Gezondheid alle pijlers

Ernstige slaapproblemen - wie heeft tips?

22-02-2008 20:01 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder (58 jaar) heeft al vier jaar ernstige slaapproblemen. Ze slaapt hooguit drie uurtjes per nacht, wat haar leven uiteraard zeer beïnvloedt. Ze heeft al van alles geprobeerd en heeft een maandelijks abonnementje bij de huisarts, maar niets helpt: melatomine, slaaptraining, homeopatisch middelen, allerlei middeltjes via internet, been there, done that. Ze wil pertinent niet aan de echte chemische slaappillen, omdat ze bang is daaraan verslaafd te raken en voor de bijwerkingen die die pillen hebben.

Daarom hier dus even een oproepje uit wanhoop: wie heeft er nog een Gouden Tip???
-stuk wandelen voordat je naar bed gaat

-een borrel

-poes (niets rustgevender dan een knorrende poes die gaat slapen)
-op vaste tijden naar bed gaan en opstaan

-geen inspannende dingen meer doen een uur voor bedtijd

-alleen slapen in de slaapkamer (en bijvoorbeeld geen televisie kijken)
Is het geen optie dat je moeder zich laat onderzoeken in een slaaplaboratorium? In verschillende ziekenhuizen in Nederland zijn dergelijke laboratoria aanwezig waar slaapproblemen worden onderzocht. De huisarts zou kunnen doorverwijzen bij zulke grote slaapproblemen.
Hoi,

Ik heb zelf ook een slaapprobleem...al jaren...soms gaat het tijden goed en dan (zoals nu) gaat het weer helemaal mis. Daardoor wordt ik ook steeds onrustiger en daardoor slaap ik ook steeds slechter. Bij mij is het echt het inslapen wat problemen geeft. Heb ook al van alles geprobeerd. Heb nu een hele lichte antidepresivia gekregen en dit lijkt te helpen.

Misschien dat dit ook helpt voor je moeder?
Bedankt voor jullie reacties. De "simpele" tips heeft mijn moeder al uitgeprobeerd, en aine; ze is zelfs al in een slaaplaboratorium onderzocht. Ook niets uitgekomen... Meer tips zijn welkom!
Hallo Hopeful,

Bedankt voor je reactie, anti depressiva heeft ze inderdaad ook een tijdje gebruikt. Maar ook dit is verslavend en heb je steeds meer van nodig. Mijn moeder heeft trouwens eerder een doorslaap- dan een inslaapprobleem. Ze wordt rond 2.00 uur wakker en slaapt dan of niet meer, of pas rond 6.00 uur weer eens in.
Van antidepressiva heb je echt niet steeds meer nodig hoor, dat is een fabeltje.
Ik ben mijn eigen bananenschil
Accepteren dat het zo is. Om 2 uur opstaan, kopje thee gaan zetten en lekker een boek gaan lezen eventueel met een rustig muziekje. En als ze piekert: alles opschrijven. Ik heb ook tijden heel slecht geslapen. Ik heb me daar op een gegeven moment bij neergelegd want hoe drukker ik me erover maakte hoe slechter ik sliep. En op den duur is het bij mij ook over gegaan. Maar ik ben meestal nog wel vroeg wakker. Maar nu rond een uur of 6. Ik hoef nooit een wekker te zetten. Sterker nog ik heb er niet eens een.
Waarschijnlijk allemaal al geprobeerd, maar goed...

-ander bed, matras, kussen ?

-bed ergens anders zetten, andere plek in de kamer, andere kamer ?

-zonder partner slapen ?

-luchtvervochtiger naast het bed ?

-muziek of rustgevende geur in de slaapkamer ?

-andere vloerbedekking in de slaapkamer ( ivm evt. allergie )

-misschien een keer detoxen of suikervrij eten

-heeft ze al eens een allergietest ondergaan ?

Zijn ze er wel achtergekomen waarom ze rond 2 uur wakker wordt ? Gaat ze dan lichter slapen, onrustiger slapen, volle blaas of iets anders ?
Ook ik heb ernstige slaapproblemen. Altijd al gehad. Alles geprobeerd maar niets hielp.

Gebruik al enkele jaren op "verantwoorde" wijze slaappillen. Neem een halve tablet ipv van een hele per nacht. Dit doe ik ongeveer een maand dan bouw ik een maand af naar om de dag en dan steeds minder. Dan stop ik een tijdje (soms 2 maanden, soms meer) en dan begin ik afhankelijk van hoe groot het slaapprobleem is weer voor een tijdje.

Wil niemand aan de slaappillen praten maar bij mij werkt dit. Heb een keuze gemaakt tussen beroerd de dag doorbrengen en niet kunnen functioneren door ernstig gebrek aan slaap of eens in de zoveel tijd een hulpmiddeltje gebruiken.

Door niet een niet te hoge dosis te gebruiken, niet te lang achter elkaar en op juiste wijze af te bouwen (allemaal in goed overleg met huisarts) kun je (ernstige) verslaving voorkomen. Maar goed, dit is mijn persoonlijke ervaring.

Sterkte!
- Zorgen dat ze overdag veeeel (fel) daglicht krijgt, zodat haar lichaam goed doorheeft wat dag en wat nacht is. En 's avonds onder niet te felle lampen zitten.

De melatonine die ze geslikt heeft, wat voor dosis was dat? Want er is nogal een verschil tussen de vrij verkrijgbare 0,1 mg tabletjes, en de tabletten die je alleen op doktersrecept kunt krijgen (1 tot 6 mg).
Van antidepressiva heb je absoluut niet steeds meer nodig,als ze een goede afstemming en het goede middel heeft gevonden kan dit zeker wel helpen.

Dit uiteraard onder begeleiding van een arts.

En anders,als ze er erg onder lijdt,zit er toch echt niets anders op dan aan de slaapmiddellen te gaan.

Verslavend...ja. maar als je je elke dag(en nacht) ellendig voelt wordt je ook niet vrolijk.

Ik slik al jaren temazepam. Inderdaad verslavend en er treed ook gewenning op.

Ze kan natuurlijk beginnen met een paar dagen per week en niet elke dag zodat je lichaam het niet geheel "afleert"om het op eigen houtje te doen.

Niet ideaal,maar mischien het meest haalbaar om te kunnen slapen.

Succes!!
Melatonine werkt pas vanaf 1 mg, die melatomatine moet ze dus 10 tabletjes per keer slikken, grote kans dat dat beter werkt.
Of idd via de huisarts tabletten met een hogere dosering, of via andere wegen...
Ze zou zich trouwens ook kunnen laten onderzoeken bij een slaappoli.
Hoge dosis melatonine proberen (via arts) en sommige anti depressiva werken ook goed
Ik heb jarenlang hetzelfde probleem gehad. Viel snel in slaap als ik naar bed ging, werd vervolgens rond een uur op 2 wakker en viel tegen de ochtend pas weer in slaap, vlak voordat de wekker ging. Ik heb ook van alles geprobeerd, zelfs melatomine hielp niet. Uiteindelijk ben ik acupunctuur gaan proberen. Dit heeft bij mij heel goed geholpen. Ik ben begonnen met wekelijks een behandeling en na een paar behandelingen merkte ik al verschil. Nu ga ik nog om de 7 a 8 weken en het gaat nog steeds prima. Ik slaap zoals ik in jaren niet heb gedaan. Ik weet dat sommige mensen zeggen dat acupunctuur onzin is, maar bij mij heeft het wel degelijk effect gehad. Zeker het proberen waard, lijkt me.
De tip van Isolde is zo gek nog niet (opstaan, kopje thee zetten, boek lezen). Daardoor leer je je lijf om in bed te slapen. Als je niet slaapt maar toch blijft liggen leer je jezelf onbewust om in bed niet te slapen.

Verder kun je Bachbloesem proberen, dat is rustgevend (en homeopatisch) en een paar druppels lavendel olie of sinaasappel olie op het kussen sprenkelen.

Verder is het bij veel mensen zo dat je jezelf wakker kunt denken. Als jij je echt voorneemt om wakker te worden om 7.00 uur, en de wekker op dat tijdstip laat aflopen, word je vaak een paar minuten van te voren al wakker(geldt niet voor doordeweeks, gek genoeg). Waarschijnlijk denkt je moeder, ach, om 2.00 uur ben ik toch wakker, en de kans dat ze dan inderdaad wakker wordt is behoorlijk groot. Vervolgens liggen draaien tot 6.00 uur is niet verstandig. Opstaan, en later terug naar bed gaan is beter.
Haal dit topic even weer naar boven. Ik ben namelijk benieuwd wat te doen als je wel kunt slapen maar als je gewoon steevast midden in de nacht wakker word? Ik heb dit en baal er zo van! Wil gewoon lekker doorslapen tot de wekker gaat. Iemand een goede tip daarvoor ?
Ik ben ook zeer benieuwd naar tips, want ik lig ook al nachten wakker rond een uur of 3 en ben nu dus werkelijk niet vooruit te branden...
Tja zo in de ochtend gaat het nog wel aardig. Maar in de loop van de dag word het zwaar.
Ik slik zelf een antidepressivum waarvan slaperigheid een bijwerking is (mianserine), daarom wordt het weinig gebruikt. Bij mij zorgt het er juist voor dat ik 's nachts vaak toch nog redelijk slaap en ik ben er overdag helemaal niet 'zombie' van. Sterkte!
Als je wel makkelijk inslaapt en dan midden in de nacht wakker wordt kan dat idd een teken zijn van een depressie. En nee, AD werken niet verslavend.

Ik heb zelf ook een tijd slecht geslapen, en sommige nachten gewoon helemaal niet. Qwertu heeft toen iets uitgelegd hier op het forum over de dosis van melotamine, en verrek dat werkt bij mij, je moet alleen veel meer innemen dan wat op de flesjes staat.

Ik neem het in om een uur of tien en val om 11.30 eigenlijk dan vanzelf in slaap, wordt pas wakker als de wekker weer gaat, heerlijk, heerlijk!

Oh, en die slaapproblemen had ik dus echt al jaaaaren...
[…]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-09-2013 11:31
Reden: spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven