Biecht: zelfstandig gestopt met zyprexa

26-11-2011 16:43 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik biecht hierbij op dat ik een week geleden zelfstandig gestopt ben met 4x daags zyprexa.

Ik zal hier op dit forum vast op mijn donder krijgen. Dat is misschien maar goed ook, want dan word ik wellicht bang en ga ik er weer aan beginnen.

Mocht iemand een ervaring hiermee hebben, goede of slechte, please! Deel dat met mij!

Ik ben zo verdomd eigenwijs dat ik denk dat IK WEL kan stoppen, dat IK GEEN terugval kan krijgen.

Verhalen met negatief en positief, post ze hier.

Of als iemand een goede uitleg heeft, weest welkom.

Ik heb geen educatie gehad van mijn hulpverleners en dat duurt nog een week. Ik weet eigenlijk bar weinig. Ik heb een manische en depressieve periode gehad. (was ik even vergeten te vermelden).

Ik ben benieuwd en alvast bedankt voor de post.

Oh ja, tot nu toe gaat het prima. Sinds gister zelfs weer wat lol gehad. Ik was zooo vlak daarvoor. Bah!

Groeten van Zjena
Jeetje Zjena, je schrijft gewoon wel fantastisch nu zeg. Beter dan ik je een hele lange tijd gezien heb. Fijn!

Verder heb ik de ballen verstand van zyprexa dus daar kan ik je niks over vertellen, sorry.
Hoi Zjena,

Ben je weer thuis? Stoppen is denk ik echt niet verstandig en ik zou dit z.s.m met je psychiater bespreken. Gewoon om te zorgen dat je goed blijft gaan met je.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik vraag mij gelijk af WAAROM

Hoeveel slikte je

Ik ben dit jaar van 10 mg naar 0 mg in 4 stappen...

Met medeweten van de psych.

Ik heb een week of 1,5 na een gestopt pilletje wel anders gevoeld maar ik voel me nu wel goed.

Gr. Deana
Goed bezig.
Nooit zelf stoppen. Ineens stoppen geeft een terugval wat erger kan zijn voordat je ermee begon. Vaak genoeg gezien in mijn werk.
quote:Miekkie schreef op 26 november 2011 @ 16:49:

Nooit zelf stoppen. Ineens stoppen geeft een terugval wat erger kan zijn voordat je ermee begon. Vaak genoeg gezien in mijn werk.

Eens

Zjena ik las net op het topic "berichtje voor Miezemuis' dat je thuis bent en eerder gehoord hebt dat je zyprexa moest blijven slikken.

Ook dat je hiervan baalt. Ik vind het werkelijk niet slim van je dat je nu het goed gaat en je thuis mag zijn, je zonder overleg beslist dat je stopt met deze medicatie.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Zjena, nu niet opeens weer met die hoeveelheden beginnen. Neem contact op met de arts en stel een plan op.
Hoi Zjeen,

fijn dat het zo goed gaat.

Maar... zyprexa is een anti-psychoticum. Dit soort medicijnen werken op je hersencellen in. Zomaar stoppen is vaak niet goed, dat kan nare gevolgen hebben.

http://www.kiesbeter.nl/m ... ie/medicijnen/olanzapine/

Dit is de bijsluiter op internet. Kijk anders even die van thuis na.

Hier staat ook dat je langzaam moet afbouwen en dit moet je altijd in overleg met je behandelaar doen.

Waar slikte je dit voor, tegen psychoses of hevige onrust of i.v.m. de manie?

Er staat: Manie

Als de ergste onrustige verschijnselen zijn verdwenen, adviseert de arts meestal om het gebruik van olanzapine langzaam af te bouwen.

Stoppen

Nee, veel mensen krijgen na stoppen met een antipsychoticum opnieuw een psychose. Het is daarom van belang vooraf goed met uw arts te overleggen. Bij sommige psychoses is de kans op een nieuwe psychose niet zo groot, bij andere wel.

Als u gaat stoppen, bouw dan langzaam af over een periode van minimaal vier weken. Als u geleidelijk afbouwt heeft u minder kans op meteen een nieuwe psychose. Bovendien voorkomt u daarmee ontwenningsverschijnselen, zoals zweten, misselijkheid, gebrek aan eetlust, diarree, angst, slapeloosheid, onrust, loopneus, spierpijn en vreemde gevoelswaarnemingen, zoals kriebels.

De ontwenningsverschijnselen treden vaak pas één tot vier dagen na plotseling stoppen op en zijn na twee weken meestal over. Niet iedereen heeft even veel last van ontwennings-verschijnselen. Kijk daarom hoe u reageert als u de dosering iets vermindert.

Ook nadat u bent gestopt kunnen soms de 'late bewegingsstoornissen' aan het licht komen of verergeren. U krijgt dan last van zuig-, kauw- en smakbewegingen, bewegingen van de tong, grimassen en tics van het gezicht, buig- en strekbewegingen van vingers en tenen, dansachtige bewegingen van armen en benen en zwaai- of draaibewegingen van schouders en bekken. Deze verschijnselen nemen in de loop van de maanden af en zijn na een aantal jaar meestal verdwenen.
Dat je wil stoppen kan ik wel begrijpen (al ken ik je situatie natuurlijk niet). Maar dat je zomaar opeens stopt met 4 maal daags zyprexa is echt niet verstandig. Je moet dit echt in stappen afbouwen, anders kun je je erg slecht gaan voelen! Dus waarom zo rigoureus? Echt heel erg dom om dat zo te doen. Maar misschien ben jij het type dat alles zelf eerst moet ervaren om het te geloven. Sterkte dan.
Eens met Enn en Aubrey. Je speelt nu echt met vuur door zonder medeweten van je psychiater de medicatie te stoppen. Doe dat alstjeblieft niet en laat het hen zsm weten. Ze hebben jou de medicatie niet voor niets voorgeschreven.
Ik snap het ook niet helemaal. Verdiep je er alsjeblieft even in.

En laat aan mensen in je omgeving weten dat je zomaar bent gestopt. Bel anders de huisartsenpost voor advies.

Dit lijkt me niet zo goed zo.
Zjena, je schrijft inderdaad weer fantastisch.

Hartstikke fijn voor je meid!

Maarre , niet zo maar stoppen hoor, langzaam afbouwen, en altijd in overleg.

voor jou!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Tsja, dat is het rotte met zo'n aandoening he. "Ik kan best zonder" wordt er dan gedacht.

Mijn zus dacht dat ook, tot twee keer toe. En tot twee keer toe schoot ze in een ontzettende psychose, het heeft jaren geduurd en tonnen extra antipsychotica, voordat ze er weer een beetje was.

Ze slikt nu trouw haar medicijnen. Ze heeft een jaar of twee geleden nieuwe gekregen en die zijn prima voor haar. Ze is weer vrijwel degene voordat ze haar eerste psychose kreeg, niet de emotieloze zombie die ze eerder was.

Is het niet mogelijk om een andere soort antipsychotica te slikken, waarom heb je dat niet eerst overlegd met je arts inplaats van radicaal te stoppen?

Dit is vragen om moeilijkheden. Maar uit ervaring weet ik dat dat toch tegen een muur aan leuteren is, je neemt het toch niet aan.
tegen een muur aan het leuteren.

Ja Zjeen potjandriedubbeltjes je bent wel erg eigenwijs zeg ...
Ja echt, er viel niet tot haar door te dringen. Ze voelde zich zo goed, ze wist best wat ze deed, al die psychiaters hadden het mis, ze kon best stoppen enzovoort. Maar wij zagen al van verre aankomen dat er zich weer een psychose aandiende. Maar zij zag dat echt niet, totdat ze weer gedwongen werd opgenomen en ze na weken wat helderder werd.
Zjena, zelf geen ervaring mee, maar luister alsjeblieft naar wat hier verder gezegd wordt. Neem het ter harte!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Hoi allemaal,

Heel erg bedankt voor al jullie reacties.

Zou zo eens reageren
Beste Zjena,

Ik werk zelf met mensen die zyprex`gebruiken. afbouwen en zeker afbouwen zinder hulp leidt tot een veelhogere kans op een terugval, met alle gevolgen van dien. ik zou je adviseren op samen met mensen die je vertrouwt te bespreken welke`signalen voor jou wijzen op een dreigende terugval en deze op papier zetten. zo kun je goed in de gaten houden hoe het gaat. het beste kun je dit met een hulpverlener doen.
zo, daar ben ik.

Blij dat jullie hebben gereageerd. En jullie zeggen allemaal zo'n beetje hetzelfde.

Balen voor mij natuurlijk.

Deana : Het kan dus wel, stoppen. Alleen moet het in stappen en ja, tuurlijk, met medeweten van. Dank jewel.

Aubrey, dank voor je tip.

Xaliesuper, dankjewel voor de bijsluiter.)

Iedereen die ik niet heb genoemd, ik ben ook echt blij met jullie.

Dank jullie wel voor de moeite.

Groetjes van Zjeen (tot zo, als ik mijn medicatie heb geslikt, zal ik het even schrijven)

Helena, ja, eigenlijk ben ik iemand die eerst moet zien, dan geloven. Goed gezegd. maar ik neem, zodra ik dit heb gepost ECHT weer een pilletje. Dankzij jullie.

En zoals Aubrey zegt, niet meteen dezelfde hoeveelheden. maar ik ben te truttuig om dit op te biechten aan de psych.

Lughanasadh (moeilijke naam!) Je zult me misschien niet geloven..maar ik neem jullie advies aan. Ik zal posten om te zeggen dat ik weer medicatie neem. (Over 2 minuten :-) 0
het is een bekend probleem voor mensen die manisch zijn; ze denken dat het goed gaat en stoppen met de medicatie. daarom is het vaak moeilijk te behandelen. vergeet niet dat het goed gaat door de medicatie, dus stoppen is niet slim.

heel veel sterkte, lijkt me heel moeilijk, maar luister naar je artsen, zij weten echt wat het beste is voor je.

@Xallie (k ben er 1 van sjeems en sjors)
oh, he wat goed Zjeen!
@scheelschaapje Geef even een hint... gheghe
Ik biecht op, ik ben ook ooit zelf gestopt met Zyprexa.

Maar ik slikte 1 tablet per dag. (weet niet welke dosering)

Ik werd heel depressief, maar kan eigenlijk niet zeggen in hoeverre dat aan mijn medicatie lag. Er speelden ook andere dingen.

Ik denk dat in één keer stoppen een heel grote stap is.

Maar nu je gestopt bent kun je ook niet meer in één keer de oude dosering gaan slikken.

Denk dat je het toch met je behandelaar moet overleggen.

Ook de redenen waarom je wilt stoppen (oa vlak gevoel)
Oke goed van je Zjeen

En ik denk dat het goed is om volgende week snel even contact te hebben met je behandelaar en dit aan te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven