Geld & Recht alle pijlers

Geld; uitgaven t.o.v inkomen

28-12-2011 18:01 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames (en enkele heren),

Nog niet zo lang geleden ben ik afgestudeerd en zodoende kom ik nu in de "grote mensen" wereld terecht wat betreft kosten etc.

Ik verbaas me erover hoeveel mensen anno 2011 betalen aan vaste lasten t.o.v. het inkomen. Hoorde laatst van een collega dat zij bijna 85% van hun inkomen aan vaste lasten (ook eten en kleren meegerekend) betalen. 15% is dus vrij te besteden aan ontspanning, vakantie, sportschool etc. Dat vind ik weinig en zij en haar man verdienen niet slecht...

Daarnaast zie ik een net geopend topic over de hoogte van een hypotheek. Men gaat uit van max 4x bruto jaarinkomen. Nu denk ik aan kennissen van mijn ouders, de man is schilder, vrouw is huisvrouw. Op internet staat dat het bruto inkomen van een schilder 2200 euro is. Op jaarbasis dus kleine 25000. Dit betekent dat hun hypotheek max 100.000 zou kunnen zijn. Daar kan toch niemand een huis van kopen?

Wat ik met dit topic wil weet ik niet. Ik verbaas me gewoon over de kosten van alles.
Mensen die 't breed hebben laten het breed hangen; dat moet wel anders plukken de belasting en de inflatie je leeg.
Hoi TO,

Net als jij ben ik nog niet zo lang geleden afgestudeerd. Het verbaasd mij ook hoe duur alles is. Misschien ben ik nogal verwend daarin. Heb tijdens mijn studententijd bij m'n ouders gewoond en wel gewoon mijn collegegeld, zorgverzekering etc. betaald. Maar kostgeld daar wilden mijn ouders niets van weten. Binnenkort ga ik op mijzelf wonen (wacht nog op de sleutel) en ik ben dus druk aan het rekenen geweest wat ik allemaal overhoud en dat is best schrikken. Ik geef nu met gemak 800 euro per maand uit aan ... tja niets eigenlijk. Etentjes, dagjes sauna, vakanties, auto dat soort dingen. Er ging bij mij gelukkig wel een belletje rinkelen en ik ben dan nu ook alvast flink aan het bezuinigen.

Ik ga straks ongeveer 60% betalen aan vaste lasten. Onder vaste lasten versta ik dan huur, servicekosten, gas, water, electra, gemeentelijke belastingen, verzekeringen, tv, internet, telefoon, abonnementen en vervoer. 40% van mijn inkomen heb ik dan nog voor boodschappen, leuke dingen en sparen. Wat wel scheelt is dat ik nu al een paar maanden fulltime werk en aardig wat heb gespaard. En ik heb geen studieschuld. Daarnaast ga ik huren dus ik hoef geen rekening te houden met onkosten aan mijn huis. Mijn auto is helaas afgekeurd maar ik mag er nog wel even mee rijden. Baal er ontzettend van maar voorlopig koop ik toch maar geen nieuwe. Eerst maar eens kijken hoe ik straks rond kom. Alleen wonen is duur helaas.
Samenwonen is inderdaad veel voordeliger dan alleen!
Molly74,

Klopt. En ik vermoed dat nog meer mensen zullen duiken onder die armoedegrens.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
Wij houden ruim geld over. Dat kan ook hoor. Wij zijn alleen niet de norm.

Mijn oudste dochter is 14 en die zegt regelmatig "Maar daar hebben WIJ toch wel geld voor?" Ik probeer haar al jaren uit te leggen dat "WIJ" geen geld hebben, MAN en IK wel...
Leentjedb :-)
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.
Ik schrik eigenlijk wel een beetje van deze percentages.

Hier zijn de vaste lasten 54% en dan reken ik ook zaken mee als sparen voor de kinderen, en de boodschappen.

Wij verdienen samen net aan 3800 euro. Niet slecht, maar ook niet heel hoog. Blijkbaar zijn onze lasten dan vrij laag.
@bubbelwijn. Het hangt natuurlijk ook af van je salaris. 54% van 3800 is weer wat anders daqn 54% van 2000 euro. En ik vind het ook wel verschillen of je een huishouden hebt met tweeverdieners of dat er maar één iemand geld inbrengt. En of je kinderen hebt natuurlijk.
quote:madamecannibale schreef op 28 december 2011 @ 19:18:

Daarnaast ga ik huren dus ik hoef geen rekening te houden met onkosten aan mijn huis.

Vergis je daar niet in! Het ligt aan je verhuurder wat er precies voor jouw rekening is, maar het is echt niet zo dat de verhuurder alles gaat betalen. Dus wat dacht je van je vloeren, je schilderwerk binnen, de stoffering, je witgoed en andere huishoudelijke apparaten, het onderhoud aan je cv en ga maar door.

Er zijn echt genoeg kostenposten die verhuurders niet voor hun rekening nemen!
quote:pinks schreef op 28 december 2011 @ 20:41:

[...]

Vergis je daar niet in! Het ligt aan je verhuurder wat er precies voor jouw rekening is, maar het is echt niet zo dat de verhuurder alles gaat betalen. Dus wat dacht je van je vloeren, je schilderwerk binnen, de stoffering, je witgoed en andere huishoudelijke apparaten, het onderhoud aan je cv en ga maar door.

Er zijn echt genoeg kostenposten die verhuurders niet voor hun rekening nemen!Ja klopt maar daar heb ik allemaal rekening meegehouden. CV regelt de woningbouw. Ik heb het vooral over een lek dak, schilderwerk buiten, verstopte riolering dat soort dingen.
Ok, ik reageerde alleen op jouw 'onkosten aan mijn huis heb ik niet'.

Toen ik de sleutels van de woningbouw kreeg had ik genoeg op te knappen: er zaten geen vloeren in, de muren zaten vol gaten en alles moest hoognodig geschilderd worden. Daarnaast hingen er natuurlijk nergens lampen en moest ik ook dingen hebben als koelkast, gasfornuis, oven, wasmachine, gordijnen. Kostte genoeg!

Als mijn riool verstopt zit moet ik dat overigens zelf fixen, en kleine ruitjes die breken moet ik ook zelf laten vervangen. Staat in een boekje van de woningbouw.
quote:pinks schreef op 28 december 2011 @ 21:06:

Ok, ik reageerde alleen op jouw 'onkosten aan mijn huis heb ik niet'.

Toen ik de sleutels van de woningbouw kreeg had ik genoeg op te knappen: er zaten geen vloeren in, de muren zaten vol gaten en alles moest hoognodig geschilderd worden. Daarnaast hingen er natuurlijk nergens lampen en moest ik ook dingen hebben als koelkast, gasfornuis, oven, wasmachine, gordijnen. Kostte genoeg!

Als mijn riool verstopt zit moet ik dat overigens zelf fixen, en kleine ruitjes die breken moet ik ook zelf laten vervangen. Staat in een boekje van de woningbouw.Ja er zijn echt veel kosten die er nog bijkomen. Maar ik heb op zich nu aardig wat gespaard dus ik hoop een heel eind te komen. Riool en ruiten zit als het goed is wel bij de woningbouwvereniging (tenminste in deze regio) in. Ik ga een nieuwbouwwoning huren die als het goed is geschilderd word opgeleverd. Moet wel nog alles stofferen.
quote:bubbelwijn schreef op 28 december 2011 @ 20:14:

Ik schrik eigenlijk wel een beetje van deze percentages.

Hier zijn de vaste lasten 54% en dan reken ik ook zaken mee als sparen voor de kinderen, en de boodschappen.

Wij verdienen samen net aan 3800 euro. Niet slecht, maar ook niet heel hoog. Blijkbaar zijn onze lasten dan vrij laag.

Wij hebben volgend jaar een geschatte ¤ 2300 netto per maand.

¤ 3800 is in mijn ogen dus behoorlijk wat geld.

Wij houden dan ongeveer ¤ 400 per maand over om leuke dingen van te doen, voor kleding en schoeisel, en cadeautjes en hobby e.d.

Inclusief boodschappengeld houden we (2 personen, geen kinderen, geen huisdieren) ¤ 680 per maand over.
Wij zitten op ¤ 1970 netto per maand, 71% is vaste lasten dus ¤ 571 over voor boodschappen, kleding, leuke dingen. Gezin met 2 kinderen.
Jeetje, wat een reacties, ik reageer nu even op de eerste pagina en daarna de 2e.

@Fame & Thee, dank jullie voor het welkom heten . Het is ook niet zo dat ik dacht dat het allemaal niets kost (ben afgestudeerd in economie, ook nog eens).

@Smormel, toen ik nog thuis woonde (tot mijn 20e) hoefde ik niets af te dragen inderdaad en kom ik mijn inkomsten uit bijbaan vrij besteden. Maar geen ipods, die hadden we nog niet (ben 26).

En over die collega, die vertelde dat ze binnen dat percentage van 85% dus het minimum aan eten meerekende (gewoon voor gezin 3 personen) extra eten zat daar niet bij in. Noodzakelijke kleding rekende ze bij die 85%, dat kwam op 2000 euro per jaar voor 3 personen, 2 volwassenen en 1 puber. "Extra" kleding en voetbalschoenen voor puber etc zat daar niet bij gerekend.

In het algemeen:

Ik heb even naar de ziektekostenverzekering in het jaar 2000 en die in het jaar 2010 gekeken. En gecorrigeerd naar inflatie, men betaald nu het dubbele voor dezelfde ziektekostenverzekering, dus het zelfde pakket. Dus ziektekostenverzekering (ook nog gecorrigeerd) beslaat nu een groter gedeelte van het inkomen dan 10 jaar geleden.
De percentages verschillen nogal bij iedereen. Maar alles wordt nog duurder volgend jaar, dus ik denk de crisis nog lang niet voorbij is. Ik ga inderdaad maar een excel-schema maken want anders komt dat niet goed. Ook moet ik mijn ouders maar meenemen uit eten of weekend weg ofzo, zoals iemand voorstelde, lijkt me een goed plan.
Bij mij gelukkig maar 40% op aan vaste lasten ( dat is inclusief tv, sport, mobiel en treinabonnement). Ik heb geluk maar leef desondanks zuinig zodat ik een mooie buffer heb ik geval van nood. Ik maak me echt zorgen hoe henk en ingrids het doen, want de kosten stijgen maar inkomen stagneert veelal.
Deze Henk en Ingrid houden hun hart vast, meer bezuinigen kan bijna niet (ja de auto weg doen of geen internet). We hebben een hele lage hypotheek, geen schulden, geen abonnementen, geen mobiel abonnement en toch bijna ¤ 1400 vaste lasten. Alleen zorg is al ruim ¤ 300 per maand.
quote:Spotty schreef op 28 december 2011 @ 21:52:

Deze Henk en Ingrid houden hun hart vast, meer bezuinigen kan bijna niet (ja de auto weg doen of geen internet). We hebben een hele lage hypotheek, geen schulden, geen abonnementen, geen mobiel abonnement en toch bijna ¤ 1400 vaste lasten. Alleen zorg is al ruim ¤ 300 per maand.En ik vrees dat je niet de enige bent. Maar dan is er veelal ook een flinke hypotheek.
Hypotheek is ¤ 90.000 (spaar en over 10 jaar vrij) dus dat is niet hetgeen waar ik me zorgen over maak. Hebben een enorme overwaarde. Niet de hypotheek, maar de andere kosten rijzen de pan uit.
Werk jij ook Spotty of alleen je man?

¤1970 is niet heel veel, dan zijn je vaste lasten al snel een groot deel van je inkomen. Scheelt wel dat de hypo dan wel laag is. Maar weinigen zullen je dat nadoen.

Ik werk twee dagen en man fulltime. Bij ons drukken vnl de kosten van de kinderopvang op ons salaris. Hoewel ik er wel een groot voorstander van ben dat dat naar inkomen gaat.
Mijn man werkt fulltime (genoemde inkomen is dus incl. toeslagen/belastingteruggave), ik werk 2 dagen onbetaald (stage). Kinderen blijven op die dagen over op school en ik zorg dat ik er weer ben als ze uit school komen dus geen opvang nodig.

Volgend jaar hoop ik mijn eigen bedrijf aan huis te starten zodat we een beetje financiële ademruimte krijgen.

De vaste lasten nekken ons nu, zeker als alles nog duurder wordt. We betalen bruto aan hypotheek ¤ 470, verhuizen heeft dus weinig zin, voor dit geld huren we hier geen huis.
Wij verdienen samen netto 3165. Wel krijgen we allebei ook nog een eindejaarsuitkering en vakantiegeld.

Na de vaste lasten hier tel ik ook boodschappen bij voor 400 per maand, die we iedere maand pinnen en in een pot stoppen, (soms kopen we hier kleding en schoenen ofzo van als er iets overblijft), houden wij nog 440 euro over. Hier worden 300 euro van gespaard en de rest is voor leuke dingen, cadeautjes of af en toe een extra rekening te betalen zonder aan het spaargeld te komen e.d.

De vaste lasten heb ik bruto gerekend en de teruggaaf van de belasting gaat elke maand direct naar een aparte spaarrekening. Als ik dan de definitieve aanslag heb gehad en ik hoef niet terug te betalen besteden we dat geld aan het huis (we hebben hele wilde verbouwplannen en ik vind dit een goede manier om die stukje bij beetje uit te voeren).

Vakantiegeld en eindejaarsuitkering gaat naar een andere spaarrekening dan het belastinggeld. Hier gaan we idd van op vakantie en we sparen voor een buffer voor later, zonder duidelijk doel......
conclusie: zo'n 80% is voor de vaste lasten (incl. boodschappen).
Hebben jou ouders je nooit geleerd om een "ouderwets"huishoudboekje bij te houden?

Dat je nu pas schrikt in de grote mensenwwereld? Dan nog een extra tip van mij, kijk eens op het nibud, wie weet kan je de agenda voor 2012 nog bestellen, met allemaal tips, en inclusief huishoudboekje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven