Van A tot Zwitsal

27-12-2011 16:35 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Algemeen topic voor vragen en adviezen over babyverzorging die niet de moeite waard zijn om een nieuw topic voor te openen en waarvan de antwoorden vast wel ergens op internet of in boeken te vinden zijn maar waarvan het wel zo fijn is om even van ervaren moeders te horen hoe zij het doen of er tegenaan kijken...
quote:Jojo2008 schreef op 27 december 2011 @ 17:21:

[...]

Dat lijkt mij ook wel heel handig, maar volgens mij heb je die niet in de heel kleine maatjes toch? Verder: als je haar een slaapzak aan doet, heb je dan geen laken/dekens meer? Of hoe werkt dat?

Jawel hoor, die heb je al voor maat 50. Ik leg haar nog wel onder een dun dekentje maar die schopt ze toch weg. Heb nogal een drukke dochter. Ik vind het ook fijn om te weten dat ze het niet koud heeft als de deken weg is.

Het is ook handig dat je de slaapzak aan het voeteneind kan instoppen zodat ze niet door haar hele bed kan kruipen.
ow ok! hmmz..ga ik die tóch eens zoeken! Ze heeft geen maat 50 meer hoor, maar voor de puckabag die ik heb gekocht is ze nog te klein. Stond op vanaf 7 maanden...

Maar was inderdaad benieuwd of dat mocht ja of nee. Nog een dekentje over het slaapzakje of dat het dan misschien te warm zou zijn.
Hier geen koude slaapkamer, winterslaapzakje en dekentje strak over de buik en benen. Lijkt warm maar zijn temp is precies goed zo. Ik denk dat het per kindje verschilt en dat je echt moet uitproberen. Een puckababy (ook kleiner verkrijgbaar trouwens) is volgens mij te vergelijken met 1 laagje kleding.
quote:_j_u_l_e_ schreef op 27 december 2011 @ 17:07:

Hoi kezz,

Nee, hij gaat straks naar maatje 62 en dan wil ik ook wat van de zachte pakjes af. Vandaar.Met maat 62 slapen die kleintjes overdag ook nog heel veel. Hier dus nog wel zachte pakjes, omdat dat gewoonweg het meest comfortabel is, in mijn ogen. Een spijkerbroekje, vest met capuchon, sluiting op de rug... ik snap dat niet zo voor kleine babietjes.
Nog een vraagje. Bij het verschonen van een poepluier komt vaak alles er onder te zitten, hoe kun je dat een beetje voorkomen? Ik leg er al een extra hydrofiele luier onder.
Das een kwestie van beetje handig in worden. Nieuwe luier al onder de oude leggen is een trucje. Ikzelf klap zsm de oude dicht. En alles al klaar leggen. Bij echte spuitluier romper naar onder toe uittrekken, scheelt poepranzigheid langs hoofd brengen.

Pyjama's met een maand of 3 denk ik, toen hij beetje vaste tiijd naar bed ging.
quote:snoesje666 schreef op 27 december 2011 @ 17:11:

Die zachte pakjes heb ik tot maat 106 (Franse maat) voor Snoezekind gebruikt als pyjama. Ideaal !!!

Ik ook! Die Franse handsopjes staan mijn zoon, die in maart alweer 3 wordt, zo schattig......

Zwitsal heb ik nooit gebruikt, ik koop alles wat maar in de aanbieding is en ik zweer bij de billendoekjes van de Wibra.
Ko sliep vanaf een maand of 2 of 3 denk ik in een pyjamaatje. Ik had eerst vooral van die pakjes uit 1 stuk en die heb ik denk ik vanaf maat 62/68.

Billendoekjes koop ik bij de Hema. Euro per pakje en geen stank (sommige doekjes kunnen zo ontzettend stinken icm poep! Dan stinkt het veel erger dan de poep op zich, gek is dat.)

Slaapzakjes (ook met mouwen) kan je goed kopen bij de Hema. Die hebben ze vanaf maat 50. Ook prenatal heeft ze.

Zwitsal komt er hier niet meer in. Wij gebruiken voor in bad Balneum badolie extra vettend. Heerlijk spul maar wel duur. Balneum creme is trouwens ook fijn. Ik vind het fijner dan Sudocreme.
quote:kaetje schreef op 27 december 2011 @ 18:57:

Billendoekjes koop ik bij de Hema. Euro per pakje en geen stank (sommige doekjes kunnen zo ontzettend stinken icm poep! Dan stinkt het veel erger dan de poep op zich, gek is dat.)

Nou he, dat vind ik dus ook. Die doekjes van pampers

Ik gebruik ook altijd ongeparfumeerde doekjes.
Ja, bij die van pampers vind ik de geur echt niet te harden! De sensitive doekjes gaan nog wel een beetje maar die andere soort stinkt echt vreselijk.

Wat ook zo raar is: Snoetenpoetsers. Of toetendoekjes. Of hoe die krengen ook heten. Daar zit ook altijd een vreselijk smerige lucht aan. Meloen of kauwgomballen ofzo. Echt heel vies. Omdat Ko een gevoelige huid heeft durf ik die stinkdingen niet te gebruiken dus koop ik ze zonder geur. En die zijn toch duur! Met stank heb je ze al voor een eurootje maar zonder geur kosten ze 1,79! Raar dat je voor het weglaten van een geurtje zo veel betaalt.
Met snoetenpoetsers is het inderdaad ook zo. Ik neem vaak een nat washandje mee in een plasticzakje. Ik kan me ook gewoon niet voorstellen dat die stinkdoekjes goed zijn voor de huid.
Pas toen ze overging op 1 slaapje, Rond de 16 mnd kreeg ze een pyjama aan
quote:_kara_ schreef op 27 december 2011 @ 19:43:

Pas toen ze overging op 1 slaapje, Rond de 16 mnd kreeg ze een pyjama aanDit is een goeie. Ik was helemaal vergeten te vermelden dat Ko alleen 's nachts een pyjama aan kreeg. Overdag sliep (en slaapt) hij gewoon in zijn kleren. Een spijkerbroek gaat uit en dan de slaapzak aan. Een zachte broek laat ik wel eens aan.
- nooit liga's geven, wel soepstengels. Tjee wat een zootje die liga's.

- koop nooit spuugdoekjes. Veels te klein voor echte spugers, niet nodig voor kindjes die niet spugen. Luierdoeken zijn geweldig, overal goed voor

- waarom probeert iedereen die kindjes toch door te laten slapen terwijl ze daarin geheel niet trainbaar lijken, maar het gewoon een kwestie van tijd is? ( ja, ik weet het, daar gaan de tips weer komen....)
Wij gebruiken alleen pyamatjes als het of heel koud is (voor onder slaapzakje) of heel warm (te warm voor slaapzakje). Slaapzakjes vanaf 6 weken, we hebben nogal een drukke dochter en ze schoof onder de dekens uit.

Ze doet haar slaapjes vanaf een maand of 13 (geen typfout) in bed. Tot die tijd wilde ze dat niet en sliep ze op schoot/in de draagdoek, soms in de wipstoel.

Wij hebben billendoekjes van de Lidl. Echt geweldig, net wat groter en breder dan andere doekjes en de sensitive ruik je helemaal niet. We hebben verhuisplannen naar een ander deel van de stad. Mocht het doorgaan gaat er minimaal 1 doos met billendoekjes mee. Balneum is fijn spul voor in bad, vooral met eczeem. En Neutral shampoo.

Voor verschonen, echt voorkomen gaat niet, we hebben een stuk of 5 hoezen. Maar het scheelt een hoop als je handiger wordt. Toen Dropje 1 maand oud was poepte ze op het cb alles onder, net toen we aan de beurt waren. En ik was al zo zenuwachtig voor de eerste keer cb. De arts heeft haar toen verschoond, ze had haast en wist duidelijk hoe lang ouders daar in het begin over doen. Zo heb ik dus op het cb geleerd geleerd dat het een hoop scheelt als je eerst de meeste smurrie er met de luier af veegt voor je aan de doekjes begint.
O ja, liga. Wij hebben ze nooit gegeven (allergisch kind), maar onze bank heeft nog vlekken van een nichtje dat ooit op bezoek kwam. Net behanglijm. Rijstwafels zijn wel fijn.

Spuugdoekjes zijn geweldig als je een draagdoek gebruikt. In de nek rollen, tussen hoofdje en borst als het gaat zweten.
pyama heeft hij aan vanaf de eerste week. S avonds doen we hem altijd aan. (nooit overna gedacht om hem geen pyama aan te doen )

Toen hij ongeveer twee maanden was, schopte hij zijn deken weg. Sinds dat moment slaapt hij met zn pyama in een slaapzak.

In de middag slaapt onze kleine man (nu vier maanden) niet of een paar korte slaapjes. Dat doet hij in de box, draagzak, autostoel, kinderwagen of op je arm.... maar nooit in bed.

Hier ook billendoekjes van de hema! En geen zwitsal in huis te vinden... Ik vind dat stinken.

En dat verschonen, wij hebben een plastic verschoonkussen en leggen daar een hydofiele doek op.
Op zich goeie tip over schone luier onder de poepluier klaarleggen, maar dan komt die eronder te zitten. Het gaat mij er ook om dat mijn kind soms helemaal onder de poep zit doordat hij zo beweeglijk is

Meeste afvegen met de luier zag ik ook iemand doen pas geleden en dat heb ik wel overgenomen. Scheelt al enorm. En alles al goed klaarleggen. Dus luier alvast uitvouwen en wat natte doekjes uit de verpakking halen.

Vandaag toch ook 3 verpakkingen voor 3 euro bij de hema meegenomen. Maar ik vind het van die van Zwitsal wel fijn dat ze uit de verpakking te trekken zijn zonder dat de volgenden er allemaal aan vast blijven zitten. Je zit toch vaak met 1 hand te trekken

Trouwens, gister voor het eerst mijn zoon met de fohn drooggeblazen na het badje. Vond 'ie heerlijk! Lekker warm en je krijgt hem en de plooien er goed droog mee. Beetje met je hand meewrijven en meteen een warme massage. Die houden we er zeker in hier!
Nieuw vraagje. Hoe wassen jullie de haartjes? Ik vind het nog wat eng i.v.m. zeep in zijn oogjes enzo. Trouwens, zoveel haar heeft hij momenteel niet dus ik vraag me af of gewoon met water nog niet voldoende is op dit moment
Bij korte haartjes waste ik de haartjes zelden. Alleen na een nacht met olie (ivm berg).

Nu de haartjes langer zijn, was ik ze 1x per week. Ik heb een losse bak, die ik vul met water en die ik dan over haar hoofd leeggooi. Daarmee heb ik binnen 2x alle shampoo uit haar haar.

Als ze straks wat ouder is, wil ik haar leren om haar hoofd naar achteren te houden of een washandje voor haar ogen.
Ik ben haartjes pas gaan wassen toen ze wat groter werd en echt veel haar had waar zonnebrand in kwam e.d. (in de zomer dus). Met neutral shampoo.
Hier heel veel haartjes. Was met natusan shampoo haar haartjes en hou mijn hand dan voor haar oogjes. Gaat prima!
Ik was Ko's haren 1 keer in de week met Natusan shampoo zonder geur. Dat prikt als het goed is ook niet in de oogjes. Ik spoel het gewoon uit en pas een beetje op dat het niet over zijn gezicht loopt maar hij krijgt wel eens water langs zijn oogjes, neus en mond. Heel kort, dat wel.

Kaedootje is nu bijna 3 weken oud en nog maar 1 keer in bad geweest, met alleen water. Hij heeft korte haartjes maar wordt ook nog niet echt vies. We wassen hem elke dag en soms doen we dan even een washandje door zijn haartjes.
quote:kaetje schreef op 27 december 2011 @ 19:24:

Ja, bij die van pampers vind ik de geur echt niet te harden! De sensitive doekjes gaan nog wel een beetje maar die andere soort stinkt echt vreselijk.

Wat ook zo raar is: Snoetenpoetsers. Of toetendoekjes. Of hoe die krengen ook heten. Daar zit ook altijd een vreselijk smerige lucht aan. Meloen of kauwgomballen ofzo. Echt heel vies. Omdat Ko een gevoelige huid heeft durf ik die stinkdingen niet te gebruiken dus koop ik ze zonder geur. En die zijn toch duur! Met stank heb je ze al voor een eurootje maar zonder geur kosten ze 1,79! Raar dat je voor het weglaten van een geurtje zo veel betaalt.wij hebben die van de wibra. Zit geen geurtje aan! Kosten geloof ik 1 euro per pakje. Ik sla altijd groots in daar, want vindt die meloenen kauwgumballendoekjes ook altijd zoooo goor.
Zoontje kreeg pas een pyama aan toen hij niet meer in de Woombie sliep, en dat was best laat, met een maand of 8,9 denk ik. Eigenlijk heeft ie bijna nooit een pyama aan, maar slaapt in z'n rompertje met een slaapzakje. Ik heb er een van badstof van de Hema. Hij heeft het erg snel warm en het slaapzakje is dus zonder mouwen. Dekens ed. heb ik eigenlijk nooit gebruikt.

Ik vind Zwitsal heerlijk ruiken!! Ik heb de billendoekjes van Zwitsal, maxi. Die zijn lekker groot voor grote poepbroeken. Die snoetenpoetsers kunnen inderdaad wel gigantisch stinken, ik heb nu een of ander huismerk van de Jumbo, roze verpakking. Stinkt ook wel een beetje maar niet zo erg.

Haartjes wassen doe ik eigenlijk bijna nooit. Ga altijd even met een nat washandje over z'n koppie, dan is het ook zo goed als schoon. Tegenwoordig doet ie dat zelf, dan vist ie wat schuim uit bad en smeert dat in z'n haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven