Geld & Recht alle pijlers

huis verkopen zonder makelaar

11-09-2011 17:08 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
ben een beetje blij en een beetje nerveus

mijn ex en ik moeten ons huis verkopen doordat de relatie uit is. we hebben samen gesprekken met makelaars gehad en er 1 uitgekozen waar we mee in zee willen (deze is nog niet ingelicht)

nu hebben we 3 stellen die ons al gebeld hebben voor een bezichtiging! (kennissen en via via) dus we gaan dit es proberen zonder makelaar. scheelt ons al die 2500 euro en als ons huis zo al belangstelling heeft voordat het officieel te koop staat... wauw.

Met prijzen die makelaars voorstelden van ons huis zijn we we eruit wat we gaan vragen. maargoed wat als er een bod/tegenbod gedaan wordt en we zijn eruit, dan is de hut verkocht (JIPPIE)

en dan.... waar haal ik een voorlopig koopcontract vandaan, moet ik een afspraak maken voor de overdracht bij de notaris, wheeeelp wat komt er dan allemaal op me af wat normaliter door een makelaar gedaan wordt na verkoop?
ik heb het even voor je opgezocht!
Volgens mij bedoelt TO niet alleen hoe ze aan een koopakte komt, maar ook waar ze nog meer aan moet denken. Ook daarvoor heeft Google veel handige tips klik
hoe komen jullie toch aan dat google-zoek-filmpje ik ben niet blond maar voel me wel zo haha!

ik heb al standaard koopcontracten gevonden die je downloaden maar wat als we iets willen veranderen? Ik kan toch niet iets gewoon met pen doorstrepen en erbij schrijven? Dan kan ik nog beter in Word kopie-plak, dan is het netter.

Maargoed, de kopers kiezen de notaris en maken daar de afspraak. Leveringsakte maakt de notaris ook... De bank waar we nu de hypotheek hebben zullen we ook in moeten lichten.

vergeet ik dan nog iets?
dubbel
Hoi

Heel makkelijk ga gewoon even naar de notaris en haal een gratis koopcontract op,ga ook bij die notaris dan overdragen zodat de man ook iets aan je heeft,ga dus zeker niet meer naar de makelaar!Vervolgens kijk je goed uit met ontbindende en opschortende voorwaarden,je kan hoogstens een ontbindende voorwaarde geven op grond van financiering binnen een gestelde termijn van 4 weken.Zo kan de koper zijn centen op orde brengen bij de bank,zet er ook een afspraak in over de borg,dus OF 10% laten aanbetalen bij de notaris OF een bankgarantie voor die 10% zodat je altijd 10% binnen hebt.
en wat ga je doen als de drie stellen alledrie gaan bieden? Is er een lijst van zaken opgesteld wat jullie meenemen, achterlaten of ter overname aanbieden? Is er een vragenlijst opgesteld waar alle info instaat over de woning?

Wat er als na de koop gebreken aan het licht komen? Hoe ga je dat oplossen?

Ik vind het een foute besparing!
bij eigenhuis.nl kun je veel goede informatie vinden over het (zelf) verkopen van je huis. Voor sommige folders moet je iets betalen, maar het kan je wel helpen.
Ik denk dat het werk van een makelaar zwaar overschat wordt. Gewoon zelf contract invullen, koper zoekt een notaris. De notaris regelt de papieren verder. Echt heel erg simpel (zelf twee huizen op deze manier verkocht).
Let op als je zonder makelaar verkoopt.

Hij kent de valkuilen waar de kopers op terug kunnen vallen,

daarbij kun je hem aftrekken van de belasting.

Je kijkt tegen het geld op, maar ja, later trubbels is erger.

Klaartje
quote:mwb schreef op 11 september 2011 @ 18:26:

en wat ga je doen als de drie stellen alledrie gaan bieden? Is er een lijst van zaken opgesteld wat jullie meenemen, achterlaten of ter overname aanbieden? Is er een vragenlijst opgesteld waar alle info instaat over de woning?

Ik vind het een foute besparing!

als de 3 stellen tegelijk gaan bieden doen we waarschijnlijk een tegenbod en maken we dat op-en-neer bieden af tot we eruit komen. zo niet dan gaan we verder met anderen, zo hoort het normaal ook te gaan met makelaar. als je in onderhandeling bent met iemand moet de rest wachten.

lijst dingen die over te kopen zijn, is gemaakt. bv houtkachel gordijnen etc. wij hebben verder nog geen brochure van de woning omdat een makelaar die meestal maakt. de brochure van de vorige eigenaren hebben we nog wel maar wij hebben wel iets int huis veranderd. overigens hebben wij dit huis ook zo gekocht voordat de makelijk erbij was. achteraf hebben we de brochure ontvangen.

gebreken, daar heb ik nog niet over nagedacht.
quote:sterre12 schreef op 11 september 2011 @ 19:16:

Ik denk dat het werk van een makelaar zwaar overschat wordt. Gewoon zelf contract invullen, koper zoekt een notaris. De notaris regelt de papieren verder. Echt heel erg simpel (zelf twee huizen op deze manier verkocht).

@sterre12

als je zelf 2 huizen zo zelf verkocht hebt, wat heb jij gedaan met de evt. verborgen gebreken dan? Kopers hebben toch ook een onderzoeksplicht? dat zij zelf verantwoordelijk zijn om uit te zoeken dat ze een "goed" huis kopen?
Kopers hebben een onderzoeksplicht. Als ik een wat ouder huis zou kopen, zou ik zeker een bouwkundige keuring uit laten voeren. De verkoper moet bekende gebreken melden. In mijn geval was er in het verleden een probleem met het dak geweest, dat was hersteld maar ik heb het gemeld en expliciet opgenomen in de koopovereenkomst. Zodat dat daar achteraf geen problemen door konden ontstaan.
quote:klara114 schreef op 11 september 2011 @ 19:28:

Let op als je zonder makelaar verkoopt.

Hij kent de valkuilen waar de kopers op terug kunnen vallen,

daarbij kun je hem aftrekken van de belasting.

Klaartje

De makelaarskosten kun je NIET aftrekken van de belasting.

(alleen als een makelaar een taxatie maakt ivm de hypotheek, dan wel.)
het enige gebrek wat ik kan bedenken is een scheur is het bovenste platte gedeelte van ons bad, in het hoekje. daar hadden de vorige verkopers shampoo flessen opstaan dus hebben wij niet gezien.
Hoe is het verder gegaan?
Ik zou het aan de makelaar melden en een speciaal tarief afspreken omdat hij minder werkzaamheden hoeft uit te voeren. Ik zou het niet zelf doen. Het is niet niks een huis verkopen en je zal maar wat over het hoofd zien
quote:missdory schreef op 20 november 2011 @ 22:14:

Ik zou het aan de makelaar melden en een speciaal tarief afspreken omdat hij minder werkzaamheden hoeft uit te voeren. Ik zou het niet zelf doen. Het is niet niks een huis verkopen en je zal maar wat over het hoofd zien Dat vind ik best een aardige optie, weet niet of het kan maar vind het de moeite van het voorstellen waard!
Bij een notaris kan je niet een gratis koopovereenkomst halen. Die ligen echt niet klaar of zo. De noaris kan hem wel voor je maken maar daar betaal je voor. Niet die 2.500 van de makelaar maar toch snel 250 euro.

Verder kan je niet met drie stellen tegelijk onderhandelen. Je kan wel zeggen bij de bezichtiging dat er nog twee stellen erg geinteresseerd zijn dat drijft vaak het bod op. Als er een stel een bod gedaan heeft kijk je of je er met hen uitkomt. Of je wijst het bid af of je doet een tegenbod.

Verder kan je alles veranderen in de koopovereenkomst als je het maar parafeert in de kantlijn samen met kopers.

Zodra de koopovereenkomst is getekend stuur je hem naar de notaris en die regelt vervolgens de rest. Ook jouw bank lichten ze in.

Toch zou ik een verkopend makelaar in de arm nemen. Scheelt zoveel als er gezeik komt en dat is er vaak tegenwoordig
Echt niet doen een makelaar! Wij hebben al 3x zonder makelaar verkocht en 2x gekocht de laatste 15 jaar en gaat echt prima. Scheelt veel geld!
quote:mwb schreef op 11 september 2011 @ 18:26:

Volgens mij heb jij hier geen ervaring mee. Hoe denk je dat de makelaar dat doet? Die stuurt de kopersklacht gewoon door naar de verkoper, hoor. Een makelaar gaat daar NIET tussenzitten.

En zo zal het in de praktijk zonder makelaar ook gaan. Een eventuele klacht mailt koper naar de verkopende partij, en daar gaan ze op 1 of andere manier uitkomen of niet.
quote:flukehydra schreef op 21 november 2011 @ 16:11:

[...]

Volgens mij heb jij hier geen ervaring mee. Hoe denk je dat de makelaar dat doet? Die stuurt de kopersklacht gewoon door naar de verkoper, hoor. Een makelaar gaat daar NIET tussenzitten.

En zo zal het in de praktijk zonder makelaar ook gaan. Een eventuele klacht mailt koper naar de verkopende partij, en daar gaan ze op 1 of andere manier uitkomen of niet.een makelaar hoort hier WEL tussen te zitten, daar is ie voor betaald
quote:katrien1974 schreef op 21 november 2011 @ 16:34:

[...]

een makelaar hoort hier WEL tussen te zitten, daar is ie voor betaald

Misschien heb ik het niet duidelijk geformuleerd. Hij zit er wel tussen in de zin van: jij als koper richt je mailtjes aan de makelaar.

Maar de makelaar stuurt ze simpelweg door en geeft gewoon het antwoord dat de verkoper geeft.

Met andere woorden;

- ja, hij zit er tussen

- nee, hij voegt niets toe behalve misschien advies maar dat geeft internet, of Vereniging Eigen Huis ook

Misschien heeft het zin als je je slecht voelt bij dit soort zaken. Maar meer dan dat is het niet; een gevoelskwestie, mijns inziens.
Een goede makelaar (nvm) zal bemiddelen en helpen en echt niry alleen mail doorsturen. Dat zou wat zijn. Huis overgedragen bij de notaris en klaar is klara. Zo werkt het niet en hoort het ook niet.

Ik vind jouw antwoord erg kort door de bocht maar wellicht dat je zelf een slechte ervaring hebt
quote:katrien1974 schreef op 21 november 2011 @ 18:52:

Ik vind jouw antwoord erg kort door de bocht maar wellicht dat je zelf een slechte ervaring hebt

Twee slechte ervaringen, inderdaad.

Edit: om hier even iets aan toe te voegen: ik heb tweemaal een meningsverschil gehad, eenmaal als verkoper, en tweede maal als koper.

In beide gevallen had de makelaar een zeer storende invloed. Dat klopt natuurlijk ook -- een makelaar is een verkoper van onroerend goed, terwijl het bij een conflict om een meer juridische kwestie gaat.

Ik heb zeer veel steun gehad aan mijn lidmaatschap van Vereniging Eigen Huis. Je kunt een telefonische afspraak met een jurist inplannen, en dat kan zo vaak je wilt. Die kunnen je ook op het rechte pad zetten; bijvoorbeeld als verkoper moest ik echt een reality check krijgen en de kopende partij tegemoet komen na een klacht.

Dus neem liever een lidmaatschap op VEH dan te vertrouwen op een makelaar bij conflicten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven