Ernstige slaapproblemen - wie heeft tips?
vrijdag 22 februari 2008 om 20:01
Mijn moeder (58 jaar) heeft al vier jaar ernstige slaapproblemen. Ze slaapt hooguit drie uurtjes per nacht, wat haar leven uiteraard zeer beïnvloedt. Ze heeft al van alles geprobeerd en heeft een maandelijks abonnementje bij de huisarts, maar niets helpt: melatomine, slaaptraining, homeopatisch middelen, allerlei middeltjes via internet, been there, done that. Ze wil pertinent niet aan de echte chemische slaappillen, omdat ze bang is daaraan verslaafd te raken en voor de bijwerkingen die die pillen hebben.
Daarom hier dus even een oproepje uit wanhoop: wie heeft er nog een Gouden Tip???
Daarom hier dus even een oproepje uit wanhoop: wie heeft er nog een Gouden Tip???
vrijdag 22 februari 2008 om 20:11
vrijdag 22 februari 2008 om 20:15
Hoi,
Ik heb zelf ook een slaapprobleem...al jaren...soms gaat het tijden goed en dan (zoals nu) gaat het weer helemaal mis. Daardoor wordt ik ook steeds onrustiger en daardoor slaap ik ook steeds slechter. Bij mij is het echt het inslapen wat problemen geeft. Heb ook al van alles geprobeerd. Heb nu een hele lichte antidepresivia gekregen en dit lijkt te helpen.
Misschien dat dit ook helpt voor je moeder?
Ik heb zelf ook een slaapprobleem...al jaren...soms gaat het tijden goed en dan (zoals nu) gaat het weer helemaal mis. Daardoor wordt ik ook steeds onrustiger en daardoor slaap ik ook steeds slechter. Bij mij is het echt het inslapen wat problemen geeft. Heb ook al van alles geprobeerd. Heb nu een hele lichte antidepresivia gekregen en dit lijkt te helpen.
Misschien dat dit ook helpt voor je moeder?
vrijdag 22 februari 2008 om 20:16
Hallo Hopeful,
Bedankt voor je reactie, anti depressiva heeft ze inderdaad ook een tijdje gebruikt. Maar ook dit is verslavend en heb je steeds meer van nodig. Mijn moeder heeft trouwens eerder een doorslaap- dan een inslaapprobleem. Ze wordt rond 2.00 uur wakker en slaapt dan of niet meer, of pas rond 6.00 uur weer eens in.
Bedankt voor je reactie, anti depressiva heeft ze inderdaad ook een tijdje gebruikt. Maar ook dit is verslavend en heb je steeds meer van nodig. Mijn moeder heeft trouwens eerder een doorslaap- dan een inslaapprobleem. Ze wordt rond 2.00 uur wakker en slaapt dan of niet meer, of pas rond 6.00 uur weer eens in.
vrijdag 22 februari 2008 om 20:25
Accepteren dat het zo is. Om 2 uur opstaan, kopje thee gaan zetten en lekker een boek gaan lezen eventueel met een rustig muziekje. En als ze piekert: alles opschrijven. Ik heb ook tijden heel slecht geslapen. Ik heb me daar op een gegeven moment bij neergelegd want hoe drukker ik me erover maakte hoe slechter ik sliep. En op den duur is het bij mij ook over gegaan. Maar ik ben meestal nog wel vroeg wakker. Maar nu rond een uur of 6. Ik hoef nooit een wekker te zetten. Sterker nog ik heb er niet eens een.
vrijdag 22 februari 2008 om 20:31
Waarschijnlijk allemaal al geprobeerd, maar goed...
-ander bed, matras, kussen ?
-bed ergens anders zetten, andere plek in de kamer, andere kamer ?
-zonder partner slapen ?
-luchtvervochtiger naast het bed ?
-muziek of rustgevende geur in de slaapkamer ?
-andere vloerbedekking in de slaapkamer ( ivm evt. allergie )
-misschien een keer detoxen of suikervrij eten
-heeft ze al eens een allergietest ondergaan ?
Zijn ze er wel achtergekomen waarom ze rond 2 uur wakker wordt ? Gaat ze dan lichter slapen, onrustiger slapen, volle blaas of iets anders ?
-ander bed, matras, kussen ?
-bed ergens anders zetten, andere plek in de kamer, andere kamer ?
-zonder partner slapen ?
-luchtvervochtiger naast het bed ?
-muziek of rustgevende geur in de slaapkamer ?
-andere vloerbedekking in de slaapkamer ( ivm evt. allergie )
-misschien een keer detoxen of suikervrij eten
-heeft ze al eens een allergietest ondergaan ?
Zijn ze er wel achtergekomen waarom ze rond 2 uur wakker wordt ? Gaat ze dan lichter slapen, onrustiger slapen, volle blaas of iets anders ?
vrijdag 22 februari 2008 om 20:44
Ook ik heb ernstige slaapproblemen. Altijd al gehad. Alles geprobeerd maar niets hielp.
Gebruik al enkele jaren op "verantwoorde" wijze slaappillen. Neem een halve tablet ipv van een hele per nacht. Dit doe ik ongeveer een maand dan bouw ik een maand af naar om de dag en dan steeds minder. Dan stop ik een tijdje (soms 2 maanden, soms meer) en dan begin ik afhankelijk van hoe groot het slaapprobleem is weer voor een tijdje.
Wil niemand aan de slaappillen praten maar bij mij werkt dit. Heb een keuze gemaakt tussen beroerd de dag doorbrengen en niet kunnen functioneren door ernstig gebrek aan slaap of eens in de zoveel tijd een hulpmiddeltje gebruiken.
Door niet een niet te hoge dosis te gebruiken, niet te lang achter elkaar en op juiste wijze af te bouwen (allemaal in goed overleg met huisarts) kun je (ernstige) verslaving voorkomen. Maar goed, dit is mijn persoonlijke ervaring.
Sterkte!
Gebruik al enkele jaren op "verantwoorde" wijze slaappillen. Neem een halve tablet ipv van een hele per nacht. Dit doe ik ongeveer een maand dan bouw ik een maand af naar om de dag en dan steeds minder. Dan stop ik een tijdje (soms 2 maanden, soms meer) en dan begin ik afhankelijk van hoe groot het slaapprobleem is weer voor een tijdje.
Wil niemand aan de slaappillen praten maar bij mij werkt dit. Heb een keuze gemaakt tussen beroerd de dag doorbrengen en niet kunnen functioneren door ernstig gebrek aan slaap of eens in de zoveel tijd een hulpmiddeltje gebruiken.
Door niet een niet te hoge dosis te gebruiken, niet te lang achter elkaar en op juiste wijze af te bouwen (allemaal in goed overleg met huisarts) kun je (ernstige) verslaving voorkomen. Maar goed, dit is mijn persoonlijke ervaring.
Sterkte!
vrijdag 22 februari 2008 om 20:49
- Zorgen dat ze overdag veeeel (fel) daglicht krijgt, zodat haar lichaam goed doorheeft wat dag en wat nacht is. En 's avonds onder niet te felle lampen zitten.
De melatonine die ze geslikt heeft, wat voor dosis was dat? Want er is nogal een verschil tussen de vrij verkrijgbare 0,1 mg tabletjes, en de tabletten die je alleen op doktersrecept kunt krijgen (1 tot 6 mg).
De melatonine die ze geslikt heeft, wat voor dosis was dat? Want er is nogal een verschil tussen de vrij verkrijgbare 0,1 mg tabletjes, en de tabletten die je alleen op doktersrecept kunt krijgen (1 tot 6 mg).
vrijdag 22 februari 2008 om 21:15
Van antidepressiva heb je absoluut niet steeds meer nodig,als ze een goede afstemming en het goede middel heeft gevonden kan dit zeker wel helpen.
Dit uiteraard onder begeleiding van een arts.
En anders,als ze er erg onder lijdt,zit er toch echt niets anders op dan aan de slaapmiddellen te gaan.
Verslavend...ja. maar als je je elke dag(en nacht) ellendig voelt wordt je ook niet vrolijk.
Ik slik al jaren temazepam. Inderdaad verslavend en er treed ook gewenning op.
Ze kan natuurlijk beginnen met een paar dagen per week en niet elke dag zodat je lichaam het niet geheel "afleert"om het op eigen houtje te doen.
Niet ideaal,maar mischien het meest haalbaar om te kunnen slapen.
Succes!!
Dit uiteraard onder begeleiding van een arts.
En anders,als ze er erg onder lijdt,zit er toch echt niets anders op dan aan de slaapmiddellen te gaan.
Verslavend...ja. maar als je je elke dag(en nacht) ellendig voelt wordt je ook niet vrolijk.
Ik slik al jaren temazepam. Inderdaad verslavend en er treed ook gewenning op.
Ze kan natuurlijk beginnen met een paar dagen per week en niet elke dag zodat je lichaam het niet geheel "afleert"om het op eigen houtje te doen.
Niet ideaal,maar mischien het meest haalbaar om te kunnen slapen.
Succes!!
zaterdag 23 februari 2008 om 12:14
Ik heb jarenlang hetzelfde probleem gehad. Viel snel in slaap als ik naar bed ging, werd vervolgens rond een uur op 2 wakker en viel tegen de ochtend pas weer in slaap, vlak voordat de wekker ging. Ik heb ook van alles geprobeerd, zelfs melatomine hielp niet. Uiteindelijk ben ik acupunctuur gaan proberen. Dit heeft bij mij heel goed geholpen. Ik ben begonnen met wekelijks een behandeling en na een paar behandelingen merkte ik al verschil. Nu ga ik nog om de 7 a 8 weken en het gaat nog steeds prima. Ik slaap zoals ik in jaren niet heb gedaan. Ik weet dat sommige mensen zeggen dat acupunctuur onzin is, maar bij mij heeft het wel degelijk effect gehad. Zeker het proberen waard, lijkt me.
maandag 25 februari 2008 om 16:44
De tip van Isolde is zo gek nog niet (opstaan, kopje thee zetten, boek lezen). Daardoor leer je je lijf om in bed te slapen. Als je niet slaapt maar toch blijft liggen leer je jezelf onbewust om in bed niet te slapen.
Verder kun je Bachbloesem proberen, dat is rustgevend (en homeopatisch) en een paar druppels lavendel olie of sinaasappel olie op het kussen sprenkelen.
Verder is het bij veel mensen zo dat je jezelf wakker kunt denken. Als jij je echt voorneemt om wakker te worden om 7.00 uur, en de wekker op dat tijdstip laat aflopen, word je vaak een paar minuten van te voren al wakker(geldt niet voor doordeweeks, gek genoeg). Waarschijnlijk denkt je moeder, ach, om 2.00 uur ben ik toch wakker, en de kans dat ze dan inderdaad wakker wordt is behoorlijk groot. Vervolgens liggen draaien tot 6.00 uur is niet verstandig. Opstaan, en later terug naar bed gaan is beter.
Verder kun je Bachbloesem proberen, dat is rustgevend (en homeopatisch) en een paar druppels lavendel olie of sinaasappel olie op het kussen sprenkelen.
Verder is het bij veel mensen zo dat je jezelf wakker kunt denken. Als jij je echt voorneemt om wakker te worden om 7.00 uur, en de wekker op dat tijdstip laat aflopen, word je vaak een paar minuten van te voren al wakker(geldt niet voor doordeweeks, gek genoeg). Waarschijnlijk denkt je moeder, ach, om 2.00 uur ben ik toch wakker, en de kans dat ze dan inderdaad wakker wordt is behoorlijk groot. Vervolgens liggen draaien tot 6.00 uur is niet verstandig. Opstaan, en later terug naar bed gaan is beter.
woensdag 11 november 2009 om 08:06
zondag 15 november 2009 om 22:20
zondag 15 november 2009 om 22:50
Als je wel makkelijk inslaapt en dan midden in de nacht wakker wordt kan dat idd een teken zijn van een depressie. En nee, AD werken niet verslavend.
Ik heb zelf ook een tijd slecht geslapen, en sommige nachten gewoon helemaal niet. Qwertu heeft toen iets uitgelegd hier op het forum over de dosis van melotamine, en verrek dat werkt bij mij, je moet alleen veel meer innemen dan wat op de flesjes staat.
Ik neem het in om een uur of tien en val om 11.30 eigenlijk dan vanzelf in slaap, wordt pas wakker als de wekker weer gaat, heerlijk, heerlijk!
Oh, en die slaapproblemen had ik dus echt al jaaaaren...
Ik heb zelf ook een tijd slecht geslapen, en sommige nachten gewoon helemaal niet. Qwertu heeft toen iets uitgelegd hier op het forum over de dosis van melotamine, en verrek dat werkt bij mij, je moet alleen veel meer innemen dan wat op de flesjes staat.
Ik neem het in om een uur of tien en val om 11.30 eigenlijk dan vanzelf in slaap, wordt pas wakker als de wekker weer gaat, heerlijk, heerlijk!
Oh, en die slaapproblemen had ik dus echt al jaaaaren...