pesterijen voeltbaltraining dochter

01-12-2011 09:06 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 9 jaar en zit op voetbal. Gistermiddag toen we naar huis gingen zei ze: ze vinden mij allemaal niet goed. Dat zeggen ze altijd.

Voor de tijd doen ze vaak tikkertje. Dan moet zij hem altijd zijn, omdat ze haar te langzaam vinden (de trainer is er dan nog niet).

Zij heeft er moeite mee om voor zichzelf op te komen (erg verlegen).

Naar een andere club gaan is eigenlijk geen optie. Ons zoontje zit ook bij die club en heeft het er erg naar zijn zin.

En ik weet ook niet of het de manier is om dit op te lossen. Het voelt dan als weglopen.

Ik zou echt de neiging krijgen om erbij te gaan staan op het voetbalveld. Ik kan er zo slecht tegen!

En dan te bedenken dat ik er zo 4 of 5 uit haar team op kan noemen die ook zeker niet zo goed zijn.
En waarom is een andere sport/club eigenlijk geen optie?

Omdat haar broer ook op dezelfde club zit?
SOVA training zou een prima idee zijn voor je dochter. En wat je zelf al zegt, als je niet veel keuze hebt zal je moeten roeien met de riemen die je hebt.

De trainer heeft het blijkbaar al gemerkt, ga met hem in gesprek zodat hij er écht alert op kan zijn (misschien denkt hij dat het nog wel zal loslopen, maar juist als hij met het team in gesprek gaat kan dat het tij keren).

Vervelend als je dochter zo het plezier in sport verliest. Hopelijk ben je er op tijd bij om haar toch weer met plezier te laten voetballen!
Met de trainer praten kan, maar uit ervaring kan ik je zeggen dat dat niets op lost.

Je wilt niet dat je dochter de pispaal wordt.

Dochter moet het dus zelf doen. Leer haar assertief te zijn!

Zo gaat dat nu eenmaal in de grote mensen/kinderwereld.
quote:En dan te bedenken dat ik er zo 4 of 5 uit haar team op kan noemen die ook zeker niet zo goed zijn.Dat ze niet goed zou zijn, is waarschijnlijk ook alleen maar een excuus. Pesten is alleen maar "leuk" voor de pesters als het slachtoffer erop reageert. Als de andere kinderen die ook niet zo goed zijn veel meer een olifantshuid hebben of om andere redenen minder reageren, zijn ze minder "leuk" als slachtoffer. Dat betekent niet dat het je dochters eigen schuld is dat ze gepest wordt (integendeel!) maar je kunt haar wel proberen te helpen een minder ideaal slachtoffer te worden, bijvoorbeeld met zo'n sociale vaardigheidstraining. Proberen de pesters op te voeden is (nog) een stuk lastiger.
Als ze het niet leuk vindt, heeft ze dan geen andere sport die ze liever gaat doen? Iets wat niet in teamverband is waardoor je altijd druk ervaart als je niet bij de betere helft hoort? Paardrijden bijv. Da's ontspannen en lekker individueel.
quote:Onderdezon schreef op 01 december 2011 @ 10:02:

Zelfvertrouwen en weerbaarheid leer je niet wanneer je steeds verteld wordt hoeveel minder, stommer en slomer je bent dan anderen. Ik vind het zó gek dat mensen nog steeds menen dat een pestsituatie een geweldig moment is om 'van je af te leren bijten'. Nouja, ieder doet ook maar met zijn kinderen wat hem goeddunkt. Persoonlijk zou ik mijn kind direct uit zo'n situatie halen.

Helemaal mee eens. Iemand die eenmaal het pispaaltje, wordt niet zo makkelijk meer gewoon onderdeel van de groep. Haal haar uit de situatie, zet haar op een andere sport, maar doe haar ook op een weerbaarheidstraining. Iedere week met pijn in je buik naar een training waar je weet dat je gepest wordt, is echt slopend en zo verliest ze ook plezier in sporten.

Dat ze niet naar een andere club of sport kan, is natuurlijk onzin. Ik begrijp dat het gemakkelijker is als ze daarblijft, maar dat is een andere reden
quote:Leergierig schreef op 01 december 2011 @ 10:36:

[...]

Helemaal mee eens. Iemand die eenmaal het pispaaltje, wordt niet zo makkelijk meer gewoon onderdeel van de groep. Haal haar uit de situatie, zet haar op een andere sport, maar doe haar ook op een weerbaarheidstraining. Iedere week met pijn in je buik naar een training waar je weet dat je gepest wordt, is echt slopend en zo verliest ze ook plezier in sporten.

Dat ze niet naar een andere club of sport kan, is natuurlijk onzin. Ik begrijp dat het gemakkelijker is als ze daarblijft, maar dat is een andere reden

Eens,wat een drama om elke keer ergens te moeten zijn waar je niet geaccepteerd wordt.!

Ik kan me niet voorstellen dat dat meisje nog met plezier naar die trainingen gaat.
quote:musegirl schreef op 01 december 2011 @ 09:06:

En dan te bedenken dat ik er zo 4 of 5 uit haar team op kan noemen die ook zeker niet zo goed zijn.Eerlijk gezegd vind ik deze opmerking ook om te janken.
Niet eens dat haar naar een andere club/ op een andere sport doen de oplossing is. Daar komt ze dan ook al binnen als kwetsbaar kind, dus grote kans dat er hetzelfde gebeurt.
Artemis, eens.
quote:Miffy schreef op 01 december 2011 @ 10:42:

Niet eens dat haar naar een andere club/ op een andere sport doen de oplossing is. Daar komt ze dan ook al binnen als kwetsbaar kind, dus grote kans dat er hetzelfde gebeurt.

Hoeft niet perse, want als het op school en met buiten spelen wel goed gaat, dan ligt het gewoon aan die andere kinderen, sommige zijn gewoon echt niet leuk en zet ze bij elkaar en dan heb je echt geen leuk team, dat gebeurd.

En hoeft dus niet zo te zijn.
Zusenzoo, waar, maar in de openingspost staat al dat ze zo verlegen is dat ze moeite heeft met voor zichzelf opkomen. Ik ging er daarom vanuit dat het niet alleen toevallig een minder leuk team is, maar dat kan inderdaad ook nog.
Artemis en Miffy jullie zullen wel gelijk hebben. Dat was waarschijnlijk niet zo'n leuke opmerking van mij.

Maar je denkt wel: wie denken ze wel dat ze zijn, alsof zij zo goed zijn! Zo bedoel ik het eigenlijk (er zijn er drie die elkaar goed kennen, een tweeling en dan nog een vriendin van 1 van de 2, heb het gevoel dat zij een kliekje zijn samen, spelen elkaar ook vaak de bal toe).

En ik weet zelf ook wel dat zij niet zo goed is, maar dat zal ik haar niet zeggen. We zeggen altijd wel dat ze goed haar best moet doen. Ze is motorisch niet zo goed, houterig e.d.

Ik denk dat ik vanmiddag even met haar juf ga praten en even advies ga vragen. Misschien heeft zij adresjes voor weerbaarheidstrainingen e.d.

En ik moet nog even kijken of ik met de trainer ga praten (ik zie hem bij het begin van de training nooit, ben dan nog met mijn zoontje bezig).
Musegirl, ik snap het wel hoor, dat dit niet het beste in je naar boven brengt. Dat je dochter niet zo goed zou kunnen voetballen is alleen waarschijnlijk helemaal de verklaring niet. Die zit m er misschien meer in dat zij níet vol overtuiging kan denken: wie denken jullie wel dat jullie zijn.

Hoe oud is je zoontje? Heeft je dochter je nu niet harder nodig dan hij?
quote:musegirl schreef op 01 december 2011 @ 11:34:

En ik weet zelf ook wel dat zij niet zo goed is, maar dat zal ik haar niet zeggen. We zeggen altijd wel dat ze goed haar best moet doen. Ze is motorisch niet zo goed, houterig e.d.

Waarom doe je haar dan op 'n teamsport waarbij het team zo sterk is als de zwakste schakel?
Vind het vervelend om te moeten zeggen, maar jongens vinden het over het algemeen maar niks als er "een meid" in hun elftal zit. Die meiden hebben daardoor al meteen een achterstand.

Als het dan ook nog een meid is die langzaam is en niet kan voetballen is het vragen om problemen. Maar dat zie je als ouder toch ook wel ?

Er zitten bij mijn zoon in het elftal 3 meiden en als ik 2 daarvan zie voetballen zeg ik altijd tegen mijn man: "Dat die meiden/ouders nu zelf niet inzien dat deze sport niks voor ze is". Ga lekker korfballen ofzo, dat is een gemengde sport en vallen ze niet zo uit de toon.

Hoe leuk je dochter voetbal ook vindt, ze zal nooit helemaal geaccepteerd worden als meisje....of ze moet in een meidenelftal terecht komen.
Miffy: mijn zoontje is 7, vind ik nog net iets te jong om alles zelf te doen. Douchen en aankleden zal nog wel lukken, maar dan moet alle spul de tas in, voor je het weet zijn we weer iets kwijt.

Elninjoo: Ik doe haar op voetbal, omdat zij het leuk vindt. Ze heeft schriften met voetbal op de voorkant en nog wel meer van die dingen. Ze voetbalt hier ook heel vaak met haar broertje. Moet ik haar vertellen dat ze er niet op mag omdat ze niet zo goed is??

Dat zou ik erg lullig vinden.

Lanagirl: Op deze leeftijd hebben we nog niet zoveel keus. Er zijn nog geen aparte meidenteams. Dat duurt nog wel een paar jaar.

Degene die volgens mij het meeste pesten zijn 2 van de meiden. En het andere meisje is 1 van de beste van het team. Dus het zegt volgens mij allemaal niks.
Maar waarom kan ze dan niet naar een andere club, waarom is dat geen optie?
Huts!
Als het echt niet anders kan, dan zou ze eventueel naar een andere club kunnen.

Maar wat ik hier ook vaker lees, dat ze dan misschien weer een soort van pispaaltje wordt. Dus de kans zit er zeker in dat het dan weer gebeurt.

En als ze allebei op een andere club zitten, hoe zit dan dan met halen en brengen. Dan zou ik echt moeten zoeken naar een club waar het kan met de tijden. En dan zouden we op zaterdag als ze allebei bijvoorbeeld thuis spelen ons op moeten delen, zodat bij allebei 1 van de ouders is (nu kunnen we vaak nog bij allebei kijken samen). Dus dat zou het allemaal lastiger maken.
Lastiger voor jou ja maar beter voor je dochter? Niet zo'n lastige keuze lijkt me! Wat is er belangrijker?

Ik ben vroeger zelf heel erg gepest, vandaar dat ik wat fel reageer.

Hoe voelt je dochter zich Hierbij?
Huts!
Ja, dat is wel lastig inderdaad. Nouja, dan zou ik maar gewoon het standpunt huldigen dat ze van zich af moeten leren bijten. Stuk makkelijker. En aangezien pesten maatschappelijk nog niet zo veroordeeld wordt als mishandeling kan het ook prima.
BellatrixVanDetta: O.k. misschien wat lastiger voor mij. Maar als het voor haar beter is, doe ik het zeker. Doe niet of ik alleen maar aan mezelf denk (het houdt me de hele tijd bezig!). En ik ben al naar zoveel dingen met haar gegaan (fysiotherapie, logopedie en ze gaan nu naar een andere school, dus rij ik 's morgens naar 2 scholen, dus ik heb zeker wat voor mijn kinderen over).

Ik vraag me zeker af of het beter voor haar is. Het duurt bij haar sowieso altijd langer voor ze een beetje los komt bij mensen die ze net kent. Dus ik vraag me zeker af of ze dit fijn zou vinden.

En eigenlijk vraag ik me ook af of kinderen die pesten overal mee weg moeten komen. Vind ik eigenlijk niet.

Ze mogen toch best weten dat ze fout zijn!
quote:Onderdezon schreef op 01 december 2011 @ 12:26:

Ja, dat is wel lastig inderdaad. Nouja, dan zou ik maar gewoon het standpunt huldigen dat ze van zich af moeten leren bijten. Stuk makkelijker. En aangezien pesten maatschappelijk nog niet zo veroordeeld wordt als mishandeling kan het ook prima.Idd,terwijl pesten natuurlijk gewoon geestelijke mishandeling is waar soms ook lichamelijke mishandeling bijkomt.
Als ze het wel leuk vindt maar er niet goed in is, zal 't heus wel 'n keer gaan vervelen en zal ze uit zichzelf wel 'n andere sport kiezen. Ik vond als kind tennis erg leuk, maar had er niet erg veel feeling voor, toch heb ik 't nog bijna 3 seizoenen gedaan, maar vergeefs achter ballen aan blijven rennen is het toch ook niet. Toen ging ik op paardrijden en daar bleek ik wel aanleg voor te hebben en daar ben ik dus bij blijven hangen.
Ik kan me goed voorstellen dat dit het slechtste in je naar boven haalt, Muse. Onthoud alleen wel wat voor voorbeeld je wil geven voor je dochter.

Kan je man / haar vader niet ook mee naar de trainingen? Dan kan hij zich bezighouden met jullie zoontje en jij je dochter bij staan bij de "valseriken".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven