Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Ja, ineens komt dan de fase dat (lijkt) bijna iedereen kinderen wil / krijgt. Haha, wellicht dat je nu gaat lachen, maarre ik zit in de fase dat vriendinnen oma gaan worden, 1 vriendin is dat al.

Aangezien ik zelf pas "laat" moeder ben geworden, en de tweede ook nog eens een paar jaar later kwam, zit ik nog lang niet in die fase.

Maar, ik loop...... Haha:)

Vanmorgen lekker loopje van 6,5km. Ging lekker, en geen zere enkel??

Maandag sportschool les bbb, en denk vanavond ook nog even te gaan, aangezien ik morgen niet kan. Fijne dag vandaag.

En Fiekes, sterkte!
Tineke ik ben ook 'laat' moeder geworden. Maar bij mijn man kreeg ik al twee kinderen cadeau dus ik denk dat het 'omaschap' nog niet eens zo lang op zich laat wachten. (Ze zijn nu 27 en 28 jaar- afgestudeerd gestetteld. Oudste vorig jaar getrouwd en onlangs verhuisd naar een grote gezinswoning).

Veder heb ik schijnbaar een vriendenkring met een grote leeftijdsmarge want er worden zowel kinderen als kleinkinderen geboren. En er zijn zowel trouw feestjes als 25 jarig huwelijksfeesten.

Fijn dat de enkel zich gedeist houdt.

Vandaag rustdag wat lopen betreft. Wel een kleine 25km functioneel gefietst en vanmiddag een ronde van 65km. Had dit keer de hartslagband aangedaan en ondanks dat ik stevig doorgetrapt heb kwam mijn hartslag toch maar op een gemiddelde van 130 slagen per minuut. Vergelijkbaar dus met een heel rustig duurloopje.
baukje: heerlijk lijkt me dat hoor, om oma te worden.Maarre ik hoop wel dat het nog even op zich laat wachten, mijn oudste is pas 17 en de jongste is 11jaar.

Dus ik geniet nog van het moederschap.

Ga dadelijk nog even naar de sportschool, even een uurtje BBB doen, eigenlijk zal ik liever morgen gaan, maar dat gaat niet lukken. Vanmorgen ook een loopje gedaan.

Jeetje dat fietsen van jou joh,.........je kan wel mee op straks in Juli van Verona naar Nederland fietsen, denk dat je zo met ons mee fietst. Ik denk ook dat het je minder moeite zal kosten dan bij ons.

Gaat lopen en fietsen goed samen, denk je?

Ik loop nu drie keer per week:

korte duurloop

intervaltraining

lange duurloop

2x per week sportschool ( BBB les)

en op zondag een lange fietstocht (80 a 100km).

Dit fietsen is een voorbereiding vak 2012 met vriendin.

Maar ik wil dit jaar zo graag een halve marathon gaan lopen, ik heb dit doel mezelf gesteld, heb die uitdaging nodig.

Nu omkleden, en go
Lopen en fietsen gaan prima samen. Het nadeel van fietsen is dat het zoveel tijd kost. Ben geen snelle fietser maar of ik nu 10km ga of 100, ik fiets bijna altijd op hetzelfde tempo van zo'n 25km per uur. (heb overigens geen wielrenfiets en geen klikpedalen ed). Maar om een beetje voldaan te zijn van het fietsen moet ik dus wel minimaal twee uur of liever langer op de fiets zitten. Terwijl met lopen je als je niet voor een marathon of langer traint je in principe nooit langer dan twee uur traint.

Toevallig heb ik voor zondag een route op de fiets gepland van zo'n 80km.(langs woonplaatsen waar ik ooit gewoond heb) Maar dat moet ik dan dus echt plannen en met het thuisfront afspreken. Als de kinderen een wedstrijd hebben lukt zo'n lange route niet.

Mijn oudste is onlangs ook net 17 jaar geworden (jongste wordt in febr. 8 jaar).Dus we zitten wel een beetje in dezelfde fase van het leven.
Vanmorgen een rondje gelopen van 14 km. Het ging moeizaam, zoals vaker s'morgens. Morgen vrij, dus nog tijd om sávonds te gaan trainen. En dan zondag nog een croswedstrijdje. Het was wel een leuk rondje, nl het mountainbike pad, maar dan tegen de route in. Dus hier en daar moest ik wel opletten welke richting ik op ging.

Wel deden mijn voeten erg pijn na afloop, ik vind de voeten van mijn compressiekousen veel te strak rond mijn voeten zitten. Voor mijn kuiten vind ik ze wel werken, dus misschien later nog eens de tubes proberen.
@ Lauwe.. 's ochtends lopen gaat bij mij ook nooit echt van harte! Het schijnt te wennen (dat doet het bij mij ook wel maar het gaat altijd wel met extra moeite.. en dat terwijl ik nog maar 24 ben;) dat wordt nog wat!)

Heb je nieuwere of oudere kousen van het merk Herzog? bij de nieuwe maakt Herzog geen onderscheid meer tussen een linker en rechter sok.. wij hebben er al best wel veel terug gehad met klachten of met kapotte sokken.

Ik heb ook om die reden voor tubes gekozen. Ik vind het niet fijn om altijd die sokken aan te moeten tijdens het lopen. Alleen op de fiets vind ik de tubes niet zo fijn. Opzich niet erg maar als ik ze straks in duathlon aan wil tijdens het lopen zal ik ze toch op de fiets aan moeten hebben!

@ Baukje en Tineke.. voor een echte training van minder dan een uur pak ik de racefiets ook niet te voorschijn.. Omkleden, banden oppompen, helm+handschoenen op/aan en daarna weer fiets poetsen.. kost veel meer tijd! Dan loop ik liever, want dan kan ik na een half uur al wel het gevoel hebben dat ik tenminste wat gedaan heb! Maar toch geniet ik erg van lange fietstochten.. ook heerlijk om alleen te doen en van het landschap te genieten (maar dan zit ik in gedachten toch in een korte broek + hempje op de racefiets hoor) Heb vorig jaar toen ik afstudeerde twee leuke mouwloze fietsshirts gekregen. ik zit er deze zomer dus weer reuze hip bij op de racefiets ;)

Toch grappig, toen ik Baukje hier leerde kennen was je jongste nog maar 6. We 'kennen' elkaar dus al een aardig tijdje!

@ Tineke.. jij bent lekker bezig! Fietsen en lopen is best een prima combinatie. Op hoog niveau bijt het elkaar wel, maar op recreatief niveau juist helemaal niet. En ik heb er best wel vertrouwen in dat die halve er wel gaat komen dit jaar! Als je maar heel blijft!

Bij triatleten is het voordeel dat je conditie ook deels op de fiets kunt trainen. Dat is toch wat minder belastend dan hardlopen. Je moet je kilometers natuurlijk lopend nog wel maken, maar het ondersteund elkaar wel.

Dinsdag lekker van en naar spinning gelopen en gister een baantraining gedaan. Ik had een mooi trainingsmaatje (hij heeft dezelfde lange wedstrijd op de planning staan) dus we liepen lange series op een rustig tempo. Elk interval werd wat korter maar moest 2 seconden harder. Het lukte ons niet heel best om ons aan de tempo's te houden dus we hebben uiteindelijk elk interval 4 sec harder gelopen. Dat kwam neer op 28, 27, 26 en 25 sec per 100. Lekkere training.

Nu straks even een klein rondje een beetje uitlopen als de aardappeltjes de over in gaan
Baukje, leuk om te lezen, jij dus ook echte puber in huis.

Pfff over energie gesproken......

Leuk om te lezen dat iedereen lekker gaat.

Bedankt voor de reacties, fijn om te horen van de kenners dat lopen en fietsen goed te combineren is. Voel me er ook goed bij, gelukkig.

Net uit mijn werk, even wat eten en dan eindelijk paar dagen vrij.

Morgen dus lekker lopen, alleen het buiten zijn is al heerlijk.

Fijne avond
Mag ik nog even putten uit de ervaring van de wedstrijdlopers hier?

Ik overweeg dus de CPC te gaan lopen, de 10km of de halve marathon (ik hak dit weekend de knoop door). Maar hoe zit dat met eten en drinken onderweg? Nemen jullie zelf iets mee of heb je genoeg aan wat er uitgedeeld wordt? Ik heb op beelden op tv wel eens gezien dat er onderweg water in bekertjes uitgedeeld werd, maar ik vroeg me dus af of dat voldoende is om het mee te redden.

Daarnaast vroeg ik me af of er onderweg wordt aangegeven hoever je bent.
Dignity in het algemeen staan bij de meeste wedstrijden wel de km punten aangegeven. Heb zelf geen ervaring met CPC maar ik verwacht dat bij zo'n grote loop het wel het geval is.

Zelf loop ik altijd met gps en dan heb ik sowieso altijd mijn juiste afstand.

Bij een 10km wedstrijd is drinken niet nodig (tenzij het onder extreme wame omstandigheden is). Halve marathon is een grensgeval bij niet warme omstandigheden. Althans afhankelijk van de tijd die je er over wil doen. Loop je langer dan 1 1/2 uur dan is het goed van begin af aan zowel het vocht als de koolhydraten aan te vullen.

Daar moet je echter wel op oefenen. Handig ook om even op de site van de cpc te kijken welke sportdrank er gebruikt wordt.

Ik kies altijd voor mijn eigen sportdrank (die ik of meeneem of onderweg laat aangeven of bij een post laat wegzetten) en neem water uit de bekertjes bij de posten indien nodig.

Drinken uit bekertjes is op zich ook een kunst op zich. Vaak zijn ze maar half vol,klotst er nog een golf uit , dus krijg je er nauwelijks iets van binnen.

Soms zit er een spons aan de bovenkant van het bekertje met een kleine uitsparing. Dan gaat het drinken uit een bekertje prima.

Vandaag mocht ik weer wat langer lopen, ging eigenlijk heel prima. Ook geen reactie achteraf. Morgen weer naar de fysio.
@ Dignity.. tijdens een 10 kilometer hoef ik zelf in het principe helemaal niet te drinken of eten.

Echter zijn er bij alle grote wedstrijd onderweg wel tafels met water en sportdrank. Soms wordt er ook slappe thee of bouillon ofzo uitgedeeld. Het hangt heel erg van de wedstrijd af, maar er is sowieso iets, dat is verplicht bij wedstrijden van de atletiekunie (dacht ik tenminste, bij triathlon is dat wel zo)

Tijdens mij halve van laatst heb ik ook amper gedronken onderweg. Over het algemeen red ik het dus prima met de drankposten van de organisatie. Alleen als jij wel meer vocht wil en je mist de post toevallig, of je wil je eigen merk sportdrank, dan is het toch makkelijker om zelf wat mee te nemen. Op de website van de wedstrijd kun je daar vast wel wat info over vinden.

Qua eten neem ik mn eigen gelletje mee. Dat durf ik niet zomaar van de organisatie aan te pakken (hoewel ik niet denk dat ze uitgedeeld worden bij een wedstrijd als de CPC.)

Bij de meeste wedstrijden staat ook wel borden op de 5km, 10km, de helft.. bij sommige ook elke kilometer. Maar of dat altijd zo is weet ik niet, ik doe eigenlijk niet zo heel erg veel hardloopwedstrijden. Meestal in in een triathlon of een wat kleinere wedstrijd,. Ik bekijk van te voren wel vaak het parcours op de site en dan onthou ik voor mezelf wel wat belangrijke punten.. Bijvoorbeeld bij zoveel km gaan we het strand op en af, of bij die scherpe bocht zitten we ongeveer op de helft..
Dank ladies. Bij de 10km hoef ik idd niets mee te nemen, dat red ik prima zonder. Maar met de halve weet ik dat dus nog niet zeker. Ik wil iig geen sportdrank mee, daar krijg ik veel slijm van in mijn mond en ik dat vind ik niet prettig.
Ik ga trouwens dit weekend een lange duurloop doen om te kijken hoe hard ik nog zou moeten trainen voor de halve.
Fiekes, vreemd ik dacht toch echt dat ik de nieuwere versie van die herzog compressie kousen had gekocht. Maar bij mij staat er wel een links en rechts op. In de ene zit inderdaad ook al een klein gaatje ingeprikt met mijn nagel bij het uittrekken.

Maar ze zitten zo strak om mijn voeten dat ze bijna "omkrullen" .

Vanmorgen nog bij de huisarts geweest en nog voor 2 maanden ijzer en B12 meegekregen. Was allebei nog niet overdreven hoog geworden en van mijn cholestrol was in juli nog 4,2. Dus waarschijnlijk is het uit de vinger halen van bloed niet echt betrouwbaar.

Net nog weer bijna 14 km gelopen met de club ging wel beter dan smorgens en je kunt ook nog even lekker kletsen.
@ lauwe: jij bent dus ook geen ster in de ochtend. ik moet er ook aan wennen. was laatst een rondje weggegaan in de vroegte maar vond het best zwaar. normaal loop ik aan het einde van de middag. morgen ga ik ook vroeg op pad denk ik, want mijn hondje kan (weer) niet mee vanwege haar pootje, dus dan kan ik wel wat eerder een wegrondje gaan doen. ik zit nu te wachten op voer dat gebracht moet gaan worden. vervelend die kousen. zitten ze te strak rond de enkel? of de hele voet? welke maat heb je? misschien een ander merk proberen? op mijn site staan reviews van 5 andere merken mocht je willen kijken (www.runpower.nl)

@ fiekes: hoe gaat het met de studie? schiet het nou op? ja toch?

@ baukje: het gaat dus nog steeds goed? fijn nieuws dus. wanneer mag je weer voluit gaan trainen denk je?

hier is het nog steeds prachtig mooi weer. vandaag weinig tot geen wind, de bomen bewegen niet. zonnetje erbij.... ik moet alleen nu even wachten op de koerier... heel vervelend. ik wilde ook eigenlijk naar aquafit om 11.15 maar dat kan alleen als het voer geleverd is. wie weet, ik heb nog een uurtje en ze zouden voor 12 uur komen.

helaas is nu een voorpootje stuk van mijn renmaatje, dus ik loop weer even alleen. ik snap er niets van, na de geboorte van de pups lijkt het ineens mis. heb daar nooit eerder last van gehad. deze keer lijkt het toch een soort schaafplekje van het strand of de stenen misschien. maar het doet duidelijk erg pijn. zielug -(

iemand anders nog plannen om te rennen?
Max: ja hier ook lekker "gerend" alleen geen zonnetje en blauwe lucht. Wel regen en somber......

Maar prima loopweer hoor, vanmorgen een interval training gedaan van in totaal drie kwartier.
Mag nog maar om de dag lopen dus vandaag heb ik het met mijn fietsje moeten stellen.

De fysiotherapeut was zeer positief. De provocatie testen waren allemaal negatief. Heb nog meer oefeningen opgekregen dus mijn houding moet strakjes wel perfect gaan worden. (grapje hoor maar ik denk dat ik er strakjes echt mijn voordeel uit kan gaan halen).

Serieus trainen zal nog wel een week of drie gaan duren, maar intussen bouw al wel de loopsessies uit.

Ik vind 's ochtends trainen juist wel lekker. Maar dan heb ik het niet over zeven uur of zo hoor. Dat is prima voor een rustig duurloopje maar niet voor een echte stevige training. Wat dat betreft wordt ik oud want ik heb toch wel even nodig voordat de spieren en gewrichten echt warm/soepel zijn.

Weet iemand van jullie in hoeverre de hormanale veranderingen van de overgang invloed hebben op blessure gevoeligheid/herstel vermogen en sportprestaties in het algemeen?
Ik heb net mijn lange duurloop achter de rug! Dit was om te testen of een halve marathon haalbaar zou zijn. Nou, dat is prima gelukt! Ik heb in totaal 16,75 km gelopen en was toen moe, voldaan maar nog zeker niet uitgeput.

Tijd was 1u43 minuten dus mijn gemiddelde snelheid was 9,7 km/h. Ik had bewust rustig aan gedaan om te kijken hoe ik het qua afstand ging houden maar dat ging dus echt prima, ook nog steeds een nette snelheid en de hartslag bleef ook laag. En geen last gehad van de darmen!

Al met al denk ik dus dat de CPC uitlopen een heel realistisch doel is dus ik ga me dan maar inschrijven I guess. Spannend! Eng!!
Dignity, En is het gelukt met inschrijven!! De cpc is toch pas in maart? Dan heb je nog voldoende tijd om nog wat afstand uit te breiden. Tot de 16 km gaat bij mij nog redelijk daarna moet ik toch wel mijn best doen om het vol te houden. Mijn lijf gaat dan wat tegensputteren. Maar het gaat vast goed!!

Even offtopic, ben een beetje ondersteboven van de crash van de costa concordia in italie. Een paar weken geleden stonden wij nog een beetje lacherig te doen bij de ontruimings oefening bij de costa favolosa. Voor deze mensen was het helaas geen oefening!!!
Dank je Lauwe! Ik heb me inmiddels ingeschreven, ja. Toch echt even een kriebelmomentje toen ik op de verzendknop van mijn inschrijving drukte hoor!!! Mijn eerste keer dat ik een wedstrijd loop, en dat terwijl ik dus eigenlijk nog maar 2 maanden hardloopschoenen heb. En ookal ga ik voor het uitlopen en niet voor een specifieke tijd, toch is het spannend. De CPC is op 11 maart en mijn ouders hebben al aangekondigd dat ze me komen aanmoedigen, superleuk!

En dat ongeluk is inderdaad ontzettend naar nieuws. Maar ik hoorde zojuist dat alle Nederlands waarschijnlijk ongedeerd zijn.
Goed bezig Dignity! Altijd leuk om een doel te hebben

@ Baukje.. ik ben 24 maar ik moet ook op gang komen 's ochtends.. dat beloofd nog wat ;)

Qua invloed van hormonen durf ik niks te zeggen.. en ik weet eigenlijk ook niet zo goed in welk boek ik zoiets op zou kunnen zoeken. Ga eens kijken..

@ Lauwe.. als je een linker en rechter hebt, zijn ze niet heel erg nieuw.. En dat kapot prikken hoor je ook veel,.. ben blij dat ik tubes heb!

@ Max.. studie gaat lekker! Over 3 weken tentamens.. Hierna nog 1 blok neurologie en daarna nog een blok 'samenvatting'. Neurologie ligt me goed door mijn vorige studie dus daar heb ik wel zin in. Dan het lastigste en engste tentamen ooit (de integratietoets) en dan op stage! Nu zijn we de stages een beetje aan het plannen. Een beetje kijken wat je wil en wat mogelijk is. Iedereen denkt dat ik iets in de sport wil maar de revalidatie trekt me op dit moment meer.. Dat zijn wel leuke dingen om je mee bezig te houden (ben nog steeds benieuwd naar jouw achtergrond, maar persoonlijk berichtjes lukken mij ook niet!)

Vandaag gewerkt en het was echt megadruk. Allemaal 4 mensen tegelijk proberen te helpen (en dat kan echt niet met een hardloopanalyse) Er is dan ook iemand boos weg gelopen. Jammer maar we konden echt niet sneller of meer mensen tegelijk helpen!

Ik ga nu nog even een rondje lopen. Gister krachttraining en gezwommen en als het morgen weer zo''n lekker zonnetje is als vandaag, spring ik morgen nog even op de racefiets voor een mooie ronde. Tot later!
@ fiekes: dat schiet dus inderdaad lekker op! revalidatie is leuk ja! heel afwisselend. niet altijd leuk want niet iedereen is revalideerbaar, maar vaak wel gemotiveerd en dat is een fijne groep om mee te werken zeker als je resultaat ziet ook nog eens. kan je kiezen wat voor stage je gaat doen? kan je iets bij reva gaan doen? stuur anders ff mailtje via de site?

@ dignity: spannend dat je je inschreef! als jij met die snelheid ruim 16 km loopt, dan is het totaal geen probleem lijkt me.

@ lauwe: gatsie ja naar zo''n ongeluk we zitten vaak op de ferry, gisteren mijn vriend ook weer 16 uur... ik vind het soms ook best eng. als zo'n gevaarte kapseist dan kom je er nooit af volgens mij met die rare smalle trapjes jakkes

heb net rondje (20,2 km) gedaan en het was zalig. geen wind, zonnetje erbij echt lekker. jammer genoeg zonder beessie. gaat niet zo goed met pootje
@ Max.. komt mijn mailadres dan zichtbaar op je site als ik een reactie plaats? Of zie jij hem alleen?

Ik kan wel voorkeur aangeven voor de stages maar het is neit zeker of daar ook rekening mee gehouden kan worden. Mijn studie loopbaan begeleider heeft al wel beloofd dat ze extra haar best gaat doen voor mij (maar dat zegt ze waarschijnlijk tegen iedereen)

Ik ken zelf ook wel wat mensen die stagebegeleider zijn voor mijn opleiding maar ze zijn nogal tegen voorkeursplaatsingen vanuit de instellingen zelf..
@ fiekes: als je bij site link jouw eigen site of runpower.nl invult ziet niemand het mail adres ;;-) dat is ook balen dat er geen rekening mee gehouden kan worden? want zo kan je toch nooit bepalen waar jouw hart ligt? hum.. ik ga even zwemmen, eerst met hondje een plas rondje hinkelend op 3 pootjes echt zielig. daarna gaik lekker zwemmies doen na mijn runnetje
het is gelukt! (denk ik)

Het is inderdaad jammer dat je niet met voorkeur geplaatst kunt worden.. Maargoed, iedereen wil natuurlijk niet alle stages in een gewone praktijk maar ook een in een revalidatiecentrum of ziekenhuis. En daar zijn veel minder plekken beschikbaar.

Door mijn afstuderen en door mn triathlonvereniging heb ik best wel wat handige contacten opgedaan en mensen leren kennen. Ik hoop dat het me nog eens van pas komt!
Spannend dignity je eerste wedstrijd en dan gelijk een halve marathon.Alsik het zo lees gaat het je zeker lukken.

Fiekes grappig ben ik percies twee keer zo oud als jij.

Twijfel overerigens wel hoor of het de overgang is. Had eind oktober ongesteld moeten worden. Tot die tijd altijd heel stipt iedere 23-24 dagen. Maar sinds dus begin oktober geen cyclus meer. Ook geen andere verschijnselen.

Aanvankelijk dacht ik dat het misschien door het gewichtsverlies kwam maar ja heb natuurlijk ook de leeftijd.

Nu dan de blessure. Kan op zich natuurlijk altijd. Maar kijkik om me heen dat is de concurrentie onder de dames van rond de 45 nog best groot (vaak groter dan bij de senioren) , maar vanaf een jaar of 50 is het niveau vaak ineens weer een stuk lager. Terwijl bij de mannen je die grote achteruitgang in prestatie pas op nog latere leeftijd ziet.

Heb op internet al gezocht maar kan er verder niet echt iets over vinden.

Jammer max dat je loopmaatje haar voetzooltjes weer doorgelopen heeft.

Fiekes de winkel waar ik altijd mijn schoenen koop werkt alleen op afspraak. Zijn twee fysiotherapeuten/hardlopers. Zetten ook nooit ander personeel in hun winke. Plannen een half uurtje per persoon als je al eerder voor een eerste analyse bent geweest. Soms komen er mensen binnen wandelen terwijl ze bezig zijn. Die willen dan vaak niet wachten of een afspraak maken. Neem aan dat ze dan schuin tegenover naar de concurrent gaan. Die maken gewoon tijd (lees raffelen hun klanten zodanig af dat ze hoe dan ook iedere klant met schoenen naar buiten laten gaan).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven