pesterijen voeltbaltraining dochter
donderdag 1 december 2011 om 09:06
Mijn dochter is 9 jaar en zit op voetbal. Gistermiddag toen we naar huis gingen zei ze: ze vinden mij allemaal niet goed. Dat zeggen ze altijd.
Voor de tijd doen ze vaak tikkertje. Dan moet zij hem altijd zijn, omdat ze haar te langzaam vinden (de trainer is er dan nog niet).
Zij heeft er moeite mee om voor zichzelf op te komen (erg verlegen).
Naar een andere club gaan is eigenlijk geen optie. Ons zoontje zit ook bij die club en heeft het er erg naar zijn zin.
En ik weet ook niet of het de manier is om dit op te lossen. Het voelt dan als weglopen.
Ik zou echt de neiging krijgen om erbij te gaan staan op het voetbalveld. Ik kan er zo slecht tegen!
En dan te bedenken dat ik er zo 4 of 5 uit haar team op kan noemen die ook zeker niet zo goed zijn.
Voor de tijd doen ze vaak tikkertje. Dan moet zij hem altijd zijn, omdat ze haar te langzaam vinden (de trainer is er dan nog niet).
Zij heeft er moeite mee om voor zichzelf op te komen (erg verlegen).
Naar een andere club gaan is eigenlijk geen optie. Ons zoontje zit ook bij die club en heeft het er erg naar zijn zin.
En ik weet ook niet of het de manier is om dit op te lossen. Het voelt dan als weglopen.
Ik zou echt de neiging krijgen om erbij te gaan staan op het voetbalveld. Ik kan er zo slecht tegen!
En dan te bedenken dat ik er zo 4 of 5 uit haar team op kan noemen die ook zeker niet zo goed zijn.
donderdag 1 december 2011 om 09:13
Wat naar voor je dochter. Vind je dochter voetbal of erg leuk of zou ze een andere sport ook prima vinden?
Misschien een meer individuele sport gaan doen, bijvoorbeeld ballet en daarnaast eventueel op een soort zelfvertrouwen- training voor kinderen? Ik denk namelijk dat haar op voetbal houden geen oplossing is. Als je eenmaal het pispaaltje bent, blijf je dat
Misschien een meer individuele sport gaan doen, bijvoorbeeld ballet en daarnaast eventueel op een soort zelfvertrouwen- training voor kinderen? Ik denk namelijk dat haar op voetbal houden geen oplossing is. Als je eenmaal het pispaaltje bent, blijf je dat
donderdag 1 december 2011 om 09:13
Heeft ze alleen meisjes in het team of ook jongetjes? sneu.....ik herken het nml van dochter van vriendin die is 8 en kreeg ook steeds te horen dat ze te langzaam was. slome hier en slome daar vloog haar om de oren. Wel was ze het enige meisje. (bij die club kwam iedereen,ongeacht leeftijd oid in een beginnersteam om de regels te leren en dan door naar meisjesteam/leeftijdsteam. Ze vond er niets meer aan en is er afgegaan. terwijl ze eingelijk nog wel wilde.
Puck
donderdag 1 december 2011 om 09:15
donderdag 1 december 2011 om 09:16
Eens met Flower.
Het 'hoort' wel bij sport dat er te winnen en te verliezen valt en als je beter bent, win je. Dat is de logica die hoort bij sport. Ik vind alleen ook dat ( juist als je kind bent) de nadruk mag liggen op hoe leuk het is om te sporten, te bewegen en met elkaar een spel te doen. Het is jammer dat dat vaak niet de beweegreden is voor kinderen om te sporten. En voor sommige ouders ook niet, die stimuleren hun kind om te winnen winnen winnen. Natuurlijk mag je een kind stimuleren zijn of haar best te doen, maar ik vind het jammer dat de nadruk op winnen en de beste zijn wordt gelegd. ( Door sómmige ouders he.. niet álle )
Het 'hoort' wel bij sport dat er te winnen en te verliezen valt en als je beter bent, win je. Dat is de logica die hoort bij sport. Ik vind alleen ook dat ( juist als je kind bent) de nadruk mag liggen op hoe leuk het is om te sporten, te bewegen en met elkaar een spel te doen. Het is jammer dat dat vaak niet de beweegreden is voor kinderen om te sporten. En voor sommige ouders ook niet, die stimuleren hun kind om te winnen winnen winnen. Natuurlijk mag je een kind stimuleren zijn of haar best te doen, maar ik vind het jammer dat de nadruk op winnen en de beste zijn wordt gelegd. ( Door sómmige ouders he.. niet álle )
donderdag 1 december 2011 om 09:17
Ik snap helemaal dat dit je in je moederhart raakt! Maar ik zou er zelf voor kiezen om haar weerbaarder te maken, ipv andere club of kindjes aanspreken. Als dit haar karakter is, gaat ze hier haar hele leven nog tegenaan lopen. Dan kan je beter nu al actie ondernemen.
Je kan van alles doen, zoals haar laten zeggen dat iemand anders 'm deze keer is, of haar laten uitleggen dat ze het niet leuk vindt om steeds de tikker te zijn, haar leren dat ze ook niet mee kan doen met zo'n spelletje als ze daar geen zin in heeft, haar leren het met humor te benaderen etc etc.
Je kan haar dit laten oefenen door rollenspellen met haar te doen bijv.
Sterkte ermee!
Je kan van alles doen, zoals haar laten zeggen dat iemand anders 'm deze keer is, of haar laten uitleggen dat ze het niet leuk vindt om steeds de tikker te zijn, haar leren dat ze ook niet mee kan doen met zo'n spelletje als ze daar geen zin in heeft, haar leren het met humor te benaderen etc etc.
Je kan haar dit laten oefenen door rollenspellen met haar te doen bijv.
Sterkte ermee!
donderdag 1 december 2011 om 09:17
Het is dus voor de training, maar ook tijdens de training (tijdens het partijtje spelen bijvoorbeeld). Ik zag gister ook dat zij ging ingooien en dat andere kinderen het overdeden. De trainer zei gelijk: waarom doe je dat, zij deed het toch goed??
Het is een gemengd team van 5 jongens en 4 meiden.
Dus ze is niet het enige meisje.
Ze vindt voetbal verder wel erg leuk.
Het is een gemengd team van 5 jongens en 4 meiden.
Dus ze is niet het enige meisje.
Ze vindt voetbal verder wel erg leuk.
donderdag 1 december 2011 om 09:20
Mijn zoontje is ook langzamer en onhandig, valt vaak. En dat benader ik met humor: als ik toch elke keer als jij valt een euro had gekregen, dan was ik nu miljonair geweest! En ik merk dat hij die humor overneemt, ook in het contact met vriendjes.
Ik zou haar ook uitleggen waarom ze haar steeds kiezen als tikker, dat ze langzamer is en dat de rest niet willen verliezen. Gewoon helemaal aan haar uitleggen hoe dat soort dingen in elkaar steken. Dat helpt haar misschien om het zich niet persoonlijk aan te trekken?
Ik zou haar ook uitleggen waarom ze haar steeds kiezen als tikker, dat ze langzamer is en dat de rest niet willen verliezen. Gewoon helemaal aan haar uitleggen hoe dat soort dingen in elkaar steken. Dat helpt haar misschien om het zich niet persoonlijk aan te trekken?
donderdag 1 december 2011 om 09:20
HIer ook aan de hand gehad, kind ging niet meer met plezier naar de sport toe, dus op een andere sport gedaan, ook teamsport maar met wat minder prestatiedrang en meer voor de lol en weet je wat, met dat team werden ze gewoon kampioen, kind is helemaal weer bij getrokken, erg slecht voor het zelfvertrouwen geweest.
donderdag 1 december 2011 om 09:25
donderdag 1 december 2011 om 09:29
Een andere club is geen optie, zoals ik in het begin al schreef.
Ik wil het ook niet zomaar opgeven. Heb inderdaad al gedacht om met de trainer te gaan praten.
Haar vader zei dat ze het maar moest zeggen tegen die andere kinderen, dus voor zichzelf opkomen.
Maar ze is zo verlegen. Dat wordt lastig. En dan zou zij in haar eentje tegen een hele groep kinderen moeten "strijden".
Lijkt me heel lastig.
Ik wil het ook niet zomaar opgeven. Heb inderdaad al gedacht om met de trainer te gaan praten.
Haar vader zei dat ze het maar moest zeggen tegen die andere kinderen, dus voor zichzelf opkomen.
Maar ze is zo verlegen. Dat wordt lastig. En dan zou zij in haar eentje tegen een hele groep kinderen moeten "strijden".
Lijkt me heel lastig.
donderdag 1 december 2011 om 09:33
Als ze moeite heeft om voor zichzelf op te komen (in de klas, op straat, sport) en haar dit belemmerd in haar persoonlijke groei kun je haar eventueel via de juf opgeven voor SOVA-training.
Wordt op een leuke manier gegeven in een groep van zo'n 8 kinderen. Ze worden er sterk en zelfverzekerd van.
http://www.via-info.nl/templates/Conten ... ageID=5096
Wordt op een leuke manier gegeven in een groep van zo'n 8 kinderen. Ze worden er sterk en zelfverzekerd van.
http://www.via-info.nl/templates/Conten ... ageID=5096
donderdag 1 december 2011 om 09:37
donderdag 1 december 2011 om 09:44
Ik vind dit atijd lastig; aan de ene kant zal een kind moeten leren zich weerbaar op te stellen en van zich af te bijten. Aan de andere kant, sporten is ontspanning en vrije tijd, het zou mijn inziens geen extra stress moeten opleveren.
Ik zou met dochter eens gaan oefenen wat ze zou kunnen zeggen wanneer ze weer zo tegen haar doen. Gooi er een beetje humor in, maar zorg dat de boodschap duidelijk is voor de andere kinderen. Mocht het je dochter teveel dwars gaan zitten, zou ik gaan uitkijken naar een andere sport, het moet wel leuk blijven natuurlijk.
Ik zou met dochter eens gaan oefenen wat ze zou kunnen zeggen wanneer ze weer zo tegen haar doen. Gooi er een beetje humor in, maar zorg dat de boodschap duidelijk is voor de andere kinderen. Mocht het je dochter teveel dwars gaan zitten, zou ik gaan uitkijken naar een andere sport, het moet wel leuk blijven natuurlijk.
This is not kosher!
donderdag 1 december 2011 om 09:49
quote:banaanaap schreef op 01 december 2011 @ 09:37:
1) met trainer praten
2) dochter op assertiviteitstraining
3) niet zo beschermend zijn
Wat voor boodschap geef je je dochter als je bij pestgedrag eerst gaat onderzoeken hoe ze ervoor weg kan lopen in plaats van hoe ze het op kan lossen? Een andere club zoeken zou bij mij niet eens in me opkomen.
Ik geloof niet dat je helemaal door hebt wat voor impact het kan hebben als je constant gepest wordt met dat je niks kan.
Natuurlijk moet ze voor zichzelf opkomen, maar als dit niet lukt en ze blijven pesten dan ga je je kind toch niet er naar toe sturen omdat ze het maar moet leren?
Zelfvertrouwen wordt compleet onderuit gehaald door dat soort dingen.
Als het op school en buiten met andere kinderen wel goed gaat en ze verder over goede sociale vaardigheden beschikt, dan heeft het gewoon met deze plaats en kinderen te maken en blijkt het gewoon niet te gaan, dan haal je je kind weg.
1) met trainer praten
2) dochter op assertiviteitstraining
3) niet zo beschermend zijn
Wat voor boodschap geef je je dochter als je bij pestgedrag eerst gaat onderzoeken hoe ze ervoor weg kan lopen in plaats van hoe ze het op kan lossen? Een andere club zoeken zou bij mij niet eens in me opkomen.
Ik geloof niet dat je helemaal door hebt wat voor impact het kan hebben als je constant gepest wordt met dat je niks kan.
Natuurlijk moet ze voor zichzelf opkomen, maar als dit niet lukt en ze blijven pesten dan ga je je kind toch niet er naar toe sturen omdat ze het maar moet leren?
Zelfvertrouwen wordt compleet onderuit gehaald door dat soort dingen.
Als het op school en buiten met andere kinderen wel goed gaat en ze verder over goede sociale vaardigheden beschikt, dan heeft het gewoon met deze plaats en kinderen te maken en blijkt het gewoon niet te gaan, dan haal je je kind weg.
donderdag 1 december 2011 om 10:02
Zelfvertrouwen en weerbaarheid leer je niet wanneer je steeds verteld wordt hoeveel minder, stommer en slomer je bent dan anderen. Ik vind het zó gek dat mensen nog steeds menen dat een pestsituatie een geweldig moment is om 'van je af te leren bijten'. Nouja, ieder doet ook maar met zijn kinderen wat hem goeddunkt. Persoonlijk zou ik mijn kind direct uit zo'n situatie halen.
donderdag 1 december 2011 om 10:07
quote:Onderdezon schreef op 01 december 2011 @ 10:02:
Zelfvertrouwen en weerbaarheid leer je niet wanneer je steeds verteld wordt hoeveel minder, stommer en slomer je bent dan anderen. Ik vind het zó gek dat mensen nog steeds menen dat een pestsituatie een geweldig moment is om 'van je af te leren bijten'. Nouja, ieder doet ook maar met zijn kinderen wat hem goeddunkt. Persoonlijk zou ik mijn kind direct uit zo'n situatie halen.Helemaal eens, ik vind de reactie van BANAANAAP dan ook om te
Zelfvertrouwen en weerbaarheid leer je niet wanneer je steeds verteld wordt hoeveel minder, stommer en slomer je bent dan anderen. Ik vind het zó gek dat mensen nog steeds menen dat een pestsituatie een geweldig moment is om 'van je af te leren bijten'. Nouja, ieder doet ook maar met zijn kinderen wat hem goeddunkt. Persoonlijk zou ik mijn kind direct uit zo'n situatie halen.Helemaal eens, ik vind de reactie van BANAANAAP dan ook om te