Samenwonen

27-11-2011 12:48 336 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw en ik lees altijd de Viva en dacht misschien kan ik mijn probleem op het forum neerzetten!

Ik woon nu een maand samen met mijn vriend, dit omdat ik constant ruzie had met mijn ouders en daarom wil ik niet meer bij die twee wonen. Ik ben dus bij mijn vriend ingetrokken, het is allemaal heel snel gegaan maar het moest wel. Ikzelf werk en studeer maar ik verdien (met alles bij elkaar) maar 300 euro in de maand. Mijn ouders waren het helemaal niet met me eens dat ik uit huis ging maar ze kunnen me niks meer vertellen aangezien ik volwassen ben.

Het samenwonen gaat opzich goed. Het probleem is dat ik hem eigenlijk helemaal niet meer zo leuk vind. Ik ben in zekere zin afhankelijk van hem dus uitmaken is niet slim op dit moment. Of ik moet weer terug naar mijn ouders.

Mijn vriend is echt heel aardig/lief en alles maar veel te jaloers. Ik ben één keer vreemdgegaan en daar is hij nog steeds niet overheen. Hij laat me wel vrij maar hij wantrouwt me constant.

Een voorbeeld is: vorig weekend ging ik naar een feest van een vriendin en daarna naar een discotheek. Ik was om 7 uur thuis, ik kruip in bed naast hem en ik rook heel erg naar alcohol (logisch ook). Is hij meteen weer boos omdat ik laat thuis kom en volgens hem teveel heb gedronken en die boosheid duurt dan weer een paar dagen.

Ik erger me aan hem en ik gebruik hem ook voor bepaalde dingen. Het siert mezelf niet, dat weet ik, maar ik heb geen andere keuze. Komt er ook nog bij dat ik me echt aan hem irriteer met zijn onzekere en wantrouwende gedrag.

Ik heb geen idee wat ik moet doen met deze situatie.. Het huis uit en terug naar mijn ouders of een andere baan zien te vinden waardoor ik een eigen studentenkamer kan betalen en waardoor ik nog steeds kan studeren, maar wat voor baan is dat?
Weet je, je kunt niet alles hebben.

Als jij van jezelf vind dat je volwassen bent, en dat je ouders niets meer in te brengen hebben als lege briefjes, dan zal je daar ook de verantwoording voor moeten nemen.

Wat je nu gedaan hebt, is je eigen ouders inwisselen voor een andere ouder (namelijk je vriend).

Jouw vriend verwacht volwassen gedrag van jou, omdat jij je opstelt als een volwassene.

En daar zit dan ook meteen het knelpunt.

Als jij roept dat je volwassen bent, maar je onvolwassen gedraagt, dan zal dat irritaties opleveren, zowel bij je ouders als bij je vriend.

Kortom, je zal moeten kiezen wat je wil. Je als een kind gedragen, en als een kind behandeld worden, of je als een volwassene gedragen (en de daarbij behorende consequenties nemen, zoals "saaie dingen" zoals huur en ziektekosten betalen) en als een volwassene behandeld worden.

Zolang je dat niet doet, zul je deze conflicten houden, waar je ook zit.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Oh en ga aub snel terug naar het Yes forum ofzo. Daar hoor je thuis namelijk. Kom maar weer terug als je volwassen bent ofzo.
quote:flowerbombje schreef op 27 november 2011 @ 13:36:

Jij vindt hem egoistisch omdat hij niet voor je kookt als jij er niet bent en ook niet vertelt wanneer je weer thuis bent?! Je hebt echt een reality check nodig zeg. Wat een omhooggevallen pubermeisje ben je. Bah.Ja, nu ik het zo terug lees klinkt het erg krom en onredelijk. Op dat moment eigenlijk niet en was ik echt heel boos.
quote:politicus schreef op 27 november 2011 @ 13:33:

[...]

Nou, ik vond hem gewoon wel interessant en hij ziet er vooral goed uit. Nu vind ik hem irritant maar hij blijft er goed uitzien. Ik was inderdaad niet echt gek op hem, denk ik.

Ik moet wel zeggen dat hij heel lief is en zowat alles voor me over heeft. Ik doe niks in het huishouden, hij doet alles en ik kan niet eens koken (alleen een ei bakken). Eigenlijk oneerlijk maar ik heb het óók druk.

Vorige week donderdag hadden we ruzie omdat ik toen om 15:00 wegging, even naar een andere stad om mooie laarzen te kopen. Ik had niet gezegd hoe laat ik thuiskwam maar ik was om 18:00 uur weer terug en toen had hij al alleen gegeten en ook niks voor mij overgehouden. Zelfs niets voor mij gekookt. Hij was boos omdat ik zomaar wegging zonder iets te zeggen, ik was juist boos dat hij niks voor mij had overgehouden en zijn argument was omdat ik niet zei hoe laat ik thuis was/waar ik heen ging. Uiteindelijk heeft hij toch nog voor mij gekookt maar dat soort dingen kan ik me ook dood aan ergeren. Ik vind dat ergens egoïstisch want we wonen wel samen.

Ik vind dat wel logisch want als je uitgaat, ga je gewoon lekker uit. Ik zie het al voor me dat als ik ooit eens getrouwd ben, ik uitga en om stipt 2 uur zonder drank weer in bed naast diegene lig. Nee, je hebt toch ook nog een eigen leven.Ik begin bijna te twijfelen of dit verhaal wel echt is. Ik moet me echt inhouden om niet kwaad te worden. Je laat hem alles betalen en alles doen in huis, bent alleen bij hem omdat hij wel een lekker ding is en je lekker van hem kan profiteren zonder het gezeur dat je bij je ouders had. En dan ook nog boos worden, omdat hij niet voor je heeft gekookt als jij na een ruzie zonder iets te zeggen bent vertrokken? Kind, grow up!!! Ik hoop heel eerlijk gezegd dat hij snel doorheeft wat hij in huis gehaald heeft en je dan op straat flikkert. Sorry dat ik het zo zeg, maar wat ben jij een verwend nest zeg!
quote:Bahco schreef op 27 november 2011 @ 13:37:

Dit is niet echt.Dat denk ik ook.
quote:Stromboli schreef op 27 november 2011 @ 13:39:

[...]

Dat denk ik ook.Ik ook.
Ga je eens heel diep voor je gedrag schamen TO en wees eens wat liever voor je vriend.
Die laarzen kopen deed het hem.
Ik weet bijna zeker dat dit niet echt is. Dus onvolwassen trol, ga aub ergens anders posten ofzo.
politicus, als je dat een keer doet (ook als je getrouwd bent) en in de rest van je relatie rekening met de ander houdt, moet dat natuurlijk wel eens kunnen ja: 's ochtends aan komen kakken. Maar dat je het als vanzelfsprekend gaat zien, is niet goed voor een relatie. Dan kun je beter in je eentje zijn: hoef je ook geen rekening met elkaar te houden.

Dat jij boos bent op je vriend omdat hij geen eten voor je gemaakt heeft, is weer zo'n goed voorbeeld: jij verwacht van hem dat hij rekening met jou houdt. Maar wat doe jij zelf om te laten zien dat je rekening met hem houdt? Om 18:00 uur thuis komen, omdat je mooie laarzen voor jezelf koopt(waar doe je het van trouwens??? je had toch geen geld?), is daar geen goed voorbeeld van.

Jij straalt echt aan alle kanten uit dat je nog niet toe bent aan een relatie met samenwonen.

En over het zeuren van je ouders: heb je wel eens aan gegeven bij hen dat je nu op je 18e een beetje meer vrijheid wilt? En bijvoorbeeld nieuwe afspraken wilt maken?

Ik kan me voorstellen dat ze zich zorgen maken over je: je zuipt veel en blowt heel regelmatig. Als je daarnaast ook nog goed wilt presteren in je studie, is dat helemaal niet handig. Kan me voorstellen dat je af en toe stoom moet afblazen, maar een weekendje overslaan (met stappen) kan natuurlijk ook.

Wil niet zeggen dat je in zo'n weekend op de bank bij je ouders moet zitten. Je kan ook es bij een vriendin blijven slapen oid.
Only dead fish go with the flow
quote:hekje schreef op 27 november 2011 @ 13:40:

[...]

Ik ook.

Dat zou ik ook denken als ik het verhaal zo lees. Toch is het wel echt zo, maar jullie mogen ook gerust denken van niet.

Ik lees nu ook wel dat ik eigenlijk boos was terwijl hij boos hoort te zijn op mij maar op dat moment vond ik het nergens op slaan omdat hij altijd als hij kookt altijd wel wat overhoud. Hij heeft dat expres gedaan omdat hij boos was.
Dure laarzen kopen?knap zeg, waarvan? weggaan zonder te zeggen hoelaat je terugkomt, en dan ook nog boos zijn dat je vriend geen eten voor je bewaard heeft?

Hij heeft zelfs nog voor je gekookt achteraf, had hij beter niet kunnen doen.

Verwend nest ben je, bah
quote:hekje schreef op 27 november 2011 @ 13:41:

Die laarzen kopen deed het hem.

En toch is het zo.. Allemaal echt leren of suede laarzen, allemaal 50% korting. Dus ze waren iets in de ¤100 en nu ¤50, ik dacht; kan ik niet laten liggen, daar moet ik snel heen.
"

Hij heeft dat expres gedaan omdat hij boos was.

"

Om jou iets proberen duidelijk te maken !
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
50 euro is nog steeds veel bij een inkomen van 300 euro per maand.
quote:politicus schreef op 27 november 2011 @ 13:00:

Ik ben nu bezig om dat te regelen. Nu is het nog goed omdat ik geen enkele kosten heb, hij betaalt alles. Ook het eten enzovoort. Maar ik voel me hier niet goed bij en inderdaad ook niet gelukkig..

Maar op mezelf wonen lijkt me ook zoveel werk omdat ik dan al mijn geld kwijt ben aan huur, verzekeringen en ook volgend jaar weer aan collegegeld. Dan kan ik dus helemaal geen leuke dingen meer ondernemen tenzij ik ga lenen van de bank. En dan zal ik ook alles moeten schoonmaken/huishouden terwijl ik ook een fulltime studie heb die heel erg veel tijd kost plus dan werk.

Ik vind het moeilijk.

Nou ik heb echt medelijden met je hoor. Als dit het ergste is wat je in je leven zal overkomen dan mag je je handjes dichtknijpen.

Je komt over als een onvolwassen verwend prinsesje die een schop onder haar kont moet krijgen.

Ik hoop echt voor je vriend dat hij iemand tegenomt die hem niét gebruikt. Hij verdient beter.
quote:politicus schreef op 27 november 2011 @ 13:46:

[...]

En toch is het zo.. Allemaal echt leren of suede laarzen, allemaal 50% korting. Dus ze waren iets in de ¤100 en nu ¤50, ik dacht; kan ik niet laten liggen, daar moet ik snel heen.Leer met geld omgaan. Ga weg bij je vriend, hij verdient zoooveel beter. Lekker terug naar je ouders, studie afmaken, sparen en volwassen worden. Je roept wel dat je al 18 bent, gedraag je daar naar!
Bijzonder dat als je net 18 bent geworden, je vwo hebt gedaan, je aangeeft nog 2,5 jaar moet studeren voor je je diploma hebt. Welke studie kun je tegenwoordig dan in ruim anderhalf jaar afronden?

Bedoelde je met je nick geen politicA i.p.v. politicus misschien... Of ben je misschien, heeeel misschien een trolletje...? Want zoveel domheid, ongelofelijk zeg.

quote:Dreamglasses schreef op 27 november 2011 @ 13:43:

politicus, als je dat een keer doet (ook als je getrouwd bent) en in de rest van je relatie rekening met de ander houdt, moet dat natuurlijk wel eens kunnen ja: 's ochtends aan komen kakken. Maar dat je het als vanzelfsprekend gaat zien, is niet goed voor een relatie. Dan kun je beter in je eentje zijn: hoef je ook geen rekening met elkaar te houden.

Dat jij boos bent op je vriend omdat hij geen eten voor je gemaakt heeft, is weer zo'n goed voorbeeld: jij verwacht van hem dat hij rekening met jou houdt. Maar wat doe jij zelf om te laten zien dat je rekening met hem houdt? Om 18:00 uur thuis komen, omdat je mooie laarzen voor jezelf (waar doe je het van trouwens??? je had toch geen geld?) te kopen, is daar geen goed voorbeeld van.

Jij straalt echt aan alle kanten uit dat je nog niet toe bent aan een relatie met samenwonen.

En over het zeuren van je ouders: heb je wel eens aan gegeven bij hen dat je nu op je 18e een beetje meer vrijheid wilt? En bijvoorbeeld nieuwe afspraken wilt maken?

Ik kan me voorstellen dat ze zich zorgen maken over je: je zuipt veel en blowt heel regelmatig. Als je daarnaast ook nog goed wilt presteren in je studie, is dat helemaal niet handig. Kan me voorstellen dat je af en toe stoom moet afblazen, maar een weekendje overslaan (met stappen) kan natuurlijk ook.

Wil niet zeggen dat je in zo'n weekend op de bank bij je ouders moet zitten. Je kan ook es bij een vriendin blijven slapen oid.

Gelukkig maar. Ik zie mezelf niet als brave huisvrouw iedere dag om 22:00 het bed ingaan. Door de weeks niet, maar ook 's weekends niet. Daar moet mijn partner dan maar rekening mee houden en als het hem niet bevalt is het simpelweg over. Er zullen ook wel mannen zijn die daar minder of helemaal geen moeite mee hebben.

Ik heb spaargeld, nog ¤500 of zo, meeste is al op aangezien ik ook een vakanties heb geboekt met vriendinnen voor in de zomervakantie naar Spanje en met de kerst ga ik met een vriendin naar Londen (waar mijn ouders en vriend ook helemaal op tegen zijn). Maar daar ga ik geen rekening mee houden, ik heb toch al geboekt en het is mijn eerste echte vakantie alleen.

Ik ga geen afspraken maken met mijn ouders. Ik ga gewoon een andere baan zoeken met flexibele tijden, waar ik wel veel mee verdien (volgens mij is een callcenter ook wel goed) en dan zie ik wel verder. Ik maak het pas uit nadat ik een eigen kamer heb gevonden in ieder geval.
quote:ZaraZara100 schreef op 27 november 2011 @ 13:53:

Bijzonder dat als je net 18 bent geworden, je vwo hebt gedaan, je aangeeft nog 2,5 jaar moet studeren voor je je diploma hebt. Welke studie kun je tegenwoordig dan in ruim anderhalf jaar afronden?

Bedoelde je met je nick geen politicA i.p.v. politicus misschien... Of ben je misschien, heeeel misschien een trolletje...? Want zoveel domheid, ongelofelijk zeg.

Ik was 17 toen ik mijn vwo diploma haalde (heb eens een klas overgeslagen). Ik zit nu in mijn 2e jaar, mijn studie duurt 4 jaar lang. Politicus betekent: kus van een politieagent, vond ik wel grappig.
quote:Dreamglasses schreef op 27 november 2011 @ 13:48:

50 euro is nog steeds veel bij een inkomen van 300 euro per maand.Dat is waar maar als ik echt op mezelf woon, ga ik dat natuurlijk niet doen.
Op je 18e hoef je jezelf ook nog niet te zien als een brave huismoeder. Dat doe ik nu - als 30+ moeder - ook niet

Doe wat je wilt doen, het is jouw leven hoor.

Als je een topic opent, verwacht dan niet direct antwoorden in jouw straatje hè.

Wees in ieder geval wel zo eerlijk tegen je vriendje: maak niet langer gebruik van hem dan nodig is en doe ook eens wat meer in het huishouden. Niet omdat je zo gek op hem bent, maar wel omdat je dan wat minder op een paria lijkt en werkt aan je eigen zelfstandigheid.
Als je zo met 'je vriend' om blijft gaan, zul je snel een déja vu gaan meemaken (je ouders hebben namelijk terecht 'gezeurd' over je gedrag) Mijn advies: ga maar héél snel een eigen woonplek regelen als je per sé niet terug wilt naar je ouders, want ik denk dat je niet lang meer bij 'je vriend' zult kunnen blijven wonen. Of je het nu zelf uitmaakt of niet, je denkt toch niet dat hij dit gedrag van jou nog lang zal blijven pikken?!
Als je in een hotel wil wonen en met niemand anders rekening wil houden, dan moet je maar naar een hotel, maar niet op de zak van je vriend gaan teren met wie je toch alleen maar samen was om "zijn leuke snoetje".

Ik kan me eigenlijk maar nauwelijks voorstellen dat je op je 18e nog zo'n bord voor je kop hebt en zo impulsief en puberaal reageert.

En ¤50,- voor laarzen die je niet echt nodig hebt met een inkomen van ¤300,- en het moeten betrekken van een studentenkamertje in het vooruitzicht op eigen toko? Pfft, wiskunde zal niet echt je sterkste punt zijn geweest, is het wel?
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.
Oh.

Tuuuuuuuuuuuurlijk... Je bedoelt dat je nog geen drie maanden in je 2e jaar zit...

(Nog steeds verbaasd dat er zoveel domheid/onvolwassenheid uit iemand van 18 kan komen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven