Geld & Recht alle pijlers

Faillissement, hoe zit het ook al weer?

24-11-2011 18:47 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een rotdag vandaag...ik merkte vanochtend dat mijn autoraam is ingeslagen de cd's uit mijn auto zijn gestolen. Ik woon vlakbij een opvanghuis voor drugsverslaafden, dus mijn eerste gedachte was dat zij waarschijnlijk die cd's hebben gejat. Helemaal zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maar wie wil er nu oude, in gebroken hoesjes en zelfs gekopieerde cd's jatten? Het kost me in ieder geval weer 75 euri eigen risico voor reparatie van het raam, geld dat ik helemaal niet kan missen.

Tot overmaat van ramp net gehoord dat de volksuniversiteit, waar ik samen met mijn moeder een kookcursus doe (had haar deze cadeau gedaan voor d'r verjaardag) het faillissement wil aanvragen. Ondanks dat ik korting kreeg bij het inschrijvingsgeld, was het voor mij toch veel geld, heb vorige week ook 75 euro boodschappengeld aan de docente betaald. en kreeg dus net een mailtje van de uni, dat er helemaal geen lessen meer zullen worden gegeven. Heb ik dan nog rechten? Ik bedoel de docente heeft nog geen boodschappen voor de laatste les gekocht, kan ik dit geld terugkrijgen, kan ik zo ie zo, geld terugeisen van de uni? En zo ja, op welke manier?
Formeel wel. En het faillissement is nog niet eens uitgesproken, dus ik zou zeker een brief schrijven dat je dat geld terug wil omdat de cursus niet doorgaat.

Maar de kans dat je uit een failliet bedrijf het volledige bedrag terugkrijgt is niet zo groot
Ik denk dat je het geld voor de boodschappen terug moet vragen aan de docente: die heb je immers ook betaald. Dat staat los van het lesgeld voor de cursus.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heeft iemand nog tips voor het schrijven van de brief naar de uni? En ook voor een mail (heb haar adres niet) naar de docente, had haar nl. al gemaild en ze schreef dat de laatste les inderdaad niet doorgaat, ik denk dat ze nog geen boodschappen heeft gedaan, voor de laatste les, gisterenavond zei ze tenminste nog dat ze nog niet wist wat we de laatste les zouden gaan koken.
in reactie op uw e-mail bericht d.d. xxx waarin wordt vermeld dat de les/lessen van cursus xxx niet meer plaats zullen vinden, verzoek ik u het deel (bijv. 1/5 deel als 1 van de 5 lessen niet is doorgegaan) van het cursusgeld aan mij te retourneren. Graag ontvang ik het bedrag binnen 2 weken (of andere redelijke termijn) op mijn rekeningnummer xxxxxx.

erbij vermelden: je klantnummer / originele factuurnummer en de namen van jezelf en je moeder. Ik zou ook om een ontvangstbevestiging vragen. Bij geen reactie zou ik een zelfde brief schrijven, met als onderwerp 'klacht' en daarin aangeven dat je geen reactie hebt ontvangen (wellicht ook aangetekend versturen, afhankelijk van om hoeveel geld het gaat.)
Maar hoe is dat met dat boodschappengeld dan geregeld? Dat geef je los in het handje aan de docent die ervan naar de supermarkt gaat? Of wordt het ook ergens formeel in ontvangst genomen en geadministreerd?

Want als het via de portemonnee van de docent gaat zou ik dat bij háár terugvragen.
Als het boodschappengeld niet loopt via de Volksuniversiteit maar een soort van 'pot' is die de docent beheert, kun je dat als eerste terugvragen als de cursus niet door zou gaan.

Verder gaan onderwijsinstellingen niet heel snel failliet, maar het kan natuurlijk wel. Als er echt een faillissement komt, dan kun je je claim indienen bij de curator die uit hoofde van de failliete partij de boel afhandelt.

In de praktijk levert dat bijna nooit iets op. Als een bedrijf failliet gaat, is er meestal geen geld. Bovendien hebben de bank en de belastingdienst voorrang op overige crediteuren en verder moet de curator (150 euro per uur) ook nog betaald worden uit de failliete boedel.
Het bedrag dat je aan de docente hebt betaald kun je misschien nog terugvragen. Wel veel geld trouwens, voor boodschappen !

Zit je in het midden van het land ? Ik heb namelijk ook zo'n mail gehad van de Volksuniversiteit. Het faillissement is aangevraagd en er zijn geen middelen om betaalde lesgelden terug te storten. Ook worden er geen lessen meer gegeven. Dus iedereen die al heeft ingeschreven voor het nieuwe seizoen en die nog lessen tegoed heeft kan fluiten naar z'n centen.

Er stond nog iets bij over economische crisis en minder inschrijvingen, maar de cursus die ik heb gedaan zat helemaal vol, en de volgende ook al!

Je melden bij de curator kun je doen, maar zal inderdaad niets opleveren, zoals ondernemer al zegt.
* up*

joehoe, Imazigen, heb jij toevallig vandaag ook die *kuch* ontzettend professionele mail *kuch, rochel* van de directrice van de volksuniversiteit ontvangen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven