Schoonmoeder en mijn zoon

26-11-2011 10:22 365 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje aan jullie, wil namelijk weten of ik het me allemaal te persoonlijk aantrek of dat jullie het ook niet leuk zouden vinden.

Om te beginnen heb ik een lieve en leuke schoonmoeder, maar soms kan ze me zo het bloed onder de nagels uit halen.

Voorbeeld 1:

Wij willen absoluut geen speelgoed op batterijen cq op een knopje drukken en er gebeurt iets. Wij willen zijn eigen fantasie prikkelen. Schoonmoeder blijft stug babytelefoons, gitaren en andere chinese batterij meuk aanschaffen voor onze zoon.

Voorbeeld 2:

Zoon heeft een bugaboo waar we heel blij mee zijn, schoonmoeder heeft een ouderwetse klapbuggy. Ze wilt perse onze zoon meenemen in die klapbuggy. Met dat hij in de winter geen winterzak om zijn beentjes heeft maar een fleecedeken. Opzich niet erg natuurlijk, hij overleeft het wel.Omdat ze de buggy zelf toch minder goed voor zijn rugje vind legt ze het kussen van zijn kinderstoel maar in dat ding ? Het ziet er niet uit en kan gewoon niet comfortabel voor zoon zijn.

Voorbeeld 3:

Zoon heeft een hele mooie en leuke schoenen collectie. Schoonmoeder wilt perse dat zoon elephanten draagt. Ik vind de dingen stront lelijk en wil ze niet aan de voeten van mijn zoon zien. Hij komt gisteren thuis van een middagje oma en wat heeft hij aan ? Juist die lelijke dingen.

Ik wordt het langzaam een beetje zat, en wil er op een nette, rustige toon iets van zeggen. Maar wil haar ook niet oor het hoofd stoten omdat ze verder een ontzettend lieve en leuke oma en schoonmoeder is.

Wat zouden jullie doen ?
Ik ben het met je eens. Als ik dit zo lees doet zij haar eigen ding met jullie kind. Helaas voor haar is het niet haar baby( die had ze tig jaar terug al). Volgens mij zijn het de ouders die beslissen wat er met hun kind gebeurt.

Ik heb ervaring met hetzelfde euvel, en volgens mij ontkom je er niet aan wat toe te staan. Natuurlijk zijn bepaalde dingen belangrijk en is dat het waard om het gesprek over aan te gaan. Zo doen wij het tenminste.Dat is niet altijd makkelijk...
quote:redband schreef op 26 november 2011 @ 10:34:

By the way, ( heb geen kleine kindren meer) vind het V tec speelgoed prachtig wat je momenteel in de winkels ziet.

Maar ja gaat batterijen in he.Ik ook, mijn dochter is 2 maanden ouder als TO's kindje, en ze vindt alles wat interactief is helemaal geweldig.
Nou, als ik aan mijn eigen moeder denk die apetrots op haar kleinkind is zou ik haar laten.

Mijn moeder houdt zich ook niet echt aan alle afspraken zoals dik aankleden, standaard dubbele shirts zowel in de zomer als in de winter.

Kind is inmiddels geen kleuter meer maar nog steeds het eten prakken, overladen met cadeus, C&A kleding kopen en ga maar zo door.

Ik laat haar inmiddels haar gang gaan, ze geniet echt van die momenten dat hij bij haar is.

Kind vindt Oma en Opa helemaal geweldig.
De topic geeft wel meer dan genoeg aan, schoonmoeder en mijn zoon, het is ook schoonmoeder en haar kleinzoon ( waarschijnlijk de eerste?)
Ik zou me er niet te druk om maken, die ene dag!

Mijn schoonmoeder gaf mijn dochtertje koffie...met veel melk

mjn schoonmoeder kocht ook dingentjes die ik lelijk vond, rokjes met roezels end...Kon me er mateloos aan irriteren en heb dat ook weleens gezegd, maar kan er niet zwaar aan trekken

Wat ik wel zwaar weeg is dat mijn schoonmoeder binnen 2 maanden is overleden aan longkanker, en ik soms die gekke dingentjes nog weleens mis!

Maak je niet te druk zou ik zeggen, want hoe erg is het nou echt?

Ze maakt toch geen beest van je zooN
Kom op zeg.....

Waar gaat het over?

Speelgoed met een batterij.... JA daardoor heeft jouw zoon geen fantasie meer.

Schoenen......o, maar die zijn zooo lelijk, stel je voor dat een ander die ziet (onee, ik vind ze niet mooi)

Buggy... Hallo we hebben een dure bugaboo hoor......

Blehhhh.
@ redband: dat doen we ook niet. Zijn heel blij en dankbaar dat onze zoon zulke lieve grootouders heeft. Aan beide kanten ook nog. Daar boffen we ontzettend mee !

Ik heb haar al een keer gevraagd of ze niet liever de bugaboo wilt nemen dan de buggy. Omdat ik vind dat hij daar beter in zit en graag wil dat hij optimaal gebruik wordt. Toen bleef ze thuis met zoon, omdat ze zich beperkt voelde. Wilde hun middag ook niet in de weg zitten dus heb het maar gelaten. Gisteren vond ze dat zoon het erg koud in de buggy had. Mijn antwoord was: neem dan de bugaboo mee, daar zit een dikke winterzak bij. Dan blijft hij lekker warm. Zal ik het nog een keertje voordoen hoe het werkt ? Nee, daar wilde ze niets van horen.

Verder heb ik een hele goede band met schoonmoeder. Heb 1x in de week naailes van haar en ga regelmatig wat leuks met haar doen. Voel me ook echt opgenomen in het gezin, en het is er altijd gezellig en huiselijk !

Man vind het moeilijk, hij wilt zijn moeder niet afvallen maar is het ook met mij eens. Hij is over het algemeen niet erg assertief en al helemaal niet tegen zijn moeder omdat hij zo dol op haar is (en ik ook !)
quote:ambrosia9 schreef op 26 november 2011 @ 10:33:

Over eten en drinken bepalen jullie gewoon wat hij krijgt, dat lijkt me duidelijk. Zeg gewoon wat hij wel en niet mag hebben.

Maarre schoenencollectie, voor een kind van elf maanden?

Hier sluit ik me bij aan.
Ik vind dat je je enorm aanstelt.

Het zijn geen grote dingen, en het is alleen maar voor de buitenwereld jouw "opvoedmethode"

Je wilt niet dat je zoon in een buggy gezien wordt en met elephantenschoenen.....pffff hij is 11 maanden. De band met zijn oma is toch veel belangrijker dan jullie spulletjes, collectie en stijl...

Waarschijnlijk kan hij amper lopen... dus die schoenencollectie...pfffff
Een gegeven paard kijk je toch niet in de bek? Inderdaad jammer als iets ongedragen in de kast blijft hangen maar dat is jouw besluit en kun je haar niet aanrekenen.

Die sneakers van je broer, zijn die trouwens beter dan elephanten?
Wat een gezeik om niks.
Het lijkt me ook heel irritant als er gewoon over je meningen heen gewalst wordt.

Maar ik denk dat je dit er niet uit gaat krijgen bij oma..

Ik zou die buggy laten voor wat het is en die schoenen en speelgoed gewoon achter in een kast gooien.
quote:warmwaterbadeendje schreef op 26 november 2011 @ 10:47:

Ik heb haar al een keer gevraagd of ze niet liever de bugaboo wilt nemen dan de buggy. Omdat ik vind dat hij daar beter in zit en graag wil dat hij optimaal gebruik wordt. Toen bleef ze thuis met zoon, omdat ze zich beperkt voelde. Wilde hun middag ook niet in de weg zitten dus heb het maar gelaten. Gisteren vond ze dat zoon het erg koud in de buggy had. Mijn antwoord was: neem dan de bugaboo mee, daar zit een dikke winterzak bij. Dan blijft hij lekker warm. Zal ik het nog een keertje voordoen hoe het werkt ? Nee, daar wilde ze niets van horen.

Hiervan krijg ik het idee dat je schoonmoeder haar babytijd wil herleven en daar speelt haar buggy een rol in. Daar zou ik ook de kriebels van krijgen.
quote:redband schreef op 26 november 2011 @ 10:42:

Wel leuk, schoonmoeders mogen niet met opvoeden bemoeien, zijn alleen goed voor oppassen? ( hou ik er al vast rekening mee als ik ooit oma wordt.

Vraag je nooit aan je moeder, schoonmoeder hoe ging dat vroeger in zijn werk, of hoe deed je dat en dat?

Nogmaals oma past niet op ! Oma pikt zoon op wanneer het haar uitkomt en dan gaan ze samen wat leuks doen of thuis bij haar wat rommelen.

Zeker vraag ik regelmatig aan mijn schoonmoeder hoe ik bepaalde dingen het beste moet aanpakken. Ben ook ontzettend dol op haar ! We zijn regelmatig bij haar te inden.

Aan mijn moeder vraag ik inderdaad niets, heb sinds mijn zwangerschap geen contact meer met haar. Heb zelf gescheiden ouders en al jaren een hele lieve stiefmoeder.
Speelgoed op batterijen moet je maar aan wennen, zo zit de maatschappij nu eenmaal in elkaar.
quote:warmwaterbadeendje schreef op 26 november 2011 @ 10:52:

[...]

Nogmaals oma past niet op ! Oma pikt zoon op wanneer het haar uitkomt en dan gaan ze samen wat leuks doen of thuis bij haar wat rommelen.

Zeker vraag ik regelmatig aan mijn schoonmoeder hoe ik bepaalde dingen het beste moet aanpakken. Ben ook ontzettend dol op haar ! We zijn regelmatig bij haar te inden.

Aan mijn moeder vraag ik inderdaad niets, heb sinds mijn zwangerschap geen contact meer met haar. Heb zelf gescheiden ouders en al jaren een hele lieve stiefmoeder.Dan gewoon maar accepteren dat je schoonmoeder nu eenmaal zo is.
Laat dat speelgoed met batterijen lekker thuis bij oma liggen. Mag hij er daar mee spelen. Je hebt trouwens ook speelgoed met batterijen dat de fantasie wel prikkelt. V-tech bijvoorbeeld heeft echt leuke dingen!

De schoentjes: Elephante zijn heel wat beter dan sneakertjes. Maar als je kindje nog niet loopt (zelfstandig!) moet je hem helemaal geen schoentjes aan doen met hardere zolen. Alleen een soort slofjes met heel dunne leren zooltjes. Dan leert hij zijn voetje goed afronden als hij stapt. Als schoonmoeder lelijke schoentjes koopt trek je die toch aan op de dag dat zij hem komt halen? Wat kan jou het schelen.

Eten en drinken: aan de ene kant moet jij natuurlijk bepalen wat hij krijgt, daar ben ik ook wel streng in. Aan de andere kant kan je misschien een heel klein beetje relativeren. Geef een fles/beker mee waar al drinken in zit dat jij zou geven. En geef oma een pak berenkoekjes of nijntjekoekjes waar hij er eentje van mag. Als hij dat thuis niet krijgt is dat een speciale verwennerij. Die koekjes zijn er speciaal voor baby's. Is het nodig voor een kindje van 11 maanden om koekjes te eten? Nee, helemaal niet! Maar voor oma wel leuk als ze zoiets 1 keer in de week mag geven toch? Nijntje koekjes zijn trouwens per 2 verpakt maar bambix heeft berenkoekjes en die zijn per stuk verpakt.

Mijn zoontje gaat 1 keer per week met mijn moeder naar mijn oma. Menske is 88 en heeft speciaal voor Ko biscuitjes in huis. Zou ik hem die geven? Nee. Maar 1 keer per week 1 koekje bij omi, wat maakt het dan eigenlijk uit? Thuis krijgt hij lekker fruit en andere gezonde dingen, bij omi krijgt hij een biscuitje. Zij geniet er van (ze "verstopt" stukjes koek onder een kleedje op een klein tafeltje en hij zoekt ze steevast op om ze lekker op te peuzelen) en hij vindt het heerlijk.
Ik vind het inderdaad erg belangrijk hoe wij als gezin eruit zien. Dat komt, denk ik, omdat wij jonge ouders zijn en mensen je dan als eerste op je uiterlijk beoordelen. Als mijn man met nikes en een petje achter een goedkope buggy zou lopen zouden mensen heel anders over hem oordelen dan dat hij een net paar schoenen aan heeft een zijn haar netjes in model heeft. Hetzelfde geldt voor mij. Dus inderdaad ik hecht veel waarde aan uitstraling.

De schoentjes die onze zoon heeft zijn allemaal goed, behalve zijn ugg (neppers) slofjes die hij aan heeft als we op de fiets zitten. Zodat zijn voetjes lekker warm zijn. Op het kinderdagverblijf draagt hij slofjes en thuis ook.
Kinderen krijgen is tegenwoordig niet meer iets 'dat je overkomt' of 'wat er gewoon bij hoort' dus is elk (klein)kind tegenwoordig veel welkomer dan pakweg 30, 40 jaar geleden en tevens bijzonderder omdat de meeste grootouders geen hele schare aan kleinkinderen meer hebben, en elke baby die komt dus aan allerlei kanten overladen zal worden met speelgoed, kleertjes, verwennerij etc.

Maar ook als ouder heb je een bepaald idee over kleren en speelgoed en kan eht heel jammer zijn wanneer je het gevoel hebt in je stijl te worden beperkt. Een jasje werd vroeger gegeven omdat een kind een jasje nodig heeft en het scheelde de ouders weer een x aantal guldens. Maar nu is een jasje ook een uiting van stijl/smaak. Je laat je (schoon)moeder toch ook niet bepalen in welke kleren of schoenen jij rondloopt?
sorry, dubbel gepost.
Oh ja, en die buggy... laat het mens! Mijn ouders hebben een vreselijk lelijke kinderstoel waar Ko in zit. Boeien.
Serieus, waar maak je je druk om? De band die jullie met haar hebben is erg goed lees ik in al je posts, waarom zou je het hiermee willen verpesten omdat het niet gaat zoals jij wil?

Die ene middag in de week dat ze daar is, en ze rijdt even rond in die oerlelijke ouderwetse buggy met lelijke schoentjes. Daar krijgt je zoon helemaal niets van. Dat speelgoed is onvermijdelijk, wacht maar tot hij jarig is, krijgt hij er nog veel meer van. Je kunt namelijk weinig anders meer kopen. Batterij leeg? Mooi, lekker rustig, geen nieuwe meer instoppen.

Laat jij de band die jij, je man en je zoontje hebbben met schoonmoeder om zeep helpen door dit soor futiliteiten? Je zoontje is nu nog maar 11 maanden. Ik denk dat je nog een heel zwaar leven gaat krijgen als je je hier al druk over maakt.
quote:warmwaterbadeendje schreef op 26 november 2011 @ 10:55:

Ik vind het inderdaad erg belangrijk hoe wij als gezin eruit zien. Dat komt, denk ik, omdat wij jonge ouders zijn en mensen je dan als eerste op je uiterlijk beoordelen. Als mijn man met nikes en een petje achter een goedkope buggy zou lopen zouden mensen heel anders over hem oordelen dan dat hij een net paar schoenen aan heeft een zijn haar netjes in model heeft. Hetzelfde geldt voor mij. Dus inderdaad ik hecht veel waarde aan uitstraling.

De schoentjes die onze zoon heeft zijn allemaal goed, behalve zijn ugg (neppers) slofjes die hij aan heeft als we op de fiets zitten. Zodat zijn voetjes lekker warm zijn. Op het kinderdagverblijf draagt hij slofjes en thuis ook.Wij hechten er ook veel waarde aan hoe we eruit zien. Maar als mijn buurvrouw/moeder/vriendin op mijn kinderen past dan zijn ze op dat moment bij hen. En als zij er dan voor kiezen om in een oerlelijke buggy te gaan wandelen moeten ze dat helemaal zelf weten. Als je dit pertinent niet wilt zul je een oppas moeten zoeken die exact zoals jij denkt. Maar bedenk wel dat een goede band vele malen belangrijker is dan al het uiterlijk vertoon.
..
Wat je nu zegt over uitstraling vind ik dan weer overdreven. Boeiend wat anderen vinden, leef lekker je eigen leven.

En laat je vriend zelf bepalen of hij een net paar schoenen aan wil of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven