Spraakachterstand

11-12-2011 11:21 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is nu 4 jaar, en brabbelt soms nog zinnen aan elkaar.

Hij begon later woordjes te zeggen dan leeftijdsgenoten op de peuterspeelzaal.

Hij spreekt woordjes nu goed uit en heeft een grote woordenschat,maar zinnen maken vindt hij moeilijk.

Het lijkt of hij heel veel wil zeggen, maar het allemaal niet op een rijtje krijgt. Dan gaat hij heel snel praten en brabbelt dan wat om op te starten en dan komen er een paar woordjes.

We spreken alleen nl tegen hem. We praten veel tegen hem op een rustige manier, lezen elke avond boekjes voor.

Verder is hij een heel normaal vrolijk jongetje, motorisch erg sterk, groeit goed, maakt graag contact met kinderen en volwassenen.

Het lijkt hem niet echt te storen dat hij minder goed praat dan de rest.

Hij heeft nu logopedie en de zinnen gaan beter.

Maakt iemand het zelfde mee als wij?
Heb het ook gehad met mijn oudste zoon (nu 6). Logopedie heeft hier heel erg geholpen!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Wij zijn al twee jaar bezig met logopedie en nu begint het zijn vruchten af te werpen, ze is nu vijf.

Maar ook veel problemen met haar gehoor, dus dit heeft bij ons wel een direct verband. Hoe is het met het gehoor van jouw kind?
Ook hier een kind met een spraakprobleem, hij is nu 15 en z'n spraak is goed. Maar wees er op bedacht dat een kind met een spraakachterstand een vaak een taalprobleem als bijvoorbeeld dyslexie kan hebben, wees dus extra attent als je kind in groep 4 zit.

Veel praten en voorlezen is heel goed.
quote:galadriel schreef op 11 december 2011 @ 11:27:

Wij zijn al twee jaar bezig met logopedie en nu begint het zijn vruchten af te werpen, ze is nu vijf.

Maar ook veel problemen met haar gehoor, dus dit heeft bij ons wel een direct verband. Hoe is het met het gehoor van jouw kind?

Hoi, ja alles is onderzocht. Zijn gehoor is goed.

Ze hadden het zelf over een lichte vorm van autisme maar na onderzoek konden ze niet zeggen of dat nou zo is. Omdat hij echt alleen met de taal moeite heeft en niet met contact leggen enzo.
quote:mali30 schreef op 11 december 2011 @ 11:25:

Heb het ook gehad met mijn oudste zoon (nu 6). Logopedie heeft hier heel erg geholpen!

Hoi, Wanneer merkte jullie dat zijn spraak achter liep?

En hoe gaat het nu met jullie zoon? heeft hij het allemaal een beetje ingehaald of loopt hij nog achter op andere kinderen?
quote:ik62 schreef op 11 december 2011 @ 11:38:

Ook hier een kind met een spraakprobleem, hij is nu 15 en z'n spraak is goed. Maar wees er op bedacht dat een kind met een spraakachterstand een vaak een taalprobleem als bijvoorbeeld dyslexie kan hebben, wees dus extra attent als je kind in groep 4 zit.

Veel praten en voorlezen is heel goed.

Hallo, oke, ik zal daar dan inderdaad op letten. Bedankt voor de tip. We lezen veel voor en praten ook veel tegen hem maar uiteindelijk moet hij het zelf doen natuurlijk. Hij wordt in elk geval voldoende gestimuleerd.

We zijn vorig jaar dec. gestart met logopedie 2 keer in de week en nu hij met school is begonnen gaat hij 1 keer per week naar logopedie.
"Hoi, Wanneer merkte jullie dat zijn spraak achter liep?

En hoe gaat het nu met jullie zoon? heeft hij het allemaal een beetje ingehaald of loopt hij nog achter op andere kinderen?"

Ik merkte het pas toen hij naar school ging (ook 4). De juf kwam er ook mee, en zo is het balletje gaan rollen. Ook in vergelijking met onze andere zoon, nu achteraf gezien. De middelste is nu 3 en praat al heel goed, dus als ik het dan met mekaar vergelijk. Maar ja met je 1e kind is alles nog nieuw. Hij is nu 6 en 1 keer blijven zitten, nu zit hij in groep 2. Het gaat nu al veel beter na ruim anderhalf jaar logopedie. Hij doet het super goed op school en kan gewoon meekomen. Zoals het er nu uitziet kan hij gewoon naar groep 3 volgend jaar.
Hij vond het overigens zelf ook frustrerend omdat hij nog niet zo goed sprak, kon hij zich niet uitten. Daar werd hij soms heel boos en verdrietig van. Ook dat is minder nu, hij kletst nu de oren van mijn hoofd, en zit nu in zijn wat is dat en waarom dan fase (die hebben ze normaal rond hun 3e jaar) . Hij haalt dus alles in momenteel
quote:lisa1984 schreef op 11 december 2011 @ 11:51:

[...]

Hallo, oke, ik zal daar dan inderdaad op letten. Bedankt voor de tip. We lezen veel voor en praten ook veel tegen hem maar uiteindelijk moet hij het zelf doen natuurlijk. Hij wordt in elk geval voldoende gestimuleerd.

We zijn vorig jaar dec. gestart met logopedie 2 keer in de week en nu hij met school is begonnen gaat hij 1 keer per week naar logopedie.

Jullie zijn op de goede weg.

En ja, ze komen nu eenmaal al snel met het autisme-verhaal aanzetten, maar dat is maar zelden het geval, laat je wat dat betreft niets aanpraten.

Wat bij mijn zoon heel goed heeft gewerkt was een verkeerd uitgesproken zin correct herhalen.
Hier ook een achterstand en zoon gaat inmiddels naar een cluster 2 school, dus daar is het niet vanzelf goedgekomen. Ik zou met je logopodist bespreken of het niet zinvol zou zijn om weer twee keer per week te gaan, ze hebben daar echt ontzettend veel baat bij.

Spraakachterstand komt vaak voor bij kinderen met autisme, zonder aanwijsbare reden voor de achterstand wordt dit vaak geopperd. Overigens hoeft het maken van contact niets met autisme te maken, er zijn heel veel vormen van autisme, elk met zijn eigen kenmerken.
quote:mali30 schreef op 11 december 2011 @ 12:17:

Hij vond het overigens zelf ook frustrerend omdat hij nog niet zo goed sprak, kon hij zich niet uitten. Daar werd hij soms heel boos en verdrietig van. Ook dat is minder nu, hij kletst nu de oren van mijn hoofd, en zit nu in zijn wat is dat en waarom dan fase (die hebben ze normaal rond hun 3e jaar) . Hij haalt dus alles in momenteel Die frustratie is heel herkenbaar, ik had soms zo met m'n ventje te doen.
Misschien iets wat helpt is als hij zo in de knoop zit met een zin om voor hem te gaan zitten en je handen op zijn schouders te leggen. Dat geeft een rust en misschien lukt de zin dan wel. (Werd bij mijn zoontje soms gebruikt door de logopedist om volledige aandacht te krijgen, door middel van een soort gewicht cape)
quote:mali30 schreef op 11 december 2011 @ 12:17:

Hij vond het overigens zelf ook frustrerend omdat hij nog niet zo goed sprak, kon hij zich niet uitten. Daar werd hij soms heel boos en verdrietig van. Ook dat is minder nu, hij kletst nu de oren van mijn hoofd, en zit nu in zijn wat is dat en waarom dan fase (die hebben ze normaal rond hun 3e jaar) . Hij haalt dus alles in momenteel

Hoi,

bedankt voor je reactie!

Onze zoon raakt er gelukkig niet door gefrustreerd of boos.

Ik heb zelf ook het idee dat hij gewoon nog wat kinderlijker is en al die fases die een ander kind allang gehad heeft langzaam aan ook krijgt.

Het is een vrolijk en enthousiast jongetje maar wel met een eigen willetje. Maar ik denk dat elk kind dat heeft.

We wachten het gewoon af en ondertussen doen we allemaal ons best.
quote:bloempje797 schreef op 11 december 2011 @ 12:28:

Misschien iets wat helpt is als hij zo in de knoop zit met een zin om voor hem te gaan zitten en je handen op zijn schouders te leggen. Dat geeft een rust en misschien lukt de zin dan wel. (Werd bij mijn zoontje soms gebruikt door de logopedist om volledige aandacht te krijgen, door middel van een soort gewicht cape)

Hi,

Bedankt voor je berichtjes!

Ik probeer wel altijd heel aandachtig naar hem te luisteren als hij iets zegt, maar met mijn handen op zn schouders nog nooit geprobeerd. Ga het morgen proberen. Thanx
quote:bloempje797 schreef op 11 december 2011 @ 12:26:

Hier ook een achterstand en zoon gaat inmiddels naar een cluster 2 school, dus daar is het niet vanzelf goedgekomen. Ik zou met je logopodist bespreken of het niet zinvol zou zijn om weer twee keer per week te gaan, ze hebben daar echt ontzettend veel baat bij.

Spraakachterstand komt vaak voor bij kinderen met autisme, zonder aanwijsbare reden voor de achterstand wordt dit vaak geopperd. Overigens hoeft het maken van contact niets met autisme te maken, er zijn heel veel vormen van autisme, elk met zijn eigen kenmerken.Hoe oud is jullie zoon? En wat is Cluster precies? Is dat een school voor moeilijk lerende kinderen?
Moet je trouwens een verwijzing hebben voor een logopedist?
Je moet inderdaad een verwijzing van de huisarts hebben voor de logopedist. Maar meestal gaat het volgens mij zo dat je eerst een logopedist belt en je probleem voorlegt en als zij dan zegt: daar kan ik wel wat mee kom maar langs, dat je dan achter de verwijzing aan gaat. Ik heb de verwijzing van de huisarts gekregen na een kort geprekje met de assistente aan de telefoon!
Het is zoals het is
quote:louisavuitton schreef op 11 december 2011 @ 22:47:

Moet je trouwens een verwijzing hebben voor een logopedist?

Wij hebben de verwijzing inderdaad bij de huisarts moeten halen.

Gaat heel eenvoudig.

Heb jij ook een kindje met spraak/taal problemen?
Vanaf 1 augustus 2011 is er geen verwijzing meer nodig voor logopedie in de eerste lijn. De wet BIG bepaalt dan dat logopedisten direct toegankelijk zijn (DTL). Tot 1 augustus 2011 mogen logopedisten uitsluitend onderzoeken en behandelen na verwijzing door een arts. Ook na 1 augustus blijft het mogelijk om op verwijzing van de huisarts naar de logopedist te gaan. De directe toegankelijkheid van de logopedie heeft geen betrekking op logopedie in het speciaal onderwijs of binnen (revalidatie-/verpleeg)instellingen.

Meer info kan je vinden op deze site: http://www.logopedie.nl/

Overigens is wel een verwijzing halen makkelijker!

Mijn zoontje is nu bijna 5. Hij liep tegen grote problemen aan omdat hij zich niet verstaanbaar kon maken (ook brabbelen en onvolledige zinnen) en kwam helemaal niet mee in het reguliere onderwijs. Cluster 2 is speciaal onderwijs voor kinderen met een spraak/taal achterstand. Kleine klassen (max 15 kinderen in een klas) met een leraar/lerares en een onderwijsassistent. Veel structuur en veel taalaanbod. Manneke is veranderd van een teruggetrokken onzeker kindje in het blije jongetje dat we vroeger hadden. Helaas nog wel eens de boze buien uit frustratie, maar het wordt al beter!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven