Krantenverkopers bij de supermarkt

27-11-2011 18:05 114 berichten
Bij heel veel supermarkten staat er altijd iemand bij de ingang die een krantje verkoopt, de winkelwagens opruimt, de deur open houdt of zoiets. Zo ook bij de supermarkt bij mij in de buurt. Het is een buitenlandse man, ik denk ergens in de 40, die een krantje verkoopt. Althans, hij staat er wel, meestal met een krantje, maar hij is vooral bezig met iedereen begroeten. Soms zie ik hem een praatje maken met iemand.

Deze man staat er elke dag, 7 dagen in de week. Elke keer als ik er kom begroet hij mij en als ik mijn boodschappen heb gedaan wenst hij mij een prettige dag of een fijn weekend en ik hem ook.

Het doet me wel wat dat deze man er elke dag staat heel de dag door. Soms ga ik een 2 keer op een dag naar de supermarkt en dan zie ik hem een paar keer. Voor mij is het even naar de supermakt tussendoor, maar voor hem is dit zijn leven. Heel de dag door, dag in, dag uit bij de ingang van de supermarkt staan.

Ik ga binnenkort een praatje met hem maken, ik ben benieuwd naar zijn situatie. Waarom staat hij daar 7 dagen in de week in wind en weer? Als het ijskoud is of bloedheet. Waar komt hij vandaan? Ik zou iets voor hem willen doen, af en toe een krantje kopen of een pak melk of een brood, maar ik weet (nog) niet wat hij nodig heeft of waarom hij daar staat.

Toch wil ik ook niet naief zijn. Het lijkt mij dat als hij iets anders kon doen voor zijn geld hij dat toch wel zou doen. Het is nogal wat, heel de dag bij die supermarkt staan. Maar ik wil ook niet zomaar geld aan die man gaan geven, ook al is het door middel van een krantje kopen of een brood of pak melk. Nu begroet ik hem altijd en wens hem fijne avond of weekend, maarja, wat heeft hij daaraan als hij geen geld heeft of niks te eten?

Het is zo'n vriendelijke man . En hij staat er werkelijk altijd. Dat raakt me wel. Ik zie hem bijna elke keer dat ik naar de supermarkt en dan besef ik me wat een luxe en vrijheid ik heb, waarschijnlijk vergeleken met hem.

Hebben jullie dit soort mensen bij de supermarkt staan? Doen jullie iets met of voor die mensen? Of kan je dat beter niet doen? Om welke reden wel of niet?
Ik heb veel geluk gehad in mijn leven. Bij straatkrantverkopers denk ik: there but for the grace of god, go I. En ik geef wat ik missen kan.
quote:iris1969 schreef op 27 november 2011 @ 21:50:

[...]

Nee het is je geweten dat bespeelt wordt en op een hele slimme manier.

Ze kan die Euro's waarschijnlijk best missen, maar het is haar goed recht om dit uit te geven waar ze het zelf aan uit wil geven en ze hoeft zich niet schuldig te voelen omdat iemand zielig naar haar kijkt, maar eigenlijk gewoon bedelt, terwijl diegene ook kan werken voor de kost.

Van mij hoeft ze zich niet schuldig te voelen hoor. Ik voel me ook niet schuldig als ik niets geef. Ze geeft zelf aan dat ze zich schuldig voelt waarvan ik alleen maar aangeef dat dit dus haar geweten is.

Verder vind ik het raar dat je het verkopen van een krant niet als werk ziet. Wanneer is iets werk dan? Als je het niet op staat doet? Als je onder een CAO valt?
quote:Suze02 schreef op 27 november 2011 @ 21:31:

[...]

Prima, doe ik: wat vol vooroordelen ben lijk jij.Ga je lekker?
Alle reacties Link kopieren
quote:Esmoreit schreef op 27 november 2011 @ 21:52:

Ik heb veel geluk gehad in mijn leven. Bij straatkrantverkopers denk ik: there but for the grace of god, go I. En ik geef wat ik missen kan.Ik geef dan eerder iemand die er direct om vraagt een euro, dan dat ik een krantjesverkoper wat toestop. Die krantjesverkoper staat daar die krant te verkopen. Dus kan ik beslissen of ik die krant wil kopen of niet. Als ik hem wat toestop wordt het een soort van bedelen. Laat dan die krant weg en vraag gewoon om een euro, denk ik dan. (Al vragen ze tegenwoordig niet meer om een euro maar vaak om minstens 2 maar liever nog meer.)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:Mylene_Valerie schreef op 27 november 2011 @ 21:12:

[...]

De hele dag kranten verkopen is toch ook werk.En als het een beetje koud is, nog flink kleumen tijdens werktijd ook!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:Suze02 schreef op 27 november 2011 @ 21:34:

[...]

Schuldgevoel is je geweten dat spreekt. Je zal die euro dus best af en toe kunnen missen.Ik geef mijn euro liever aan een kinder- of dierenbeschermingsinstantie dan aan die irritante bedelaars. Sommige zijn ronduit agressief, eentje pakte me laatst zelfs vast. De volgende keer sla ik m knock out.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 27 november 2011 @ 23:20:

[...]

Ik geef mijn euro liever aan een kinder- of dierenbeschermingsinstantie dan aan die irritante bedelaars. Sommige zijn ronduit agressief, eentje pakte me laatst zelfs vast. De volgende keer sla ik m knock out.

de brutaliteit zeg!

waar pakte hij/zij je vast?
Het was een hij. En het was bij het station, die gast pakte me zo bij mijn arm vast. Zo brutaal en ook intimiderend, zeker als het donker is.
Altijd staat er bij de ene ingang van het winkelcentrum een soort zigeunervrouwtje. En zegt tegen iedereen die langs loopt, alstublieft mevrouw/meneer. Ze heeft een paar krantjes bij zich. En elke keer denk ik, oh nee daar staat dat mens weer.

Ik vind het erg vervelend. Heb ook nooit iets gegeven en het liefst zeg ik ook niets tegen haar. Bij de andere ingang zit meestal een oude man met een accordeon en roept al van verre naar iedereen gedag met een vette glimlach. Ook al wil ik het niet ik lach toch terug naar die man. Gaat vanzelf blijkbaar.

Maar ik vind het vervelend want hij zegt het als ik binnenkom, als ik naar buitenkom, als ik mijn karretje wegzet, als ik daarna weer naar binnen ga en als ik daarna weer naar buiten kom. Hallo 5 keer!!

[...]

. De volgende keer sla ik m knock out.

Hier staat dus ook elke godganse dag zo'n vrouwtje die je echt elke keer weer begroet. Met zo'n krantje voor haar lichaam. Hiiiiiii kweelt ze dan en even later byeeeeeeee.

Ik wordt er soms krankjorum van want loop wel eens 3x per dag de Appie in.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 27 november 2011 @ 23:32:

Het was een hij. En het was bij het station, die gast pakte me zo bij mijn arm vast. Zo brutaal en ook intimiderend, zeker als het donker is.wat een idioot zeg!

[...]

Ik geef mijn euro liever aan een kinder- of dierenbeschermingsinstantie dan aan die irritante bedelaars. Sommige zijn ronduit agressief, eentje pakte me laatst zelfs vast. De volgende keer sla ik m knock out.Maar dan heb je toch zeker geen schuldgevoel? Dat is namelijk mijn punt: als er niets is om je schuldig over te voelen heb je ook geen schuldgevoel.
Geef deze man gewoon zijn euro!

Deze man leeft in armoede en verdient slim zijn geld met een vriendelijke groet!

Wat ben jij een harteloos persoon!
quote:janneke34 schreef op 28 november 2011 @ 10:52:

Geef deze man gewoon zijn euro!

Deze man leeft in armoede en verdient slim zijn geld met een vriendelijke groet!

Wat ben jij een harteloos persoon!Lekker aan het dubbelnicken Happymedium22?
Ik heb net het Straatjournaal gekocht voor 2 euro. Waarom? Omdat het kan en ik moet er niet aan denken om zelf de hele dag, in weer en wind, buiten te staan.

Ik heb de aflevering van Radar nog niet gezien, toch maar eens doen.
quote:janneke34 schreef op 28 november 2011 @ 10:52:

Geef deze man gewoon zijn euro!Zijn euro?
Ik vind het zo zonde dat de mensen die er echt iets mee (moeten) verdienen weer een slechte naam krijgen omdat criminelen zich ook met dit soort acties gaan bezig houden.

En de "goeden" hebben helaas geen bordje boven hun hoofd waarop staat dat zij betrouwbaar zijn.
quote:Suze02 schreef op 28 november 2011 @ 09:27:

[...]

Maar dan heb je toch zeker geen schuldgevoel? Dat is namelijk mijn punt: als er niets is om je schuldig over te voelen heb je ook geen schuldgevoel.

Nee, klopt, maar schuldgevoel heb ik sowieso niet. Stel je voor, dat je je schuldig zou moeten voelen elke keer als iemand je hondsbrutaal om geld vraagt en soms zelfs eist, want zo gaat het natuurlijk vaak. Ook denken sommige straatkrantverkopers dat je iets bij hen moét kopen, en schelden je uit als je dat niet doet. En in de gemiddelde stad word je tegenwoordig wel tien keer op een dag geconfronteerd met een verkoper, bedelaar, etc. etc. Kan je wel aan de gang blijven. Ik begrijp ook niet dat winkeliers het allemaal maar accepteren want het is zo bepaald geen nette entree voor hun zaak.

Ik groet overigens iedereen terug die dat zelf ook netjes doet, dus ook de krantenverkopers. Maar het verplicht tot niets.
quote:ivlas schreef op 27 november 2011 @ 18:46:

ze groette altijd wel tot ik haar een keer tegenkwam en ze stond niet op haar plaats maar liep 's ochtends bij het station, toen deed ze haar mond niet open.

Oh, jij dacht dat ze je uit vriendelijkheid groette?

Hahaha.

Ook grappig dat sommigen schrijven dat ze vriendelijk terug groeten.

Dat zullen ze fijn vinden!!
quote:yasuko schreef op 28 november 2011 @ 12:12:

[...]

Dat zullen ze fijn vinden!!Tja, maar ze zijn dan wel beleefd terug gegroet. Als dat niet voldoende is, jammer dan.
Ja, zo is het.

Hier bij AH een erg opdringerige verkoper. Mijn vriendin werd bijv. steeds aangesproken over haar zwangerschap. Zij gaat inmiddels naar een andere supermarkt.

Maar nu wil ie van mij weten hoe het is met "wijst dan naar z'n buik".

Pfff....
In Den haag hebben wij gezien dat de accordeonspelers en de "krantenverkopers" vanuit busjes op bepaalde plaatsen gedropt werden, en na winkelsluitingstijd werden ze weer keurig opgehaald.
quote:himalaya schreef op 27 november 2011 @ 18:57:

[...]

En de legale verkopers? Vaak ook Nederlanders, (ex) dak/thuislozen en de andere groepen die ik eerder heb vermeld? moeten die ook maar naar Roemenië gaan werken?

Zoals in Radar vermeld, had/heeft de Daklozenkrant/Straatkrant een functie: een inkomstenbron voor dak- en thuislozen. Geweldig. Ik had vroeger een hele leuke straatkrantenverkoper, mét officiële badge e.d. Ik ondersteunde dat van harte. Daar is die hele krantenbusiness voor opgezet. Ik las de krant ook, elke maand een nieuwe.

Nu is die weg, en staat er een Roemeen met een of ander oud krantje. Even verderop zitten regelmatig drie andere heren aan het bier. Als er iets verdiend is, komt er meer bier. Daar geef ik niets voor. Dat heeft ook helemaal niets te maken met de doelstelling van de voormalige straatkrant.
quote:iris1969 schreef op 27 november 2011 @ 18:20:

Bij mijn supermarkt staat al jaren dezelfde man sigaretjes te roken en jonge meiden te versieren. Ik vind hem bloedirritant en mijn jonge bovenbuurvrouw is zelfs wat bang van hem omdat hij steeds haar hand wil zoenen. Nee ik vertrouw deze man niet .

In Winschoten staat er ook één bij de AH. In het begin zei hij me altijd gedag, maar ik geef nooit wat wat. Nu negeert hij me.

Ach, en als iemand sigaretten of shag kan kopen, valt het wel mee met de armoede.
quote:yasuko schreef op 28 november 2011 @ 12:12:

[...]

Oh, jij dacht dat ze je uit vriendelijkheid groette?

Hahaha.

Dat zullen ze fijn vinden!!Ik groet iedereen vriendelijk terug. Ook die mensen. Waarom niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven