polyamorie - of: 2 leuke mannen

19-02-2008 10:08 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo, ik ben helemaal nieuw op dit forum - ik heb eerst flink rondgeneusd, maar vind bijna niets wat bij mijn situatie aansluit (en wat ik vond waren helaas alleen oude berichten).
anoniem_63029 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 09:06
Reden: was persoonlijke hulpvraag
% gewijzigd
PastelPink, zoals je ziet, je situatie kan van veel zijden bekeken worden, en zit vol met mogelijkheden en gevaren. En met elke stap die je neemt, groeit het inzicht, maar verandert de emotie, een waar avontuur dus. Als je wilt, zou het toch interessant zijn, als je hier je belevenissen kon blijven posten. Ik blijf de discussie volgen, en meld me weer, als ik iets zinvols denk te hebben. Groetjes kreeft
quote: Ik moest even lachen toen ik je laatste zin las.

Lief vind ik dat. .Ik houd wel van een woordgrapje!
quote:PastelPink schreef op 19 februari 2008 @ 15:25:

je zegt dat mijn man moet slikken of stikken. Dat klopt! Maar zelf heb ik dat gevoel ook; of ik slik (doe niets met mijn gevoelens) of ik stik (ik kan ze niet negeren). Toch vind ik dat slikken en stikken van een heel andere orde. Je man krijgt deze situatie opgedrongen, zit nu met iets waar hij niet om gevraagd heeft. Jij hebt hier zelf voor gekozen, bent zelf het contact met je vakantievriendje van vroeger aangegaan en zelf aan het aftasten gegaan of hij nog net zoveel voor jou voelt als jij voor hem. Dat had je allemaal niet hoeven doen, je had het bij de mooie herinneringen kunnen laten, of meteen bij de eerste vlinders het contact kunnen afkappen. Dan was er verder niets gebeurd, was de verliefdheid vanzelf weggeëbt. Dan had je nu niet het gevoel gehad te moeten slikken of stikken.

Je man heeft hier niet voor gekozen. Voor hem is het dus een heel andere situatie, dat vind ik echt niet te vergelijken. Je plaatst jezelf nu wel heel makkelijk in een slachtofferrol. De enige die slachtoffer is van jouw verliefdheid is je man (en misschien op termijn ook nog je kinderen).
quote:Alba schreef op 19 februari 2008 @ 14:43:

Petje af voor je man. Ik denk dat je inderdaad zuinig op hem mag zijn.

Daar zit hem natuurlijk ook het punt: de behoefte aan polyamorie zit bij jou, en je man mag kiezen tussen demi-amorie (jij krijgt er twee, en hij de helft) ..Dankje voor je waarschuwing (een gewaarschuwd mens telt voor 2 ).
anoniem_63029 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 09:18
% gewijzigd
Met slikken of stikken bedoel ik dat je hebt gewacht met "bespreken" toen het al te laat was.

Je man heeft geen keuze gehad, geen mogelijkheid om zijn grenzen aan te geven, die heb jij bepaald en hij mag ze of bevestigen of wegwezen.

Dat noem ik geen liefde en zeker geen respect.
quote:Capibara schreef op 19 februari 2008 @ 15:35:

. Jij hebt hier zelf voor gekozen, bent zelf het contact met je vakantievriendje van vroeger aangegaan en zelf aan het aftasten gegaan of hij nog net zoveel voor jou voelt als jij voor hem. Dat had je allemaal niet hoeven doen, je had het bij de mooie herinneringen kunnen laten, of meteen bij de eerste vlinders het contact kunnen afkappen.Ik snap volledig dat je zo denkt, tot nu toe heb ik ook op deze manier tegen vreemdgaan aangekeken -
anoniem_63029 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 09:19
% gewijzigd
quote:ElleMichelle schreef op 19 februari 2008 @ 14:55:

En bekijk ook de keerzijde.Wat als je tevreden bent,jij hebt je vakantieliefde en je man een leuke vriendin.Wat nu als je vakantieliefde de relatie met jouw beeindigt ben je dan nog net zo blij voor je man dat hij een leuke vriendin heeft?Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Want het lijkt nu wel leuk, polyamorie, maar dat is alleen omdat je nu zelf een potentiële secundaire partner op het oog hebt. Maar wat als het andersom zou zijn? Ben je dan blij voor je man dat hij nog zo'n leuke vriendin heeft? Of ben je (dan) eigenlijk helemaal niet zo polyamoreus als je nu denkt te zijn?
quote:houvanjezelf schreef op 19 februari 2008 @ 15:43:

Met slikken of stikken bedoel ik dat je hebt gewacht met "bespreken" toen het al te laat was.

Je man heeft geen keuze gehad, geen mogelijkheid om zijn grenzen aan te geven, die heb jij bepaald en hij mag ze of bevestigen of wegwezen.

Dat noem ik geen liefde en zeker geen respect.Je trekt te snel je conclusie- het zou fijner zijn wanneer je even zou navragen ipv iets aannemen wat niet waar is. Nu moet ik me verdedigen (in ieder geval zo voelt het).
anoniem_63029 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 09:19
% gewijzigd
quote:Capibara schreef op 19 februari 2008 @ 15:46:

[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Want het lijkt nu wel leuk, polyamorie, maar dat is alleen omdat je nu zelf een potentiële secundaire partner op het oog hebt. Maar wat als het andersom zou zijn? Ben je dan blij voor je man dat hij nog zo'n leuke vriendin heeft? Of ben je (dan) eigenlijk helemaal niet zo polyamoreus als je nu denkt te zijn?Moeilijke vragen stellen jullie zeg!
anoniem_63029 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 09:20
% gewijzigd
Vind je het voor jezelf niet opvallend dat je je ervan bewust werd polygaam te zijn toen je je vakantieflirt had teruggevonden ?

Is die optie om zo te leven / handelen weleens ter sprake gekomen toen er nog géén gewillig " slachtoffer " in zicht was ?

Kun je het voor jezelf beter accepteren als je nu zegt poly te zijn maar na deze relatie / fling / hoe je het noemen wilt nooit meer iemand tegen te komen waar je dat mee zou willen , dan dat je zou zeggen ; ik was geil en had de hots voor en de bibbers van hem dus heb ik één keer als een gek gekeesd en toen was het ook klaar ?

Dit bedoel ik absoluut niet lullig , hoor , maar het komt op mij over alsof jij in een situatie komt , je zoekt naar een etiketje waardoor het niet zo erg lijkt , maar het eigenlijk niet als overtuiging hebt ; je kwam , zag , en wou het hebben .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Pastel,

Ik trek conclusies uit wat je hier schrijft.

Als je man echt een keuze had gehad, had jij zelf gedaan wat jouw gevoel hierover is.

Jij zou er grote problemen mee hebben als je man er een vriendin naast zou hebben. Dat betekent voor mij dat je jezelf niet trouw bent en niet respecteert, dus ook je man niet. Los van wat hij ervan zegt of over beweert.

Doe een ander niet dat u niet wil dat u geschied.
quote:PastelPink schreef op 19 februari 2008 @ 15:45:

Feit blijft voor mij - dat ik deze gevoelens niet kon negeren; geloof me dat ik het geprobeerd heb.

Je had die gevoelens niet hoeven negeren. Die zijn er nu eenmaal, het is onzin om ze te ontkennen. Maar je had wel degelijk een keuze met wat je met die gevoelens zou doen! Ik ben ook wel eens verliefd geweest in een relatie. Echt helemaal hoteldebotel zwaar verliefd. En daar heb ik zowel met mijn partner als met het object van mijn verliefdheid over gesproken. Maar geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om iets met die ander te beginnen! Dat kostte een hoop zelfbeheersing, maar ik ben er nu nog blij mee dat ik niet overstag gegaan ben (ook al ben ik al lang niet meer met die persoon samen). Dus ik kan er inderdaad niet bij dat je, hoe sterk je gevoelens ook zijn, je geen keuze hebt in wat je met die gevoelens doet. Tenzij je relatie misschien toch al niet meer zo denderend is, dan kan ik me voorstellen dat je eerder geneigd bent wel iets met die ander te beginnen. Maar dan had je al eerder met je partner moeten praten vind ik.

Daarnaast ben ik het met de mensen eens die beweren dat jij niet polyamoreus bent. Als je namelijk echt poly bent geniet je als je partner (of dat nu je man of je vakantievriend is) verliefd is op een ander en daar gelukkig mee is, ongeacht of je op dat moment zelf een tweede relatie hebt. Jij denkt nu polyamoreus te zijn omdat je verliefd bent geworden op je vakantievriend terwijl je ook van je man houdt, maar je zou het er wel erg moeilijk mee hebben als de situatie omgekeerd zou zijn.

Ik wil je niet aanvallen overigens, ik vind het knap dat je zo open ingaat op de vragen die hier gesteld worden. Zelfs als het moeilijke vragen zijn. Het komt over alsof je een goede relatie met je man hebt, dat je alleen de pech hebt dat je verliefd op iemand anders geworden bent. En misschien kom ik wat aanvallend over, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik in het verleden genoeg meegemaakt heb op dit gebied. Niet persoonlijk bedoeld dus. En verder vind ik het alleen maar te waarderen dat je in ieder geval je gevoelens deelt met je man, en niets stiekem achter zijn rug doet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 februari 2008 @ 16:03:

Vind je het voor jezelf niet opvallend dat je je ervan bewust werd polygaam te zijn toen je je vakantieflirt had teruggevonden ?

.De term poly komt niet van mij,
anoniem_63029 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 09:20
% gewijzigd
quote:houvanjezelf schreef op 19 februari 2008 @ 16:04:

Pastel,

Ik trek conclusies uit wat je hier schrijft.

Als je man echt een keuze had gehad, had jij zelf gedaan wat jouw gevoel hierover is.

Jij zou er grote problemen mee hebben als je man er een vriendin naast zou hebben. Dat betekent voor mij dat je jezelf niet trouw bent en niet respecteert, dus ook je man niet. Los van wat hij ervan zegt of over beweert.

Doe een ander niet dat u niet wil dat u geschied.Ik ben bang dat ik reaktie echt niet begrijp - misschien moet je toch nog eens mijn hoofdvraag goed doorlezen -
anoniem_63029 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 09:21
% gewijzigd
quote:PastelPink schreef op 19 februari 2008 @ 16:15:

Later als ik in huize "Avondrood" zit wil ik geen spijt hebben van mijn saaie, droge leven... !Eh........ de goede , liefdevolle , eerlijke , respectvolle relatie die je zegt te hebben met je man omschrijf je tegelijkertijd als saai en droog ? Auwwwwww ..... pijnlijk voor je man .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ben het met Capibara eens en my 2 cents zijn om het je proberen

duidelijk te maken dat als jou man jou nr 1 is, je het aan hem overlaat

hoeveel tijd dat hij hiervoor nodig heeft om hier maar mee te kunnen

instemmen. En dat kan zelfs je de relatie met je vakantievriend gaan kosten

omdat hij mss niet zolang kan wachten.

Of.... je vakantie vriend haakt af omdat hij niet kan begrijpen dat de man van zijn vriendin dit zomaar toelaat.
Ohja wij hebben een open relatie thuis en spreek uit eigen werk.
quote:Eh........ de goede , liefdevolle , eerlijke , respectvolle relatie die je zegt te hebben met je man omschrijf je tegelijkertijd als saai en droog ? Auwwwwww ..... pijnlijk voor je man .Ik snap dat dit niet helemaal goed overkomt! ik bedoel niet de relatie met mijn man die saai en droog is.
anoniem_63029 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 09:21
% gewijzigd
quote:PastelPink schreef op 19 februari 2008 @ 16:18:

[...]

Ik ben bang dat ik reaktie echt niet begrijp - misschien moet je toch nog eens mijn hoofdvraag goed doorlezen - je antwoorden passen niet op mijn vraag! Ik krijg geen ervaringen van je, maar veroordelingen. Ik weet niet wat je zo bitter maakt, maar ik kan er nu niets mee.

Ik bitter??

Mijn ervaring is juist dat je geen dingen moet doen die je zelf niet zou accepteren.

Als ik daarmee bitter overkom, is dat toch echt iets van jezelf.
Ik ben een poosje 'de ander' geweest. Ik heb dus zeer gemengde gevoelens bij dit topic, ik begrijp je gevoelens en verlangens zo goed maar voorspel dat het jullie ook heel veel ellende gaat geven. En vraag me oprecht af of dat het waard is.

Nu was mijn situatie niet vergelijkbaar. (mijn 'vriend' deed het wel stiekum en absoluut zonder toestemming van zijn vriendin...) Maar ik heb wel iets geleerd van het feit dat dit zo jaren voortgerommeld heeft zonder dat hij voor mij of voor haar koos.

Jouw man, en ook jouw vriend, maken het je relatief makkelijk door te accepteren dat je er nu twee relaties op na houdt. Misschien hoopt je man dat het weer over zal waaien en dat je voor hem zult kiezen, misschien hoopt je vriend dat je op een dag voor hem zult kiezen.

Jij zult niet kiezen, want kiezen is verliezen. Zolang je ermee weg komt om beide mannen in je leven te hebben zul je dat laten voortbestaan. Zij zullen hun grenzen aan moeten geven en consequenties verbinden. Ik hoop van harte dat ze zich niet kapot laten maken hierdoor. In dit soort gevallen is liefde (vaak) een sluipmoordenaar.
Mischien heb ik er overheen gelezen maar hoe denkt vakantielief zelf over dit hele gebeuren?

Denkt hij dat er wel een relatie inzit of is het voor hem meer een leuk avontuurtje?
Pastelpink,

ik heb de ervaring die je misschien wilt lezen. Ook ik mocht er iemand bij, maar dan wel vanuit de situatie dat mijn man met de rug tegen de muur stond. Ik wilde nl. een proefscheiding. Toen mijn man eenmaal geconfronteerd werd met een nr. 2 had hij het zo moeilijk. Hij bracht en haalde me zelfs van de trein als ik een dag bij nr. 2 was geweest (ook sex ja), die ook ver bij mij vandaan woont. Ik zag mijn man hier kapot aan gaan, ook al zei ik dat nr. 2 geen vervanger voor hem is maar een aanvulling. Dat was het ook echt, want ik was veel gelukkiger op deze manier. Een keer een one night stand had hij niet erg gevonden, maar dit was een relatie met alle gevoelens van dien. Hij zelf wilde niet iemand erbij, had daar geen behoefte aan, ik ben the love of his life. Ik heb me proberen voor te stellen hoe ik dat zou voelen en ik denk dat ik het prima zou vinden als hij er iemand bij zou hebben. Ook nr. 2 gaf af en toe aan dat het zo wel heel weinig was (hij is ook vrijgezel) en zou me vaker dan eens per maand willen zien. Mijn gevoelens werden steeds verwarder en ik heb besloten om nr. 2 niet meer te zien. Het is nu twee maanden geleden dat ik hem voor het laatst heb gezien. We hebben nog heel sporadisch mailcontact omdat ik het niet 100% af kan kappen. In de tussentijd probeer ik te onderzoeken hoe ik sta t.o.v. mijn man. Kan de liefde naar hem toe weer groeien anders dan het beroemde broer-zus-gevoel? Of zou ik daar tevreden mee moeten zijn. Concluderend kan ik alleen maar zeggen dat ik ons in een heel lastig parket heb gebracht met veel verdriet voor alle partijen. Niemand is uiteindelijk winnaar, allemaal verliezers. Was het dat waard? Nee. Idd, zoals iemand al schrijft heel veel gepraat, gehuil, emoties etc. voor die enkele momenten die je hebt met een nr. 2. Hoe het bij mij afloopt? Geen idee. Man heeft niet meer heel veel geduld, wil dat ik vol voor hem ga, maar nr. 2 zit nog zo in mijn hoofd. Pink, ik wens je veel sterkte. En egoistisch? Zeker. Dat voel ik voor mezelf ook zo, maar het is een soort verslaving he? Als je dat bruisende weer eenmaal gevoeld hebt. Zooooo moeilijk.
Je ligt behoorlijk onder vuur PastelPink, dat is vaker zo als het over onderwerpen gaat als meerdere liefdes, vreemdgaan, verliefdheid als je al met iemand samen bent en de daarbij behorende gevoelens. Het valt me op zich mee, je wordt niet voor rotte vis uitgemaakt en de al te erge kort door de bocht reacties blijven tot nu toe ook uit, maar er zijn wel veel vragen inderdaad en ook hele moeilijke.

Samenvattend denk ik dat jouw wil om iets tot stand te brengen in je relatie, wat er nog niet was, namelijk een open huwelijkssituatie, waarbij plaats is voor - sowieso - jouw voormalige vakantieliefde, met argusogen wordt bekeken. Je man heeft de term 'polyamorie' gevonden op internet en dat is volgens jullie een kapstok waaraan jullie relatieperikelen kunnen worden opgehangen.

Ik ben het met de sceptici daarover eens, in zoverre dat ik inderdaad denk dat iemand die polyamorisch is ingesteld er geen moeite mee zou hebben als de primaire partner óók meerdere liefdes tegelijk heeft. Je kunt moeilijk jaloers gaan zijn op een eventuele vriendin van je man, als jij er zelf een vriendje op nahoudt. Dat is meten met twee maten en je bent intelligent, dat snap jij ook wel. Zoiets zit namelijk in je. Of niet. En zo niet, dan went het nooit. Geloof me.

Vandaar ook dat ik steeds zeg, maak het nou niet mooier dan het is, je bent genotzuchtig bezig, voor jezelf, wees daar in ieder geval eerlijk in naar jezelf en je man toe. Dat jíj nu verliefd bent en met een andere man naar bed gaat, betekent niet dat jullie huwelijk vanaf nu in het teken moet komen te staan van de vrije liefde. Want eerlijk gezegd denk ik dat jouw relatie dat helemaal niet trekt. Je man heeft moeite met jouw verliefdheid en jij moet eigenlijk niet denken aan een verliefdheid van hem op een ander.

Dan is het toch eigenlijk duidelijk? Je hebt een affaire gehad met een voormalig vriendje, je man weet er van, die probeert er mee te dealen. Je vakantievriendje zegt dat je door moet gaan met je gezin en jij wil nu een vorm vinden waarin hij een rol kan blijven spelen in jouw leven want met hem erbij lééf je weer. Vind je dan zelf niet dat je wel erg met jouw geluk bezig bent?

Als je toch zegt dat je man en je gezin je alles zijn en je hebt een man die jou zo liefheeft en je zo graag wil behouden dat hij je zelfs in overleg met een andere man laat slapen, denk je dan niet dat je daarmee tevreden moet zijn en het er verder bij moet laten met die ander? Voordat je meer kapot maakt dan je lief is?

Ik heb het gevoel dat iedereen zich dat afvraagt namelijk.
.
Wat een lieve reactie Knipoogjes, al vind ik de situatie waarin jullie zitten niet te vergelijken. Jij bent stiekum egoïstisch omdat je vreemdgaat, PastelPink is dat openlijk. Verder zie ik geen overeenkomsten.

Dapper dat je opschrijft hoe jouw verhouding in elkaar zit maar voor het verhaal maakt het niet veel uit volgens mij. Of heb jij juist gekozen niets te vertellen aan je man omdát je hem niet wil kwetsen?

Als dat het geval is begrijp ik je posting beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven