In Dubio!

04-01-2012 14:16 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner en ik hebben een dochter gekregen, ze is nu 5 weken.

Het is de gewoonte in mijn partners cultuur om meisjes al jong gaatjes in de oren te laten prikken.

Ik vind het zo zielig, ze is nog zo klein, maar wil niet voorbij gaan aan mijn partners mening hierin.

Ik was toevallig van de week bij de huisarts, en die zei dat het weinig kwaad kon en ze snel hersteld omdat ze zo klein is ook de pijn zou bij de kleintjes zo over zijn.

Wat ik hier mee wil? Meningen, misschien ervaringen van andere moeders met dochters
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Ja doen! Hoe ouder je wordt hoe pijnlijker het wordt.

En je hoeft er niet meteen gouden bellen in te hangen, gewoon kleine knopjes is toch prima?
Niet doen. Niet om de pijn van het prikken (dat zal wel meevallen) maar omdat ik vind dat een meisje zelf moet kunnen beslissen of ze gaatjes wil of niet. Ze zal voor altijd een soort litteken hebben.

Buiten dat lijken me oorbellen voor een baby niet fijn. Als ik mijn oorbellen 's avonds vergeet uit te doen, word ik 's nachts wakker omdat ze pijn doen van het erop liggen. Een baby ligt een groot deel van de dag, en die zou daar best ook last van kunnen hebben.
Mijn mening is niet doen. Heb hier gewacht tot mijn dochter er zelf om vroeg. Vind het eerlijk gezegd (nouja, je vroeg om een mening) ook altijd wat eeh tokkieachtig staan,van die kleine ukken met oorbelletjes. Nu scheelt het mss dat wij vlakbij een vissersdorp wonen waar de kinderen ook meteen oorringen dragen, al dan niet met een bootje erin..
Je laat bij je kind toch ook geen tatouage zetten, of een wenkbrauwpiercing, omdat het minder pijn doet als ze nog kleine baby zijn? Ik vind dat echt een raar argument.
ik weet dat bij mijn familie uit spanje, het ook traditie is...gaatjes in de oren bij jonge baby's al....denk dat gaatjes vergelijkbaar zijn met een inenting toch...niet leuk maar zo weer over...ik zou misschien eerder bang zijn dat ze op een gegeven moment de knopjes eruit trekt oid....

ik heb zoon...dus geen optie...bij meisje zou ik het niet doen. Maar ja..wie ben ik he
Wat de huisarts zegt, is waar. Het is een stukje gevoel dat je in dubio zet.

Als het voor je man heel belangrijk is, dan zou ik er in meegaan. Als hij het niet zo belangrijk is, dan zou ik je gevoel volgen (en misschien nog even wachten).
Wat de huisarts zegt klopt, het zielig vinden is dus geen goed argument. Je moet er wel goed over nadenken of je het wel wil, vind je het wel mooi. Kun je je vinden in de traditie van je man zijn cultuur. Dit is denk ik iets wat jullie samen moeten bespreken.
Brrr....niks zo lelijk als oorbellen bij een vers gebakken baby. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat het prettig is voor haar. Als je ligt prikken die dingen altijd zo lekker in je bot achter je oor.
Ik snap heel goed wat je bedoeld nippo, daar wringt voor mij de schoen ook.

@septembergirl, nee zeer zeker geen ringen dat staat idd tokkie!

@maroon, ja zo is het bij mij ook gegaan, ik wilde ze zelf toen ik 8 was.
Daar heb je het eerste cultuur-ding al. Bereid je maar voor.. er zal nog veel meer volgen. Waar blijf jij, en jouw cultuur en meningen?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Tsja. Even vooropgesteld dat ik dat bij een jonge baby niet zou doen maar pas als ze oud genoeg is om het zelf echt te willen (en Timanni kan sowieso fluiten naar zo'n ding ).

Wat mij vooral zorgen dan baart: in het begin moet je eea steeds goed schoonhouden en desinfecteren om ontstekingen te voorkomen. Hoe ga je dat bij zo'n kleine baby doen? Verder is er het gevaar van allergisch zijn voor de oorbellen.

Er zijn speciale oorbelletjes voor baby's en kleine kinderen waar ze zich niet aan kunnen bezeren.
..
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:nippo schreef op 04 januari 2012 @ 14:19:

Niet doen. Niet om de pijn van het prikken (dat zal wel meevallen) maar omdat ik vind dat een meisje zelf moet kunnen beslissen of ze gaatjes wil of niet. Ze zal voor altijd een soort litteken hebben.

Buiten dat lijken me oorbellen voor een baby niet fijn. Als ik mijn oorbellen 's avonds vergeet uit te doen, word ik 's nachts wakker omdat ze pijn doen van het erop liggen. Een baby ligt een groot deel van de dag, en die zou daar best ook last van kunnen hebben.Eens.
Het argument van mijn partner is, het is een meisje daar horen oorbellen bij. Dat is in mijn ogen niet echt een argument zeg maar..

Mijn nichtjes (partners kant) kregen ze direct na de geboorte, en hebben er verder geen last van gehad, ze ook nooit uitgetrokken enzo.
Als een oorbelletje losraakt en de baby stop het in de mond kan het stikken. Nog een goede reden om het niet te doen lijkt mij.
ik vind dat je het lekker zelf moet weten. enorm veel mama's op dit forum zijn zo verschrikkelijk druk bezig met uiterlijk vertoon "tokkie-achtig, beetje volks" en lees alle andere topics door dat er op dit forum geen normaal antwoord zal komen op een paar mensen na..
En doooooor!
quote:mali30 schreef op 04 januari 2012 @ 14:27:

Het argument van mijn partner is, het is een meisje daar horen oorbellen bij. Als ze zes ofzo is is ze nog steeds een meisje
Ik ben geen moeder dus ik val niet in de categorie waar je reacties van hoopt maar ik zou het niet doen. Komt omdat ik het vreselijk ordinair vind babys met oorbellen. Ik mocht ze pas toen ik dacht ik een jaar of negen of tien was. En achteraf terecht.

Ik zie bij mijzelf dat ze nog wel eens zomaar zweren en ik heb al een jaar lang zweerknopjes in. Nee dat moet je een kind niet willen aandoen. En ik kan mij bij een baby niet voorstellen dat het lekker ligt.

En waarvoor? Omdat het in die cultuur hoort? Nou reden te meer om je eigen pad uit te stippelen en niet wat anderen vinden wat je moet doen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik vind het ten eerste afschuwelijk lelijk bij baby's en ten tweede laat het kind het alsjeblieft zelf beslissen!
quote:broadway schreef op 04 januari 2012 @ 14:28:

ik vind dat je het lekker zelf moet weten. enorm veel mama's op dit forum zijn zo verschrikkelijk druk bezig met uiterlijk vertoon "tokkie-achtig, beetje volks" en lees alle andere topics door dat er op dit forum geen normaal antwoord zal komen op een paar mensen na..Dat is dus jouw mening.
@Elmervrouw, we zijn al wat jaren samen. Hebben ook al een zoon, ik heb nog nooit last gehad van culturele verschillen behalve het avondeten, hij is niet zo van de hollandse prak

@Tia.Dalma, dat zijn dingen waar ik ook mijn vraagtekens bij heb idd.

@hamerhaai, dankjewel!
En dan iets heel anders, ik was 9 toen ik gaatjes mocht, na een tijd zeuren en ik vond het geweldig! Heb me nog nooit zo mooi gevoeld en mocht zelf kiezen wat voor zweerknopjes ik erin wilde laten schieten (werden vlindertjes :D), en bij een kind van 9 staat het niet meer zo zigeunerachtig en je geeft het kind iets heel leuks als het zover is en ze wil het echt zelf graag. Ik had het niet willen missen iig. Als ze ze vanaf de geboorte zo'n beetje heeft is het gewoon en helemaal niet meer speciaal.
@kikkerr, ook dat is al door mijn hoofd gegaan.

@star, helemaal gelijk, tenzij ze vind dat ze in een verkeerd lichaam zit

@MV, elke mening is welkom
quote:blauwbloempje schreef op 04 januari 2012 @ 14:29:

Ik vind het ten eerste afschuwelijk lelijk bij baby's en ten tweede laat het kind het alsjeblieft zelf beslissen!eens!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven