Geld & Recht alle pijlers

Kinderalimentatie en bijstand

29-11-2011 17:27 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op dit moment nog in de bijstand en met terugwerkende kracht is de kinderalimentatie toegekend vanaf vorig jaar november.

Ik zit er alleen mee in de maag.

Stel hij betaalt niet, ik word wel gekort op mijn uitkering. En kom dan in de problemen met mijn vaste lasten etc.

Eerlijk gezegd had ik het liever niet aangevraagd.

Want nu blijf ik nog afhankelijk van hem en ga ik iedere maand stressen of het er wel opstaat.

Dit omdat ex een handje heeft van schulden maken en afspraken niet nakomen.

Ik vind het dus vreselijk dat ik afhankelijk van hem moet zijn.

Ook als ik zometeen weer werk dan ben ik nog niet 1,2,3 uit de bijstand. Ik heb een kind van onder de vier.

En sta er ook zo goed als alleen voor met de opvoeding. Dus meer als 3 dagen kan ik niet werken. Ik ben compleet afhankelijk van opvang (geen bijspringende ouders) en mijn kind heeft het zeker wel nodig dat er 1 ouder in ieder geval voor hem is. Op mijn ex hoef ik verder niet te rekenen. Die ziet hem af en toe en that's it.

Wanneer ik werk komt de alimentatie er extra bovenop. Maar stel dat hij dan ook niet betaalt, dan heb je precies hetzelfde liedje.

Wat een ellende! En kan hier echt wakker van liggen.

Ik had het net allemaal wat voor elkaar en kan net rondkomen. Maar wil gewoon niet weer van hem afhankelijk zijn.

De banen liggen niet voor het oprapen dus ben ook niet 1,2,3 aan het werk.

Baal gewoon vreselijk van alles.

Maar hoe zit het dus als hij niet betaalt? Denk niet dat Essent, Nuon etc daar rekening mee houden.

Of moet je dan elke keer een extra betaling aanvragen van de bijstand??

Ik zie het nu gewoon allemaal somber in. Ben nog niet zolang hersteld van een depressie en word hier niet vrolijk van.
quote:Zoe1979 schreef op 29 november 2011 @ 19:36:

Nee, ik als voormalig consulente bij een sociale dienst zeg "nee". Houd je toekomst in eigen handen, geef hier zelf richting aan, zo snel mogelijk. Straks komt er zo'n vervelende consulente zeuren dat het nu wel -na een rustperiode om de scheiding te verwerken en zaken weer wat op de rit te krijgen- tijd is om aan de slag te gaan. En dan heb je 't niet meer voor 't zeggen, dan krijg je te maken met verplichtingen, verwachtingen en regels (net als bij een werkgever). Houd er rekening mee dat er een nieuwe wet aankomt: Wet Werken naar Vermogen. Niet zo soepel meer, dan moet je keihard kunnen aantonen (middels medische, psychische e.d. onderzoeken) dat 40 uur werken geen mogelijkhe

id is. Dus dan gaat het niet om willen, maar kunnen.

Je loopt achter de feiten aan, want het is al een paar jaar Werk boven Uitkering bij de sociale dienst.

Als je kunt werken ga je eerst via reintegratie trajecten begeleidt worden naar gewoon werk. En anders richting sociale werkplaatsen, en dan evt door naar gewone baan.
quote:butterfly_80 schreef op 29 november 2011 @ 19:41:

Wat is het nou steeds over die bso.. hij gaat nu 2 ochtenden naar de peuter op mijn eigen kosten.. want krijg daar geen vergoeding voor,en is ontzettend sociaal. Ik krijg er overal complimenten over. Next.

Maar voor de rest wil ik het hier bij laten.

Moest wel even lachen om jou Dubiootje. Denk je echt dat ik al die teruggevorderde maanden zelf krijg?? Dat gaat rechtstreeks de staatskas in hoor.

Kan je zien hoe weinig je ervan weet inhoudelijk.

Ik zie er geen cent van.

Dus ja hoop dat ik snel een baan heb en dat ik het dan red met de alimentatie erbij.

Nog bedankt voor alle reacties. Sommige erg fel..en niet ingaand op mijn vraag. Maar snap deels wel dat je dan zegt dat het mijn eigen keuze is. Maar ook niet helemaal, want ik heb DE baan nog niet gevonden. EN wie weet red ik het dan met 3 dagen wel.

Als ik tzt werk en niet meer bijstand ontvang heb ik echt wel begrip voor de mensen die het nog wel hebben. Met kinderen. Ik vind dat ze mensen die frauderen aan moeten pakken. Dat kost meer geld denk ik dan de mensen die er echt recht op hebben.

En je krijgt het echt niet zomaar. Ik ben blij dat het er is. En ook blij als ik er ooit weer vanaf kom.

Voor nu maak ik me niet meer zo druk. Ik heb genoeg informatie gekregen, bedankt!

Je zit niet echt in de positie om te wachten op DE baan, en meestal is het salaris voor een baan van 3 dagen niet echt een vetpot. De meeste deeltijdbanen zijn minimumloon-baantjes.

Vind je het niet gevaarlijk, om te hopen op een baan van 3 dagen met een mager salaris, om afhankelijk te moeten zijn van alimentatie, om wat er gaat gebeuren als de Sociale Dienst vindt dat je wel meer dan 3 dagen kan werken?
@butterfly

Je kunt hier wel hoog van de toren blazen, maar bijstand is geen recht! Het is een vangnet voor noodsituaties. Ik geloof gerust dat jouw situatie als zodanig is aangemerkt en dat je de kans krijgt om rustig te reintegreren, maar realiseer je wel dat de bal nu nog bij jou ligt om een leuke baan te 'kiezen'. Als zij jou straks gaan sturen, dan zijn al jouw wensen irrelevant. Maak dus gebruik van de vrijheid die je nu nog hebt en pas je zoekcriteria aan aan de werkelijkheid. Anders kom je tzt echt van een hele koude kermis thuis.
Op d'r handen zitten gaat als FT werkende moeder. Jeuk krijg ik hiervan heel erg veel jeuk........
Ach ja uitgediscusseerd hoor..Hoog van de toren blazen haha. wat een frustraties alom.

Een fijne avond allemaal en bedankt voor de nuttige reacties die er ook tussen zaten.

Ga eens zitten en naar binnen richten waarom je je eigenlijk zo opwindt over mijn leven. Als ik wel meer zou werken betaal ik graag voor de mensen die het ook echt nodig hebben. No problemo.

Leven en laten leven.

Als je daar niet voor betaalt, betaal je wel andere dingen aan de overheid. Wees gerust, ze halen hun geld wel ergens vandaan.

Dan gaan de rioolrechten wel weer omhoog of peuteren ze het ergens anders vandaan.

Ik weet zelf wat de redenen zijn dat ik niet meer kan werken dan ik aangeef.

Fijne avond nogmaals en nu ben ik echt weg!
quote:Oriane schreef op 29 november 2011 @ 20:00:

Op d'r handen zitten gaat als FT werkende moeder. Jeuk krijg ik hiervan heel erg veel jeuk........

Moet je even krabben meid.

Maar volgens mij ben jij niet alleenstaand..

Makkelijk oordelen altijd over een ander.

Sommige mensen zien het ook nogal zwart-wit
quote:butterfly_80 schreef op 29 november 2011 @ 20:02:[/

Ga eens zitten en naar binnen richten waarom je je eigenlijk zo opwindt over mijn leven. Als ik wel meer zou werken betaal ik graag voor de mensen die het ook echt nodig hebben.

Het toch doen gaat

Omdat ik niet wil betalen voor proleten. Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast. Ik betaal graag voor mensen met een echte reden. Die ziek zijn. Of te oud.

Maar niet voor mensen waar oplossingen voor zijn. Jij bent een van de grootste redenen waarom ik financieel rechts stem en ook blijf stemmen. Ik heb hier zelfs zo'n schurft aan dat wanneer ik mensen met jouw instelling in mijn vriendenkring had, ik ze daaruit zou wegsaneren. Elke vezel in mijn lijf heeft weerstand tegen williknieters en handjesophouders. Zij die om het hardst roepen om 'rechten' maar te allen tijde zullen proberen om onder de bijbehorende plichten vandaan te komen omdat zij denken dat ze bijzonder zijn, anders zijn en dus geen plichten meer hebben.

En ook direct klaar met de discussie.

Daarom!

Wake up and smell your own shit.
quote:butterfly_80 schreef op 29 november 2011 @ 20:02:

Ik weet zelf wat de redenen zijn dat ik niet meer kan werken dan ik aangeef.

Succes met je uitleg bij de sociale dienst.

Fijne avond!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:butterfly_80 schreef op 29 november 2011 @ 20:04:

[...]

Moet je even krabben meid.

Maar volgens mij ben jij niet alleenstaand..

Makkelijk oordelen altijd over een ander.

Sommige mensen zien het ook nogal zwart-witAl had ik het WEL geweest dan nog werkte ik Fulltime en kon ik mijn eigen broek ophouden. Wat zeg ik, dan had ik een riem gekocht zodat hij nooit meer zou afzakken. Kwestie van mentaliteit en doorzettingsvermogen.
Weet je, blijf gewoon lekker op zoek naar die max 3 werkdagen onder schooltijd. Maar dan niet over een maand of wat hier verongelijkt komen vertellen dat de sociale dienst je in een work-first project heeft gegooid en dat je 5 dagen in de week onkruid wieden teveel vindt en zwaar onder je niveau.
Je weet dat niet eerder dan dat je in mijn schoenen had gestaan. Je kan nooit precies oordelen over een ander., want ik had al geen baan meer toen ik in de bijstand raakte en er speelden meer dingen mee..

Heb hard gevochten om te komen waar ik nu ben. En wat mensen ervan denken doet me echt geen fuck meer!

Heb gelukkig mensen in mijn omgeving die me wel steunen en ook mensen die volledig werken.

De meeste moeders die ik ken werken parttime. En dat zijn ook gewoon HBO geschoolde vrouwen.
Nummerzoveel. Onder schooltijd.. dan voor 1 of 2 dagen maakt dat niet uit, dan werk ik hele dagen en gaat hij naar de tso en bso. De rest werk ik dan op ochtend. bijvoorbeeld.

Ken zat vrouwen die het zo doen. Niks nieuws en zeker niet abnormaal.
Ik roep nu al een uur ik ben weg en nu ben ik ook echt weg. Tabee allemaal.
Butterfly, je gaat volledig voorbij aan het feit dat parttime banen niet voor het oprapen liggen en je eigen tijd bepalen al helemaal geen gemeengoed is. Het zal gerust dat zat andere vrouwen dat wel doen. Wellicht nemen zij ouderschapsverlof op - waar een werkgever niet onderuit kan - of hebben zij een beroep gedaan op hun wettelijk recht op urenvermindering (waar werkgevers in veel gevallen ook niet onderuit kunnen). Dat soort zaken zijn vanuit een werkpositie veel makkelijker voor elkaar te krijgen dan vanuit een werkzoekendepositie.
Wat heeft het opleidingsniveau er nou weer mee te maken? Ik heb vier kinderen en als ik geen partner had werkte ik ook fulltime. Omdat ik dat wil en dat een principe is van me. Om die reden hoef dus niet in jouw schoenen te staan. I can judgde you fine from way up here.

Prima dat moeders parttime werken. Als de partner dat financieel opvangt. Echter niet als de maatschappij daar voor moet opdraaien....
quote:butterfly_80 schreef op 29 november 2011 @ 19:41:

Moest wel even lachen om jou Dubiootje. Denk je echt dat ik al die teruggevorderde maanden zelf krijg?? Dat gaat rechtstreeks de staatskas in hoor.

Kan je zien hoe weinig je ervan weet inhoudelijk.

Dat klopt. Ik heb geen ervaring met bijstand *glimlacht* Inderdaad, de staat heeft die onderhoudskosten natuurlijk voorgeschoten. Gelukkig maar.

Maar graag gedaan hoor
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 29 november 2011 @ 20:53:

[...]

Dat klopt. Ik heb geen ervaring met bijstand *glimlacht* Inderdaad, de staat heeft die onderhoudskosten natuurlijk voorgeschoten. Gelukkig maar.

Roep je even als je weer uit de sarcasmemodus schiet?
quote:Zoe1979 schreef op 29 november 2011 @ 19:24:

Granadino, wat een slecht advies!!! Helaas kan zij niet haar eigen regels bepalen. Aan WWB zijn nu eenmaal verplichtingen verbonden! Je wordt verplicht er ALLES aan te doen weer je eigen inkomen te verdienen. En doet ze dat niet, dan kan ze een maatregel (korting op de uitkering) verwachten. Snap werkelijk niet waarom mensen niet in mogelijkheden denken, altijd maar in beperkingen. Maakt 't leven zoveel gezelliger en krijg je meer eigenwaarde door.Zo moeilijk zijn ze niet bij de soc dienst hoor ze kijken naar wat haalbaar is.
quote:himalaya schreef op 29 november 2011 @ 19:27:

[...]

Nogmaals: denk je dat dat ook de mening is van de sociale dienst?Ja als je het goed uitlegt en op papier heb staan wat je kind mankeert dan hebben ze daar zeker wel begrip voor.
quote:redband schreef op 29 november 2011 @ 19:49:

[...]

Je loopt achter de feiten aan, want het is al een paar jaar Werk boven Uitkering bij de sociale dienst.

Als je kunt werken ga je eerst via reintegratie trajecten begeleidt worden naar gewoon werk. En anders richting sociale werkplaatsen, en dan evt door naar gewone baan.

Nee, je hebt het over wat anders, dat is al jaren zo inderdaad, Wet Werk en Bijstand. Ik heb het over de WWNV! Google maar ff.

Ik heb tot een maand geleden nog als re-integratie consulent gewerkt, dus ik ben wel redelijk op de hoogte van de procedure/ regels. Zou je kunnen stellen he?
TO heeft het alleen over een 'gevoelig' kind. Als daar al uitzonderingen voor gemaakt worden, is het wel heel triest gesteld vind ik.

Ook gevoelige kinderen moeten meedraaien in de maatschappij. En als 2 middagen bso kunnen, zal hij er 4 ook best overleven. Met vier dagen werken kun je best een aardig salaris verdienen.
quote:granadino schreef op 29 november 2011 @ 21:04:

[...]

Ja als je het goed uitlegt en op papier heb staan wat je kind mankeert dan hebben ze daar zeker wel begrip voor.

Als in 'TO schrijft op een briefje dat haar kind gevoelig is, en zij daarom niet meer dan 3 dagen wil werken onder schooltijd?'

Dat lijkt me heel sterk..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Idd, wederom een misvatting van TO dat de sociale dienst haar alimentatie ontvangt!

Zij ontvangt de alimentatie en dat vult de bijstand aan tot bijstandsniveau. De bijstand is zo vriendelijk geweest om haar de zorg uit handen te nemen, het alimentatiebedrag voor te schieten en dat vervolgens op ex te verhalen. Ze nemen TO behoorlijk wat zorg en werk uit handen op die manier.

(hmmm... dat klinkt toch heel anders dan een nare sociale dienst die haar geld afpakt!).
quote:himalaya schreef op 29 november 2011 @ 21:14:

[...]

Als in 'TO schrijft op een briefje dat haar kind gevoelig is, en zij daarom niet meer dan 3 dagen wil werken onder schooltijd?'

Dat lijkt me heel sterk..Zo bedoel ik dat niet een bewijs van een instantie bv Bascule ofzo noem maar wat daar staat alles in.
Ach, dit is een lastige discussie. Het gaat niet om wie gelijk heeft of niet.

Ik heb m.i. Butterfly proberen te laten inzien dat ze het heft in eigen handen moet nemen Nu, nu het nog kan! Ik zag het dagelijks, dit soort situaties. Straks heb je helemaal geen kansen meer. De afstand naar de arbeidsmarkt wordt steeds en steeds groter, ongeacht opleidingsniveau of werkervaring in het verleden.

Werkgevers willen flexibele medewerkers, medewerkers die recentelijk nog gewoon meegedraaid hebben in het arbeidsproces. Zag het echt dagelijks. Vrouwen/ mannen met spijt, spijt dat ze niet eerder hun eisen/ wensen hadden bijgesteld, want nu zitten ze in de positie dat ze helemaal niks meer te wensen, laat staan eisen, hebben. En tuurlijk bestaan er succesverhalen, mensen met geluk. Maar het gros heeft niet geluk en te maken met de keiharde afwijzing op de arbeidsmarkt. Een van de arbeidsverplichtingen vanuit de WWB is algemeen geaccepteerd werk te aanvaarden. Stel nu dat ze een baan voor je hebben? Denk je dat het DE (droom)baan wordt?

Maar goed, ik spreek slechts uit jarenlange ervaring.... En ik ben niet de boeman he? Het gaat niet om wat ik als persoon vind, maar om de realiteit.

Heel veel succes en hoop voor je dat het allemaal goedkomt! Hoe dan ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven