Werk & Studie alle pijlers

taboes ouderen sph

16-12-2011 22:43 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal

ik moet na de kerst een presentatie houden over taboes van ouderen. Wat bij hen vroeger een taboe was. Nu zijn er al een paar in de klas die hebben het onderwerp relaties en seks.

NU heb ik zelf geen opa en oma meer en weet eigenlijk vrij weinig van deze doelgroep af. Vroeg me af of er mensen zijn die ideeen hebben, of weten waar vroeger een grote taboe op lag bij ouderen.
Buitenechtelijke kinderen

scheiden
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vrouwen met ambitie
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 december 2011 @ 23:07:

Alles wat je op de wc doet. ( of wil doen, maar wat niet lukt )daar praat mijn oma helaas héél openlijk over... pfff
Als christen een katholieke partner of andersom.

Als vrouw werken na je huwelijk. Dan werd je ontslagen.

Tegen de dokter,dominee of leraar van je kinderen ingaan, die waren heilig.

Vrouwen wisten niks van bevallingen. Tijdens de bevalling zelf wisten veel pas waar het kind uit moest komen .

En je zei nooit in mensen hun gezicht wat je van ze dacht. Dat deed je netjes achter hun rug om ;)

Als je iets wil weten over jouw onderwerp stuur maar een berichtje.

Ik heb tien jaar fulltime met ouderen gewerkt en ben hoofdzakelijk opgevoed door mijn oma.

Mss kan ik je helpen.
http://www.seniorplaza.nl/6070_Revolutie.htm
zelfmoord
Ikbenik,

Wat een leuke oma lijkt me dat
Psychiatrische aandoeningen en gehandicapte kinderen.

Die werden in die tijd netjes op een bedje vastgebonden.

Homosexualiteit.

Anticonceptie,

Alles en iedereen die niet blank was.(kolonisatie en slavernij)
quote:Hangmat schreef op 16 december 2011 @ 23:12:

[...]

daar praat mijn oma helaas héél openlijk over... pfff Die van mij had het ook over niks anders. Liefst nog tijdens het eten. Doen er echt onwijs veel trouwens. Ziektes praten ze ook graag over
Ik zou trouwens wel even nadenken uit welk tijdperk/deel van de samenleving je de taboes wel halen en dat duidelijk erbij vertellen. Alle ouderen over een kam scheren is natuurlijk ook niet de bedoeling.

bv Vroeger was seks taboe is een te grote bewering. De jongere ouderen zeg vanaf 1940, dus nu 71 waren 20 in begin jaren 60. Daar kunnen taboes heel anders voor zijn dan streng katholieke oma van 90.

Of misschien is het nog interessanter om je luisteraars door de tijd mee te nemen en ook te vertellen hoe het taboe verdwenen is.
dubbel
quote:Turkooiss schreef op 16 december 2011 @ 23:16:

Ikbenik,

Wat een leuke oma lijkt me dat

dat is ze ook! Echt het valsspelen met rummicup is haar vergeven (als je hetzelfde doet wat zij 1 beurt ervoor deed zegt ze: nee zo mag het niet haha)

Ik hou heel veel van mijn oma en gelukkig weet ze dat.
quote:schouderklopje schreef op 16 december 2011 @ 23:00:

Toen ik nog als verpleegkundige in opleiding al die ouderen moest wassen, verbaasde me het hoezeer vrouwen van onderen gemankeerd waren (door bevallingen). Volgens mij sprak ook niemand daarover. Maar wat een pijn, schaamte en ongemak moet het vrouwen destijds hebben gegeven...(complete verzakkingen, ongeheelde rupturen, etc.)Ohhh, dat doet me denken aan een verhaal in een boek. Dat boek was een verzameling van waargebeurde bijzondere verhalen op een (amerikaanse) EHBO. Er werd een vrouw door haar echtgenoot binnengebracht met de 1000-ste ernstige blaasontsteking. Het echtpaar had tot hun grote verdriet nooit kinderen gekregen. Wat bleek nu na onderzoek? In plaats van in haar vagina was ze altijd in haar blaas gepenetreerd. Ze vond het in het begin al zoveel pijn doen . Nooit seksueel voorgelicht. En wellicht dus volslagen onnodig kinderloos gebleven.
@Bagheera: jee wat een verhaal! Pff zielig joh!

Ik denk dat doodgeboren kindjes, kindjes die overleden aan wiegendood. Miskramen en abortussen een grote taboe waren.
quote:Bagheera schreef op 16 december 2011 @ 23:31:

[...]

Ohhh, dat doet me denken aan een verhaal in een boek. Dat boek was een verzameling van waargebeurde bijzondere verhalen op een (amerikaanse) EHBO. Er werd een vrouw door haar echtgenoot binnengebracht met de 1000-ste ernstige blaasontsteking. Het echtpaar had tot hun grote verdriet nooit kinderen gekregen. Wat bleek nu na onderzoek? In plaats van in haar vagina was ze altijd in haar blaas gepenetreerd. Ze vond het in het begin al zoveel pijn doen . Nooit seksueel voorgelicht. En wellicht dus volslagen onnodig kinderloos gebleven.

Omg!

Vertel het net aan mn vriend en hij word nooit meer dezelfde denk ik .
Huiselijk geweld.
In haar blaas? Maar hoe dan?
Ik heb hier een heel interessant boek over gelezen. Het is uit de jaren '80, weet niet of het nog verkrijgbaar is, maar mijn bieb heeft het.

Het boek heet: 'Zodoende was de vrouw maar een mens om kinderen te krijgen' en is een boek met fragmenten uit verhalen van oudere dames, op onderwerp gesorteerd. De schrijfster, Marga Kerklaan, had een oproepje geplaatst in een of ander blad om meer te weten te komen over het huwelijk en de positie van vrouwen in de hoogtijdagen van de Roomse tijd, 1900 - 1950. Honderden vrouwen hebben haar brieven geschreven over hoe zij die tijd beleefd hadden. Schokkend, ik ken al die verhalen wel uit mijn familie, maar hier kwamen de écht extreme verhalen in naar voren.

Ik werk met echt ouderen en een van de grootste taboe-onderwerpen is het inkomen, vooral het 'steuntrekken' . Dat was vroeger écht een schande. Verder ook echtscheiding, ook in het geval wanneer de vrouw het 'slachtoffer' was. In mijn omgeving ook een zéér oude mevrouw wiens man er in de jaren '50 vandoor ging met de secretaresse. Die werd echt gemeden, die zou wel 'iets mankeren' dat haar man vertrokken was. Terwijl zij in principe het "slachtoffer" was en haar man de vreemdganger. Verder ook alles wat meneer pastoor uitspookte, iedereen wist en niemand hardop zei. In het beste geval (mijn dorpspastoor bijvoorbeeld) was dat het hebben van een relatie met de huishoudster, maar er gebeurden natuurlijk dingen die écht het daglicht niet konden verdragen en waar heel veel mensen van geweten hebben. (dorpspastoor is inmiddels 80+ en gepensioneerd en woont nog steeds samen met de huishoudster ... )

Het verlies van kinderen was ook een taboe. Niet aanstellen, je krijgt er nog meer dan genoeg, meer dan je ooit wilde, vertelden ze tegen mijn overgrootmoeder die haar eerste zoon met 6 maanden verloor. Ze is op zeer hoge leeftijd nog heel depressief geworden over het verlies van haar kindje, toen kwam het verdriet er pas uit.
Moet het trouwens een taboe zijn waar de ouderen nu nog steeds 'last' van hebben en dat een thema is in de zorg voor ouderen en een onderwerp dat belangrijk is hun dagelijks leven. Denk bv incontinentie, kanker of mag het een algemeen taboe zijn waar de ouderen nu waarschijnlijk niets meer me te maken hebben bv seks voor het huwelijk?
Wat heel erg taboe was was de partij waarop je stemde.
Niet als maagd het huwelijk ingaan. Schande.

Nog erger, een kind krijgen terwijl je nog niet getrouwd was.
quote:geheimtaal schreef op 17 december 2011 @ 00:03:

Wat heel erg taboe was was de partij waarop je stemde.

O ja? Volgens mij niet.

Ik kan me niet anders herinneren dat mensen vroeger vaak een poster op het raam hadden hangen van de partij waarop ze stemden.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 december 2011 @ 00:07:

[...]

O ja? Volgens mij niet.

Ik kan me niet anders herinneren dat mensen vroeger vaak een poster op het raam hadden hangen van de partij waarop ze stemden.Ja hoor, daar praatte je niet over. Zelfs de kinderen mochten het niet weten.
alles wat met emoties te maken heeft. Dit was een beetje overdreven, en al gauw overgevoelig.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 december 2011 @ 00:07:

[...]

O ja? Volgens mij niet.

Ik kan me niet anders herinneren dat mensen vroeger vaak een poster op het raam hadden hangen van de partij waarop ze stemden.

Als ik daaraan terugdenk, mijn stiefvader was actief in het cda, en daarom hing er een poster op het raam van het cda, en mijn moeder had er uit nijd een poster van de vvd naast gehangen. En iedere keer weer.

Erger nog, mijn moeder heeft zich pas na het overlijden van mijn stiefvader laten omdopen tot katholiek met een complete ceremonie (tussen de kinderen). Daarvoor was ze altijd prostestant ondanks dat wij (haar man en onze stiefvader en haar eigen kinderen) allemaal katholiek waren.

Een heerlijk mens is het

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven