Geld & Recht alle pijlers

Hoe prijs berekenen?

09-12-2011 15:40 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van een webwinkel de vraag gekregen of ik mijn handgemaakt product in opdracht van deze webwinkel wil gaan maken. Hartstikke leuk natuurlijk! Maar hoe bereken ik nu wat ik voor inkoopprijs ga vragen aan de webwinkel?

Ik ben per stuk ongeveer EUR 1,90 kwijt aan materiaal. De uiteindelijke consumentenprijs zou wat mij betreft ongeveer op EUR 6,00 moeten uitkomen ( dat is de gemiddelde prijs voor vergelijkbare producten). De tijd die ik per stuk kwijt ben aan fabricage ligt op ongeveer 10-15 minuten.

Op sommige sites zie ik dat ik zou moeten rekenen met 70%-75% van de consumentenprijs vragen aan de wederverkoper. Dat is dan EUR 4,56 per stuk. Daar betalen zij dan nog 19% BTW over, dus dan heeft de wederverkoper ongeveer EUR 0,82 per product winst.

Voor mij zou die winst neerkomen op even denken...EUR 1,90 aan materiaal, waar ik dan weer belasting over betaal (19% lijkt mij) Dus dat is EUR 2,26 aan daadwerkelijke kosten voor mij. Wederverkoper betaalt mij EUR 4,56, dus dan houd ik EUR 2,30 over per stuk.

Opgesomd:

Mijn kosten: EUR 2,26 (incl. BTW), winst EUR 2,30 p.st.

Wederverkoper kosten: EUR 5,43 (incl. BTW), winst EUR 0,82 p.s.

Is dat juist berekend? Of zie ik iets over het hoofd? Is het ook eerlijk? Het lijkt mij toch dat ik als 'fabrikant' meer overhoud aan de fabricage dan de wederverkoper aan de verkoop, toch? Of zeg ik dan iets heel geks? Feitelijk ken ik mijzelf op deze manier toch een uurloon toe die tussen de EUR 9,20 (bij 4 stuks per uur) en EUR 13,80 (bij 6 stuks per uur) ligt. Dat is toch geen belachelijk hoog uurloon of wel?

Goed, als iemand mijn verhaal nog snapt Ik zou graag tips krijgen!
Wat de opdrachtgever er voor gaat vragen, doet er niet toe. Wat vind jij een redelijke prijs, wetende dat het nog verkocht moet worden?

En daarnaast: Wat levert het je in de toekomst op? Is dit eenmalig? Of kan dit je meer op gaan leveren? In dat geval, zou ik daar ook rekening mee houden.

Het tarief wat je nu zelf aanhoudt: ¤13,80 bij vier stuks/een uur lijkt mij prima.
Moet jij de wederverkoper iets betalen om op die site te staan? Heb je dit meegenomen in de berekening? Is volgens mij los van de winst die de wederverkoper wil maken.

Ik zou even aan de wederverkoper vragen wat zijn verkoopprijs wordt (en niet uitgaan van wat jij redelijk vindt) en van daaruit terugrekenen. Misschien kom je dan wel op een hogere prijs uit dan nu!
Goede vraag, dapperedoda. Ik heb hem meteen even aan de wederverkoper gesteld. Zou op zich wel gek zijn als zij mij geld daarvoor zouden vragen (?), aangezien zij mij vragen of ik iets voor hun webwinkel wil maken. Ik heb ook direct even gevraagd wat zij voor verkoopprijs in gedachten hebben. Eens kijken of we daar erg van mening verschillen.

_kara_ in welke zin zou ik rekening moeten houden met of het eenmalig is of niet? Ik kan altijd nog met mijn prijs zakken wanneer er grote aantallen worden gevraagd of wanneer het niet eenmalig is?!

Goed, ik heb echt gewoon duidelijk geen verstand van dit soort zaken
" Voor mij zou die winst neerkomen op even denken...EUR 1,90 aan materiaal, waar ik dan weer belasting over betaal (19% lijkt mij)"

Is die ¤1,90 inclusief of exclusief btw?
Kun jij BTW verrekenen? Heb jij een BTW nummer?

Reken alle prijzen excl. BTW. (BTW wordt weer verrekend) Als de verkooprijs EUR 6,00 incl BTW, dan is dat EUR 5,04 excl. BTW.

Op basis van je openingspost zijn de materiaalkosten EUR 1,90 excl. BTW. Dan blijft er dus nog EUR 3,14 over om het product te maken (15 minuten) en beide er nog wat aan te verdienen.

Stel je geeft de webwinkel 30 % van EUR 5,04 dan is jouw verkoopprijs EUR 3,53 - EUR 1,90 = EUR 1,63. Dat is wat jij per product verdient. Vind jij dat voldoen om 15 minuten bezig te zijn voor een ander?

Ik vind de openingspost niet geheel duidelijk, dus mijn berekening is puur op mijn interpretatie van de openingspost.
Je BTW berekening klopt niet helemaal.

Ik ga er even van uit dat jij ¤4,56 incl. BTW krijgt.

Jou inkoopprijs van materialen ligt op ¤1,90 (incl. BTW? ga ik maar even van uit.)

Jij betaalt BTW over 4,56 - 1,90 --> 2,66 --: 42 cent afgerond.

Jouw kosten bij een verkoopprijs van 4,56 incl. BTW zijn dan dus 1,90 + 0,42. --> 2,32. Je houdt dus per dingetje 2,24 over. Bij een verkoopprijs van 4,56 een uitstekende handelsmarge hoor.

Of jij het lonend vind om voor 2,24 zo'n dingetje te gaan maken, dat weet ik niet. Misschien word je er op den duur sneller in, maar ik zou er mijn baan niet voor opzeggen.
Oh, en dan moet je wel effe een BTW nummer aanvragen bij de KvK, anders mag je geen BTW verrekenen.

Mag je uberhaupt factureren als je geen BTWnummer hebt? Nee toch?
En het is veel makkelijker te rekenen met bedragen exclusief btw. Als ondernemer kun je de btw verrekenen en aftrekken, waardoor je uiteindelijk geen btw betaalt.
quote:Mariska76 schreef op 09 december 2011 @ 16:18:

En het is veel makkelijker te rekenen met bedragen exclusief btw. Als ondernemer kun je de btw verrekenen en aftrekken, waardoor je uiteindelijk geen btw betaalt.Waarbij ik maar even aan wil merken dat 4,56 excl. 19% BTW 3,83 is, en geen 3,69 zoals ik mijn schoonzusje al herhaaldelijk heb proberen uit te leggen.
quote:Mariska76 schreef op 09 december 2011 @ 16:14:

" Voor mij zou die winst neerkomen op even denken...EUR 1,90 aan materiaal, waar ik dan weer belasting over betaal (19% lijkt mij)"

Is die ¤1,90 inclusief of exclusief btw?Denk dat dat inclusief is...
Trouwens, het hangt er maar van af of je btw 19 of 6 % is! Wat voor materiaal hebben we het over?

http://belastingdienst.nl ... tw/ondernemen_btw-03.html
quote:Katherina schreef op 09 december 2011 @ 16:18:

Oh, en dan moet je wel effe een BTW nummer aanvragen bij de KvK, anders mag je geen BTW verrekenen.

Mag je uberhaupt factureren als je geen BTWnummer hebt? Nee toch?http://belasting.zzpnodig.nl/belasting/btw.html
Eigenlijk gaat het erover of jij het echt doet om er je boterham mee te verdienen, of dat het de opbrengst is van een uit de hand gelopen hobby.

In het eerste geval moet je anders gaan werken en berekenen, in het 2e geval is iedere prijs die je ervoor krijgt prima.
KvK-registratie heb ik al voor mijn andere bedrijf. (waar dit onder valt) BTW-nummer heb ik dus ook.
Het gaat er idd wel om dat ik er een (deel van) mijn boterham mee verdien.
Oh, je doet het dus echt om er je brood mee te verdienen. Tja, wat zal ik zeggen. Voor 9 euro per uur aan bruto verdiensten moet je het wel erg leuk vinden om dit te doen.
Hoe zit dat eigenlijk met de rest van je bedrijf, qua prijsstelling voor je product/dienst? Omdat je nu hier deze vraag stelt... Hoe heb je de prijzen van de rest vastgesteld?
En die EUR 1,90 is dat incl BTW of excl. BTW?

Is de verwachting dat je veel van dit product gaat verkopen? Heeft het invloed op je andere werkzaamheden in di zin dat je daar minder tijd voor hebt en dit minder opbrengt bijvoorbeeld?

Moet je extra kosten maken?
quote:dapperedoda schreef op 09 december 2011 @ 16:21:

[...]

Denk dat dat inclusief is...Sorry, die EUR 1,90 is incl. BTW, aangezien ik die al heb betaald bij de aanschaf van de materialen.
Nu ik inderdaad weet dat ze al een bedrijf heeft, vind ik dat ook wel een vraag waard, Dapperedoda. Dan is het eigenlijk een hele rare vraag. Je weet dan tenslotte al op wat voor uurtarief je zou moeten zitten om uit de kosten te komen.
quote:opgoedgeluk schreef op 09 december 2011 @ 16:07:

_kara_ in welke zin zou ik rekening moeten houden met of het eenmalig is of niet? Ik kan altijd nog met mijn prijs zakken wanneer er grote aantallen worden gevraagd of wanneer het niet eenmalig is?!

Stel, dit is eenmalig, dan zou ik een goede prijs vragen. Maar als dit een opdrachtgever is, die vaker van dit soort klusjes heeft, dan zou ik korting geven, waardoor hij eerder weer aan mij denkt. Dan levert het op lange termijn dus meer op.
Katherina, het is niet mijn enigste inkomstenbron; ik heb ook nog inkomsten uit mijn andere bedrijf.

Dapperedoda; de prijsstelling van mijn andere diensten heb ik vastgesteld door god te kijken naar de bedrijven die dezelfde diensten aanbieden, icm wat ik zelf voor deze diensten zou willen betalen. Daar ben ik op een gemiddelde gaan zitten.
[ik weet toch meer van financieel management dan ik dacht! Kom ik nu ineens achter... Leuk! ]
Okay, dus je inkoopprijs aan materialen is 1,59 en je vermaakt dat tot iets waar je 3,83 van weet te maken. Nogmaals, een meer dan prima handelsmarge. Halen ze het trouwens bij je op, of moet je het daar bezorgen? Dat zijn ook nog kosten tenslotte.

3,83 minus 1,59 en dat kun je 5 keer per uur doen. Tjaaaaa, 11 euro he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven