Oktober 2011

29-10-2011 19:19 1717 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn alweer een half jaar moeder!

(o.k., de moeders van een tweede kind al wat langer )

Onze baby's worden echte mensjes zeg ik altijd. Bijvoeding is geïntroduceerd en flessen en borstvoeding worden langzaam minder. Doorslapen hebben sommige oktoberbaby's al helemaal door, anderen helemaal niet. Maar ontwikkelen doen ze zich prima. Zitten, rollen, tijgeren, een enkeling kruipt al.

Hier ons eerste topic.

Naam:Lft:Bijzonderheden: Van:Geboren 7up19856 maanden: 7880g, 67,5cm1e kindje21 september

Zoon J. Elize 8019807,5 maanden: 8300g, 69cm1e kindje19 september

Zoon J. Noerie19775,5 maanden: 8200g, 69cm2e zw, 3e kindje14 oktober

Dochter K. Zotte_quijote19826 maanden: 8500g, 68cm1e kindje13 oktober

Dochter N. Reen326 maanden: 69,5cm, 8280g.1e kindje25 oktober

Dochter M. Lisanne83276 maanden: 7200 gram, 68cm1e kindje23 oktober

Zoon L. Zizaza276 maanden: 68cm,7900gr1e kindje29 oktober

Zoon Sperzieboontje245,5 maanden:8245 gram en 70cm1e kindje30 oktober

Zoon S. Es145019806 maanden: 7400g, 67cm1e kindje17 oktober

Dochter Liesje Fruitfris19816 maanden: 64,5cm, 6420g.

1e kindje23 oktober

Dochter A. Sanloes19786,5 maanden: 8115g, 68cm2e kindje, dochter juli 200922 oktober

Zoon J. Linnepin19816 maanden: 8700g, 72cm2e kindje (1e dochter juli 09)30 oktober

Zoon F. Marie81306 maanden: 66,5cm 7370g1e kindje2 november

Dochter Milobiyu366 maanden . .68 cm 7370 gram2e kindje12 november

Zoon E.
Ben ik weer even hoor

Gisteren dus bij het consultatiebureau geweest, en ik hoef me absoluut geen zorgen te maken over de borstvoeding.

S weegt namelijk 4,9 kilo, en is in 2,5 week tijd ruim een kilo aangekomen!

Haha, we mogen S nu ook niet meer bijvoeden met de flesvoeding, wat we 2 dagen hebben gedaan op advies van de verloskundige, want hij groeit anders de pan uit!

Verpleegkundige van het CB zei ook dat ik moet stoppen met het voeden op verzoek, ze zei dat sommige kindjes hier na een tijdje een ritme in krijgen, maar dat andere kindjes er helemaal niet tegen kunnen, en waarschijnlijk is dat zo bij S. Hij weet van geen ophouden, en ik zat af en toe ieder uur met hem aan de borst, en dan ook heeeel lang.

Maar S heeft dan geen honger, maar is gewoon op zoek naar rust. Dus ik kreeg een boekje mee over de Ria Blom methode, om eens door te lezen, en te kijken of we er iets mee kunnen.

Ria Blom vindt dat je een baby best een uur mag laten huilen, maar dit werkt dus echt niet. We hebben het geprobeerd, met pijn in mijn moederhart, maar S ging echt niet slapen.

Dus dat advies gaan we niet opvolgen, maar we proberen nu wel meer tijd tussen de voedingen te laten, en dat gaat best goed.

S heeft vannacht ook super geslapen, en dat met alleen borstvoeding! Om 21.30 laatste voeding, en hij kwam pas weer om 5.30! En daarna sliep hij tot 8.45! Dus dat is helemaal goed. De 2 nachten ervoor deed hij dat ook wel, maar toen hadden we de late voeding en de nachtvoeding vervangen door flesvoeding, maar dit blijkt dus niet nodig.

Nu ben ik wel vaker aan het kolven, omdat ik het prettig vind om te zien wat S binnen krijgt. Want omdat hij zo weinig slaapt, kan hij te moe zijn om goed te drinken, met als gevolg weer een kort slaapje, en snel weer honger. Maar het lijkt me best moeilijk om dit patroon te doorbreken, dus iemand misschien tips?

Wat we nu doen is S voeden aan de borst (en ook geen 1,5 uur meer, maar op advies van CB 20 minuten 1 borst en 10 minuten andere borst) en daarna proberen we nog wat gekolfde melk, en hij drink dat vaak nog goed, wij hebben dus het idee dat hij makkelijker uit de fles drinkt dan uit de borst, omdat hij vaak niet goed uitgeslapen is. S geeft wel aan wanneer hij niet meer hoeft, want het is niet altijd zo dat hij al die afgekolfde voeding nog neemt!

Maargoed, geen problemen dus met de groei en voeding, maar het is meer onrust in S door gebrek aan regelmaat. Dus nu proberen om er wat meer ritme in te krijgen, en zelf ook rustig te blijven, omdat S anders ook weer onrustig wordt en we elkaar zo versterken. Maar ik ben in ieder geval al een stuk rustiger doordat ik nu weet dat S niks te kort komt en gewoon super goed groeit!

As. maandag weer naar het CB, want dan is de officiele eerste afspraak, en wordt hij ook bekeken door de kinderarts. Ook gaan we het dan hebben over eventueel inbakeren, want ook dit kan helpen tegen de onrust van S.

Lange egopost geworden dit, en weinig reactie op de rest, maargoed, we hebben momenteel onze handen vol aan S, dus als het allemaal een beetje op de rit is, zal ik weer wat meer op jullie allemaal reageren hoor!
sperzie, goed om te horen dat je zorgen ongegrond waren en dat hij iig genoeg voeding binnenkrijgt. misschien was het toch een groeispurt of zo en was hij daarom ontevredener.

wat ria blom betreft, ik heb haar boek ook en ik kan mij er wel in vinden. niet in het laten huilen (wat in de nieuwste versie trouwens alleen maar 20 min is), maar wel in de regelmaat.

later meer
Es, ik kan me ook echt wel vinden in de regelmaat, en daar proberen we zeker iets mee te doen, maar het huilen voelt echt niet goed. Ja een kwartiertje ofzo, maar een uur?

We hebben ook het boekje over inbakeren meegekregen, en ben benieuwd of we dat ook mogen gaan proberen maandag. Want ik denk wel dat S daar baat bij gaat hebben, man is alleen wat sceptischer; 'al die methodes enzo, dat werkt toch niet'

Maargoed, hij gaat maandag gewoon weer naar zijn werk, en ik zit nog een paar weken thuis met een onrustige baby! Dus ik vind het allemaal wel het proberen waard.
@sperzie: wat fijn dat het beter gaat. Veel succes!

@laten huilen: hangt ervan af. Mopperen/emmeren/miepen laten we hem gewoon een tijdje doen, zeker als hij eigenlijk zou moeten slapen omdat het midden in de nacht is of als hij net gegeten heeft. Maar krijsen/brullen kan nooit goed zijn! Zou ik niet kunnen. Joris is wel eens nijdig (als hij in de maxicosi moet bijvoorbeeld) en dan zet hij het op een brullen maar dat laat ik hem echt niet langer dan 2 minuten doen.
@ sperzie: wat fijn dat de nachten nu zo goed gaan (ben jaloers) Inbakeren doen wij bij F nu ook (in de puckababy) hij slaapt nu wel rustiger. Verder heb ik het idee dat hij ook snel geprikkeld is dus brengt hij nu het grootste gedeelte van de tijd in zijn kamertje door (hij slaapt ook alleen in zijn bedje, niet meer in de box). De tijd die hij nu wakker is is hij vrolijk als hij weer pieperig wordt gaat hij direct weer naar bed. De regelmaat van Ria Blom is volgens mij ook een vaste volgorde in de dag bv slapen voeden verschonen knuffelen spelen slapen.

@ lucy: ik vervoer F nu al in de baby-mee. De leeftijdsgrens van 4 maanden is volgens mij alleen wegens het geschud tijdens het fietsen. Ik heb nu de verkleiner nog in de maxi cosi zodat zn hoofd niet teveel wiebelt en fiets voorzichtig en alleen van en naar het kdv (10 minutjes). Kindjes kunnen in een fietsstoeltje als ze zelfstandig kunnen zitten dus voor elk kind verschillend. Dochter hebben wij vanaf 9 maanden in het stoeltje voorop gezet, daarvoor vond ik het nog een beetje eng.

Hier net mn moeder op bezoek gehad... was weer erg vermoeiend. Vraag me af en toe wel af hoe ze mij en mijn broer grootgebracht heeft... zo weinig gevoel dat ze heeft met dochter en zoon. Verder ook zo irritant dat ze altijd kadootjes mee neemt en dan ook geen nuttige maar van die nutteloze zooi (kids hebben hier een collectie knuffels waar de intertoys jaloers op zou zijn en doen er geen reet mee.... denk dat ik ze maar mee geef naar Polen of Afrika) Nu ligt dochter al lekker te tukken en hoop dat ik zoon ook over een uurtje weg kan leggen.
Even snel want ik moet zo weg: Joris heeft vannacht van 9 tot 9 geslapen met voedingen om half 3 en 6 uur dus we zijn helemaal uitgerust Vandaag voor het eerst bijna de hele dag weg zonder Joris. Mijn schoonmoeder gaat oppassen; de koelkast staat vol met gekolfde melk Ik ben benieuwd!
Brave jongen die Joris, succes vandaag.

A heeft ook goed geslapen. Van om 10 uur gevoed, dan weer om vier uur en toen pas kwart voor negen. Jammer alleen dat ik in eerste instantie niet in slaap kon komen en om half acht alweer wakker was. Maar toch lekker nachtje.

Wat ik nog wilde zeggen over rust en regelmaat á la Ria Blom. Ik ken de boekjes niet die het CB uitdeelt, maar ik heb haar eigen boek gekocht. Regelmaat en inbakeren en ik heb toch het idee dat ik daar wat ideen van opgedaan heb. Al zijn de meeste van die dingen, dingen die je met je gezonde verstand ook kunt bedenken zoals alls op een vaste volgorde doen, niet bij iedere kik van je kind gelijk opspringen om het kind de kans te geven alleen in slaap te vallen of alleen te "spelen". Of het kind een prikkelvrije omgeving bieden, zonder 120 verschillende speeltjes in de box of zo.

Ik denk dat onze A daar wel behoefde aan heeft. Ik merk nu al dat zij snel afgeleid is en dan juist gaat jengelen en onrustig drinkt dus ik hoop dat het haar en ons helpt dingen wat rustiger aan te pakken al is zij helemaal geen huilbaby en lukt het mij ook niet om de precieze volgorde van slapen, eten, spelen, slapen in te houden omdat A gewoon vaak wakker is tussen twee voedingen maar dan juist na de volgende voeding direct in slaap valt of zo of juist een hazeslaapje doet en dan veel te vroeg voor een volgende voeding weer wakker wordt. Ik probeer die regels dan ook meer als richtlijn te gebruiken niet als harde eis.

Dat advies over huilen bij in slaap vallen vind ik nog moeilijk. Een half uur alleen liggen huilen, vind ik zeker te veel en zij huilt zich dan ook helemaal overstuur ipv te gaan slapen. Wel heb ik gemerkt dat zij soms vijf minuten huilt en dan helemaal vertrokken is als ik haar gewoon laat liggen en een beetje streel of zo terwijl ze weer helemaal wakker wordt als ik haar oppak. Ik moet daar nog de juiste balans in vinden en ook beter in leren schatten wat bij A werkt. En dan is ze ook pas zes weken, we hebben nog wel even de tijd om tot een goed werkend schema te komen.
he meiden! veel om bij te lezen..

wil even reageren op Ria Blom:

doe wat je hart je ingeeft is mijn mening. Volgens mij kun je een kindje tot ca 9 maanden niet verwennen. En sommige kinderen worden niet rustig / gaan niet slpen door het laten huilen. Dochterlief krijste heel lang en heel hard...zo erg dat ze stopte met ademhalen en paars werd. Dat vond ik te erg....dus hebben wij gekozen om haar even te laten huilen en dan haar te laten weten dat we er zijn. Uiteindelijk bleek dat dochter gewoon (onze conclusie) nog niet zo lang zonder ons kon. Ze heeft daardoor lang bij ons geslapen (sliep altijd in haar eigen bedje in en later dan tussen ons in bijv. na een veoding). Ze vond haar eigen bedje neit eng of vervelend en heeft er uiteindelijk zelf voor gekozen in haar eigen bedje te willen blijven slapen (10 maanden oid). Nu is het zelfs zo erg dat ze steeds maar zegt: ikke eigen bedje slapen!

Met zoon doen we nu dus ongeveer hetzelfde. Wij luisteren naar hem. En ook hij wordt (net als zus) ingebakerd. Nu nog met een lakentje en vanaf 3 maanden met de puckababy als he tnog nodig is.

Mij beide lieverds slaan / sloegen zichzelf steeds heel hard wakker met hun hand tegen hun hoofd. En beiden zijn ook nog eens buikslapers.

En ik heb nog nooit gehoord dat een kindje teveel bv kan krijgen...dat is nieuw voor mij, maar ik ben me wel heel bewust van sabbelgedrag van zoon.Dan haal ik hem eraf en geef hem een speen of pink....gewoon voor de zuigbehoefte. Meestl is dat met een paar minuten wel klaar.

hier gaat verder alles wel goed. Ik merk dat zoon een ritme lijkt te vinden. Hij komt wat regelmatiger om zijn voedingen en is overdag meer wakker en slaapt 's nachts beter (inbakeren?)

Donderdag hadden we een crematie in de randstand dus zoon moest mee....hij is de hele dienst wakker geweest en presteerde het zelfs om daar zijn eerste gerichte lach te produceren. Tegen het einde gaf hij 1 heel klein en zacht kikje, maar iedreen heeft het gehoord bleek achteraf.

Helaas was het voor mij (uur rijden enkele reis, dienst en condoleance) te veelvan het goede......tja het moest gewoon toch.

Nu wordt ons jochie een echt lachebekkie, steeds vaker mogen we naar zijn grote lach kijken. (al lukt hij soms maar half)

wat een lekker ding en volgens opa en oma gaat hij het zijn (erg pittige) zus nog lastig maken. Wat een karakter zit er in het ventje.

nu lekker avondje alleen met zoon, want lief en dochter zijn naar een dinertje van overopa en overoma. wij konden niet mee want het was ook weer een uur enkele reis....geen biefstuk voor mij dus!
nog even terug gelezen:

es: ik was er dus niet vanwege de drukte afgelopen week. Crematie was van schoonvader van mijn broer....heel erg onverwacht allemaal...dus veel emoties en oor mij ook ondersteuning. Had mijn broer zelfs ruim 2 uur aan de telefoon, dat gebeurt echt noooooiiiiit, hij moest echt zijn ei kwijt.

Hopelijk kunnen ze het nu een plekje gaan geven.

nieuwe schrijvers: welkom, leuk dat jullie niet meer alleen mee lezen!

Ik ga nog even naar hyves
Sanloes, je bent er nog. Leuk.

Minder leuk van die crematie.
@Es: wij zijn al heel blij als Joris één nachtvoeding heeft, en hij is tien weken. En jij zit nu al op één nachtvoeding, goed bezig A!

@ria blom: ik ben het grotendeels eens met Es en Sanloes! Zo'n ritme van slapen, eten, spelen, slapen zou ik helemaal niet handig vinden want soms is Joris slaperig na het eten en soms 2 uur wakker. Spelen omdat het 'moet' volgens het schema vind ik een beetje raar. Volgens mij kun je tot een maand of 3 100% je kindje volgen. Is hij moe dan leg je hem in bed, heeft hij honger dan leg je hem aan de borst, is hij lekker wakker dan speel je met hem of leg je hem in de box. Ongeacht de volgorde die Ria Blom voorschrijft (al ken ik het boek niet).

O en je kind een half uur overstuur laten krijsen omdat hij 'moet' slapen kan nooit goed zijn! Dat is zielig. Een half uur laten mopperen, oké, maar je kunt een kind van een paar weken echt niet leren dat hij op bepaalde tijden moet slapen! Dat doe je met je hond/kat/konijn toch ook niet.

Maar goed, misschien dat een strak schema wel helpt voor echt heel huilerige kindjes...

Alles verder goed hier: Joris kan tegenwoordig 5 tot 7 uur achter elkaar slapen! Helaas is dat nog niet tussen 23 en 7 uur maar tussen 19 en 4 uur. Het laatste deel van de nacht slaapt hij nog steeds erg onrustig. Gisteren heeft mijn schoonmoeder bijna de hele dag opgepast en dat ging heel goed. Ik moest me wel inhouden om niet te klagen over het feit dat ze de fopspeen gebruikte om te rekken tot de volgende voeding...
Hallo allemaal,

Zo, even bijgelezen.

Lola en Linnepin: Van harte welkom. Hoe meer ervaringen hoe beter vind ik. Ideaal dat iedereen baby's heeft van dezelfde leeftijd. Hier is het trouwens ook meestal geen 4 uur tussen de voedingen 's nachts. Maar A drinkt een minuutje of 10 en dommelt dan langzaam weg. En als ze geen poepluier heeft, dan gaat ze gewoon weer snel haar ledikantje in. Wel is het zo dat ik al wakker wordt als ze langzaam een beetje begint te kreunen (dit kan zo een kwartier/ half uur zijn voordat ze echt begint te huilen om melk). Ik pak haar meestal op nét voordat ze echt begint te huilen. Vriend is bang dat ik haar zo leer dat ze geen moeite hoeft te doen voor eten/drinken. Dat ze bij ieder kikje haar zin krijgt. Hoe doen jullie dat?

Sperzie: Jammer dat je vriend niks in de methodes ziet. Wel lekker uitproberen hoor. En een uur huilen....dat lijkt me niks.

Es: Ik ken het dat A na de voeding in slaap valt. Dus dat leuke ritme dat jij ook schrijft, dat is idd niet altijd van toepassing. Ik gebruik het ook als richtlijn.

En idd strelen ipv direct oppakken. Soms kan een baby ook gewoon even niet in slaap vallen en huilt daarom. En als je hem/haar dan oppakt, dan zorgt dit juist voor meer prikkels.

Het is inderdaad fijn dat vriend en ik zo 50/50 doen. Heeft jouw vriend wel het idee dat hij zijn eigen manier mag ontdekken?

Milo: Hoe was je eerste dag alleen? Is het gelukt met de creche?

Elize: Het zou idd een beter idee zijn als je je werk een beetje kunt opbouwen. Mijn schoonzus zegt dat ze nu al opkijkt tegen die enorme bult mail die op haar staat te wachten. Zou toch echt fijn zijn dat je dat een paar uurtjes tussendoor kunt doen, zoals ik dat doe.

Hoe is het gegaan met het vroeg naar bed brengen? Wij doen A 's avonds pas in bad, dus ze is 's avonds nog veel wakker. Maar compenseert dat vaak 's ochtends.

Lucy: Wat vervelend dat jullie ruzie hebben over wie wat doet. Is er geen mogelijkheid voor een rustig gesprek over hoe jullie het gaan doen? Dus dat je meer aangeeft dat het voor jou meer rust zou geven als dit en dat ipv verwijten dat hij minder doet?

En krijgt hij voldoende ruimte om zelf zijn weg te vinden of kijk je veel over zijn schouder mee?

We zijn zaterdag naar een verjaardag in brabant geweest. Met treinen + bus deden we er 3,5 uur over...

Ging erg goed. Telkens moesten we wel even kijken wat handig was qua zitten. We hadden de kinderwagen mee. We hebben op sommige momenten naast de kinderwagen gezeten op zo'n klapstoeltje. En andere keer konden we de bak meenemen en het frame opklappen. Ik heb zelfs 2x borstvoeding gegeven in de trein. Ging prima.

Gezien de reistijd gaan we vast de volgende keer met de auto, maar fijn om te weten dat het allemaal lukt en fijn idee dat A niet te lang in de maxicosi hoefde.

Gister kwam vriend aanzetten met baby-gebarentaal. Hij heeft er een ap voor zijn telefoon voor gevonden (amerikaanse versie). We hebben eerst wat geoefend en toen een quiz gedaan op de telefoon. Daarbij moest je raden welk gebaar het was. Het idee is dat je kunt communiceren met je baby, terwijl hij of zij nog niet kan praten. Dit zou frustraties tegen kunnen gaan. We zijn gisteren begonnen met simpele dingen te vertellen in combinatie met gebaren (mama, papa, wassen, drinken, melk). We zijn vooral erg nieuwsgierig of ze dit (na verloop van tijd natuurlijk) gaat nadoen.

Straks nog even kijken om een andere kolf. De 2e hands Avent die ik had gekregen, krijgt zijn motertje niet meer goed op gang. Ik had al een beetje gesurft en tussen de medela en de ameda zat volgens mij niet enorm veel verschil.

Zo, nu ben ik weer even bij en hebben jullie lekker kunnen lezen.

Tot de volgende keer.
Zo... pfff even zitten. Na een nacht waarin F elke 2 uur kwam en een ochtend met een wakkere baby en een nog wakkere peuter ligt nu alles op bed (fingers crossed dat ze zo ook gaan slapen....)

Begin me een beetje zorgen over de nachten te maken, F laat maximaal 4 uur tussen de voedingen en dat is echt uizondering, meestal 3 uur en vannacht dus 2 uur. Overdag lijkt het F veel makkelijker af te gaan om 3 uur en soms langer tussen de voedingen te laten. Heb ook niet het idee dat hij zo ontzettend veel honger heeft ´s nachts maar hij wordt wakker en gaat liggen huilen. Het is me nog niet gelukt om hem in zijn bedje met een speentje ofzo tot bedaren te brengen en ben ook bang dat hij dochterlief wakker brult. Maar ben dus ook bang dat ik hem zo aanleer om elke keer maar kleine hoeveelheden te laten drinken waardoor ik dit gedrag in stand hou.... moet straks naar het consultatieburo, zal mijn dilema ook eens aan hun voorleggen. Misschien maak ik me wel zorgen om niks en is dit normaal baby gedrag, maar kan me van dochter niet meer herinneren dat ze vaker dan 1x kwam ´s nachts (we zijn helaas ontzettend verwend met het slaapgedrag van dochter....dus dit is even wennen)

@ rust en regelmaat.... rust probeer ik wel zoveel mogelijk toe te passen maar dat is ook meer voor mezelf en dochter. Dochter gaat 3 dagen naar het kdv dus heeft daarna wel een paar dagen van relatieve rust nodig, daarnaast trek ik het zeker met deze nachten niet als ik nog veel moet of veel visite moet vermaken. Regelmaat is ver te zoeken, vind het daarvoor ook nog te moeilijk om F te lezen. Doe maar gewoon wat me op dat moment het beste lijkt... soms werkt dat en soms niet... jammer dan.
@fruitfris: gebarentaal is echt een goed idee, stond iets over in de Ouders van Nu! Kinderen kunnen al veel eerder communiceren dan dat ze kunnen praten, en met gebaren kunnen ze rond 9 maanden al een beetje aangeven wat ze willen (aldus Ouders van nu). Ik raad je wel aan om Nederlandse Gebarentaal (NGT) te gebruiken ipv Amerikaanse, dan heb je er later misschien nog wat aan. Hier kun je heel veel gebaren opzoeken.

@linnepin: ik denk inderdaad dat jullie verwend waren met één voeding per nacht Bij jonge kindjes is om de drie uur helemaal niet extreem veel. Om de twee uur wordt wel heel vermoeiend... Joris heeft lang nog op drie nachtvoedingen gezeten en ging pas rond 7 of 8 weken naar 2 nachtvoedingen. Nu zijn het soms 1 maar meestal 2, hangt ervan af hoe laat de eerste is. Goed idee om het CB even om advies te vragen! Succes!
Fruitfris, in principe mag man van mij zelf leren hoe hij met de baby omgaat, maar vaak is dit makkelijker gezegd dan gedaan.

Vandaag is eigenlijk zijn pappadag, maar dan zegt hij toch weer vanochtend dat hij even wil gaan hardlopen. En ik zeg dan niet dat hij dat niet kan doen al kan hij dat natuurlijk straks ook niet als ik er niet ben. Het moet bij ons echt nog meer van twee kanten komen. Ik moet mij er minder mee bemoeien als hij met haar bezig is en hij moet nog wat meer beseffen dat het oude leven écht voorbij is.

Tot nu toe heeft hij nog iedere dag wel iets voor zichzelf gedaan en ik de meeste dagen niet tenzij A overdag een paar uur achter elkaar slaapt en dan nog kom ik niet verder dan bijslapen, lezen of toch maar weer het huishouden. Ik weet nu ook al dat ik niet hoef te verwachten dat man op zijn pappadag ook nog gaat zorgen dat het huis aan kant is en de was weg. Maar dat was eerder ook al niet zo als hij een dag vrij was en ik werken dus ik hoop dat ik mij daar niet teveel aan ga ergeren en dat wij goede afspraken kunnen maken.

Aan de andere kant moet ik het ook echt wat meer loslaten en het hem op laten lossen. Zaterdag bijvoorbeeld wilde ik even gaan slapen en liet A met man achter. Ik kon echter helemaal niet slapen en ging een half uur later weer beneden. Daar lag A in diepe rust te pitten bij man op schoot. Terwijl ik ervan overtuigd was dat ik haar had horen huilen En ik vind vaak dat hij te weinig geduld met haar heeft en altijd maar wil dat zij slaapt. Nu zeg ik zelf ook dat alleen en slapende baby een goede baby is, maar man heeft de neiging om als zij vijf minuten na de voeding nog wakker is, te zeggen dat zij toch nu echt weer moet gaan slapen en hij heeft vaak geen geduld om met haar op schoot wat te knuffelen en zo. Dan zie ik hem binnen twee tellen verlangend naar zijn laptop kijken omdat hij nog wat wil werken of zo en legt hij haar in de wagen omdat hij vindt dat zij moet slapen terwijl zij gezellig aan het kletsen is.

Dit klingt nu wel erg negatief en een deel is misschien ook wel projectie van mij. Bovendien zijn er veel mensen die met zo een kleine baby weinig kunnen. Ik denk dat hij leuker met haar gaat spelen als er echt interactie mogelijk is.

Nu ben ik trouwens écht naar zolder vertrokken om toch even een soort van weg te zij en hopelijk nog wat nuttige dingen voor mijn studie te doen. Man is beneden met dochter en een flesje versafgekolvde en een flesje melk uit de vriezer. Ze zouden het een paar uur moeten redden Ikzelf zit hier dus met laptop en kolf En ik ga nu wat doen.
Gebarentaal, ik heb er eens een documentaire over gezien en ik vraag mij eerlijk gezegd af óf het veel toevoegt. De dingen waarvan de volwassenen dachten te zien dat het kind ze bewust met gebaren aangaf, waren toch echt wel dingen die je ook zo kunt beredeneren. Uiteindelijk leren wij als het goed is sowieso ons kind een beetje te lezen en te snappen wat zijn/haar behoefdes zijn. Of het de moeite loont daar extra gebaren voor aan te leren? Maar ik hoor graag je ervaringen.
Hmm elize... niet het antwoord waar ik op gehoopt had maar wel geruststellend dat het niet heel raar is en dat het goed komt

Dochter is hier weer beneden.. niet geslapen.... grom... waarom altijd op de maandag als ik er alleen voor sta....??
Elize, A heeft gisteren om half 10, kwart voor een, kwart voor vier en kwart voor zeven gedronken. En toen weer om kwart over 10. Dus we zijn van de nachtvoedingen nog niet af maar ze slaapt wel goed s'nachts en ik kan haar na een voeding direct weer in bed leggen. Vandaag dus to kwart over 10! Ze had gisteren overdag trouwens ook heel weinig geslapen en zal wel moe zijn geweest,

Ok, nu ben ik écht weg tenzij k nog een reden vind om vier keer op een rij te posten.
Oh geen drie op een rij omdat Linnepin er tussen staat.
zo, ben ik ook weer! we zijn inmiddels alweer een week verder... wat gaat de tijd snel!

nieuwe dames: welkom!!

Donderdag 17 november moest ik met J. naar het CB voor zijn prikjes. Toen zij die verpleegkundige dat ze vond dat J. wel een witte tong had. Hij had net een half uur daarvoor gedronken, dus maakte me geen zorgen. Wel even gegoogled op spruw, zodat ik de symptomen in de gaten kon houden. Maandag liet J. echt wel 5x los tijdens een voeding, dus dinsdag naar de dokter geweest en die zei inderdaad dat J. spruw heeft. Dus medicijnen gekregen (nystatine) en dit moet ik 3x per dag voor ongeveer 8 dagen aan hem geven. Morgen zijn we al een week verder, maar het is nog niet over. Dus morgen maar weer de dokter bellen.... arm jochie.

Verder begin ik te merken dat J. minder drinken nodig heeft. (niet vanwege de spruw hoor!). Hij komt 's avonds niet meer om de 2 uur! hiephoi! hij laat nu ook 's avonds 3 uur ertussen zitten en slaapt ook veel meer (voorheen zaten we met een wakker kind van 20.00 uur tot 00.30 uur). En hij heeft al 2 nachten door geslapen! (eten om 21.00 uur, 00.00 uur, 08.00 uur en weer om 12.00 uur). Heerlijk voor mijn nachtrust, maar mijn borsten vonden het iets minder prettig! Afgelopen nacht heb ik hem om 00.00 uur gegeven en toen kwam hij weer om 05.30 uur en daarna om 08.30 uur. ik merk wel dat ik dat voor mijn borsten wat prettiger vind haha.

Verder gaat hier alles goed. Hij lacht echt terug met geluidjes.... zooo lief! alleen stopt hij ermee zodra ik het fototoestel pak haha. Afgelopen week hebben we een fotoshoot gemaakt bij de fotograaf... hij keek lekker eigenwijs :-) en ging natuurlijk niet lachen... (wel tussendoor, maar niet zodra het fototoestel kwam haha).

@fruitfris: ik laat J. meestal ook 15 minuutjes kreunen, maar pak hem wel op voordat hij gaat huilen. ook omdat mn borsten gaan lekken en pijn beginnen te doen door het gekreun haha. maar volgens mij herkent een baby ook nog helemaal geen patroon, dus kan het geen kwaad om hem eerder op te pakken. en leuk die gebarentaal!! ben benieuwd of het werkt!

@sperzie: fijn dat het nu beter gaat en dat je moet stoppen met bijvoeden!! goed om te horen dat huij dus goed groeit van jouw bv! ga zo door!!

@elize: ook al een paar nachten doorgeslapen dus!! lekker is dat he?! ze krijgen n echt meer een ritme, dat vind ik wel prettig...

@sanloes: fijn dat alles goed gaat!! en nog gecondoleerd.

hoe ging de fysio??

@linnepin: het klinkt alsof je kindje het dag en nachtritme heeft omgedraaid. 's nachts veel drinken en onrustig zijn en overdag langer tussen de voedingen laten. hoe is het 's avonds?? slaapt hij dan of is hij wakker??ben beniuwd wat het cb zegt!
Nog even over Ria Blom: ik heb even gegoogled en kwam hier. Ik neem aan dat dit het boekje is dat jullie bedoelen? Ik moet eerlijk zeggen: wat daar staat klinkt niet verkeerd. Maar uit nieuwsgierigheid: op welk moment in dit schema kun je met je baby op pad gaan, al is het alleen maar naar de supermarkt?
Elize, ik heb de nieuwste versie van het boek en volgens dat boek zou je twee weken het extreem strakke schema aan moeten houden. Dus idd geen wandeling, naar de supermarkt en wat dan ook en mag je dan wat losser worden en andere dingen plannen zolang het kind het er goed op doet.

Die methode is wel gebaseerd op huilbabys. Ik heb geen huilbaby maar ik vond het wel interessant zeker omdat ik bij mijn A het idee heb dat zij het het beste doet bij een regelmatig schema zonder al teveel prikkels omdat zij al zo'n nieuwsgierig aagje is dat zich vaak tegen de slaap verzet gewoon. Ik zie alleen bij A de noodzaak van het extreem strakke schema niet, maar probeer wel dingen steeds op dezelfde volgorde te doen voor zover mogelijk.

Laten huilen doe ik niet of iig ik blijf erbij en steel haar of laat haar rustig op mijn arm in slaap vallen zonder al teveel aandacht aan haar gehuil te besteden. Dan is ze over het algemeen binnen vijf minuten in slaap, dus ik hoef haar ook niet lang te laten huilen. Alleen wordt zij vaak ook na vijf minuten weer wakker. Dat is jammer maar zij is dan iig wel gekalmeerd.
7up wat vervelend dat J nog steeds spruw heeft.
Sperzie: Super dat S. goed groeit! Hoe gaat het inbakeren en de werken de andere tips?

Sanloes: Gecondoleerd. En hoe doe je dat met inbakeren en buikslapen? Allebei tegelijk kan niet toch?

Ah, en halve lachjes zijn zo schattig!

Elize: Wat slaapt Joris goed zeg! En knap dat je niet hebt ingegrepen toen je schoonmoeder oppaste. Ik heb wat moeite met de mijne (ze is wel lief, maar zoooo anders dan ik) dus ik zou me niet kunnen inhouden.

Es: Rust en regelmaat dus. Het stelt me gerust dat een prikkelarme omgeving goed is. Ik vraag me weleens af of het niet saai is voor B.: de hele dag in een stil huis, met alleen mij en af en toe een wandeling.

Je verhaal over je vriend zou ik zelf geschreven kunnen hebben, met het sporten en de computer erbij. We maken niet vaak ruzie, maar als het zover is gaat het altijd over dit soort dingen. Voor B. er was, was het het huishouden. Het gaat wel beter nu we er over gepraat hebben.

Is het gelukt om iets aan je studie te doen?

Linnepin: Om de twee/ drie uur wakker is niet gek, maar ik kan me voorstellen dat je er 's nachts wel wat meer tijd tussen zou willen hebben. Zwaar hoor, zeker als je nog een kind hebt.

Fruitfris: Wat een avontuur die treinreis. 3,5 uur is wel lang! Hoe lang zou je er met de auto over gedaan hebben?

Grappig die gebarentaal, ben benieuwd of het werkt. Ik heb geleerd dat baby's nog niet beseffen dat ze een los persoon zijn. Dus om gebaren te maken met een lijf waarvan je nog niet weet dat je het hebt, ik vraag me af of dat kan.

7up: Vervelend die spruw. En wat een eigenwijs dat tie niet lacht als er een camera in de buurt is.

B. heeft al twee nachten heel goed geslapen. Van 23 tot 4 uur en dan tot 8 uur. Het duurt na de voeding wel bijna een uur voordat hij weer slaapt, maar toch... Ik voel me heel uitgeslapen nu.

Hij slaapt nu ook niet meer op schoot, nog even en hij verhuist ook overdag naar zijn bed. Het is aan de visite soms wel moeilijk uit te leggen dat hij naar bed moet en dat ze hem niet meer vast mogen houden. 'Hij is zo mooi wakker!' Terwijl ik dan al zie dat hij bijna gaat huilen van vermoeidheid. Gelukkig is vriend hier heel goed in.
Ik heb meer dan een half uur over die post gedaan, werd afgeleid door B. En nu zie ik alweer nieuwe berichten.

Wat betreft die vaste volgorde: Ik ben van mezelf nogal gesteld op routine, dus dit gaat vrij automatisch. Het is wel grappig om te merken dat B. het intussen ook snapt. Als ik zijn slab omdoe, hapt hij bijvoorbeeld al in de richting van waar de fles zou moeten komen. Dat deed hij vorige week nog niet op deze manier. En na het spelen, gaan slapen gaat ook erg soepel. Nou is het natuurlijk ook gewoon een heel erg makkelijk, lief kind .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven