Krantenverkopers bij de supermarkt

27-11-2011 18:05 114 berichten
Bij heel veel supermarkten staat er altijd iemand bij de ingang die een krantje verkoopt, de winkelwagens opruimt, de deur open houdt of zoiets. Zo ook bij de supermarkt bij mij in de buurt. Het is een buitenlandse man, ik denk ergens in de 40, die een krantje verkoopt. Althans, hij staat er wel, meestal met een krantje, maar hij is vooral bezig met iedereen begroeten. Soms zie ik hem een praatje maken met iemand.

Deze man staat er elke dag, 7 dagen in de week. Elke keer als ik er kom begroet hij mij en als ik mijn boodschappen heb gedaan wenst hij mij een prettige dag of een fijn weekend en ik hem ook.

Het doet me wel wat dat deze man er elke dag staat heel de dag door. Soms ga ik een 2 keer op een dag naar de supermarkt en dan zie ik hem een paar keer. Voor mij is het even naar de supermakt tussendoor, maar voor hem is dit zijn leven. Heel de dag door, dag in, dag uit bij de ingang van de supermarkt staan.

Ik ga binnenkort een praatje met hem maken, ik ben benieuwd naar zijn situatie. Waarom staat hij daar 7 dagen in de week in wind en weer? Als het ijskoud is of bloedheet. Waar komt hij vandaan? Ik zou iets voor hem willen doen, af en toe een krantje kopen of een pak melk of een brood, maar ik weet (nog) niet wat hij nodig heeft of waarom hij daar staat.

Toch wil ik ook niet naief zijn. Het lijkt mij dat als hij iets anders kon doen voor zijn geld hij dat toch wel zou doen. Het is nogal wat, heel de dag bij die supermarkt staan. Maar ik wil ook niet zomaar geld aan die man gaan geven, ook al is het door middel van een krantje kopen of een brood of pak melk. Nu begroet ik hem altijd en wens hem fijne avond of weekend, maarja, wat heeft hij daaraan als hij geen geld heeft of niks te eten?

Het is zo'n vriendelijke man . En hij staat er werkelijk altijd. Dat raakt me wel. Ik zie hem bijna elke keer dat ik naar de supermarkt en dan besef ik me wat een luxe en vrijheid ik heb, waarschijnlijk vergeleken met hem.

Hebben jullie dit soort mensen bij de supermarkt staan? Doen jullie iets met of voor die mensen? Of kan je dat beter niet doen? Om welke reden wel of niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:enter schreef op 27 november 2011 @ 23:28:

[...]

de brutaliteit zeg!

waar pakte hij/zij je vast?Doet dat er toe? Hij moet gewoon met z'n poten van anderen afblijven.
Het heeft niks met de zin van begroeten te maken.

En ook ben ik het zat. Vind het echt heerlijk als er eens niemand zit/staat.
Ik werk op een winkelcentrum,daar staan er ook altijd een aantal.Altijd de zelfde...de een rijdt op een mooie scooter!! en de andere verkrast /vergokt zijn geld . Hij koopt de hele dag door kras loten...we hebben dan altijd kleingeld genoeg in de kassa! Daarom geef ik NOOIT !
Bij ons staat er een(er staan er hier ook bij elke supermarkt 1) maar die ik bedoel die had laatst iemand die een krantje wilde kopen maar hij gaf het krantje niet mee wilde alleen de 2 euro hebben.

En van wat ik zie loopt deze jongen regelmatig Bakkerij Bart binnen om met dure broodjes weer naar buiten te komen.

Ik geef nooit iets.En die accordeon jengelaars word ik ook simpel van.Zou er stapel gek van worden als hij bij mijn werk voor de deur was..
quote:Ikbenanoniem schreef op 28 november 2011 @ 11:49:

Ik vind het zo zonde dat de mensen die er echt iets mee (moeten) verdienen weer een slechte naam krijgen omdat criminelen zich ook met dit soort acties gaan bezig houden.

En de "goeden" hebben helaas geen bordje boven hun hoofd waarop staat dat zij betrouwbaar zijn.Ik heb net de/het? Straatjournaal gelezen. Sinds deze maand heeft deze krant een keurmerk, deze staat voor op de krant. Voor mensen die twijfelen, je kunt aan het keurmerk zien of je met de " echte krant " te maken hebt.
Vroeger kocht ik altijd de officiele straatkrant bij een officiele straatkrantverkoper met identiteitspas.

Maar tegenwoordig zijn de officiele straatkrantverkopers in mijn woonplaats allemaal verjaagd door de Bulgaarse en Roemeense slaven (want dat zijn het) van criminele bendes. Ze hebben geen identiteitspas en staan met een zelfgemaakte nepkrant.

Hoe zielig deze slaven ook zijn (want vaak is hun paspoort afgepakt door de malafide bemiddelaars aan wie ze eerst een grote som geld hebben betaald om in Nederland seizoenswerk te kunnen doen en nu hebben ze geen geld meer om terug te keren naar hun land en ook geen recht op uitkering), ik koop geen krantje meer bij ze.

Want dan sponsor ik niet de slaaf, maar de criminele bende die hem in de tang houdt...

De straatkrant is een geweldig initiatief, maar het wordt de officiele straatkrantverkopers tegenwoordig onmogelijk gemaakt om nog een eerlijke boterham te verdienen. Daarom staat de straatkrant helaas ook op het punt van stoppen. Want zo hebben ze het nooit bedoeld.
het zal allemaal wel, ik geef niks en groet niet ook, ik ken die lui niet eens.
.
Ik heb met 2 straatkrantverkopers bij verschillende supermarkten een warme band opgebouwd.

De ene let wel eens op mijn boodschappen als ik veel heb en de auto moet gaan halen omdat het anders teveel gesjouw is. Ik zet de auto dan met knipperlichten in het laden lossen gebied en hij helpt me dan snel met inladen. Daar geef ik hem meestal wat voor, een euro, een blikje (gekochte) fris, wat fruit of een pak sultana's o.i.d. Vlak voor kerst geef ik hem meestal een flesje wijn. Ken de man echt al jaaaaaaaren.

De andere (die was opeens verdwenen) was een drugsverslaafd meisje (type junk). Stond bij de Albert Heijn een jaar of 10 geleden toen de straatkrant pas verkocht werd. Ben op eigen initiatief aan de praat geraakt met haar, ze drong nooit iets op, lachte altijd vriendelijk etc..

Voor haar kocht ik wel eens een pakje sigaretten, blikje drinken o.i.d, soms maakten we een praatje, ze had nooit verwachtingen en was ook vriendelijk als ze niets kreeg.

Heb zelfs een oude winterjas aan haar gegeven toen ze midden in de winter stond te blauwbekken met alleen een spijkerjasje.

Moest ze om huilen...

Kocht 3 jaar op rij een cadeautje voor haar verjaardag toen ze mij eens liet ontvallen wanneer ze jarig was.

Het was een lieve meid die helaas op een dag ineens verdwenen was en nooit meer terugkwam. Heb haar nooit meer gezien en vraag me soms nog wel eens af wat er van haar is geworden...of juist niet.

Ik voel mij bevoorrecht dat ik met geld in mijn zak ook af en toe iets aardigs kan doen voor mensen die dat om wat voor reden dan ook niet hebben. Ik hoef de wereld niet te redden en je kunt niet iedereen zielig vinden maar ach...uiteindelijk zijn we allemaal mensen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:sprokkelientje schreef op 28 november 2011 @ 20:57:

Ik voel mij bevoorrecht dat ik met geld in mijn zak ook af en toe iets aardigs kan doen voor mensen die dat om wat voor reden dan ook niet hebben. Ik hoef de wereld niet te redden en je kunt niet iedereen zielig vinden maar ach...uiteindelijk zijn we allemaal mensen.Helemaal mee eens!
quote:sprokkelientje schreef op 28 november 2011 @ 20:57:

Heb zelfs een oude winterjas aan haar gegeven toen ze midden in de winter stond te blauwbekken met alleen een spijkerjasje.

Moest ze om huilen...

Kocht 3 jaar op rij een cadeautje voor haar verjaardag toen ze mij eens liet ontvallen wanneer ze jarig was.

Het was een lieve meid die helaas op een dag ineens verdwenen was en nooit meer terugkwam. Heb haar nooit meer gezien en vraag me soms nog wel eens af wat er van haar is geworden...of juist niet.

Wat een lief verhaal Sprokkelientje!

Ik heb als bijbaantje eens iets bij verslaafdenopvang gedaan. Ze kenden daar hun clienten echt goed, als er iemand belde met een klacht vroegen ze een verschrijving en uit gedrag+uiterlijk konden ze eigenlijk altijd afleiden wie het was en dan aan de beller vertellen of deze persoon crimineel was of niet en hoe je het best kon vragen of hij/zij op een ander stoepje wilde gaan zitten als ze hem/haar echt weg wilden hebben. Dus ik denk dat als jij met een beschrijving van dat meisje komt zij wel weten wie zij was en hoe het nu met haar is. Verslaving is niet gezond, dus soms loopt het niet goed af. Een van de mensen die bij ons kwam is in de tijd dat ik daar werkte echter in een toegewezen flatje van de gemeente gaan wonen, zij kon het aan op zichzelf te staan!
quote:yasuko schreef op 28 november 2011 @ 12:52:

Hier bij AH een erg opdringerige verkoper. Mijn vriendin werd bijv. steeds aangesproken over haar zwangerschap. Zij gaat inmiddels naar een andere supermarkt.

Maar nu wil ie van mij weten hoe het is met "wijst dan naar z'n buik".

Pfff....

Oh deze lijkt op de man bij de AH waar ik vaak kom. 'Hallo mooie dame! Wat heb je een mooi rokje aan, heb je het niet koud?' en meer van dat soort teksten. Ik word echt moe van hem. Hij is heel druk en heel aanwezig, en hij zou ook zo iedere dag kunnen vragen naar een eventuele zwangerschap. Ik kan me goed voorstellen dat ze daar geen zin in heeft

Sinds kort zit er af en toe een vrouw met accordeon. Dat leek me eerst nog leuk, beter een gezellig muziekje dan die vent. Maar ze kent maar één stukje van een heel tragisch lied, en dat speelt ze nog niet eens goed.

Ik zou het niet erg vinden als ze er niet meer mochten staan.
quote:aaaanne schreef op 28 november 2011 @ 22:39:

[...]

Wat een lief verhaal Sprokkelientje!

Ik heb als bijbaantje eens iets bij verslaafdenopvang gedaan. Ze kenden daar hun clienten echt goed, als er iemand belde met een klacht vroegen ze een verschrijving en uit gedrag+uiterlijk konden ze eigenlijk altijd afleiden wie het was en dan aan de beller vertellen of deze persoon crimineel was of niet en hoe je het best kon vragen of hij/zij op een ander stoepje wilde gaan zitten als ze hem/haar echt weg wilden hebben. Dus ik denk dat als jij met een beschrijving van dat meisje komt zij wel weten wie zij was en hoe het nu met haar is. Verslaving is niet gezond, dus soms loopt het niet goed af. Een van de mensen die bij ons kwam is in de tijd dat ik daar werkte echter in een toegewezen flatje van de gemeente gaan wonen, zij kon het aan op zichzelf te staan!

Denk dat het te lang geleden is om hier achteraan te bellen. Ben met het verstrijken van de tijd har naam ook vergeten helaas.Misschien is ze wel verkast naar een andere stad.

En inderdaad heb je weleens succesverhalen zoals jij in je post beschrijft. Ook dat doet mij dan weer goed om te horen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
hier staat ook vaak (niet iedere dag) een oudere Nederlandse man. Hij verkoopt het straatjournaal, welke wel in onze regio hoort. Soms koop ik de krant de andere keer zeg ik gewoon vriendelijk gedag. Hij is ook absoluut niet opdringerig dat scheelt ook al een hoop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven