emdr therapie

29-12-2011 21:18 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met emdr therapie?
Ik heb 2x emdr gehad. Wat wil je weten?
Ik heb een tijdje EMDR gevolgd. Heeft me heel goed geholpen.

Ben ook wel benieuwd wat je precies wilt weten.
Ja ik. Had angst voor prikken, bloedprikken, en ik ben niet meer bang! Ik zou het zo weer voor dit soort onhandige dingen gebruiken, maar ook bijv als ik ongeluk zou krijgen en daardoor niet meer zou durven rijden ofzo.

Succes!
Ja, ik ook ervaring. Ben met EMDR behandeld voor een PTSS en dat heeft zeer goed gewerkt. De behandeling vond ik heftig, maar het was het meer dan waard!
Ik wil het graag weten omdat ik over 2 weken emdr (therapie) krijg. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Ik heb de eetstoornis nao gehad. Heb daar nu een terugval in. Een paar maanden geleden ben ik er achter gekomen dat ik hoogsensitief ben. (hsp) Ik ondervind hier in het dagelijks leven veel hinder van. Mogelijk heb ik de eetstoornis ontwikkeld omdat ik hsp ben. Ik heb het probleem dat ik confrontaties vermijd. Ik durf moeilijk voor mijzelf op te komen, en voel me hierdoor erg onzeker. Dit ff kort samengevat. Mijn psycholoog raadde mij emdr aan. Nou ik wil alles aangrijpen om me maar beter in mijn vel te voelen.
Ik heb er goede ervaringen mee, ben behandeld voor ptss.

Ik vind een koptelefoon met klikjes fijner dan vingerbewegingen, maar dat heeft denk ik te maken met de nabijheid van de therapeut. Welke vorm ga jij doen?

Ik had wel last van wat 'bijwerkingen' de dagen erna; heel moe, veel dromen en het onderwerp wat zich gedurende de dag op kan dringen. Maar dat is het wel waard wat mij betreft.
Oh, ik ken EMDR helemaal niet als een therapie die daar in kan helpen. Heeft je psycholoog je daar iets over verteld? Ben wel benieuwd.

Zelf heb ik de EMDR voor PTSS gehad. Het hielp mijn om de traumatische herinneringen die ik had dragelijk genoeg te maken om verder te kunnen en daarna dmv andere therapiesoorten een aantal dingen te verwerken en aan mezelf te veranderen.

De therapiesessies zelf vond ik enorm zwaar. Ik moest daarin terug naar de herinneringen, en dan niet gewoon heel eventjes, maar ik moest er in blijven zitten tot het acceptabel was geworden. Dat ging bij mij overigens vrij snel. Denk dat daarin meehielp dat ik er ontzettend voor open stond. Ik wilde heel graag, geloofde in de therapie en kon het aan en had het er voor over om de herinneringen te facen. Was na zo'n sessie wel kapot. Kon vaak de rest van de dag alleen nog maar liggen, huilen, slapen, dat soort suffe dingen. Dat is dus wel iets om rekening mee te houden. Autorijden oid lijkt me ook niet heel slim achteraf. Ik ging altijd op de fiets en heb op de terugweg wel eens stukken gelopen omdat ik absoluut mijn concentratie niet bij het verkeer kon houden.
ik heb ook een tijdje emdr gehad. Voor mij was het noodzakelijk na de therapie direct naar huis te gaan en voor de rest van de dag niets te plannen..

Als het ware werd ik reset door de therapie.. Snapte niks na die tijd.. Snapte niet eens hoe je maceroni maakte terwijl ik dat al jaren maak!
Bij mij werden trouwens de tikjes op de knie en de oogbewegingen gebruikt. Heb nooit die klikjes via koptelefoon gehad. Vond zelf de tikjes het fijnst, zodat ik mijn ogen gesloten kon houden en voelde dat mijn lichaam contact met de buitenwereld had.
Ben ook behandeld met EMDR tegen PTSS (een aantal keren).

Merkte in eerste instantie niets, kon me tijdens de behandelingen erg moeilijk concentreren, maar nu ik er op terugkijk heeft het wellicht enigszins geholpen. Ben weer zo goed als de oude, dus..;-) Succes..
Met de koptelefoon kan je ook je ogen gesloten houden. Uit onderzoek blijkt wel dat beweging voor de ogen het meest effectief is.

De eerste keer met de koptelefoon vond ik niks, maar dat kwam doordat de tikjes te hard stonden en ik mijn therapeut niet goed kon verstaan, ze leek heel ver weg.

Ik fietste altijd, gelukkig een rustige weg. Die avond was ik vaak niet veel meer waard en gelukkig had ik, bij mijn eerste emdr therapie, de dag erna vrij. Ik merkte wel dat de vermoeidheid vooral in mijn hoofd zat; sporten ging gewoon goed (niet de dag zelf geprobeerd). Ik kon overdag mijn ogen amper open houden en mijn hoofd zat vol met watten, maar lichamelijk ging het best.
Hier ook goede ervaringen met EMDR-therapie. Heb deze therapie gehad na een ingreep aan mijn hart en een kop-staart botsing. Erg veel aan gehad.
bizar dat zoiets zo goed kan werken eigenlijk... met die tikjes enz..
Ik ben zelf vandaag naar de Huisarts geweest. Heb nog een hoop te verwerken, traumatische dingen uit mijn jeugd. Maar het zijn er meerdere en niet 1 specifiek ding, is deze therapie dan wel geschikt? Ze vertelde over deze therapie en cognitieve therapie. Ik was ook wat aan het rondkijken. Maar kreeg t idee dat het niet vergoed word?
Een relatie zonder vertrouwen is als een telefoon zonder signaal, je speelt alleen maar spelletjes..
Ook voor meerdere trauma's kun je EMDR prima inzetten. Je zult dan niet in 1 sessie alle trauma's kunnen behandelen, maar 1 voor 1.

Mijn EMDR-therapie werd niet volledig vergoed, omdat mijn psycholoog NIP-geregistreerd was (ipv BIG) en lid van de NVPA.

Het viel bij mijn verzekeraar onder Alternatieve geneeswijzen.
Bij mij heeft de therapie heel goed geholpen. Het was voor 1 traumatische ervaring en ik had hier 3 sessies voor nodig. Ik kan me voorstellen dat als je meerdere trauma's hebt te verwerken dat dit langer duurt.Had er in eerste instantie nooit van gehoord maar de psycholoog waar ik een intake had het opperde het. Ik vond het een vreemde ervaring (de sessies) maar kan uit de grond van mijn hart zeggen dat ik de gebeurtenis een 'plek' heb gegeven en dat ik er weer over na kan denken zonder dat ik gelijk in paniek raak; het doet zelfs geen pijn meer. Wonderlijk maar waar. Ik kreeg het overigens geheel vergoed, op de eigen bijdrage na dan.
Ik weet eigenlijk niet of het binnen mijn zorgverzekering wordt vergoed. Daar heeft ze niks over gezegd. Bij mij worden er ook verschillende zaken aangepakt. (per keer). Dus ik denk ook dat het voor meerdere dingen kan. Zei werkt ook met klikjes. Het lijkt me nog steeds erg vreemd, maar lees hier toch wel positieve berichten. Ik ben alleen benieuwd hoe ik me na de behandeling voel. Lees hier toch wel dat vele van slag zijn. Ik zit er over te denken om de dag erna vrij te nemen. Ik zit ook nog met een zoontje van 9 mnd. Wat voel je precies? Ben daar wel benieuwd naar!!
Het gaat erom of jouw therapeut wordt vergoed door je verzekeraar, niet welke therapie er dan vervolgens wordt gegeven.

Het kan absoluut voor meerdere onderwerpen gedaan worden, dan werk je ze achter elkaar af.

Ik was een half jaar geleden wel blij met de dag erna vrij, omdat ik zo moe was en emotioneel. Een paar weken geleden weer emdr gehad en toen heb ik gewoon gewerkt de dag erna. Dat leid mij wel dusdanig af dat ik geen last had van opdringerige beelden of emoties. Maar de moeheid vond ik wel lastig. Ik werk met mensen en moet 100% gefocust zijn in gesprekken. Ik merkte dat ik wat minder geconcentreerd was en wat ongenuanceerder, had gewoon te weinig energie en teveel aan mijn hoofd om de hele tijd met andere mensen bezig te zijn.

Als je de mogelijkheid hebt, neem lekker vrij. Je hebt meerdere onderwerpen te behandelen zeg je, dus kijk hoe het bij jou uitwerkt, dan kan je altijd nog besluiten om wel te werken de dag erna.
Ik heb destijds EMDR via een GGZ-instelling gevolgd, werd bij mijn weten gewoon vergoed.

En wat ik precies voelde, bedoel je na zo'n sessie?

Na een sessie was ik kapot en kon ik eigenlijk nergens meer aan denken. Soms was ik heel eotioneel, alsof er een sluis open was gezet. En vaak ook opgelucht.

Mijn trauma bestond uit meerdere herinneringen. Degene die we behandeld hadden was vaak na 1 sessie "opgelost", soms waren er twee sessies voor nodig. Met "opgelost" bedoel ik dat de herinnering te bevatten was, dat ik er aan kon denken zonder in de PTSS te schieten (bv. in de vorm van een paniekaanval of herbeleving). Dit bracht de opluchting met zich mee, maar ook de grote emotie, omdat ik opeens kon bevatten wat me overkomen was. Vaak diende zich overigens direct de volgende herinnering aan, waar ik op dat moment niet mee kon dealen, dus dat was een ingewikkeld pakket waar ik dan mee zat.

Denk dat het per persoon verschilt hoe je je erbij voelt, hangt er ook vanaf waar je precies voor behandeld wordt. Maar EMDR is, op emotioneel vlak, een heel intensieve therapie omdat je in het gevoel, de emotie en/of herinnering moet gaan zitten die juist zo moeilijk voor je is. Je kan je vast wel voorstellen dat je redelijk uitgeput kan zijn als je daar een uur lang mee bezig bent geweest!

Niet onverstandig om na de eerste keer een dag vrij te nemen. Dan heb je in ieder geval de tijd om uit te zoeken wat voor jou werkt. Ik kan me bv. ook goed voorstellen dat iemand de volgende dag graag afleiding heeft, maar dat soort dingen ontdek je vanzelf.

Heel veel sterkte en succes. Ik vind je het knap dat je deze confrontatie aan gaat en ik hoop dat het het dubbel en dwars waard gaat zijn voor jou!
Ik heb ook het advies gekregen om daar iets mee te doen, maar ik blijf er toch een beetje huiverig voor omdat je, zoals jullie al beschrijven, weer in de herinnering/gebeurtenis moet gaan zitten. Het zal ongetwijfeld helpen, maar de confrontatie aangaan vind ik nog wel lastig..
Wat is de reden dat je dat advies hebt gekregen Susanne? Ik vermoed omdat je de herinnering/gebeurtenis nu ook tegenkomt en daar geen controle over hebt.

Het mooie is juist dat je het niet helemaal hoeft te herbeleven. Je herbeleeft een aantal fragmenten, maar wel vanuit het hier en nu, dus als volwassene.
ik kreeg dat advies omdat ik vroeger een paar vervelende dingen heb meegemaakt die me nu nog steeds belemmeren, ik blijf er last van houden en het speelt nog een te grote rol, daar heb ik geen zin meer in.

Je zit dus niet helemaal in die gebeurtenis, zeg je? Het is nog wel duidelijk dat je in het hier en nu bent, zeg maar?
quote:susanne26 schreef op 02 januari 2012 @ 08:38:

ik kreeg dat advies omdat ik vroeger een paar vervelende dingen heb meegemaakt die me nu nog steeds belemmeren, ik blijf er last van houden en het speelt nog een te grote rol, daar heb ik geen zin meer in.

Je zit dus niet helemaal in die gebeurtenis, zeg je? Het is nog wel duidelijk dat je in het hier en nu bent, zeg maar?Het is niet zoiets als hypnose. Je bent gewoon in het hier en nu en hebt volledige controle over wat er gebeurd en bent daarom ook zelf 'de baas'. Ik vond het helemaal niet eng (ook al was de gebeurtenis die aanleiding was voor deze therapie dat wel). Ook ik vond het wel heel intens en moest na een sessie echt even bijkomen. Dit bijkomen was voor mij gewoon een paar uurtjes op de hei wandelen (en niet gelijk naar huis gaan waar 2 kleine kinderen op mij wachten). De volgende dag ook gewoon weer aan het werk gegaan.
Waar ik ook benieuwd naar ben, is of jullie op het werk hebben verteld van de emdr therapie. Hoe reageerde men erop?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven