Gezondheid alle pijlers

ALS

26-11-2011 23:31 31 berichten
Ik heb iemand in mijn omgeving die als heeft. ik weet hij heeft al een filmpje opgenomen dat na zijn dood dit op de televisie wordt gebracht. Ik weet het is zijn keus, maar ik wilde net even een spelletje spelen op zylom. Voor het spel startte kreeg ik een filmpje van een ander te zien die zei, voor mij werkt dit nit, ik ben al dood. Ik ben zo bang nog te internetten, een spelletjes site notabene. Tranen lopen over mijn wangen.
Huh? Ik snap je verhaal niet. Kun je het nog iets beter uitleggen?
Alle reacties Link kopieren
Het is mij volkomen duidelijk. Google eens zou ik zeggen.

Ik vind het werkelijk een vreselijke campagne. Veel sterkte, want je zal die filmpjes vast nog vaker tegen komen.
Bazinga!
Ik snap het ook niet.. Maar ALS is gewoon verschrikkelijk! Heb er beroepsmatig mee te maken gehad. Veel sterkte!
To bedoelt Als amyotrofische lateral sklerose

een dodelijke zenuwziekte

je hebt nu spotjes waarbij overleden als-ers oproepen geld te geven voor onderzoek
Ik vind het eerlijk gezegd wel een 'mooie' campagne

confronterend hard maar zo is als ook
Ik heb er geloof ik een poster van zien hangen op het station.

Vond het best een heftige manier van "reclame" maken, maar op een eigen manier ook wel mooi.

Je krijgt er iig heel goed de aandacht mee en ik neem aan dat die mensen er gewoon toestemming voor gegeven hebben.
Arme zo.maar, dat was erg confronterend. en even bijkomen en daarna wel weer lekker een spelletje gaan spelen hoor. Snel het geluid wegklikken of de andere kant op kijken als er weer een filmpje mocht komen. Maar een volgende keer zal je waarschijnlijk niet meer zo schrikken.
Ik hoop dat die mensen het ook met familie hebben overlegd. Sta je op de trein te wachten, hangt ome Jo daar opeens. Je schrikt net zo hard als TO op spelletjes site.

Verder rotziekte, zeker omdat je helder bent en je lijf het niet meer doet. Ik hoop dat ze snel iets vinden.
Ik dacht dat ze acteurs gebruikten voor die campagne. Niet dus. Wat vreselijk en wat smakeloos. Welke reclamemaker verzint zoiets, dit kun je nabestaanden (en toekomstige nabestaanden) toch niet aan doen? Ik zou er ook helemaal van overstuur van raken als ik jou was, ZoMaar.
De mensen van de spotjes zijn allemaal in meer of mindere mate bekende nederlanders volgens mij

en natuurlijk bespreek je zoiets
quote:Hoenuverder75 schreef op 26 november 2011 @ 23:50:

Ik dacht dat ze acteurs gebruikten voor die campagne. Niet dus. Wat vreselijk en wat smakeloos. Welke reclamemaker verzint zoiets, dit kun je nabestaanden (en toekomstige nabestaanden) toch niet aan doen? Ik zou er ook helemaal van overstuur van raken als ik jou was, ZoMaar.

Er zijn 2 personen die ALS hebben bij de Wereld Draait Door geweest. Als je hoort waarom ze het doen en waarom ze er zelf achter staan kijk je toch anders naar die ziekte en naar die reclame.

Ik vind het een mooie reclame, wel confronterend maar integer.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:germanwings schreef op 26 november 2011 @ 23:52:

De mensen van de spotjes zijn allemaal in meer of mindere mate bekende nederlanders volgens mij

en natuurlijk bespreek je zoietsNee niet waar. Allemaal patienten die zijn overleden en bij leven het filmpje hebben opgenomen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 26 november 2011 @ 23:56:

[...]

Nee niet waar. Allemaal patienten die zijn overleden en bij leven het filmpje hebben opgenomen.

Dat laatste lijkt me wel handig ja

Ik vond de eerste keer dat ik het zag enorm hard binnenkomen. Precies de bedoeling natuurlijk. Maar niet echt prettig.
Bazinga!
Heftig.

Allereerst voor Zomaar, ik kan me je schrik goed voorstellen!

Wat een heftige campagne zeg, confronterend. Ik vind het op een spelletjes-site (waar ook jonge kinderen komen soms?) niet zo heel geschikt, maar verder: heel goed gemaakt. Ik moet zeggen dat ik er nog nooit van gehoord had, terwijl er volgens wikipedia toch ook best veel bekende slachtoffers tussen zitten.. De campagne is iig succesvol, ik ben wel wakkergeschud.
Als je beter wilt begrijpen wat het betekent om te leven met ALS zoek dan eens op Huub van der Put. Hij heeft een heel prachtig en ontroerend fotoblog. Over zijn ziekte maar ook over zijn twee zoontjes en zijn vrouw.

Er is op dit moment niets te doen tegen ALS, er komen ieder jaar 500 patiënten bij en na de diagnose heb je gemiddeld nog maar 3 tot 5 jaar te leven. Dus meer bekendheid voor deze ziekte en geld voor onderzoek zijn heel hard nodig.

Je kunt de campagne bekijken op www.vechtmeetegenals.nl

Ook de moeite waard is het online dossier van de Volkskrant over ALS waarbij twee patiënten worden gevolgd. Eén van hen is recent overleden. De andere doet ook mee aan de campagne. Dat wil zeggen dat ook van hem (Pim Mensen) foto's en een filmpje zijn gemaakt die te zien zijn na zijn dood.

Het zijn allemaal heel confronterende en emotionele verhalen. Maar ze zijn ook prachtig en krachtig.

De
Tja, ontzettend sneu.
Ik ken ALS , beroepsmatig en iemand in mijn familie had het.

Verschrikkelijke ziekte , misschien nog wel erger als Kanker.

Voor veel ziekten zijn *tijdelijke* oplossingen te bedenken , bestraling , chemo (uitzonderingen daargelaten) aan ALS is 0,0 iets aan te doen.

Wanneer je die diagnose krijgt mag je blij zijn dat je nog een 1 jaar leeft. Levensverwachting zegt men is tussen de 3 en 5 jaar. Ik ben er nog geen 1 tegengekomen die 5 jaar gehaald heeft.

Je aftakelingsproces gaat zo onwijs snel ,

Vind de reclame filmpjes super goed , mag toch aannemen dat ALS patienten hun meedoen aan die reclame besproken hebben met hun nabestaanden.

Dus die weten dat na hun dood het filmpje openbaar wordt gemaakt. Geloof nooit dat nabestaanden daar moeite mee hebben , wij niet in iedergeval. Wij als familie hopen alleen maar dat er zoveel en zo snel geld wordt ingezameld zodat men meer onderzoeken kan doen naar ALS. Zodat er een medicijn wordt gevonden die of ALS kan bestrijden of het ozo snelle proces kan verminderen zodat iemand langer de tijd heeft om afscheid te nemen/van het leven kan genieten en minder snel afttakelt.
Het is echt een vreselijke rotziekte.. ik ken ook iemand met ALS, die ze nog een aantal maanden hadden 'gegeven' en die is inmiddels twee jaar verder. Maar je moet niet vragen hoe, wat een vreselijk aftakelingsproces ga je dan door zeg. En diegene heeft zo'n prachtgezin met twee jonge kinderen.. vreselijk.

Die campagnes zijn inderdaad behoorlijk schokkend, al hoop ik toch dat ze doen waarvoor ze gemaakt zijn.

En natuurlijk is er overleg geweest met de nabestaanden. Bekijk anders die uitzending van DWDD eens, volgens mij 13 of 23 sept op tv geweest.
Ik kijk gelukkig geen tv, kan er dus ook niet onverwacht mee geconfronteerd worden . . . . Drie letters. In kleine letters zonder veel betekenis. In hoofdletters: levensverwoestend . . . . en nog steeds geen genezing mogelijk . . . .

Mijn vader had het. Is al lang geleden overleden. Bij hem ging het heel snel, gelukkig hebben we hem heel lang thuis kunnen verzorgen . . . . Eens een grote sterke vent, tijdens de ziekte zag je hem steeds minder worden . . . . . . Lieve pa, ik brand een kaarsje voor je, en denk nog altijd aan je . . . .
Ik vind het een geweldige campagne!

Schokkend,inderdaad,maar wel een eye-opener voor mensen die nog nooit van ALS gehoord hebben.

Ik helaas wel,beroepsmatig(een van mijn vorige banen) en vind het net als MS een vreselijke ziekte!

Om te zien hoe gezonde mensen zo snel soms aftakelen...vreselijk.

Dus van mij mag die campagne nog lang doorgaan.

Sterkte met je kennis met ALS.
Ik vind het ook een goede campagne! Ja, ik schrok heel erg op het eind, maar de boodschap kwam goed binnen.

Wat een verschrikkelijk ziekte!
Ik was helaas al bekend met ALS en weet dat het een verschrikkelijke ziekte is, maar die campagne vind ik vreselijk. Veel te hard, en dat werkt naar mijn gevoel afstompend en/of afschrikkend. `Ik ben inmiddels overleden´, naast een grote foto als je nietsvermoedend bijvoorbeeld de trein uit stapt (en klaarblijkelijk ook als je online een spelletje speelt), voor mij gaat het te ver. Het moedigt mij bijvoorbeeld niet aan tot het geven van geld, eerder tot het direct afwenden van mijn hoofd en het verzetten van mijn gedachten. Maar ik lees dat veel mensen er anders over denken dus het zal zeker geen slechte campagne zijn. Spotjes op tv heb ik overigens niet gezien.
Ik heb het filmpje net gezien via de link en moest wel even slikken. Het is een vreselijk ziekte!
Het zijn geen acteurs. Maar idd zover had ik nog niet eens gedacht, dat kinderen er mee worden geconfronteerd. Ik vind het heel knap dat zijn vrouw heeft toegestemd dat na zijn dood het spotje wordt uitgezonden, ik denk niet dat ik dit zou kunnen. Ik dacht een tijd geleden ook, dit is ingestudeerd, maar het is echt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven