Dromen verwezenlijken

10-12-2011 08:49 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Graag jullie advies inzake het volgende: het is zo dat ik een aantal dromen heb die heel graag zou willen realiseren. Maar zoals geldt voor bijna elke droom van betekenis die je wil realiseren: het vergt veel tijd en inspanning. En op één of andere manier kan ik mezelf er niet (meer) toe zetten om nog energie te stoppen in langdurige projecten. Zodra ik begin en zie dat de progressie richting mijn doel erg langzaam is, beginnen bij verlammingsverschijnselen op te treden en gooi ik de handdoek in de ring.

Ik heb het volgende inmiddels geprobeerd:

- grote doel opbreken in kleine stukjes: blijkbaar ben ik hier te nuchter voor, want op één of andere manier kan ik het kleine stukje niet als afzonderlijk zien en blijf ik steeds spiegelen met het grote geheel;

- mezelf belonen voor iedere stap die ik afrond;

- mezelf "straffen" als ik een stap niet afrond;

- voor sociale druk gezorgd: mijn vrienden/familie ingelicht, maar ook zij hebben er inmiddels geen vertrouwen meer in, haha;

- "gewoon beginnen" en dan komt de rest vanzelf ging ook niet voor mij op helaas;

- visualiseren dat ik mijn droom reeds verwezenlijkt hebt, proberen voor me te zien en te voelen hoe het zou zijn als mijn droom al was verwezenlijkt.

Helaas hebben bovenstaande hulpmiddelen mij nog niet gebracht waar ik heen wil. Ik hoop dus dat iemand van jullie misschien nog suggesties heeft die ik kan proberen, want op het moment heb ik het gevoel dat mijn leven op pauze staat. Kaaauuuuteeee dus, want ik wil verder.

Ik ben nu 27 en heb inmiddels ook wel het één en ander bereikt waar ik hard voor heb moeten werken, zoals mijn studie, baan en huis en dergelijke en ik weet hoe groot de voldoening is als je na je inspanning ziet wat je hebt bereikt.

PS: De gouden tip krijgt een beloning!
Wat wil je dan naast je baan huis en opleiding nog voor groot doel bereiken? Je punten zijn voor mij herkenbaar..
Ik vind het moeilijk zinnig advies te geven als niet wat duidelijker is wat voor een droom je ongeveer hebt.

Wil je studeren? Een verre reis maken? Een eigen bedrijf oprichten? 20 kilo afvallen?

Ik denk dat de aanpak verschilt per droom. Maar hoe belangrijk is deze droom voor je? Moet je hem echt halen om gelukkig te worden? Dan kun je je ook afvragen waarom je dat tot nu toe nog niet gelukt is.

Ik ken het gevoel van verlamming voor dingen die 'moeten'. Ik zit aan het eind van een studie en kom maar niet door de laatste fase heen. Echter, toen ik écht graag een jaar naar het buitenland wou, was dat in een vloek en een zucht geregeld.
Nog 3 of 4 huizen, all around the globe.

Nee, serieus, dat is een beetje persoonlijk... en kan ik in verband met herkenning niet zeggen...
Als het je niet lukt om een droom te verwezenlijken, dan is het einddoel van de droom niet belangrijk genoeg voor je. Begin dus eerst eens na te denken over wat je echt wilt en waarom. Als je toe werkt naar een droom die echt de kern raakt van wat je wilt, dan gaat het wel lukken.
Maak een lijst van je doelen. Schrijf ze op. Meer hoef je eigenlijk niet te doen; vroeg of laat zul je ze dan meestal verwezenlijken.

Als het gaat om grote projecten; reserveer tijd hiervoor en heb de discipline om er dan ook mee aan de slag te gaan.
Boekentip:

Dromen, durven, doen

van Ben Tiggelaar.

Als je daarin het antwoord op je vraag niet kunt vinden, dan weet ik het niet...
Soms is het niet uittrekken van tijd en energie voor doelen een teken dat je er nog niet aan toe bent. Vaak zie je pas achteraf dat er andere dingen waren die veel energie van je vergden. Dus misschien wil je te veel te snel.

Als je dingen nú echt belangrijk vindt, maak je er tijd voor. Als je wordt gehinderd door ineffectiviteit, kun je boeken lezen zoals Getting things done en Seven habits of highly effective people.
Ga in therapie!
Loslaten?? Ik jaag eigenlijk helemaal niet bewust dromen na. Toch heb ik op zich al wel het eea bereikt. Als ik iets wil kijk ik hoe ik dat kan bereiken en ga ik er mee aan de slag. Denk inderdaad dat het doel (nog) niet belangrijk genoeg voor je is als het je niet lukt om te realiseren.
Jezelf elke dag de vraag stellen: wat kan ik er vandaag aan doen? Elke dag doe je iets, al is het niet meer dan een cursus uitzoeken waarvoor je je wilt inschrijven. De volgende dag schrijf je je in.

Wat mij ook helpt, is me mijn droom voor te stellen als een kind, en mezelf als de gescheiden vader van dat kind. Dan snap ik namelijk heel goed dat mijn droom niet eens in de maand een duur uitstapje naar een pretpark wil, maar dat ik veel vaker beschikbaar moet zijn, voor kleine, saaie dingen.

Weet je trouwens heel zeker dat het jouw eigen droom is? Verlammingsverschijnselen kunnen ook betekenen dat je eigenlijk nét iets anders wil. Dat je bijvoorbeeld denkt dat je een roman wilt schrijven, maar dat je nog liever wilt dat iedereen van je houdt als je die die roman nooit schrijft.

Dat je familie/vrienden er geen vertrouwen meer in hebben klinkt niet goed. Dan heb je niet de goede mensen om je heen verzameld. Steun van anderen is cruciaal, bij elke droom.

Of weten zij dat je eigenlijk iets anders wilt?
Voorraaalll dooorrrrgaaaann!!

En als je niet dooorrrgaat dan gebeurt het ook niet. Zo simpel is het.
Of wíl je eigenlijk niet dat je droom werkelijkheid wordt? Omdat je diep van binnen bang bent dat je faalt, of bang bent dat je het eigenlijk niet kunt.

Wat levert dit huidige je op?
Sluit me aan bij Nouevenniet en Empress, WIL je het eigenlijk wel? Past het daadwerkelijk bij JOU? Gaat het niet om andere onderliggende zaken? Is het wel JOUW droom en niet iets wat van de maatschappij/omgeving verwacht wordt of wat bij de ander normaal is?

En je schrijft TO dat je te nuchter bent voor 'kleine stapje doen', maar in mijn ogen ben je dat dan juist niet, als je dat niet kunt.
quote:nummerzoveel schreef op 10 december 2011 @ 08:58:

Als het je niet lukt om een droom te verwezenlijken, dan is het einddoel van de droom niet belangrijk genoeg voor je.Grappig dat je dat zegt, want mijn gevoel zegt juist het tegenovergestelde. Het doel is gevoelsmatig juist heel belangrijk voor mij. Daarom verbaas ik mij er enigszins over dat ik mezelf er niet voor kan motiveren om de droom te verwezenlijken. Misschien zit de opmerking van molly74 wel het dichtst bij de waarheid dat de droom wellicht niet helemaal bij mij past, of in ieder geval niet bij mij past. Vooralsnog haal ik mijn schouders op.
Als je doel heel belangrijk voor je is, haal je je schouders niet op. Dan vraag je je niet af of die bij je past. Het is jóuw droom.

Misschien durf je je droom helemaal niet waar te maken. Dat geldt voor de meeste mensen.
Ga in therapie!
Tietanium, ik deed ( en doe soms nog ) precies hetzelfde...

Dit was mijn eye-opener om WEL verder te komen:

Iemand vroeg me: waarom sta jij je eigen succes in de weg?

Dit begreep ik eerst niet maar langzaam werd me duidelijk dat ik mijn eigen succes saboteerde. Dit kwam door een gevoel diep van binnen dat ik mezelf niet waard vond succesvol te zijn.

Me dat realiseren heeft me al op veel vlakken in mijn leven iets opgeleverd.

Tot slot hielp het mezelf goed genoeg te vinden zonder de "te bereiken dromen" ook stukken..(het bleek uitstelgedrag om mezelf goed genoeg te vinden :-))

Succeszzz!!
Misschien moet je je droom visueel maken? Hang foto's van je droom op (hoeven niet per se directe foto's te zijn, kunnen ook sfeerbeelden zijn o.i.d.), op plaatsen waar je regelmatig tegenaan loopt..

(net als bij the secret)
@dubiootje: Ik snap er niet veel van dubiootje... Hoezo durf ik mijn droom niet waar te maken? Dat is toch juist wat ik graag wil? Ik zie de logica er niet van...

@eschpression: Jouw post snap ik ook niet? Hoezo vond je jezelf niet waard om succesvol te zijn? Dat verdient iedereen toch die er hard voor werkt?

@apartgeval: daar kan ik misschien meer mee. heb een dergelijke tip weleens vaker gelezen. In de trant van: plak je doel op je koelkast zodat je er vaak mee wordt geconfronteerd. Dat is misschien wel het proberen waard...moet alleen nog bedenken hoe ik dat in het geheim kan doen. Als andere mensen mijn knip- en plakwerk zien, denken ze vast dat ik issues heb.
@Tietanium: je moet dat plakken juist NIET in het geheim doen! Laat anderen maar denken wat ze willen. En misschien schuilt hierin trouwens je probleem: schaam je je voor je dromen?

En dat je jezelf niet waard vindt om succesvol of gelukkig te zijn, zit 'm niet in het feit dat iedereen die hard werkt gewoon verdient, maar in het geloof dat je dit van jezelf niet mág.

En wat Eschpression nog meer zegt, dat het uitstelgedrag zou kunnen zijn, kan ook nog anders uitgelegd worden. Namelijk het volgende: als je iets niet haalt, niet iets gaat presteren, niet gaat uiten/laten, etc., dan word je er ook niet op beoordeeld. Zo blijft het veilig, ze kunnen jou er niet op afrekenen zolang het een idee blijft. Soort van faalangst eigenlijk (misschien hoe Dubiootje het bedoelde?). Wellicht ben je perfectionistisch?
quote:@dubiootje: Ik snap er niet veel van dubiootje... Hoezo durf ik mijn droom niet waar te maken? Dat is toch juist wat ik graag wil? Ik zie de logica er niet van...

Waarom heb je hem dan niet waargemaakt? Het zou onlogisch zijn als je je droom al had gerealiseerd of hard op weg was dat te doen.

Je durft niet eens voor je droom uit te komen.

Om je dromen waar te maken, moet je lef hebben. Je moet anders durven zijn, jezelf durven zijn en jezelf durven ontstijgen. Blijven dromen is veel veiliger. Dan kun je jezelf altijd blijven wijsmaken dat je het best had gekúnd, als maar...

Ik zou geen faalangst zeggen, maar angst voor succes. Want wat als je succesvol bent? Dat idee is vaak nog enger dan het idee om te falen. Als je faalt weet je waar je aan toe bent. Je handhaaft de status quo. Als je succesvol bent, moet je jezelf blijven ontstijgen. Nieuwe doelen uitzetten, jezelf blijven uitdagen, nog meer risico's nemen. Dat is doodeng.
Ga in therapie!
Dank jullie voor jullie reacties molly en dubiootje. Ik begrijp het nu wat beter maar nog niet helemaal.

Ik heb er nog verder over nagedacht en ik denk dat het aan mijn droom zelf ligt. Mijn droom is namelijk dat ik mezelf weer waardig voel voor een nieuwe relatie. Op dit moment voel ik mij niet waardig. Twee jaren geleden heeft mijn ex mij verlaten na een zes-jarige relatie. Blijkbaar was er iets mis met mij, en dat gevoel heb ik nog steeds. Helaas heeft ze mij nooit verteld wat de reden van haar vertrek is geweest. Ze kreeg kort na onze relatie een relatie met een meisje. Dat zou de reden kunnen zijn van onze breuk, maar zeker weten doe ik dat niet.

Op dat moment ben ik enorm kritisch naar mezelf gaan kijken, voornamelijk naar mijn uiterlijk, maar ook naar mijn gedrag. Kijken naar wat er allemaal mis met mij is, en dat zoveel mogelijk proberen te verbeteren. Zo ver verbeteren, totdat ik het van mezelf kan accepteren. Heb me zelfs een ander kapsel aan laten meten! Nu sta ik op het punt om af te vallen, want ik ben ruim 5 a 6 kilo te zwaar. Maar op één of andere manier kan ik me er niet meer toe zetten, omdat ik voel dat zodra ik afgevallen ben, ik mezelf weer af zal rekenen op iets anders. En zo blijf ik doorgaan tot ik mezelf weer waardig vind voor een relatie. Maar wanneer dat is, is dus niet concreet en kun je dus ook geen concrete stappen naar ondernemen.

Zucht...nu heb ik toch verteld wat mijn droom is. En je had gelijk molly, ik schaam me ervoor!
Onderwerp of jouw doel SMART proof is...is misschien wel de gouden tip
zorg dat je nooit in de Cul de sac terechtkomt. Je hebt je leven zelf in de hand.
Als ik je goed begrijp ben je - in het wilde weg - dingen aan het veranderen terwijl je niet weet wat de redenen zijn dat je ex vertrok? Ik kan die dingen niet goed rijmen met elkaar.

Misschien houdt je nieuwe liefde wel van iemand met ca. 6 kilo meer of van je oude kapsel of juist wel van bepaald gedrag dat je ex irritant vond of van ......

En waarom hou jij niet van de persoon die je NU bent?
Beste TO, als je leert van jezelf te houden met alle kilo's teveel die je denkt te zijn, dan zal die droom echt een stuk dichterbij komen!

Het is precies zoals new_in_town zegt, je nieuwe liefde die al ergens rondloopt houdt misschien wel van je zoals je NU bent!
Logisch dat het je niet lukt naar dit doel toe te werken. Het doel rammelt.

Wat is 'waardig zijn voor een relatie'? Heb je dat doel ook behaald als je geen relatie krijgt? Is de droom dan niet eerder: ik wil een leuke relatie? Of gaat het erom hoe je je voelt? En hoe en waarom is hoe JIJ je voelt af te meten aan de relatie met iemand anders (wie)?

En wat heeft dat 'waardig' zijn precies met uiterlijk te maken? Heeft het alleen met uiterlijk te maken of ook met andere dingen? En welk doel wil je dan precies bereiken met je uiterlijk, is dat alleen die kilo's of komt er daarna weer iets nieuws? Hoe voel je je als je het perfecte uiterlijk hebt, is dat wel 'waardig'?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven