De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Drenthegirl, soms moet je sterker zijn om te stoppen dan om door te gaan.... Doorgaan is soms makkelijker dan de knoop doorhakken om te stoppen. Ik hoop dat je ook kan genieten van de extra tijd en rust die het je geeft nu je niet meer hoeft te kolven...
Eens Kaetje ! Ik durf niet, bang voor spijt.
Drenthegirl, heel begrijpelijk.

Mooi gezegd Kaetje. Zit zeker een kern van waarheid in. Ik vraag mezelf soms echt af waar ik mee bezig ben, ga volgens mij ver over mijn grenzen. Maar stoppen voelt niet goed.
quote:Quacker schreef op 07 december 2011 @ 14:57:

Eens Kaetje ! Ik durf niet, bang voor spijt.Idem.
Ik heb het zelf ook gehad hoor! De uiteindelijke stap om te stoppen was veel zwaarder dan 100 keer beslissen om "het toch nog maar even aan te kijken".
Hoe lang heb jij gekolfd kaetje?
12 weken fulltime. Ko heeft eigenlijk nooit de borst gepakt. Hoogstens een keer een slokje en een keer 30 seconden misschien. Hij zette zich met zijn hele lijfje af. Na 12 weken fulltime kolven was de vriezer vol. Ik weet hoe moeilijk het moet zijn om te lezen voor veel van jullie maar ik kolfde elke dag zeker een halve liter te veel. En dat vroren we dan in in ijsklontzakjes. Op het laatst had ik denk ik bijna 30 liter in de vriezer. Toen ben ik flesvoeding gaan proberen (voor het geval Ko die zou weigeren) en toen hij die pakte ben ik heel snel minder gaan kolven. Maar helemaal stoppen vond ik moeilijk. Dat ik weer ging werken heeft me over de streep getrokken en dat we de kolf huurden. Ik vond het in verhouding ook te duur worden en zag mezelf niet kolven en melk koelen en meeslepen etc. op mijn werk. Dus toen ben ik gestopt en heeft hij 1/2 flesvoeding 1/2 borstvoeding gedronken tot hij zo'n 5 1/2 maand was.
Aan de ene kant hield het me trouwens op de been dat ik zo veel kolfde. Voor elke 2 dagen dat ik kolfde kwam er 1 dag voeding in de vriezer. Aan de andere kant maakte dat het ook moeilijk om te stoppen... Gek misschien maar ik vond dat ik door moest zetten omdat het eigenlijk betrekkelijk makkelijk ging. Maar ja, het is wel 4 of 5 keer per dag een half uurtje waarin je niets anders kan dan op de bank zitten en kolven. Tijd waarin ik ook met Ko bezig kon zijn. En al die rommel die je uit moet koken en het vet wat zo blijft plakken en waar je maar op blijft boenen. Dat vond ik ook niet leuk meer...
Nou dat is hartstikke mooi. Knap dat je het nog zo lang volgehouden hebt. Nou scheelt het ook wel dat je genoeg had, maar het blijft zwaar.

En helemaal emotioneel, omdat je zoontje niet aan de borst wilde. Moeilijk lijkt me dat!

Lunetje wilde heel graag, maar het lukte niet. Dus ik ken ook niet het fijne gevoel, maar het is niet zo dat ze me afwees. Lijkt me erg rot.

Ik riep laatst, bij een volgende doe ik dit niet meer. Maar eigenlijk zou ik het zo weer doen. Alleen dan zou ik in het begin veeeel vaker gekolfd hebben. Denk dat mijn productie daarom nu ook zo snel keldert en terug loopt. Omdat ik in het begin nog niet echt doorhad dat Lunetje niet goed dronk. En ze sliep al vanaf 2 weken door, dus daarna ook nooit nachtvoedingen gegeven. Ben pas vanaf 4 weken 's nachts gaan kolven, w.s te laat voor een goede productie later.
Heb ik ook altijd gezegd En nu komt Kaedootje er aan en heb ik al voorzichtig tegen man gezegd dat ik het misschien toch wel weer zou doen, het kolven. Maar ik hoop gewoon ontzettend dat hij live wil drinken. Ik heb een heel lieve man en hij zei dat we het gewoon per dag gaan bekijken, net als toen met Ko.

Ik vond het ook zwaar voor mijn man. Het kost toch veel tijd waardoor andere dingen veel op hem neer kwamen. De nachtvoedingen deden we ook altijd samen. De eerste dagen kolfde ik en voedde hij. Met een lepeltje waar een druppeltje melk op lag Na een paar dagen kolfde ik niet meer 's nachts maar moest eentje de melk halen en opwarmen terwijl de ander de luier deed. En hij werkte ook gewoon! Ik heb ook heel veel hulp en steun gehad van mijn moeder die af en toe kwam en dan de vaatwasser uit pakte, Ko de fles gaf en een was op hing. Eigenlijk van alle opa's en oma's want behalve de geruststelling dat flesvoeding echt geen vergif was en we ons niet schuldig moesten voelen als we over wilden stappen hebben ze nooit gezegd dat we beter konden stoppen oid. Heel fijn was dat!

Het afzetten deed me inderdaad wel pijn soms. Het hield me ook tegen om te blijven aanleggen. Maar ik kijk toch altijd met een warm en gelukkig gevoel op die eerste periode terug.
.
Kolven Jule!!! Omdat je net geslapen hebt is je opbrengst waarschijnlijk groter! Huppakeee!
.
.
Jule, de toeschietreflex is om de melk te laten toeschieten (je zou kunnen zeggen los laten komen achteruit je borst). Als je die hebt (opgewekt door speciale stand kolf of door neusspray, warmte helpt ook) begint de melk te lopen. Als je heel veel melk hebt kan het er zelfs uit spuiten. Als de melk eenmaal loopt kun je kolven. Loopt de stroom terug tot druppeltjes kun je soms nog een tweede toeschietreflex opwekken, begint het weer harder te stromen.

Als er helemaal niets komt (of enkele druppels) heb je waarschijnlijk geen toeschietreflex gehad. Niet opwinden, gewoon tijdje later nog eens proberen, spanning houdt het tegen (heel frustrerend als je haast hebt en snel even wilt kolven, komt er niets uit). Warme doeken helpt ook.

Veel mensen kunnen na een tijdje de tsr voelen, ik heb het heel lang als een soort pijnlijke kramp gevoeld. Nu niet meer. Bij warmte kun je trouwens ongemerkt ook een tsr krijgen, heel leuk in de sauna (ga je opeens lekken).

zo veel moeite en dan geen opbrengst is niet leuk.
.
Jeetje Jule, wat een gedoe. Heb erg met je te doen. Ik zou die neusspray overwegen, die zorgt voor een tsr.

Ik vind jou echt een doorzetter hoor, ik weet niet wat ik zou doen bij jouw hoeveelheden. Ik heb ook niet veel, maar iets meer dan jij.
.
Toch, voor jou
Jule, wat een gedoe! Sterkte..

Hier wel een ziek jongetje na de prikken.. Nog nooit zo hard gehuild arm kereltje, en dat ondanks volledige borstvoeding. Ook hoest hij als een zeehond (leuk twee grote zussen! ) heeft dus geen fluit met wel of gen bv te maken of ik doe iets verkeerds!
Jule, neem wel ongezouten cashewnootjes. Als je er veel van eet krijg je anders veel te veel zout binnen.

Rot dat het gister zo tegen zat . Ik liet zelf de toeschietreflex-stand altijd vrij lang staan omdat ik geen hand vrij had om op de knop te drukken als het begon te druppen. Geen idee of dat ooit gezorgd heeft voor meer productie maar misschien is het iets wat je eens kan proberen? Bij de Symphony was het standaard 2 minuten en als er nieman in de buurt was om op de knop te drukken moest ik die 2 minuten gewoon uitzitten. Ik heb nogal grote borsten en had dus echt beide handen nodig om de flesjes vast te houden. Later werd ik ietsje handiger ermee maar dan nog lukte het me niet om heel snel op de knop te drukken.

En als je kolft kijk dan niet wat er uit komt tijdens het kolven!! Zet de tv aan en niet naar de flesjs kijken!
.
Misschien even in het boekje kijken hoe je hem in kan stellen en dan wat langer laten stimuleren? Allerlei truucjes om de flesjes op zijn plaats te houden werkten niet bij mij. Met grote borsten bedoel ik ook echt grote borsten. Cup G of H dus met tepels die naar beneden wijzen. Op het laatst kon ik de flesjes eventjes met 1 arm op de plek houden maar er echt mee gaan zitten met de flesjes in een bh of topje oid ging gewoon niet. Dan hingen ze horizontaal

Ik hoop dat je vandaag een goede dag hebt, ongeacht hoe het kolven gaat!
.
Het blijft gewoon lastig, kolven!

Ik ben inderdaad in januari uitgerekend, de 8e. Daarom vervuil ik je topic ook zo want ik heb verlof dus alle tijd van de wereld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven