emdr therapie

29-12-2011 21:18 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met emdr therapie?
quote:buaya schreef op 31 december 2011 @ 18:36:

Ik heb destijds EMDR via een GGZ-instelling gevolgd, werd bij mijn weten gewoon vergoed.

En wat ik precies voelde, bedoel je na zo'n sessie?

Na een sessie was ik kapot en kon ik eigenlijk nergens meer aan denken. Soms was ik heel eotioneel, alsof er een sluis open was gezet. En vaak ook opgelucht.

Mijn trauma bestond uit meerdere herinneringen. Degene die we behandeld hadden was vaak na 1 sessie "opgelost", soms waren er twee sessies voor nodig. Met "opgelost" bedoel ik dat de herinnering te bevatten was, dat ik er aan kon denken zonder in de PTSS te schieten (bv. in de vorm van een paniekaanval of herbeleving). Dit bracht de opluchting met zich mee, maar ook de grote emotie, omdat ik opeens kon bevatten wat me overkomen was. Vaak diende zich overigens direct de volgende herinnering aan, waar ik op dat moment niet mee kon dealen, dus dat was een ingewikkeld pakket waar ik dan mee zat.

Denk dat het per persoon verschilt hoe je je erbij voelt, hangt er ook vanaf waar je precies voor behandeld wordt. Maar EMDR is, op emotioneel vlak, een heel intensieve therapie omdat je in het gevoel, de emotie en/of herinnering moet gaan zitten die juist zo moeilijk voor je is. Je kan je vast wel voorstellen dat je redelijk uitgeput kan zijn als je daar een uur lang mee bezig bent geweest!

Niet onverstandig om na de eerste keer een dag vrij te nemen. Dan heb je in ieder geval de tijd om uit te zoeken wat voor jou werkt. Ik kan me bv. ook goed voorstellen dat iemand de volgende dag graag afleiding heeft, maar dat soort dingen ontdek je vanzelf.

Heel veel sterkte en succes. Ik vind je het knap dat je deze confrontatie aan gaat en ik hoop dat het het dubbel en dwars waard gaat zijn voor jou!Dank je wel. Dat is aardig om te zeggen!
quote:merell schreef op 02 januari 2012 @ 15:07:

[...]

Het is niet zoiets als hypnose. Je bent gewoon in het hier en nu en hebt volledige controle over wat er gebeurd en bent daarom ook zelf 'de baas'. Ik vond het helemaal niet eng (ook al was de gebeurtenis die aanleiding was voor deze therapie dat wel). Ook ik vond het wel heel intens en moest na een sessie echt even bijkomen. Dit bijkomen was voor mij gewoon een paar uurtjes op de hei wandelen (en niet gelijk naar huis gaan waar 2 kleine kinderen op mij wachten). De volgende dag ook gewoon weer aan het werk gegaan.Oke, dank je voor je duidelijke reactie!
Ik heb afgelopen week mijn 3de EMDR behandeling gehad en heb er heel veel aan gehad. Het gaat hier om een traumatische ervaring van vroeger waar ik in het dagelijks leven aardig wat last van had.

Nu kan ik er over na denken en weet dat ik het aan kan.

Eigenlijk zou ik het iedereen aanraden om te doen die een traumatische ervaring heeft meegemaakt. Baat het niet dat schaat het niet, schaadt het niet.

Op mijn werk weten ze ervan, wanneer je zo'n intensieve vorm van therapie volgt kan je op je werk niet voldoende functioneren. Zij reageerden positief, zij hebben er ook baat bij..!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven