Kind problemen op school

10-01-2012 09:59 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin van dit schooljaar gaat mijn kind voor het eerst naar school. Hij was bijna 4 jaar en al een paar maanden niet naar het kdv geweest. De eerste dagen waren 'wendagen' en hij dus halve dagen naar school. Zijn juf, achteraf dan zei ze dat dan, gaf aan dat ze al vanaf de 2e dag kon zien dat er iets 'mis'met hem is. .

Hij mocht toch proberen om hele dagen naar school te gaan of eigenlijk moest hij 1 dag in de week wel een hele dag naar school, want hij moest naar de overblijf en de BSO omdat ik zelf naar school moest. Maar hij is maar 2 weken op de dinsdag een hele dag gebleven, want volgens zijn juf kon hij dat echt niet aan en kreeg hij te veel prikkels binnen, waardoor zijn gedrag soms escaleerde, van huilbuien, met boeken gooien tot wegrennen. We hebben toen afgesproken dat hij voorlopig dan halve dagen naar school zou gaan en wat later zou beginnen, dus niet om half negen, maar kwart over negen en zo zouden we de dagen steeds meer opbouwen.

Tot op de dag van vandaag gaat hij nog steeds een halve dag naar school en begint hij nog steeds niet om half negen, want hij heeft het volgens haar zeggen nog steeds moeilijk. Er zijn nooit goede afspraken gemaakt hierover en nu wil ik dus wel dat alles zwart op wit komt te staan. Moet ook erbij zeggen dat er een paar keer een pedagoog bij ons thuis geweest en die heeft hem geobserveerd, buiten ze overenthousiasme, ziet ze niets bijzonders aan hem. Hij weet veel, kan tellen, kent de kleuren en zelfs al letters. Dus speciaal basisonderwijs, dacht ik eerst wel aan, zou niet geschikt voor hem zijn. Emotioneel loopt hij misschien nog achter, hij kan zich af en toe als een peuterpuber gedragen. Maarja hij is ook nog maar een kleuter van 4 jaar denk ik soms.

Op advies van de pedagoog hebben we dus morgen een gesprek met zijn juf en de intern begeleider van school. De pedagoog gaat mee, mijn vriend kan ivm zijn werk helaas niet mee. Ik wil graag zo goed mogelijk voorbereid het gesprek in gaan, dus hebben jullie adviezen of tips voor me.

Oja, ik ben na m'n zwangerschapsverlof werkloos geworden. Contracten werden helaas niet verlengd. Ik wil wel heel graag weer aan het werk, maar zoals deze situatie nu is, lijkt dat wel onmogelijk. Ik heb helaas niemand in de omgeving om mijn kind op te vangen, dus zijn we wel afhankelijk van de BSO.

Kan ik dit ook in het gesprek aankaarten?

Excuses voor het lange verhaal, maar alles kwijt van belang zou kunnen zijn.

Alvast bedankt.
Heb niet alles gelezen, maar TO, waarom ben je niet allang zelf met je kind ergens heen gegaan om hem te laten testen?

Zou best kunnen dat hij bijv iets in de ASS richting heeft. Mss ook niet. Maar als jij zelf actie onderneemt met je kind, dan kan JIJ aan school vertellen wat hij mankeert en hoe ermee om te gaan ( of indicatie speciaal onderwijs aan vragen).

Ik vind je veel te afwachtend!
Je schrijft dat je kind al kan tellen, de kleuren kent en zelfs al letters weet. Veel kinderen van 4 kunnen dit niet!

Kan het misschien zijn dat je kind onder gestimuleerd wordt waardoor hij dit gedrag vertoont? Misschien wil en kan hij wel meer dan hem nu op school aangeboden wordt.
Huh? Met vier jaar nog geen kleuren kennen? Dat lijkt me dan weer rijkelijk laat. (En kunnen tellen met vier is volgens mij ook niet erg uitzonderlijk.)

Nu gaan testen, nog voor de resultaten van observatie door de pedagoog besproken zijn, lijkt me niet heel handig. De afgelopen maanden is het allemaal wel heel traag gegaan, dus meer erbovenop zitten (en misschien bij de afspraak van vanmiddag meteen een vervolgafpraak maken!) is geen overbodige luxe, maar kijk nou eerst even wat de afspraak van vanmiddag oplevert.

Succes, Pimkie!
Hoi dames (en heren??)

Ik zal eerst nog even antwoord geven op een paar vragen. In mijn volgende reactie zal ik vertellen hoe het gesprek ging.

@Danayla. Volgens de pedagoog is nu testen nog te vroeg. We weten immers nog niet of er echt iets met hem aan de hand is. Het is beter om eerst te kijken of bepaalde methoden van aanpak bij hem werken. De pedagoog heeft immers niks bijzonders bij hem gezien. Hij is heel enthousiast en heeft misschien nog wat moeite met het handhaven van regels.

Als de nu gebruikte methoden op langere termijn geen vruchten afwerpt, dan kan er eventueel naar andere middelen worden gegrepen. Ik ben er eerlijk gezegd ook niet echt van om bij het eerste 'ander' gedrag dat je ziet meeteen een stempel op een kind te zetten. Hij is nog jong, dus laten we dat afwachten. Wel ben ik van mening dat hij hulp nodig heeft om op school op een goede manier mee te kunnen draaien.

@Fermer. Ik ging/ga ervan uit dat kinderen normaal gesproken op vier jarige leeftijd wel de cijfers, kleuren, vormen, letters (eventueel een paar) moesten kennen. Maar de juf heeft vandaag daar op een reactie op gegeven. Dit zal ik in mijn volgende reactie uitleggen.

@Esther766. Ja dat klopt hoor, heb je goed gelezen hoor. Ik heb nog een kind van 8 maanden nu. En ik denk dat het voor mijn zoontje ook allemaal best veel was in een keer en ik onderschat het zeker niet. Ik probeer hem zoveel mogelijk overal bij te betrekken.
Nou vandaag was dus het gesprek op school. Het heeft zeker wel 1,5 uur geduurd.

De juf begon allereerst te vertellen hoe het de afgelopen dagen na de kerstvakantie is gegaan. Alle kinderen moesten weer wennen aan het ritme en zo ook mijn zoontje. Ze gaf aan dat het op zich wel goed gaat met hem, hij doet zn best en kan goed meekomen in de klas. Echter waren er de afgelopen dagen wel een aantal gebeurtenissen geweest die niet zo fijn waren. Ik zal er twee benoemen anders wordt het zo een verhaal. Zo wou hij deze week totaal niet naar buiten en dat ging gepaard mett krijsen, gillen en huilen. De juf nam hem namelijk onder de arm mee naar buiten vertelde zei. Dat vond hij dus niet leuk en begon tegen te stribbelen. Hij heeft uiteindelijk 5 minuten lopen krijsen voor de uitgang, de andere kinderen waren al buiten, totdat hij was bedaard en toch maar naar buiten is gegaan.

Ik vraag hem elke dag na school hoe het ging en hij heeft wel eerlijk verteld dat hij ging huilen omdat hij niet naar buiten omdat hij het zo koud heeft. Heb hem wel uitgelegd dat hij naar buiten moet met allerlei redenen erbij en gezegd dat hij maar een dikke vest moet aantrekken.

Ook zou hij een kindje hebben geslagen, dat doet hij anders nooit volgens juf eigen zeggen, uit het niets ook volgens haar eigen zeggen.

Waar ik mij dus wel over verbaasde en dat heb ik ook gezegd tegen haar, waarom ze niet even vraagt bij zulke incidenten waarom hij dat heeft gedaan. Lijkt mij wel belangrijk om te weten hoe en waarom. Ik kan zelf niet geloven, het is m’n eigen kind ik weet het, dat hij zomaar uit het niets gaat slaan. Lijkt mij dat je als juf moet vragen waarom hij heeft geslagen of waarom hij niet naar buiten wil. Ze heeft toegegeven dat ze dat had moeten doen, maar dat er ook kinderen bij haar in de klas zitten met PDD NOS en die slaan wel vaker uit het niets. Ja hallo, is er nu vastgesteld dat mijn kind PDD NOS heeft. Uhh nee, dus dan kun je er niet zomaar vanuit gaan dat hij uit het niets heeft geslagen.

Over het plan van aanpak, daar wou ze niet aan, want we kunnen niet in de toekomst kijken. Ja dat begrijp ik, maar het hoeft ook niet precies vast te staan, ik wil graag weten waar we aan toe zijn, want de afgelopen periode was een beetje hapsnap dingen doen. Aanpassen kan altijd. Toen werd ze beledigd. Van ja, ik heb er veel tijd in gestoken en dat hebben we al niet zoveel. Gelukkig heb ik een pedagoog die mij goed heeft ondersteund in het gesprek en die gaf meteen aan dat het van mijn kant geen verwijt was, maar mijn goed recht om te weten waar ik aan toe ben. Wederom excuses aangeboden.

Verder gaf ze aan dat mijn kind uitermate een kien persoon is, dingen supergoed onthoudt en veel weet. Daar maakt hij volgens haar gebruik van. Hij weet dondersgoed wat wel en niet mag en probeert je uit. Verder is hij heel behulpzaam en gewoon lief.

Verder heb ik ook gevraagd waarom ze zei dat ze al binnen twee dagen kon zien dat er iets ‘mis’ is met mijn kind. Dat heeft ze proberen te ontkennen dat ze het zo heeft gezegd. Verder ga ik daar maar niet over uitweiden.

Oja het is pedagoog ook heel goed opgevallen dat ze maar blijft doorpraten. Is iemand aan het woord komt ze er zo doorheen. Lag dus niet aan mij.

Nog veel meer besproken hoor, maar we zijn tot de conclusie gekomen dat hij vanaf nu hele dagen mag meedraaien. Mocht het uit de hand lopen dan moet ik hem ophalen. Al met al gaan we nu toch een grote stap vooruit.
Oei, hij is wel heel lang geworden. Excuses.
Oef. Zoals je het hier beschrijft, klinkt het niet als een prettig gesprek.
Als ik dit zo lees, dan lijkt me een andere klas of school een optie. Het botert niet tussen juf en kind, kan voorkomen, maar bespreek het maar met het hoofd.
Het gesprek was op zich niet zo heel vervelend, maar er waren wel momenten die niet lekker liepen. Vooral het moment dat ze dacht dat ik haar verwijten ging maken.

Waar het de pedagoog vooral aan stoorde was dat de juf het steeds had over ‘normale’ kinderen doen normaal gesproken dit of dat. De pedagoog heeft wel meteen aangegeven dat mijn kind ook normaal, want wat is normaal. Wij zijn allemaal normaal maar toch anders. Mijn kind vertoont soms alleen ander gedrag.

Ze heeft wel tien keer tijdens het gesprek aangegeven dat ze zo begaan met hem is, het beste voor hem wenst en van hem houd.
Volgens mij spoort de juf niet spoort ipv jou kind.
Een kind onder de arm meenemen naar buiten vind ik wel heel drastisch, geloof niet dat ik daar heel blij mee zou zijn.
quote:dropje schreef op 11 januari 2012 @ 15:37:

Een kind onder de arm meenemen naar buiten vind ik wel heel drastisch, geloof niet dat ik daar heel blij mee zou zijn.

Ik ook niet, maar je moet toch wat als juf. Ik zou eigenlijk ook niet weten wat ik met een weigerend kind zou moeten doen, als praten en overhalen niet meer werkt.

Pimkie, een gesprek met up's en down's als ik het zo begrijp. Gelukkig ook dat er nog 2 anderen bij aanwezig waren. Ik hoop dat het nu gaat lukken met de hele dagen.

Gaat de pedagoog nog observeren in de klas?

En ga je nog evalueren met de juf hoe het loopt de komende dagen/weken?
Pimkie, ik heb niet al je reacties gelezen maar er valt me wel het een en ander op aan je verhaal.

De juf merkt op dat je kind zich 'anders' gedraagt maar zelf doet ze er schijnbaar alles aan om hem 'anders' te behandelen.

Ze is constant bezig om hem in een uitzonderingspositie te duwen. Ook benoemd ze dus andere kinderen als normaal in tegenstelling tot je zoon.

Schijnbaar heeft ze al na dag 2 besloten dat er iets aan de hand is met jouw zoon.

Heeft hij ooit wel een eerlijke kans gekregen? Is ze wel in staat om hem objectief te bezien?

Ik zou ernstige twijfels krijgen bij zo'n juf.

Is er nog een kleuterklas in school? Kan hij eventueel naar die andere klas toe? Want ik weet dat het soms zo enorm kan schelen, de ene of de andere juf. Mijn eigen kind heeft ook eens een juf gehad waarmee het maar niet wilde klikken, het liep voor geen meter, ze was klaar om hem af te serveren naar het speciaal onderwijs. Het jaar erop zat hij bij een andere juf en functioneerde hij als een trein en hoorde ik niets dan lof.

Ik hoop dat je zoon eerlijke kansen krijgt,vraag aan die juf of ze je zoon positief wil blijven benaderen en of ze hem zoveel mogelijk normaal wil behandelen.
Laat alsjeblieft de pedagoog een keertje observeren in de klas!

Fijn dat er meer mensen bij het gesprek aanwezig waren.

En het voortdurend hebben over "normale" kinderen vs jouw kind. Gelijk komen met PDD-NOS. Wat een onkunde! Als ze er blijkbaar zo in staat, ook al denkt ze zelf het beste met hem voor te hebben, vind ik het niet vreemd dat jouw zoontje zo'n moeite heeft met haar. Hij moet dat aanvoelen.

En dan ook niet aan hem vragen waarom hij iets doet, of wat er precies gebeurd is...

Ik weet dat je niks hebt aan deze post maar ik kan daar echt boos om worden als ik lees hoe het gesprek gegaan is!

Heb je zelf het gevoel dat het gesprek je iets heeft opgeleverd?
quote:Fermer schreef op 11 januari 2012 @ 08:07:

Je schrijft dat je kind al kan tellen, de kleuren kent en zelfs al letters weet. Veel kinderen van 4 kunnen dit niet!

Kan het misschien zijn dat je kind onder gestimuleerd wordt waardoor hij dit gedrag vertoont? Misschien wil en kan hij wel meer dan hem nu op school aangeboden wordt.De meeste kinderen wel hoor. Mijn zoontje van 4.5 kan heel goed tellen, zelfs optellen en aftrekken. Kleuren, vormen en een aantal letters kent hij ook al lang. En hij is echt geen uitzondering.
Pimkie, fijn dat je verslag doet!

Maar ik ben meteen kritisch.... Zoon gaat nu hele dagen naar school. en dat is het? En jij moet hem komen halen als het niet meer gaat? Dat is alles wat er uit het gesprek gekomen is?? En juf kan/wil geen handelingsplan opstellen want je kan niet in de toekomst kijken..?? Oh my god.... (sorry...)

Echt meid, ik hoop dat er meer uit gekomen is, want ik kan je nu al vertellen, dat de juf snel zal bellen.

Heeft de pedagoog nog adviezen aan de juf kunnen geven, over hoe ze met hem om kan gaan?

Waarom nam de juf je zoon onder de arm, omdat hij niet mee wilde?

Gaat de IB-er hem nog observeren? Kent zij zoon en zo ja, wat is haar zienswijze?

Zoals jij juf beschrijft.... ze zou mijn voorkeur niet hebben. Ze houdt van je zoon? .... Dat klinkt mij niet oprecht in de oren. Mijn vertrouwen zou eerlijk gezegd tot het nulpunt zijn gedaald. Ik zou het wel aanzien de komende week/weken, maar als het niet gaat, dan zou ik toch overplaatsing naar een andere klas/school overwegen.
[quote]pimkie schreef op 11 januari 2012 @ 15:01:

[...]Jee, wat erg!!!! Is de juf wel helemaal 'normaal'?
quote:Kabouter schreef op 11 januari 2012 @ 21:19:

En juf kan/wil geen handelingsplan opstellen want je kan niet in de toekomst kijken..?? Dan hoef je nooit een handelingsplan te maken, want je kan bij geen enkel kind in de toekomst kijken. Jee, ik zou denken òf je behandelt mijn kind precies zoals alle andere kinderen in de klas en er zijn dus blijkbaar geen problemen... òf je schrijft een handelingsplan. Zo'n plan hoeft niet eens heel groot te zijn. Ik heb voor sommige kinderen in mijn klas bijv een klein plannetje geschreven. Kost je misschien 20-30 minuten en na een tijdje evalueer je het plan even. That's it! Waarschijnlijk duurde dit hele gesprek al langer dan 30 minuten...
quote:blogbabe schreef op 11 januari 2012 @ 21:48:

[...]

Dan hoef je nooit een handelingsplan te maken, want je kan bij geen enkel kind in de toekomst kijken. Jee, ik zou denken òf je behandelt mijn kind precies zoals alle andere kinderen in de klas en er zijn dus blijkbaar geen problemen... òf je schrijft een handelingsplan. Zo'n plan hoeft niet eens heel groot te zijn. Ik heb voor sommige kinderen in mijn klas bijv een klein plannetje geschreven. Kost je misschien 20-30 minuten en na een tijdje evalueer je het plan even. That's it! Waarschijnlijk duurde dit hele gesprek al langer dan 30 minuten...

Inderdaad! Op basis van de kennis, ervaring met kind en beoogd doel, stel je een handelingsplan op. Daar streef je naar, dat evalueer je en zonodig stel je bij.

Maar zo'n opmerking van de juf.... echt... vind het te erg voor woorden.

Heb je vervolgafspraken met de juf gepland Pimkie?
Ik schaam me diep..... Ik ben ook juf en vind het vreselijk hoe deze juf met jouw kind omgaat. Wat nou geen tijd voor een handelingsplan? Dat is ze gewoon verplicht! Dat staat in het zorgplan van de school.

Ik vind het een karige uitkomst van een gesprek van 1,5 uur. Alle dingen die "anders" zijn of gaan met jouw kind of hoe ze met m omgaan, moet genoteerd worden in zijn dossier. Wat gebeurd is, is gebeurd, maar je moet wel vooruit!

Heb je aan de IB-er nog wat gehad? Ik hoop van wel, zij is er om er op toe te zien dat de zorg voor leerlingen goed geregeld wordt. En daarmee ook dat er een dossier is, een verslag van het gesprek van vandaag bijvoorbeeld. maar als juf zegt dat ze geen enkele beslissing kon nemen zonder de IB-er daarin te kennen, dan moeten er ook verslagen zijn van gesprekken tussen juf en IB-er.

Ik kan me hier enorm pissig over maken, zeer onprofessioneel om meteen te zeggen dat er iets mis is, dat ze hem niet als normaal bestempeld en zelfs PDD-NOS noemt..... Jeeeee....

Heel veel succes in elk geval!
Hoi Kabouter,

Ja dat is principe wat grotendeels is beschreven. En dat denk ik ook dat er wel heel snel gebelt gaat worden.

Zowel de pedagoog als ik hebben de juf praktische tips gegeven die bij ook werken. De juf voelt zich, werd ook gevoeld door de pedagoog, snel aangevallen en betrekt alles op zichzelf. Haar belang is niet belangrijk, maar van mijn kind. De IB'er zei niet echt veel en knikte maar ja en nee. Ze was trouwens ook een minuut of twintig te laat, want ze was de afpraak vergeten. IB'er kent mijn zoontje niet nee, ze werkt er ook maar 2 dagen in de week. Ze kwam in mijn ogen niet echt professioneel over. Professioneel is misschien niet het juiste woord, maar ik kom er even niet op.

Ja hij wilde niet naar buiten en omdat ze hem niet binnen kon laten, heeft ze hem onder de arm mee naar buiten genomen, waar hij dus begon te huilen en krijsen zoals zij dat heeft gezegd.

Ja houden van, klonk mij ook echt overdreven in de oren, maar ze kon het niet vaak genoeg herhalen.

Ik heb trouwens, naar aanleiding van de tip van iemand hier, op de website van de onderwijsinspectie gekeken en raad eens, ze scoren onvoldoende op zorg en begeleiding voor kinderen die dat extra nodig hebben.

Over vier weken staat er een nieuwe afspraak gepland, maar daar ga ik niet op wachten. Morgen loop ik langs de directie en eis ik een behandelplan en anders ga ik op zoek naar een andere school die wel een plan wil opstellen. Zij (of de juf in dit geval) stellen dat mijn zoontje moeite heeft met school, maar willen geen behandelplan opstellen.
Het rapport is trouwens van mei 2011.
quote:Ris schreef op 11 januari 2012 @ 22:13:

Wat nou geen tijd voor een handelingsplan? Dat is ze gewoon verplicht! Dat staat in het zorgplan van de school.

De IB-er zat er toch bij? Waarom zegt hij/zij dan niks?
Ik wil jullie trouwens nogmaals bedanken voor jullie reacties. Het sterkt me wel en ik heb nu ook het gevoel dat het niet geheel aan ons ligt. De reacties geven me een extra steuntje in de rug. Ik vind het fijn om mijn verhaal hier kwijt te kunnen.
@blogbabe. Zie mijn reactie hierboven. Ib'er kwam heel timide over en had best moeite om over ons heen te komen. Vond ik wel triest op de een of andere manier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven