Rijles!

03-07-2011 17:55 1161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het oude topic ( Rijles!! ) bijna vol zit kunnen we hier verder kletsen!

Voor al je paniek momenten, vreugde momenten, mental breakdowns, persoonlijke overwinningen, vragen, tips, rijles lief en leed!

RIS-toetsen

Tussentijdse toetsen

14-07 Ruza

12-09 freshfruity

02-12 lucky birdie

Examens

06-07 rwoanne

23-07 mmm_x

18-08 dreamlogic

15-09 Ruza

28-09 Pimpepaars

26-10 Aimee (motor)

29-11 Madam atelier (ja, je krijgt er 3)

25-03 femmelotje!

03-10 Chipper
Ja, ik hoor idd van veel mensen dat zij 10 voor 2 hebben geleerd.

Ik heb stuurbekrachtiging, dus ik kan bepaalde bochten met 1 hand nemen, maar scherpere bochten doe ik met 2 handen aan het stuur, anders gaat het veel te scherp allemaal.

Ik ben nog geen rotondes met stoplichten tegen gekomen. En heb ook nog nooit op een 3baansrotonde gereden.

Mensen kunnen echt aso rijden!

Waar ik mij aan erger op rotondes is dat mensen regelmatig hun knipperlicht niet aan hebben als zij de rotonde verlaten óf zij doen op het aller- allerlaatste moment hun knipperlicht pas uit.
quote:pimpelpaarsmeteengoudrandje schreef op 08 januari 2012 @ 21:33:

Ja, ik hoor idd van veel mensen dat zij 10 voor 2 hebben geleerd.

Ik heb stuurbekrachtiging, dus ik kan bepaalde bochten met 1 hand nemen, maar scherpere bochten doe ik met 2 handen aan het stuur, anders gaat het veel te scherp allemaal.

Ik ben nog geen rotondes met stoplichten tegen gekomen. En heb ook nog nooit op een 3baansrotonde gereden.

Mensen kunnen echt aso rijden!

Waar ik mij aan erger op rotondes is dat mensen regelmatig hun knipperlicht niet aan hebben als zij de rotonde verlaten óf zij doen op het aller- allerlaatste moment hun knipperlicht pas uit.

Ok. Please, please, please voor al onzer gemoedrust. Er kunnen stoplichten staan op rotondes. Meestal zijn die groen maar soms(vooral als je linksaf moet, 3e of 4e afslag) staan die ook op rood. Houd daar rekening mee. Verder, let op wat de verkeersborden en lijnen op de weg aangeven over de richting van de rijbanen. Over het algemeen geldt: 1e afslag rechts voorsorteren, 2e afslag in het midden en 3e afslag links voorsorteren(over je schouder kijken als je de afslag neemt want soms zit er iemand verkeerd te rijden). Dit kan afwijken op sommige rotondes en let daarop. Verkeerd rijden is niet erg, overkomt de beste automobilist maar KIJK gewoon wat er om je heen gebeurt en dan komt alles goed.

Wat betreft knipperlicht op deze rotondes: 1e afslag knipperlicht naar rechts. 2e afslag(rechtdoor in de meeste gevallen) geen knipperlicht. 3e afslag knipperlicht naar links en pas net voordat je de afslag gaat nemen veranderen naar rechts. Op die manier weten andere bestuurders beter wat je van plan bent.

Tot dusver rotondeles van Ruza
Haha ruza je kunt merken dat wij allebei uit utown komen met de irritaties over driebaansrotonde
quote:Atelier_madame schreef op 09 januari 2012 @ 00:07:

Haha ruza je kunt merken dat wij allebei uit utown komen met de irritaties over driebaansrotondeVind ze eigenlijk superfijn hoor. Moet er niet aan denken dat bij elke van die rotondes een gewoon kruispunt zou zitten(sitting, wishing, waiting zou je dan gaan zingen in je auto geloof ik) maar mensen die niet weten hoe ze te gebruiken zijn wat minder
ooh gat nee overal stoplichten. móet er niet aan denken! Wij kregen bij bruins.ma ook zoveel les in die driebaanskrengen.. vind m bij de oprit van de a12 (waterlinieweg) alleen wel erg vervelend door die vier banen
quote:Atelier_madame schreef op 09 januari 2012 @ 11:24:

ooh gat nee overal stoplichten. móet er niet aan denken! Wij kregen bij bruins.ma ook zoveel les in die driebaanskrengen.. vind m bij de oprit van de a12 (waterlinieweg) alleen wel erg vervelend door die vier banen

Hehe, dat is bij mij om de hoek zo'n beetje. Rijd er bijna dagelijks. Had hem met mijn rijlessen nooit gehad(vooral veel rotondes geoefend in overvecht omdat je daar examen moet doen en je daar dus die ene lullige rotonde hebt daar er 2 banen naar "links" gaan ) En de eerste x dat ik daar dus reed(net 1 dag mn rijbewijs op zak) zat ik ook ff van eeeuuuh.....

En idd, als je overal bij die rotondes een gewoon een kruispunt met stoplicht neer zou zetten zou een hel zijn. Lang leve de grote rotondes!!
Oh de berekuil is ook wel een lastige als je zeg maar richting centrum wilt. Dan moet je op het einde een hele rare bocht maken om in de goede baan uit te komen
quote:Ruza schreef op 08 januari 2012 @ 23:17:

[...]

Ok. Please, please, please voor al onzer gemoedrust. Er kunnen stoplichten staan op rotondes. Meestal zijn die groen maar soms(vooral als je linksaf moet, 3e of 4e afslag) staan die ook op rood. Houd daar rekening mee. Verder, let op wat de verkeersborden en lijnen op de weg aangeven over de richting van de rijbanen. Over het algemeen geldt: 1e afslag rechts voorsorteren, 2e afslag in het midden en 3e afslag links voorsorteren(over je schouder kijken als je de afslag neemt want soms zit er iemand verkeerd te rijden). Dit kan afwijken op sommige rotondes en let daarop. Verkeerd rijden is niet erg, overkomt de beste automobilist maar KIJK gewoon wat er om je heen gebeurt en dan komt alles goed.

Wat betreft knipperlicht op deze rotondes: 1e afslag knipperlicht naar rechts. 2e afslag(rechtdoor in de meeste gevallen) geen knipperlicht. 3e afslag knipperlicht naar links en pas net voordat je de afslag gaat nemen veranderen naar rechts. Op die manier weten andere bestuurders beter wat je van plan bent.

Tot dusver rotondeles van Ruza

Nog een tip dan maar, voor degenen die dagelijks over 3-baanse rotonde's rijden. Doe eens wat rustig aan voor de mensen die dit zelden tot nooit meemaken. Als je nooit een 3-baanse rotonde met stoplichten gezien hebt en ook nog ergens waar je de weg totaal niet weet is het écht heel erg ingewikkeld. Heb een beetje geduld met die mensen ook! En iedereen maakt wel eens een fout of heeft een onhandige reactie of schat iets verkeerd in of raakt in de stress. Beetje begrip en rekening houden met anderen kan ook geen kwaad.

Ik begrijp al die ergernissen echt niet en vooral niet van beginnend bestuurders, alsof jij nooit iets onhandigs doet? De één is wat vaardiger of wat zekerder of wat meer ervaren op de weg dan een ander. Het verkeer maak je samen en het gaat een stuk soepeler als je rekening houdt met elkaar en niet meteen op elkaar zit te vitten.
Ik vind die ene rotonde bij utrecht als je vanaf de a27 de afslag veemarkt neemt zo rot! Dat is de rotonde naast de berenkuil geloof ik, naast tuincentrum Overvecht als ik het me goed herinner? Ik denk dat dat de ene is waar jullie het nu hebben... Maar dat komt omdat ik daar eigenlijk nooit kom.

De berenkuil vind ik ook best rot trouwens.

Ik kom niet uit utrecht, maar ik heb vlakbij de berenkuil op school gezeten en jaren later moest ik daar eens in de buurt zijn voor de dermatoloog.

Maar goed kijken scheelt al een hoop en vooral niet op het laatste moment afslaan, ik rij dan gewoon nog een rondje, dat is het voordeel van rotondes haha!
quote:indigoblue schreef op 12 januari 2012 @ 19:33:

[...]

Nog een tip dan maar, voor degenen die dagelijks over 3-baanse rotonde's rijden. Doe eens wat rustig aan voor de mensen die dit zelden tot nooit meemaken. Als je nooit een 3-baanse rotonde met stoplichten gezien hebt en ook nog ergens waar je de weg totaal niet weet is het écht heel erg ingewikkeld. Heb een beetje geduld met die mensen ook! En iedereen maakt wel eens een fout of heeft een onhandige reactie of schat iets verkeerd in of raakt in de stress. Beetje begrip en rekening houden met anderen kan ook geen kwaad.

Ik begrijp al die ergernissen echt niet en vooral niet van beginnend bestuurders, alsof jij nooit iets onhandigs doet? De één is wat vaardiger of wat zekerder of wat meer ervaren op de weg dan een ander. Het verkeer maak je samen en het gaat een stuk soepeler als je rekening houdt met elkaar en niet meteen op elkaar zit te vitten.Ik heb er wel begrip voor hoor!! Maar ik vind dat je ook juist als beginnende bestuurder dus zo'n rotonde rustig moet benaderen. Goed kijken, knipperlichten gebruiken en nog een keer goed kijken. Dat er iets fout gaat is echt niet erg, gebeurt de beste bestuurders. Maar hou het alsjeblieft veilig!
quote:aimee86 schreef op 12 januari 2012 @ 20:57:

Ik vind die ene rotonde bij utrecht als je vanaf de a27 de afslag veemarkt neemt zo rot! Dat is de rotonde naast de berenkuil geloof ik, naast tuincentrum Overvecht als ik het me goed herinner? Ik denk dat dat de ene is waar jullie het nu hebben... Maar dat komt omdat ik daar eigenlijk nooit kom.

De berenkuil vind ik ook best rot trouwens.

Ik kom niet uit utrecht, maar ik heb vlakbij de berenkuil op school gezeten en jaren later moest ik daar eens in de buurt zijn voor de dermatoloog.

Maar goed kijken scheelt al een hoop en vooral niet op het laatste moment afslaan, ik rij dan gewoon nog een rondje, dat is het voordeel van rotondes haha!Is dat niet die 3puntsrotonde? Dat je links voorsorteert en dan alsnog moet "uitwijken" bij de afslag?
Nee, het is zo een met 3 banen, compleet met stoplichten. Misschien is het niet bij afslag veemarkt, dat kan ook. Het is bij de sartreweg en de biltse rading. En als je dan vanaf de snelweg komt, rij je op de biltse rading, rotonde, als je driekwart gaat kom je op de sartreweg. En dan rij je zo op de berekuil af toch?

Oh, en tuincentrum overvecht zit daar helemaal niet zie ik haha
*google maps helpt* je bedoelt geloof ik kardinaal alfrinkplein

Die is idd ook niet de allermakkelijkste. Je ziet hier dus dat als je vanaf de berekuil zou komen(op het plaatje vanaf "6 uur" dus) en je wilt linksaf dat je niet helemaal links hoeft voor te sorteren zoals op de meeste rotondes. Is dus daar vooral zaak goed op de tekens op de weg te letten voordat je de rotonde op rijdt. Maar dat is eigenlijk zo bij elke rotonde.
Ja klopt! Ik merkte het vorige week vooral op de motor dat mensen maar gewoon hun auto opzij gooien zonder te kijken. Dat is best eng, want als ik niet oplet lig ik dus gewoon onder een auto, maar gelukkig ben ik ook veel wendbaarder en sneller dan een auto, maar blijft opletten.

Maar goed, ik ken hier alleen de zogenaamde turbo rotondes, met zo'n richel in het midden. En naar mijn werk kom ik geen rotondes tegen, dat scheelt weer
Ik naar mijn sportschool al 3 en dat is maar een kilometer of 5 naar mn werk de berekuil en nog 1.
Vandaag weer rijles gehad en het was weer een RAMP.

Binnen de eerste drie bochten al een paar punten waar instructeur terecht op mopperde, dingen die hij echt al honderdduizend keer (minstens) heeft gezegd. Vervolgens een weg waar ik standaard de opmerking krijg dat ik de bochten te hard neem, ben ik heel bewust bezig met op tijd gas terug nemen, kijk ik weer niet voldoende naar de straten. Tegemoetkomend verkeer totaaaaaaaaaal verkeerd inschatten, blijven staan als ik makkelijk wegkan of juist doorrijden als het de bedoeling is dat ik blijf staan, teveel focussen op één weggebruiker en vervolgens de auto alle kanten op laten rijden behalve de richting waar ik heen moet.

Zo erg focussen op het regelmatig in de spiegels kijken dat alle zijstraten straal genegeerd worden, dode hoek overslaan..Pfff. Ik weet niet wie er chagrijniger werd van mijn gestuntel, mijn instructeur of ikzelf..
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Femmelotje, wat naar dat het niet zo lekker ging. Op hoeveel lessen zit je nu?

Ik weet zelf nog wel dat het vaak niet is dat je het niet kunt. Maar dat het voor een beginner net iets te veel handelingen zijn om tegelijk uit te voeren. De enige oplossing is oefenen, oefenen en oefenen.

Ben je wel ontspannen tijdens je les? Geen spanning in je lijf enzo? Je rust vinden kan namelijk ook heel erg helpen.
Ik zit op bijna 70 lessen. Als ik eenmaal rijd ben ik meestal wel relaxt, maar van te voren loop ik tegen de muren op van de spanning.

De ellende is ook een beetje dat ik, juist omdat ik al zoveel lessen heb gehad, het per se consant goed wil doen, waardoor ik weer ontzettend veel fouten ga maken.
quote:Ruza schreef op 09 januari 2012 @ 14:33:

Oh de berekuil is ook wel een lastige als je zeg maar richting centrum wilt. Dan moet je op het einde een hele rare bocht maken om in de goede baan uit te komen

whaha ja daar heb ik ook wel eens vast gestaan zowat :D

hoe is het femmelotje, gaat het alweer wat beter?

Ik vond het gisteravond wel spannend, voor het eerst rijden in mn eentje met gladheid. Mn eerste paar rijlessen waren vorig jaar wel met die hele heftige sneeuw, maar das toch anders als er iemand naast je zit.
Afgelopen vrijdag heb ik een hele goede les gehad, voor het eerst sinds tijden dat we vrolijk afscheid namen en beide een beetje het idee hadden dat we niet tegen een gigantische muur aanlopen(of rijden, beter).

Ik was vrijdag ook duidelijk veel kalmer dan normaal gesproken. Vlak bij mijn huis is een kruispunt waar ik het eigenlijk altijd verkeerd doe. Dit keer kwam er van links iemand op de voorrangsweg, van rechts iemand en van de straat aan de overkant iemand die dezelfde kant op moest als ik. Ik liet al die mensen voorgaan en reed vervolgens zelf het kruispunt op.

Instructeur vroeg vervolgens wat ik er nu van vond. Dus ik: Ehm..Onzeker?

Hij: Nee! Dat was perfect! Ik wil dat je het ALTIJD zo doet!

Later in de les wel een paar dingetjes gehad die niet lekker gingen, maar geen grote dingen en hij zei dat ik het commentaar goed oppakte.

Ik ben nu ook weer twee keer per week les, dat was een tijdje niet zo omdat het met mijn studie niet ging, maar ik merk wel dat het echt uitmaakt. Het gaat gelijk een stuk beter.

In de sneeuw/met gladheid rijden lijkt mij ook best spannend, dat heb ik nog nooit gedaan(vorig jaar met de sneeuw had ik nog maar een stuk of tien lessen gehad, dus dat vond instructeur niet zo verstandig). Hoe ging het?
Goedemiddag,

Ik wil me ook graag melden. Heb nu al een aantal rijlessen gehad, het lukt me alleen vaak niet. Ik maak zoveel stomme fouten.. Ik wordt er echt gek van.

Groetjes,
What you do today, can improve all your tomorrows.
flower hoeveel lessen heb je gehad en wat voor fouten maak je? Fouten maken is normaal he!! Daarvoor neem je LES.

Ik heb ondertussen alweer 5 maanden mn rijbewijs en nu dus ook met sneeuw en alles gereden. En vandaag met mn ex-rijinstructeur keihard lopen slippen op een parkeerplaats in het bos! Lachen!
Ik had 12-12-11 mijn eerste rij examen en in 1x geslaagd! En sinds een paar dagen heb ik een auto'tje. Een Toyota Aygo, ben er erg blij mee!
Flower, welkom! Hoeveel lessen heb je gehad?

Ellen, nog gefeliciteerd!

Mijn rij-instructeur gaat kijken voor een examendatum! Hij zei er wel heel nadrukkelijk bij dat ik er nu nog niet klaar voor ben, maar dat hij wel wilde gaan kijken, voor het geval dat er een lange wachttijd is.
is het goed als ik even inbreek? ik ben nl op zoek naar een rij-instructeur in utrecht, liefst een die goed is met 'bange' mensen. ik heb eigenlijk al 8 jaar mn rijbewijs, maar heb ook al 7jaar en 10mnd niet meer gereden zeg maar... *shame*. over een paar maanden willen mn man en ik een rondreis voor de VS maken en daarvoor is het wel handig als we beide kunnen rijden, dus ik wil weer een aantal lessen nemen om het onder de knie te krijgen, maar ben bang dat ik het wel eng ga vinden. dus als iemand van jullie tips heeft voor een goede rij-instructeur hoor ik het graag! alvast bedankt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven