactatiekundige over de juiste dosis en aanpak in jouw geval (bijvoorbeeld emailconsult bij Eurolac -nee, geen aandelen). Het kan slim zijn om niet tegen de apotheek te zeggen waar je het voor wilt gebruiken (je man laten halen en niet zeggen dat het voor jou is?), het gebruik voor productieverhoging is niet bij iedereen bekend en sommige apotheken willen het dan niet meegeven.
Het lijkt me inderdaad heel lastig om de tijd te vinden om te clusterkolven als je beiden al met een kind rondloopt. Misschien is het een idee om de keren die je nu kolft dat steeds te doen met het 7-5-3-1 schema? Dat kost niet zo heel veel tijd (iets meer dan een half uur) en kan ook heel goed werken. Kan ook met je eigen kolf, hoeft niet per se met een symphony. Heb je wel eens naar het filmpje gekeken over kolfopbrengst verhogen? Meemasseren e.d. kan ook echt helpen (heb het hier ergens al neergezet geloof ik, ik kan de link evt. nog wel een keer opzoeken).
het lijkt me echt zwaar zo.
Het lijkt me inderdaad heel lastig om de tijd te vinden om te clusterkolven als je beiden al met een kind rondloopt. Misschien is het een idee om de keren die je nu kolft dat steeds te doen met het 7-5-3-1 schema? Dat kost niet zo heel veel tijd (iets meer dan een half uur) en kan ook heel goed werken. Kan ook met je eigen kolf, hoeft niet per se met een symphony. Heb je wel eens naar het filmpje gekeken over kolfopbrengst verhogen? Meemasseren e.d. kan ook echt helpen (heb het hier ergens al neergezet geloof ik, ik kan de link evt. nog wel een keer opzoeken).
het lijkt me echt zwaar zo.
zondag 20 november 2011 om 12:37
Volgens mij is het tegenwoordig zonder recept verkrijgbaar, dus in principe is de huisarts niet nodig. Maar het kan dus wel helpen als de apotheek het niet mee wil geven (maar dan moet je dus weer je huisarts overtuigen).
Het probleem is dat er in de bijsluiter een waarschuwing over borstvoeding staat (zoals bij de meeste medicijnen). Omdat het gebruik bij bv niet zo bekend is, wordt daar soms moeilijk over gedaan. Het is eigenlijk een medicijn voor maagklachten, hetzelfde wat baby's met reflux krijgen. De productieverhogende werking is dus eigenlijk een bijwerking.
Het probleem is dat er in de bijsluiter een waarschuwing over borstvoeding staat (zoals bij de meeste medicijnen). Omdat het gebruik bij bv niet zo bekend is, wordt daar soms moeilijk over gedaan. Het is eigenlijk een medicijn voor maagklachten, hetzelfde wat baby's met reflux krijgen. De productieverhogende werking is dus eigenlijk een bijwerking.
zondag 20 november 2011 om 14:47
Jule, wat goed van je ! Super houding, kan je trots op zijn. Ik ben nog niet zo 'ver', maar hoop over een tijdje net als jij te kunnen denken!
Met drie kinderen die allemaal wakker worden 's nachts en een baby die amper van je arm af gaat is alle voedingen kolven,zoals ik nu doe, ook geen maanden mogelijk... Dus ik hou jouw woorden in gedachten!
Met drie kinderen die allemaal wakker worden 's nachts en een baby die amper van je arm af gaat is alle voedingen kolven,zoals ik nu doe, ook geen maanden mogelijk... Dus ik hou jouw woorden in gedachten!