Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Wat leuk om te lezen dat jullie zo actief zijn! Ik was ook aan het hardlopen maar sinds een paar maanden laat van hielspoor. Ik baal vreselijk omdat het juist nu lekker weer is voor het hardlopen.

Hebben jullie ervaring en tips om de blessure zsm te verhelpen?

Ik zat er ook aan te denken om een mountainbike te kopen om toch nog iets te kunnen doen maar ik weer niet in hoeverre dat kan/mag in combinatie met hielspoor.
@ baukje: ben je al zo lang niet meer ongesteld dan? helemaal niks? dat is wel heel plotseling dan? meestal gaat de cyclus eerst wat verlengen, dan verkorten etc en is dan pas helemaal weg. verder helemaal niks? psssss je bent toch niet zwanger he? raar he dat zooltje van de hond? het is een heel klein plekje maar deze keer op een rotplek volgens mij komt het nu echt van het rennen op het zand tijdens het spelen. niet eens zo zeer van het lopen denk ik. anders had ze dat toch al veel eerder gehad zou je zeggen?
Max , nee niet zwanger. En geloof me ondanks dat mijn man gesterriliseerd is heb ik er toch maar een zwangerschapts testje tegen aangegooid. Maar ik vond het ook zo raar dat er verder geen verschijnselen waren. En omdat het in een periode was dat ik en heel intensief ben gaan trainen en een paar kilo was afgevallen dacht ik dat het misschien daardoor kan. Maar ja nu de laatste tijd heel rustig aan gedaan en cyclus is niet teruggekomen. En als dit het is , dan teken ik ervoor.

Maar ik vraag me toch af wat de overgang nu precies doet op sportief terrein.

Wat betreft die voetzooltjes is er toch wel een bepaalde gevoeligheid of ik moet zeggen onvoldoende natuurlijke bescherming van de voetzolen. Ik heb altijd heel veel met de honden gefietst, veel op ruw asfalt (ik liet ze bewust nooit in de berm lopen). Sommige honden konden alles hebben en bij een enkeling was het vaak kommer en kwel.

Sunflower ik ben helaas ervarings deskundige wat betreft hielspoor. Wordt je op dit moment behandeld door de fysiotherapeut. Bij mij werd de friktie methode toegepast. Heel pijnlijk. (ben een paar keer letterlijk van de behandeltafel gesprongen). Een aantal weken achter elkaar een paar keer per week. Na een goede 3 weken mocht ik weer gaan lopen. In die drie weken het wandelen op gaan bouwen. vervolgens kleine stukjes hardlopen en stoppen voordat de doffe pijn overging aan de aanvankelijk aanwezige scherpe pijn.

Heb het toen snel op kunnen bouwen hoewel de drukgevoeligheid heel lang nog aanwezig is geweest. (en dan echt gillend pijnlijk als ik er met mijn duim op drukte). Maar bij hardlopen slechts een vage doffe pijn die in de loop van de maanden minder werd.

Heb er daarna nooit geen last meer van gehad.

Fietsen is geen enkel probleem met hielspoor. Juist goed dat je toch in beweging blijft zonder dat je de voet echt belast, dat in verband met het bevorderen van de doorbloeding van de voetpees die aan het hielbot aanhecht. (zo is mijn verteld).

Verder had ik nog oefeningen om die pees te versterken. (op een been heel langzaam op de tenen gaan staan en vervolgens heel langzaam zakken. Eerst gewoon op de grond later op een verhoging zodat je echt door kon zakken met je hiel).

Maar fiekes is de deskundige hier dus die kan je misschien nog tips /adviesen geven.

Een ding weet ik wel , de ene hielspoor is de andere niet en dat het nog altijd duister is in hoeverre de eventuele aanwezige exostose nu werkelijk oorzaak is van de klachten. Een derde van de mensen blijkt die namelijk te hebben en vele van hen hebben nooit hielspoorklachten.Terwijl er ook mensen zijn zonder die extra botvorming en wel klachten hebben.

Bij mij was de peesaanhechting heel duidelijk verhard en die verharding is nog heel lang(plm een jaar) aanwezig gebleven.
Baukje bedankt voor je antwoord. Door de hardlooptrainer is geadviseerd toch even met een fysio contact op te nemen. Dat ga ik maandag doen. Ik voel ook een doffe plek bij mn hiel. Gelukkig is het gevoel nog niet erger dan dit geweest, het doet iig nog geen pijn. Ik heb wel zooltjes bij de sportwinkel gehaald en die draag ik in mn normale schoenen. Dat heeft de afgelopen maanden geholpen...totdat ik weer een keer in een groep ging hardlopen (ik dacht dat t over was). Ik ben altijd fanatiek en wil met de mannen meelopen....dat had ik beter nog even niet kunnen doen. Maar als het niet erger wordt dan dit dan hoor je mij niet klagen. Maar ik mis t sporten zo
Hoe weet je dan dat het hielspoor is sunflower?

Bij mij was het er achteraf gezien langzaam ingeslopen en had ik het aanvankelijk niet erkend. Dacht ook dat de pijn van hielspoor echt onder de hiel zat en ik had een zeer klein pijnlijk plekje waar de hiel overgaat in de holling van je voet en dan iets schuin van het midden naar de binnenzijde. Dacht aan een splinter, likdoorn , voetwratje in ieder geval iets wat bleef irriteren. Door het kijken /voelen/ peuteren op zoek naar de splinter ontstond er ook een verharding in de huid wat mijn idee van splinter ook voor mij bevestigde.

Geloof het of geloof het niet maar zo van begin oktober tot eind april er mee aangedaan. Wel gewoon kunnen trainen, soms nergens last van en soms die irriterende zeer lokale scherpe pijn. Tijdens een wedstrijd eind april ging het toen heel erg pijn doen. Maar ja als je al maanden met een splinter kunt trainen kun je er ook een 10EM wedstrijd op uitlopen. Heb ik dus ook gedaan met tranen in mijn ogen. Een maal over de finis bleek de hele peesplaat van de voet ontstoken en kon ik geen stap meer zetten.

De doffe pijn heb ik eigenijk alleen maar in het genezignsproces gevoeld.

Maar bij een ieder kan een bepaalde probleem zich op een andere manier uiten. Andersom denk ik niet dat je op grond van een enkele symptoom gelijk een diagnose kunt stellen.
Ik voelde een aantal keer een warm gevoel aan de binnenkant van mn voet, aan de buitenkant voelde ik niks. Ik vond het raar en heb het aan mn trainer gevraagd. Die gaf aan dat ik er mee naar de huisarts moest omdat het waarschijnlijk hielspoor was. Huisarts zei het zelfde en met rust en een paar zooltjes moest het over gaan. Klopt ook wel maar ik ben waarschijnlijk net iets te vroeg begonnen of weer te enthousiast geweest. Daarom ga ik nu naar de fysio. Waarschijnlijk ben ik er op tijd bijgeweest en heb ik er daarom nog geen pijn aan.
Zo inderdaad maar advies bij een fysiotherapeut vragen. Ken natuurlijk jou huisarts helemaal niet maar weet inminddels uit eigen ervaring dat huisartsen heel merkwaardige diagnoses kunnen stellen en hun standaart behandeling rust is. Als ik naar de huisarts zou luisteren zou ik bij voortduren moeten rusten, zou enkel moeten gaan joggen ('op mijn leeftijd moet je niet proberen sneller te worden') en zou kilo's aan moeten komen.

Ik zou wel naar een fysiotherapeut gaan die zich heeft toegelegd op sportfysiotherapie zodat die ook advies kan geven betreffende een aangepast trainings/revalidatie schema.

En wie weet valt het mee, is het helemaal geen hielspoor maar gewoon een overbelaste voetpees.

Ga me klaarmaken vor mijn fietstochtje.
@ baukje: Overbelaste voetpees? Ben benieuwd wat hielspoor dan is in jouw beleving

@ sunflower: als je aanvuullend verzekerd bent, zou je ook bij een sportarts langs kunnen gaan. Maar een goede (sport)fysiotherapeut is ook een goede eerste stap. Overigens is baukje erg anti-huisarts, maar sommige fysiotherapeuten weten ook weinig of minder dan je zou hopen. Het is maar net waar iemands interesse ligt, welke ervaring hij of zij heeft etc.
Max volgens mijn vorige fysiotherapeut was 'hielspoor ' een complex van aandoeningen waarbij het twijfelachtig was in hoeverre een eventele exostose aan het hielbeen een rol speelde. En waarin vooral verkalking van de aan aanhechting van de voetpees een rol speelt.(dat was bij mij ook het geval) De meeste behandelingen zijn daar ook op in gesteld.Secundair komt daar vaak een onstoken peesbladen van de voet bij. Maar onstoken of overbelaste voetpees hoeft nog niet te zeggen dat er sprake is van hielspoor (of te wel er hoeft nog geen verkaling van de peesaanhechting te zijn).

En nu jou versie van hielspoor Max.

Ik zit even uit te zweten , heb weer bijna 100km op mijn teller. Dit keer inclusief plaspauze op 26,3km/hr.

Was een schitterend rondje, nog even langs twee vorige woningen van me gefietst en nog langs het vroegere huisje van mijn oma.

Nu douchen en wat eten want ik had mijn boterhammen bij maar ben ze vergeten op te eten onderweg.
Hielspoor zelf is niks anders dan die verbening ja. Klopt. Maar daar hoef je geen last van te hebben. Je krijgt last van de pees. Die geeft pijn. Eigenlijk is de benaming verwarrend. Overbelasting is en blijft vaak oorzaak nummer 1 ook al wil je het misschien anders zien :-) Jij hebt trouwens best wat loopgerelateerde dingetjes zo al achter de rug. Voelt het been nog steeds goed?
Ik ben idd aanvullend verzekerd. De praktijk in de buurt heeft ook een fysio die sportblessures behandelt. Ik hoop dat zij wat kan betekenen. Ik zal ook mn polis erbij pakken en kijken wat er kan....leuke zondagmiddagklusje :-)
Max natuurlijk ligt aan hielspoorproblemen voornamelijk overbelasting ten grond alleen zie ik een enkel overbelaste voetpees zonder verkalking als een voorloper (waarschuwing) voor een zich eventueel ontwikkelende hielspoor probleem. Hoewel bij mij die peesplaten pas in een secundair stadium mee gingen doen.

Op zich heb ik juist heel weinig blessures gehad voor iemand die toch zoveel wedstrijden loopt en dan wedstrijden op de toppen van het kunnen. Die hielspoor 2 1/2 jaar geleden en dan nu die pririformis.

Bewegen is gezond, intensief sporten en grensen verleggen is nu eenmaal minder gezond. Het is opzoeken van grensen en dan kan het niet anders dat je er weleens overheen gaat.

Maar het hardlopen is voor mij niet enkel het plezier van het bewegen. Voor mij is het wedstrijdelement belangrijk. Zowel het wedstrijdelement tegen mijn eigen pr's als het behalen van podium plaatsen. Voor mij geeft dat een extra een heel belangrijke dimensie aan het hardlopen. Kijk naar de toplopers, die hebben vaak ik weet niet hoeveel blessures achter de rug.

Loop nu enkel rustige rondjes, weet waarvoor ik het doe maar put daar onvoldoende voldoening uit. voor mij is het wedstrijd element en het mezelf uitdagen nu eenmaal heel belangrijk.

Ja de huidige blessure lijkt heel goed te herstellen. Afgelopen vrijdag waren alle provocatie testen negatief. De fysiotherapeut kon ook geen enkele verharding meer vinden. Een punt was nog wat drukgevoelig. Maar geloof dat het aan haar vingers meer pijn deed dan aan mijn bilspier.

Ik denk dat ik nu best zou kunnen gaan beginnen met echt trainen. Maar mijn trainer wil nog heel even wachten zodat we strakjes er weer echt vol tegen aan kunnen.

In het begin overigens ook een knie blessure gehad. Maar ja toen had ik in 2 1/2 maand van niets opgebouwd naar 10km in 48min op mijn gewone ecco's. Dat was achteraf gezien vragen om problemen.

Ik heb nog voordat ik ging hardlopen ook al eens hielspoor problemen gehad. Tijdens de zwangerschap van de 5de. Ontstond in de laatste zwangerschaps maand. Volgens de toemalige huisarst speelde toen hormonen een rol die invloed hadden op het peesweerfsel. Feit was dat ik er na de bevalling ook ineens van verlost was.
@ baukje: hoop dat je weer snel helemaal topfit bent en weer lekker kunt trainen en kunt lopen. wellke loop heb je eventuele nu op het programma staan?
Heb voor het voor jaar geen specifieke plannen op dit moment omdat ik even kijk hoe strakjes het trainen oppakken gaat. Ik denk dat ik bij kortere afstanden begin (10-15-10EM) en dan eind voorjaar begin zomer nog een halve marathon.

Een voorjaarsmarathon sla ik dit jaar over.

Maar mijn hoofddoel voor dit jaar wordt het nk marahton in eindhoven. En omdat die pas in oktober is en we dus nog zoveel tijd hebben is er wat dat betreft geen tijdsdruk.

Wel jammer dat ik wat leeftijd betreft net nog niet in de 50plus catagorie zit. Maar dan zie ik het maar als de generale repetitie voor het nk in 2013.

We hebben al even niets meer van kees gehoord. Hoe gaat het lopen kees je had toch nog wat wedstrijdjes onlangs in de planning?
Zo hee, wat een druk bezocht topic. Net terug van een cross, kom ik ook even meekletsen. @Baukje: lees bij jou de combinatie van het uitblijven van menstruatie en gewichtsafname. Hoop dat je voorzichtig bent, want het gevaar op stressfracturen is dan zeer aanwezig. Maar goed te horen dat het met je blessure de goede kant op wil. Ben zelf jammer genoeg ook maar al te bekend met blessures en combineer het lopen daarom met een hoop andere leuke dingen zoals spinning, kickfun, BBB, soms boulderen, om niet al teveel loopbelasting te creeren. Die andere sporten zijn ook leuk, als je er een beetje voor open staat. Zijn er hier ook deelneemsters aan de Venloop (NK halve marathon) ?
run ik had toevallig net een vraag op een ander topic gesteld. Maar misschien is het je ontgaan , ik ben natuurlijk 48; een leeftijd waarbij bij veel vrouwen de menstruatie uitblijft. En volgens berekeningen (lengte, borstomvang) heb ik momenteel het ideale gewicht. Dus het is niet dat ik te weinig weeg.

Verder fiets en zwem ik ook veel en doe dagelijks pilates en kracht oefeningen. Maar het hardlopen is voor mij echt de hoofdsport en als je marathon of ultra's wil lopen kun je zoveel andere sporten doen als je wil maar zul je ook gewoon km's moeten maken.

Heb door de huidige omstandigheden nog geen idee van mijn voorjaarsplanning.

Hoe was de cross gegaan? Leuk dat je mee komt kletsen.
@ run3000: je hebt helemaal gelijk met het probleem van de stress fracturen etc. Een periode zonder menstruatie zou ik altijd even bespreken met een arts. Zeker als het plotseling gebeurt, zonder aanloop met onregelmatig bloedverlies voorafgaand etc. Lage oestrogeen spiegels komen veel voor bij renners, en dat gaat nu eenmaal gepaard met een grotere kans op fracturen en osteoporose.

@ baukje: 48 is niet oud. Waren jouw moeder en grootmoeder vroeg met de overgang? Ik weet dat je geen heil ziet in artsen, maar het s misschien toch iets om even te bespreken.
Max volgens de huisarts is het dus gewoon de leeftijd. Dus daar heb ik verder echt niets aan.

Mijn moeder bleef eindeloos de pil doorslikken dus ik weet niet wanneer bij haar de menstruatie gestopt zou zijn. Mijn zussen die allemaal ouder zijn tussen de 50 en 55 in de overgang gegaan.

Mijn cyclus is destijds nooit spontaan op gang gekomen. Op mijn 25 mijn eerste cyclus met behulp van hormonen maar zonder eisprong. Ben na een paar jaar weer met de hormonen gestopt. Pas toen mijn gewicht boven de 50kilo kwam kreeg ik spontaan een cyclus.
@ baukje: blijft toch het feit overeind dat je een probleem zou kunnen krijgen met de lage oestrogeenspiegels. Is het niet nú dan is het misschien later. Als je graag jaren door wilt blijven rennen zonder dat je ineens benen en tenen breekt, is het misschien toch handig om eens te overleggen met een arts die wel even doordenkt. Zeker als je al een geschiedenis hebt met hormonale stoornissen. Is maar een suggestie hoor.
Hardlopen is toch juist de manier om de kans op osteoporose te verminderen.

Heb een paar jaar terug nog een uitgebreide sportkeuring gedaan. Met de tijd laat ik dat weer wel een keer doen.

Maar ik eet en leef heel gezond. Is het nu erg onnozel om er vanuit te gaan dat als ik net als alle andere vrouwen op een gegeven moment in de overgang kom ik niet gelijk een broos wezen ben dat niet zou kunnen sporten zonder de botten te breken?
@ baukje: ik schreef al dat het maar een suggestie was. Zal geen suggesties meer doen, wat weet ik er ook van
quote:max09 schreef op 15 januari 2012 @ 17:40:

@ baukje: ik schreef al dat het maar een suggestie was. Zal geen suggesties meer doen, wat weet ik er ook van

Nou ja zeg , waarom reageer je nu weer zo. Ik stel hier een vraag, en ben vervolgens blij met reacties. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik daar dan vervolgens niet terug op mag reageren?

Ben met jou reacties het zo blij als met andere reacties. En met je medische achtergrond ben je een extra aanvulling hier in het topic.

Als ik overtuigt ben van mijn eigen kennis van zaken dan stel ik geen vragen.
@ baukje: heeeeee er staat toch een smiley Tuurlijk mag je reageren, alleen het klonk een beetje pissig. Terwijl het alleen maar een suggestie was. Je bent vaak overtuigd van jouw gelijk of dat je iets goed doet, en dat is fijn. Ik ben meer van dingen onderzoeken en ergens over nadenken of er misschien een kern van waarheid in zit of dat ik ergens iets mee kan voordat ik het afwijs. Gewoon een verschil tussen jou en mij denk ik en dat is toch ook prima? Niks mis mee hoor.
Moet je niet een nieuw topic openen trouwens? Of is het niet meer maximaal 3000 berichten?
De wat verlengde revalidatie periode is tot stand gekomen door onderling overleg met trainer en fysio. Daaruit is naar voren gekomen de met leeftijd gepaard gaande blessure gevoeligheid met name bij trainen op snelheid. Ben nu met hulp van de fyiso dus ook heel gericht aan buik en bekkenbodem spieren aan het werken, rugspieren, hamstringspieren en oppvervlakkige bilspieren zodat de belasting strakjes op zwakkere plaatsen minder is bij dezelfde inzet. (heb zojusit weer mijn derde sessie van vandaag achter de rug)

En nee het was geen pissige opmerking. Het was een serieuze vraagstelling of het inderdaad onnozel is om de overgang te zien als een natuurlijk proces en dat als je gezond eet en beweegt de kans op osteoporose niet ineens heel groot is. Ik lees overal dat juist veel bewegen en met name ook hardlopen de kans op osteoporose veel kleiner maakt.

Zijn we al weer aan de 3000 berichten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven