Oktober 2011

29-10-2011 19:19 1717 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn alweer een half jaar moeder!

(o.k., de moeders van een tweede kind al wat langer )

Onze baby's worden echte mensjes zeg ik altijd. Bijvoeding is geïntroduceerd en flessen en borstvoeding worden langzaam minder. Doorslapen hebben sommige oktoberbaby's al helemaal door, anderen helemaal niet. Maar ontwikkelen doen ze zich prima. Zitten, rollen, tijgeren, een enkeling kruipt al.

Hier ons eerste topic.

Naam:Lft:Bijzonderheden: Van:Geboren 7up19856 maanden: 7880g, 67,5cm1e kindje21 september

Zoon J. Elize 8019807,5 maanden: 8300g, 69cm1e kindje19 september

Zoon J. Noerie19775,5 maanden: 8200g, 69cm2e zw, 3e kindje14 oktober

Dochter K. Zotte_quijote19826 maanden: 8500g, 68cm1e kindje13 oktober

Dochter N. Reen326 maanden: 69,5cm, 8280g.1e kindje25 oktober

Dochter M. Lisanne83276 maanden: 7200 gram, 68cm1e kindje23 oktober

Zoon L. Zizaza276 maanden: 68cm,7900gr1e kindje29 oktober

Zoon Sperzieboontje245,5 maanden:8245 gram en 70cm1e kindje30 oktober

Zoon S. Es145019806 maanden: 7400g, 67cm1e kindje17 oktober

Dochter Liesje Fruitfris19816 maanden: 64,5cm, 6420g.

1e kindje23 oktober

Dochter A. Sanloes19786,5 maanden: 8115g, 68cm2e kindje, dochter juli 200922 oktober

Zoon J. Linnepin19816 maanden: 8700g, 72cm2e kindje (1e dochter juli 09)30 oktober

Zoon F. Marie81306 maanden: 66,5cm 7370g1e kindje2 november

Dochter Milobiyu366 maanden . .68 cm 7370 gram2e kindje12 november

Zoon E.
Was een heerlijk dagje! Lekker veel geknuffelt met mijn kleine meisje.

Wat kan ze al? Nog niet zoveel... Ze lach veel en echt grote lachen, mond wagenwijd open. En ze begint te brabbelen. Maakt ook echt zo'n tuitmondje en zegt dan heel enthousiast guuuhhh. Schattig!

Verder doet ze nog niet zoveel. Ze kan wel al een beetje op haar zij rollen en als ik haar zittend tegen mijn benen zet en haar handjes vastpakt maakt ze al aanstalten op zich op te trekken. Lukt haar alleen nog niet. Verder veel kijken naar de mobiel en als ik niet uitkijk, naar de televisie:-)

Lekker Lucy, een dag meer thuis kunnen zijn voorlopig!
Dingen vastpakken gebeurt hier nog helemaal niet. Wel enthousiast tegen de babygym aanslaan en net als Kate zich optrekken als ze op schoot zit.
@lucy: ach, Oei ik groei moetje met een korreltje zout nemen want elk kind kan maar een paar dingen uit die "winkel van nieuwe mogelijkheden". Bij Joris was het wel duidelijk dat hij rond 12/13 weken een sprongetje maakte, meer dan bij de vorige sprongetjes. Sindsdien kan hij ineens dingen pakken en als je een speeltje op zijn buik legt terwijl hij in de wipstoel zit dan gaat hij er echt mee 'spelen'. In de babygym kan hij zich ook veel langer vermaken nu.

Het drinken op het KDV gaat vooruit: vrijdag was hij er van 9 tot 3 uur en toen heeft hij twee keer 120 cc gedronken. Moest hij nog steeds wel flink wat inhalen thuis maar het was al beter dan maandag en woensdag. Ik heb dus wat vertrouwen nu. Slapen is trouwens geen probleem op het KDV, dat is ook fijn!
Wat een verschil tussen kinderen is er dan. B slaat nergens tegenaan, hij kijkt alleen naar de babygym. Alsof hij verwacht dat de speeltjes naar hem toe zullen komen :-). En optrekken doet hij ook niet.

Het is maar goed dat ik van vrienden al had begrepen dat oei ik groei wel erg positief is over wat baby's zouden kunnen op een bepaalde leeftijd. Anders was ik me nog zorgen gaan maken. Bij drie maanden staat bijvoorbeeld: rolt zichzelf van buik naar rug met hulp van je vingers, pakt teentjes en draait om as, gaat zonder hulp rechtop zitten als hij schuin tegen je aan zit....

Noerie: schattig hè, dat 'praten'? B steekt soms een heel verhaal af met die guuuhhh-klanken.

Elize: fijn dat drinken beter gaat. 240 ml in 6 uur lijkt me prima. Hoe doen de leidsters dat: blijven ze gewoon steeds meer verwarmen tot hij niet meer wil?
Oei ik groei bestaat blijkbaar ook in Duitsland. Heb er gisteren al heel enthousiaste verhalen over gehoord ,maar vooralsnog boeit het mij niet denk ik. Ieder kind ik toch anders en als zij nu haar dag niet heeft dan boeit het mij weinig of het door een sprong, regeldag of wat dan ook komt. Gaat alles weer over.

Maar ik heb het boek dus niet gelezen, staan er verder nog spannende dingen in en zouden jullie het aanraden?
Es, ik zou het boek niet aanraden. Die 'sprongen' kan ik moeilijk serieus nemen, het is wetenschappelijk ook nogal omstreden. B. heeft nog geen enkele duidelijke lastige of hangerige periode gehad, ik herken niet echt dingen uit het boek. Natuurlijk ontwikkelen kinderen zich in het algemeen wel op een bepaalde manier (omrollen, kruipen enz.), maar dat kun je ook elders lezen. Het enige dat ik leuk vind aan het boek zijn de spelletjes die erin staan om met de baby te spelen.
Hier n kleine man die heel lief kan lachen en langzaam begint met kletsen.

Verder kan die steeds beter zn hoofdje omhoog houden.

En ja verder heel doordringend je aankijken maar verder is die

maar twee mnd dus ja eerst maar even alleen groeien ze moetrn straks

al zoveel.het boekje volg ik ook niet ik zie op mn creche ook dat de een sneller

praat en dr ander weer sneller loopt.ieder zn ding hoor.het is geen wedstrijd.

Gister alleen geweest met kleine man.vanaf nu gaat oudste werr met papa mee elke

week dus dan kan mama zich even opladen met 1 kind.

Het was wel even wennen maar ook wel lekker en voor de kids even ieder eigen

aandaxht is ook niet verkeerd.
Hoi meiden,

Hier nog een oktober 2011 moeder. Sommige ken ik nog van het herfsttopic, hoooi Sperzie en Zizaza!

Ik lees sinds het begin met (stiekem hi hi) met jullie mee en het is zo herkenbaar! Leuk dat jullie dit zo trouw met elkaar delen.

Het is toch wel een bijzondere tijd!

Heel veel geluk met jullie babies!

Ik blijf jullie volgen!

Groetjes amereeh
Ik sluit me bij Lucy aan over Oei ik Groei. Wat ik wel leuk vind is vooraf lezen wat voor soort dingen J. de komende maanden erbij zou kunnen leren. Iets om naar uit te kijken
Zo heerlijk zo'n luie zondag. Ik geniet er nog maar even van want komende week begint het werkende leven weer. Ik heb er zeker wel zin in maar nu het dichter bij komt vind ik het toch ook wel spannend. Maar goed dat is weer zo'n fase waar we gewoon door heen moeten.

Vriendlief gaat dus van de week ook voor het eerst alleen voor L zorgen.

L is een heerlijk mannetje dat in het weekend ook van uitslapen houdt. Hij ging gister tegen 23.30 slapen en vanmorgen werd ik om 9.00 wakker omdat ik op knappen stond. Ik ben het kolven aan het afbouwen zit nu nog op 2x per dag en het voelt helemaal goed om te stoppen. Ben er klaar voor en mee haha.

Hier is ook oei ik groei in huis en ik las idd dat hij nu ongeveer zou moeten gaan draaien maar dat neem ik maar met een korreltje zout. Wel vind ik het leuk om te lezen welke dingen ze kunnen gaan doen en daar herken ik ook wel dingen in. Verder heb ik nog nooit iets gemerkt van een sprongetje maar ja ik heb dan ook een model baby he .

@ ameree je mag ook best stiekum mee schrijven hoor haha.

@ Milo begrijp ik nu goed dat je oudste zoon niet altijd bij jou woont? Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe het bij jou zit haha.

@ lucy L slaat hier actief naar de babygym maar of dat bewust is geen idee. Hij zit er volgens mij af en toe toevallig in met zijn hand. Hij pakt nog geen speeltjes vast ofzo. Verder verteld hij wel hele verhalen in verschillende tonen en klanken.

Ga eens een vakantie uitzoeken voor in april iemand tips voor met een kleine en met zon?
Ok oei ik groei zal ik niet aanschaffen. Wel zal ik te pas en te onpas roepen dat er een sprongetje aankomt om ongewenst gedrag te verklaren.

Dat is op dit moment niet nodig. Vind het echt een heerlijke griet die lacht en tevreden is. Jengelen betekend altijd honger of moe. Heel makkelijk. Slapen gaat ook weer beter de laaste 2-3 dagen. ze slaapt overdag iets langer en dat doet haar goed, want al kan ze volgens mij best met weinig slaap, slaapt ze vaak toch nét te weinig om gezellig te zijn.

Nu is een vriendin van mijn moeder met haar wandelen. Dat is toch echt wel fijn, het netwerk dat wij hier hebben. Thuis heb ik niet zoveel mensen die even zorg uit handen kunnen nemen. En heel leuk om te zien dat zoveel mensen om haar geven.

Elize, goed om te horen dat je zoon het prima doet.

Lisanne, geen idee, ik zou iets makkelijks doen kwa vakantie. Het liefst niet vliegen of alleen maar kort. Wij zullen de komende paar jaar waarschijnlijk niet op vakantie gaan, maar meestal richting mijn ouders. Vind ik echt heel fijn. De laaste paar jaar hebben wij bijna alle vakantiedagen opgemaakt aan verre reizen zodat ik maar weinig in mijn geboortedorp ben geweest. Heb wel zin om weer iets meer tijd hier door te brengen. En het is ook echt een vakantiebestemming met de bergen binnen handbereik en het meer om te zwemmen op loopafstand.

Daarnaast vinden mijn ouders het natuurlijk fijn om A te zien.

Woensdag komt mijn man terug deze kant op, dan hebben wij nog een weekend samen hier en zondag weer naar huis. Er ligt al een brief van het UWV voor mij thuis over mijn intake als verse werkloze. Het echte leven roept. Maar eerst gaan man en ik vrijdag een dagje naar de sauna. Kunnen mijn ouders mooi oppassen. De afgekolvde melk staat al in de vriezer.

Ik kwam er trouwens achter dat ze in Duitsland veel meer op borstvoeding ingericht zijn. Bij de normale drogist is vanalles te koop om te kolven, borstvoedingsthee (voor een fractie van de prijs in Nederland, zal ik voor iemand nog wat meebrengen?), bewaarzakjes voor moedermelk etc. Volgens mij wordt er in Duitsland ook langer borstvoeding gegeven dan in NL. maar het is ook makkelijker met een jaar betaald ouderschapsverlof natuurlijk.

@meelezers, kom op wordt meeschrijvers. Hoe meer mensen schrijven hoe meer het topic leeft. Ik merk echt dat ik alle verhalen van andere moeders met kindjes rond dezelfde leeftijd opzuig en heel interessant vind.

@7up, hoe ging het bij jou, deze eerste week?
Oh Lisanne, ik ben erg benieuwd hoe je man het straks vindt, een dag alleen met de kleine. Heb dat ook bij mijn man. Langer dan 2 uur heeft hij het nog niet alleen gedaan en al denk ik dat hij het best kan, laat ik A op dit moment geruster achter bij bijvoorbeeld mijn broer dan bij mijn man. Omdat ik weet dat mijn broer het echt goed aanvoelt wat de kleintjes nodig hebben, lekker gek en spontaan met ze doet en ook zijn hand niet omdraait voor de verzorging. Je zou hem gek moeten zien doen met A. Prachtig. Hij verzint ook de gekste dingen zoals A's schoentjes aan de mobile hangen omdat A hem zogenaamt verteld heeft dat zij eens iets anders wil zien. Nu ik het zo opschrijf klinkt het stom, je zou erbij moeten zijn.
Ik woon met mn twee kids en papa apart maar heeft twee dagen per week zn zoon thuis en

straks over n poos als t goed is allebei.
Maar jullie hebben wél een relatie, Milo? Geen plannen om op termijn samen te gaan wonen?
Even een vraagje aan de flessen moeders:

hebben jullie nog altijd dezelfde speen op de fles?

Ik heb de medela calma speen en daar drinkt hij nog vrij snel mee. Want een volgende speen zal alleen maar sneller gaan denk ik of niet? Speen 2 of 1-2-3 bedoel ik dan.
Ja, nog steeds de 1-speen van avent en dr. Brown. Hiermee doet hij 20 minuten over een fles van 180 ml water en zes schepjes. En met de 2-speen 7 minuten. Ik vond het nogal een verschil, hij stikte bijna met die grotere speen! Omdat de flessen niet groter zullen worden, denk ik dat ik gewoon deze speen hou.

Weten jullie al wanneer je met bijvoeding gaat beginnen? Met fruit en groente wacht ik tot zes maanden, maar over de pap heb ik nog geen mening.
Over bijvoeding heb ik eigenlijk nog niet nagedacht. Ik weet zo ook niet wanneer je met rijstebloem mag beginnen.

Fruit en groente kijk ik een beetje naar hoe L is. Als hij erg geïnteresseerd is in ons eten begin ik er misschien eerder mee als met 6 maanden.

L drinkt 150 ml met 5 schepjes in minder dan 10 min op maar daar lijkt hij geen last van te hebben.

Wel valt mij op nu hij meer kunstvoeding krijgt dat hij veel meer poept. Zo leuk om te zien hij loopt rood aan en kreunt flink en daarna knettert het zijn broek in haha.
hoi Es, ik zal mn best doen af een toe eens mee te schrijven. Gebleken is dat ik niet zo'n trouwe schrijver ben maar wel meelezer maar dat is misschien ook niet helemaal aardig

Nou ja ik ben dus amereeh, 30 jaar en bevallen van mijn eerste kindje, een meisje. Atje woog bij de geboorte 3430 gram en weegt imiddels 3820. Het is een fijn poppetje.

Na een paar weken stoeien zit zij inmiddels zo'n beetje 'vast ' (durf het bijna niet op papier te zetten) op de 5 flessen van 150cc en bij de laatste fles van 2200 komt ze meestal s ochtends tussen 6.00 en 7.30. Ik mag niet klagen.

Ik gebruik nog steeds de zelfde fles en speen. ZIj doet over die 150cc ongeveer een kwartiertje.

dit even voor nu!

fijne avond!
Ik vind mensen die af en toe schrijven ook gezellig hoor.

Klopt het gewicht van je dochter wel? Dan is ze weinig aangekomen (400g) of zit dat nog in de marge?

Ik heb net voor het eerst iets gedaan waarover veel discussies kunnen bestaan. Namelijk mijn ouders even 2 minuten met de auto naar een feest gebracht terwijl A lag te slapen. Twee minuten heenrijden en twee terug of zo. Mijn ouders wilden lopen maar het regende zo hard. A heeft er niets aan overgehouden die slaapt nog steeds. In de kinderwagen trouwens, want nog niet wakker geweest sinds wij 1,5 uur geleden van een wandeling thuis kwamen. Ik denk dat zij wat in te halen heeft de afgelopen paar dagen bar weinig geslapen overdag.
Oeps typo! Moet 4820 zijn natuurlijk! Ze ligt precies op de curve!

Mmm ja ik vind dat nogal gewaagd, zal het zelf niet zo gauw doen maar ieder zijn keuze. Hi hi ja dit punt is wel discussie gevoelig inderdaad.

Over bijvoeden heb ik nog niets besloten. Denk dat we de algemene richtlijnen gaan aanhouden. Beetje afhankelijk hoe zij zich ontwikkeld wat Lisanne ook aangeeft.

Zijn er hier ook dames die willen gaan zwemmen met de kleine?
@ Es ik kan het me wel voorstellen hoor, zou hetzelfde doen

@ ameree welkom
Bijvoeden wil ik pas doen na zes maanden. Misschien iets eerder. Bij de oudste van mijn zus waren zij heel streng met die zes maanden, en bij haar tweede 1,5 jaar later al wat soepeler dat je ook wat eerder mocht starten als je het idee had dat je kind er behoefde aan heeft. Ik zie wel. Ik ga het iig niet doen omdat het MIJ zo leuk lijkt om te doen. Volledige borst is veel makkelijker dan dat geklieder met bijvoeding.

Weggaan zonder baby durf ik geloof ik ook alleen hier bij mijn ouders in iniminiedorp. Al is ook thuis de kans dat mij iets overkomt klein. Volgens mijn moeder wordt je trouwens met ieder kind makkelijker (ze heeft er vier grootgebracht).

Waar is de rest?
@Es: Ik vind het heel normaal om 4 minuten even weg te moeten kunnen en zou willen dat ik het zelf zou durven (ben een bangerik voor werkelijk alles ) De generatie van onze ouders zou dat volgens mij heel normaal hebben gevonden.

@bijvoeden: willen we pas rond de 6 maanden mee beginnen. Als J. interesse krijgt in vast eten. Hij herkent alles wat geen melk is nu nog helemaal niet als eten haha. Ik las ergens wel een leuke tip: als je kindje in de kinderstoel aan tafel kan zitten geef je hem ook eens een keer een stukje groente of brood. In het begin zal hij ermee spelen en onderzoeken maar op den duur eet hij er iets van en dan is hij eraan toe Klinkt misschien al te eenvoudig maar ik vond het wel aantrekkelijk. Ben niet zo van het 'dwangvoeden' met pap en fruit (al denk ik dat mijn man het wel al eerder leuk zou vinden).

Op het KDV gaat alles goed! Slapen uitstekend, drinken langzaam vooruit. Hij heeft vandaag tussen 8 en 6 drie keer gedronken: 80, 100 en 120 ml. Wel weinig dus thuis snel inhalen maar hij kan wat hebben (mooie spekbeentjes). Hij komt gelukkig wel nog steeds maar voor één nachtvoeding maar drinkt dan wel meer (2 borsten). Hij heeft dus echt honger als hij zich 's nachts meldt.
Hallo allemaal,

Hier ben ik ook weer even. Vandaag is mijn thuisdag met A. Vriend en ik hebben afgesproken we per dag kijken voor wie het logischer is om in de woonkamer te 'werken' en wie voornamelijk in het kantoor is. Nu A meer wakker is, ben ik veel meer bezig met haar wensen. Eerst was het wel eens dat ik haar zelf liet spelen omdat ik dan even kon werken. Nu wacht ik echt tot ze mijn schoot niet meer interessant vindt en leg haar dan in de box. Daarna is de laptop pas aan de beurt. En dan nog loop ik er regelmatig even langs. Sowieso doe ik op dit soort dagen alleen korte werkjes, zodat het niet erg is dat ik uit mijn concentratie wordt gehaald. Lastige dingen doe ik wel op de kdv-dagen.

Gister kwam ik binnen met A en toen hoorde ik een van de peutertjes zeggen: "Hé, daar is Amélie'. Zo schattig

Zaterdag hebben we onze kinderfeestjes-ruimte geopend met een heuse disco erin. De ruimte zit onder de grond, dus erg handig qua verduistering. We hebben van die lampen met allemaal kleine lichtjes in vierkantjes en sterretjes op de grond en muur schijnt. A kijkt haar ogen uit. Ze zit ze allemaal te volgen met haar hoofd. Morgen is al het eerste prinsessenfeestje geboekt voor een meisje van 6. We hebben allemaal prinsessenjurkjes. Schattig!

@ Lucy: A kan lachen, verschillende geluidjes maken en bij de babygym tegen de dingetjes tikken, maar ze ook vastpakken en naar beneden trekken. Ze vindt op haar buik liggen echt niet leuk, dus hoe lang ze haar hoofd op kan richten kan ik niet zeggen. Maar als ze bij ons op schoot ligt, heeft ze haar hoofd goed omhoog. Optrekken heb ik nog niet geprobeerd.

Qua speelgoed is hier de babygym favoriet (en ook op het kdv).

Je hebt bij mensen natuurlijk ook de 'doeners' en de 'denkers'. Misschien is hij meer een denker die graag observeert ;)

Oei ik groei: mijn broer heeft die en zijn zoontje is 3 weken ouder. Dus als hij vertelt wat hij al kan, dan weet ik dat het binnen een paar weken bij A ook aan de beurt is. Waar ik trouwens wel op zit te wachten, is het kijken naar de draaiende handjes.

@ Lisanne: A is echt wel toe aan de nr 2 speen van avent. Bij nr 1 duurt het echt lang. De medela-speen zat bij de kolf, maar daar moet ze meer moeite voor doen en wordt daar nogal chagrijnig van.

@ Es: A kan echt wel eventjes alleen hoor. Als het nou een kwartier heen en terug was... Maar ik heb wel makkelijk praten, want ik heb camerabeelden op mijn mobiel staan.

@ Amereeh: Welkom. Zwemmen hebben we in center parcs gedaan. Erg leuk. Babyzwemmen is hier om 's ochtends vroeg, dus dat zie ik hier niet gebeuren.

Liefs van fruitfris
met het schaamrood op de kaken kom ik weer even buurten.....

goed dan een korte update :

J. doet het hartstikke goed. Alleen slaapt hij nog steeds het liefst tussen in. Sinds een paar dagen kunnen we hem overdag steedss beter wegleggen, zowel wakker als slapend. Wakker vindt hij de zitzak en wipstoel erg leuk. Slapend kan ik nu zefs zo subtieldat hij in de draagdoek in slaap valt en ik hem dan weg kan leggen. Verder is hij een echte kletsmajoor. Guhhh, prrrrr, gggg etc. Dan ook nog veel lachen en met charmeursogen je bekijken. J. vindt zitten en staan fantastisch. als hij staat op je schoot en je vraagt een kusje dan wiebelt hij net zo lang tot zijn evenwicht/balans naar voren valt en hij met getuitte lipjes bij je mond een kusje komt halen.

Net heb ik ontdekt dat hij springen leuk vindt, dan gaat hij schaterlachen.....(ik ben zo verliefd)

Verder gaat het met mijn bekken nog steeds niet goed. Gisteren had ik tijdens de fyio-fitness zo'n pijn dat de tranen over mijn wangen liepen. We kijken het nog een week en een training aan en dan maken we een plan van aanpak.

Ik heb me dus vanaf vandaag ook ziek moeten melden bij het UWV. Eigenlijk zou mijn WW starten vandaag. Es: misschien wil je mij een beetje op de hoogte houden (via hyves privebericht?) over hoe het loopt en gaat?

De bv loopt nog steeds goed, J. groeit als kool. Ben benieuwd wat hij volgende week weegt.

Hoop dat het verder met iedereen goed gaat.

Ik heb een beetje bijgelezen:

- wij gebruiken avent met speen 1 voor de gekolfde melk

- bijvoeding: bij oudste hebben wij tot 6 maanden gewacht. Nu denk ik dat we dat weer doen (eens nakijken wanneer dat is). Zolang bv voldoende is, is het goed.

- pap/rijstebloem wordt volgens mij pas vanaf 6mnd aangeraden.

Es: waar is jou geboortedorp??

Vakantie: wij gaan in juni 2 weken naar zo massa-camping in frankrijk. Weer eens wat anders dan het backpacken in azie(2005) / ecuador (2007) of een camper vakantie in Canada (2010)

ok, niet echt kort....maar nu moet ik echt even voeden....

tot snel....(hoop ik)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven