Spekkedikken
donderdag 1 december 2011 om 17:15
Een vraag voornamelijk aan de noorderlingen onder ons.
Ik wil voor het eerst dit jaar spekkedikken gaan maken en zoek een goed (en vooral makkelijk) recept die jullie gebruiken voor ongeveer 50 spekkedikken.
Ik heb google al afgespeurd, maar de reacties op die recepten zijn niet al te best (te dik beslag, blijft plakken aan ijzer, e.d.) en er wordt niet duidelijk bij vermeld hoeveel 'exemplaren' je ermee kan maken. Daarnaast worden er ingrediënten genoemd als spekkedikkenmeel, maar als het even kan wil ik gewoon de ingrediënten in de supermarkt kopen.
Alvast bedankt!
Ik wil voor het eerst dit jaar spekkedikken gaan maken en zoek een goed (en vooral makkelijk) recept die jullie gebruiken voor ongeveer 50 spekkedikken.
Ik heb google al afgespeurd, maar de reacties op die recepten zijn niet al te best (te dik beslag, blijft plakken aan ijzer, e.d.) en er wordt niet duidelijk bij vermeld hoeveel 'exemplaren' je ermee kan maken. Daarnaast worden er ingrediënten genoemd als spekkedikkenmeel, maar als het even kan wil ik gewoon de ingrediënten in de supermarkt kopen.
Alvast bedankt!
donderdag 1 december 2011 om 17:17
had je dideldom.com al geprobeerd?
Spekkedikken
Wat mout der in:
n Pond roggenmeel, n pond waitenmeel, 3 aaier, 2 onze broene suker, 1 onze stroop, wat zolt, n lepel moalen anies, 2 onze rookte spek, anderhaalf onze dreuge worst, omenbie 8 moatjes wotter.
Hou mout je t doun:
Alles deur mekoar hén reuren, behaalve spek en worst.
Din mit t wotter mengen tot n dik pankoukbeslag.
t Iezer goud invetten, 2 plakjes spek en 2 plakjes worst der inleggen, en hierop t beslag.
Nait te haard bakken, want aans worden ze nait goar.
Eetze.
donderdag 1 december 2011 om 17:25
spekkedikken
Traditioneel oost gronings nieuwjaarsrecept.
De koeken worden ca 2 dagen van te voren gebakken.
Bereidingstijd:
Langer dan 1 uur
Ingrediënten
500 gr. roggemeel, 3 eieren, 750 gr. bloem, 10 gr. zout, 125 gr. keukenstroop, 250 gr. bruine suiker, 30 gr. gemalen anijs, ca 2l. water, rookspek, metworst.
Hulpmiddelen
Wafelijzer voor platte wafels (Knijpertjes ijzer)
Voorbereiding
Alle ingredienten, behalve spek en worst door elkaar roeren en mengen met zoveel water tot een dik beslag. Het moet nog wel van de lepel lopen, als je die schuin houdt. dek af en zet terzijde (het moet even rusten tot max 24 uur) Snijdt het spek in hele dunne plakjes (ik snij deze plakjes weer in kleine stukjes, omdat ik niet van grote stukken spek houd) en snijd de worst in dunne plakjes. Voor het bakken evt nog wat water aan het beslag toevoegen, als dit te dik geworden is.
Bereidingswijze
Op het het wafelijzer een paar plakjes worst en spek leggen, hierop beslag gieten (niet te veel) en hier bovenop weer een paar plakjes worst en spek leggen. Het ijzer dicht doen en de koek gaar bakken. Na iedere koek het overtollig vet verwijderen met keukenpapier.
Bron
Traditioneel oost gronings nieuwjaarsrecept.
De koeken worden ca 2 dagen van te voren gebakken.
Bereidingstijd:
Langer dan 1 uur
Ingrediënten
500 gr. roggemeel, 3 eieren, 750 gr. bloem, 10 gr. zout, 125 gr. keukenstroop, 250 gr. bruine suiker, 30 gr. gemalen anijs, ca 2l. water, rookspek, metworst.
Hulpmiddelen
Wafelijzer voor platte wafels (Knijpertjes ijzer)
Voorbereiding
Alle ingredienten, behalve spek en worst door elkaar roeren en mengen met zoveel water tot een dik beslag. Het moet nog wel van de lepel lopen, als je die schuin houdt. dek af en zet terzijde (het moet even rusten tot max 24 uur) Snijdt het spek in hele dunne plakjes (ik snij deze plakjes weer in kleine stukjes, omdat ik niet van grote stukken spek houd) en snijd de worst in dunne plakjes. Voor het bakken evt nog wat water aan het beslag toevoegen, als dit te dik geworden is.
Bereidingswijze
Op het het wafelijzer een paar plakjes worst en spek leggen, hierop beslag gieten (niet te veel) en hier bovenop weer een paar plakjes worst en spek leggen. Het ijzer dicht doen en de koek gaar bakken. Na iedere koek het overtollig vet verwijderen met keukenpapier.
Bron
donderdag 1 december 2011 om 17:28
quote:wiesdie schreef op 01 december 2011 @ 17:18:
haha, ik heb die gezien, alleen ontbreekt de ondertiteling...
ik ga er even mijn best op doen!
500gr. roggemeel
500gr. weitemeel.
3 eieren
200gr. bruine suiker
100gr. stroop
snufje zout
1 eetlepel gemalen anijs
200gr. gerookt spek
150gr. metworst
ongeveer 80 cl. water.
Alles door elkaar roeren, behalve spek en worst.
Dan water erbij totdat je een dik pannenkoekachtig beslag krijgt.
ijzer invetten.
1 plak spek en 1 plak metworst er op leggen, dan beslag er over.
ijzer dichtdoen.
niet te heet bakken, anders wordt de binnenkant niet gaar!
alsjeblieft, instant vertaling!
haha, ik heb die gezien, alleen ontbreekt de ondertiteling...
500gr. roggemeel
500gr. weitemeel.
3 eieren
200gr. bruine suiker
100gr. stroop
snufje zout
1 eetlepel gemalen anijs
200gr. gerookt spek
150gr. metworst
ongeveer 80 cl. water.
ijzer invetten.
ijzer dichtdoen.
niet te heet bakken, anders wordt de binnenkant niet gaar!
donderdag 1 december 2011 om 17:28
Ik heb trouwens wel van een vriendin gehoord, dat als je eenmaal je kniepertjesijzer hebt gebruikt voor het maken van Spekkedikken je er nooit meer kniepertjes mee kunt bakken... De smaak/lucht van de spekkedikken schijn je niet meer weg te kunnen krijgen, dus je kunt het beste één apparaat apart houden voor de spekkedikken.
Woon je in de buurt van Zuid-Oost Drenthe TO? Dan kom ik ze wel bij jou eten als jij ze hebt gemaakt
Woon je in de buurt van Zuid-Oost Drenthe TO? Dan kom ik ze wel bij jou eten als jij ze hebt gemaakt
donderdag 1 december 2011 om 17:29
Op deze site staat een recept voor ong. 30 Spekkedikken: http://www.roely.nl/dondersteen/?p=764
donderdag 1 december 2011 om 17:36
Bedankt voor de vertaling Danivo! En dan neem ik aan dat je roggemeel en weitemeel (nog nooit van gehoord!) bij de bakker moet kopen?
Nee, ik woon in prov. Groningen Simooon, das wel een eindje rijden voor een paar spekkedikken, haha. Ik ben trouwens sowieso niet zo'n fan van kniepertjes, dus die zal ik ook niet maken met zo'n ijzer.
Nee, ik woon in prov. Groningen Simooon, das wel een eindje rijden voor een paar spekkedikken, haha. Ik ben trouwens sowieso niet zo'n fan van kniepertjes, dus die zal ik ook niet maken met zo'n ijzer.
donderdag 1 december 2011 om 17:56
quote:danivo schreef op 01 december 2011 @ 17:28:
[...]
500gr. roggemeel
500gr. weitemeel.
3 eieren
200gr. bruine suiker
100gr. stroop
snufje zout
1 eetlepel gemalen anijs
200gr. gerookt spek
150gr. metworst
ongeveer 80 cl. water.
ijzer invetten.
ijzer dichtdoen.
niet te heet snel bakken, anders wordt de binnenkant niet gaar!
[...]
500gr. roggemeel
500gr. weitemeel.
3 eieren
200gr. bruine suiker
100gr. stroop
snufje zout
1 eetlepel gemalen anijs
200gr. gerookt spek
150gr. metworst
ongeveer 80 cl. water.
ijzer invetten.
ijzer dichtdoen.
niet te heet snel bakken, anders wordt de binnenkant niet gaar!
donderdag 1 december 2011 om 18:19
tess97 schreef op 01 december 2011 @ 17:39:
1 kg spekkedikkenmeel te verkrijgen bij: ( Mulder Pot, Boven Pekela of de betere bakkerijen in Oost Groningen)
hoe weet jij dat????
Gevonden op: http://www.smulweb.nl/rec ... kedikken-nieuwjaarskoeken
1 kg spekkedikkenmeel te verkrijgen bij: ( Mulder Pot, Boven Pekela of de betere bakkerijen in Oost Groningen)
hoe weet jij dat????
Gevonden op: http://www.smulweb.nl/rec ... kedikken-nieuwjaarskoeken
donderdag 1 december 2011 om 18:45
Ooooohhhhh, spekkedikken. Die ga ik dit jaar wéér missen. Het grote nadeel van in de randstad gaan wonen. Ik krijg ze dan later altijd wel van mn familie, maar warm uit het ijzer zijn ze het allerlekkerst.
Ik zou gewoon bij een goeie bakker of molen spekkedikkenmeel halen. Je moet het wel wel echt de dag vantevoren al maken. De dag erna is het dikker en moet er nog water bij, denk dus niet als je het klaarmaakt dat je niet genoeg hebt.
Ik zou gewoon bij een goeie bakker of molen spekkedikkenmeel halen. Je moet het wel wel echt de dag vantevoren al maken. De dag erna is het dikker en moet er nog water bij, denk dus niet als je het klaarmaakt dat je niet genoeg hebt.