Parodontitis en pocketmeting
donderdag 12 januari 2012 om 19:21
Ik ben vandaag voor de tweede keer bij de mondhygieniste geweest, ditmaal voor een reiniging van mijn bovengebit. Het bloedde behoorlijk en mijn tandvlees is flink ontstoken en teruggetrokken. Er heeft zich bij mij tandsteen gevormd onder het tandvlees. De mondhygieniste heeft dus geconstateerd dat ik parodontitis heb en gaat nu een pocketmeting uitvoeren om te kijken hoe ver de parodontitis precies gevorderd is.
Ik heb natuurlijk ff op google gezocht om te lezen wat zo'n pocketmeting precies inhoudt, maar ik ben toch benieuwd naar praktijkverhalen...Is het erg pijnlijk en duurt het erg lang?
Ik ben namelijk echt een angsthaas bij de tandarts, maar ik wil dit wel aanpakken anders heb ik over een aantal jaren misschien geen tanden meer...
Ik heb natuurlijk ff op google gezocht om te lezen wat zo'n pocketmeting precies inhoudt, maar ik ben toch benieuwd naar praktijkverhalen...Is het erg pijnlijk en duurt het erg lang?
Ik ben namelijk echt een angsthaas bij de tandarts, maar ik wil dit wel aanpakken anders heb ik over een aantal jaren misschien geen tanden meer...
donderdag 12 januari 2012 om 19:27
donderdag 12 januari 2012 om 19:39
Pocketmeting is idd niet prettig maar zeker ook niet extreem pijnlijk. Het duurt ongeveer 20 minuten. Tip: neem vooraf een paracetamolletje of ibuprofen. Ik had jaren geleden dezelfde klachten maar sinds ik elk half jaar naar de mondhygieniste ga (natuurlijk ook 2x per jaar naar de tandarts), zijn de pockets minder diep en heb ik geen bloedend tandvlees meer. Het is de moeite zeker waard! Sterkte!
donderdag 12 januari 2012 om 20:09
Even in het kort:
Een pocketstatus, of een parostatus is een meting waarbij de pockets (de ruimte tussen de tand en je tandvlees wordt gemeten)
Meten gaat met een pocketsonde, een soort haakje zonder punt zeg maar, maar meet streepjes opstaan.
Op een aantal punten met kies wordt er een meting gedaan
Daarnaast wordt er gekeken hoeveel het tandvlees is teruggetrokken, en hoe mobiel de kiezen zijn.
Pocketsonde:
Bij ons in de praktijk plannen we 45 minuten in.
Als je tandvlees ontstoken is, voel je het wel, maar het doet niet echt heel veel pijn.
Een pocketstatus, of een parostatus is een meting waarbij de pockets (de ruimte tussen de tand en je tandvlees wordt gemeten)
Meten gaat met een pocketsonde, een soort haakje zonder punt zeg maar, maar meet streepjes opstaan.
Op een aantal punten met kies wordt er een meting gedaan
Daarnaast wordt er gekeken hoeveel het tandvlees is teruggetrokken, en hoe mobiel de kiezen zijn.
Pocketsonde:
Bij ons in de praktijk plannen we 45 minuten in.
Als je tandvlees ontstoken is, voel je het wel, maar het doet niet echt heel veel pijn.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
donderdag 12 januari 2012 om 20:12
Hi, onlangs pocketmeting gehad en het viel reuze mee. Behalve op een plek waar het wat ontstoken was, toen gingen mijn haren overeind staan. Dus tja, als je echt ontstoken tandvlees hebt wordt het misschien even slikken. Maar persoonlijk heb ik liever díe pijn dan een verdoving want dat vind ik een stuk vervelender.
Sterkte in ieder geval!!
Sterkte in ieder geval!!
donderdag 12 januari 2012 om 20:20
Ik vond het verwijderen van het tandsteen erna veel pijnlijker (ondanks de verdoving). Op sommige plekken voelt die pocketmeting niet prettig maar het doet geen pijn
En nu ben ik blij dat ik het gedaan heb. Mijn tandvlees is gezonder en ziet er vele malen beter uit
En nu ben ik blij dat ik het gedaan heb. Mijn tandvlees is gezonder en ziet er vele malen beter uit
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
donderdag 12 januari 2012 om 21:18
Oh jeetje.. Heb het eergisteren voor de 1e x gehad.
En het was zeker geen pretje, de pocketmeting viel wel mee..
Ik heb ook ontstoken tandvlees, de mondhygieniste heeft daarna grof tandsteen verwijderd, en dat vond ik pijnlijker.
Ik had wel de hele dag last van kiespijn, vooral omdat ik mijn mond echt een uur lang wijd open moest houden.
Ik kreeg het gelijk de 1e x, zo een pocketmeting, raar dat jij het pas de 2e keer krijgt...
En het was zeker geen pretje, de pocketmeting viel wel mee..
Ik heb ook ontstoken tandvlees, de mondhygieniste heeft daarna grof tandsteen verwijderd, en dat vond ik pijnlijker.
Ik had wel de hele dag last van kiespijn, vooral omdat ik mijn mond echt een uur lang wijd open moest houden.
Ik kreeg het gelijk de 1e x, zo een pocketmeting, raar dat jij het pas de 2e keer krijgt...