Gezondheid alle pijlers

korsakov?

16-01-2012 09:50 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe nick aangemaakt, ken teveel mensen hier van wie ik liever niet wil dat ze hier van af weten.

Ik wil graag weten of er mensen zijn die het volgende herkennen. Ik zal eerst even wat achtergrond schetsen.

Ben al zo'n 20 jaar samen met mijn man, we hebben samen kinderen. Ik heb altijd veel van hem gehouden, hij ook van mij. We hebben uiteraard onze ups en downs gehad in al die jaren. Hij is geen makkelijke man. Meerdere malen zware psychische inzinkingen gehad. Heeft eigenlijk alle jaren bij psychologen gelopen, medicijnen geslikt. Maar op zich is dat wel onder controle. Hij heeft een zeer zware baan, die hij op zich heel goed doet, maar heeft zo'n 1,5 geleden wel met een burnout een tijd thuis gezeten. Maar goed, we hebben dit samen altijd wel aangekunt. Het is wel af en toe wel heel zwaar geweest, zeker in combinatie met onze nog jonge kinderen.

Het enige echte grote probleem is zijn alcoholgebruik. Eigenlijk is hij altijd al een zware drinker geweest. In onze studententijd was dat ok, dronk toen zelf ook best veel. Daarna is dat voor mij vrij snel afgelopen, toen ik ging werken en helemaal toen de kinderen kwamen. Bij hem is het altijd wel een beetje op het randje geweest, maar de laatste ongeveer vier jaar is het echt uit de hand gaan lopen. Door de week valt het wel mee, hij pakt dan wel waar hij kan hier en daar wijn/bier mee, maar in het weekend gaat hij los. Vorig jaar was het op een gegeven moment zo dat hij in een weekend wel 8 tot 9 flessen wijn kon wegtanken. De weekenden begonnen een redelijke hel te worden voor mij. Ook omdat de kinderen er steeds vaker mee geconfronteerd werden. Er zijn dingen gebeurd die niet door de beugel kunnen. En altijd beloofde hij na het weekend beterschap en had hij spijt.

Vorig jaar is na een walgelijke dronkenschap op een buurtfeestje de bom pas echt ingeslagen. Ik heb zijn ouders erbij betrokken en dit maakte wel indruk. Hij heeft het toen echt serieus opgepakt. Heeft ook hulp ingeroepen bij een instantie. Die vonden het probleem echter niet zo groot, stelde een behandeling via email voor, waarin er vervolgens niet of nauwlijks werd gereageerd. Is eigenlijk op niets uitgelopen. Maar zijn drankgebruik is wel behoorlijk verminderd, hij is ook een keer 4weken gestopt (hij zou eigenlijk 2 maanden, maar ok). Ik maak iedere keer afspraken met hem over wat wel of niet kan, maar die worden wel heel vaak geschonden. Ook liegt hij zeer regelmatig over zijn drankgebruik. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem ook niet meer zo vertrouw.

Dit weekend was ook weer zo een rotweekend. Vrijdagavond was hij dronken, zaterdag was hij dronken. Ik heb er zo genoeg van. Ik weet gewoon niet meer wat ik nog kan doen, heb hem al zo vaak gesmeekt, en hij heeft mijn al zo vaak beterschap beloofd. Het allerergste is dat de kinderen er echt onder beginnen te lijden. Ik merk toch al dat ze heel erg naar mij toe trekken, ik ben duidelijk hun veilige haven, dat is papa gewoon niet meer voor ze. Ik weet dat hij dat verscrhrikkelijk vindt. Hij zegt keer op keer dat de kinderen allles voor hem zijn, en dat is ook waar.

Die drank is gewoon zijn enige uitlaapklep op de een of andere manier. Volgens mij trekt hij het anders gewoon niet goed, de zware baan, gezin, in combi met zijn psychische problematiek.

Mijn concrete vraag is eigenlijk de volgende. Het laatste jaar valt me steeds vaker op dat hij ook op dagen dat hij 100% zeker niet gedronken heeft, toch een soort van dronken lijkt. Ik zie het soms smorgens al dat hij vandaag weer ''die man'' is. Hij heeft dan ook een rare spraak. Kijkt heel vreemd uit zijn ogen. Gisterenochtend vroeg mijn oudste zoon ook aan mij of papa dronken was, maar dat kon echt niet zo zijn. Het klinkt stom maar hij ziet er dan echt een beetje als een debiel uit, hele rare ogen ook. Hij heeft verder die dag niet zoveel meer gedronken, een paar biertjes (mijn zoon vroeg aan mij of ik wilde vragen of hij niet meer wilde drinken, heb ik gedaan, helaas niet het gewenste effect).

Maar dit soort dagen komen dus best wel vaak voor, dat ik echt zie dat hij niet zichzelf is, ook lichamelijk niet, en ik begin me daar best wel zorgen over te maken. Zijn er mensen die dit herkennen? Ik zit uiteraard aan een begin van korsakov te denken, maar misschien ook wel iets anders.

Zijn er hier mensen die bij iemand anders hebben meegemaakt hoe korsakov verloopt? Ik hoor heel graag ervaringen.
Eikje, je verzint een hoop excuses voor hem. Maar dit kan toch niet, jou kinderen lijden eronder.

Mijn oom heeft korsakov gehad en is jong overleden.

Hij vergat wie we waren, hij vergat waar hij was. Hij waste zich niet meer, en hij dronk of lag bewusteloos ergens, kon zijn bed zijn maar ook langs de kant van de weg.

Het begon met verwaarlozing, baan kwijt raken, dingen vergeten en dan slappe excuses verzinnen.

Uiteindelijk is hij van de een op de andere dag gestopt en dat is hem fataal geworden.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:eikje schreef op 16 januari 2012 @ 10:17:

En ik weet overigens 100% zeker dat hij op die momenten niet gedronken, ook ik ben daar zeer gedreven in geworden. Gisteren had hij ook echt nog geen mogelijkheid gehad bijvoorbeeld.

Hij is in die zin ook geen klassieke alcoholist. Door de week drinkt hij weinig, vaak niets. Op zijn werk ook echt niet. Dan is hij thuis ook echt nuchter hoor. Hij drinkt dus zeker niet elke dag.

Is hij echt niet even alleen geweest? Naar het toilet, of jij naar het toilet terwijl hij nog in bed lag? Of even douchen of scheren? Of in de keuken, de garage of zo? Weet je het echt 100% zeker, of is er toch ergens een moment geweest dat hij alleen was en dus ergens iets heeft kunnen drinken dat hij verstopt heeft?

Echt, het klinkt 100% als een alcoholische verslaving. Dat is ontzettend zwaar, maar het is in zekere zin goed nieuws omdat er goed iets aan te doen is. Als jullie dat allebei willen. Ik ken mensen bij wie dat gelukt is, die dus bij elkaar konden blijven, waar het gezin weer gewoon ging functioneren en gelukkig werd.

Maar een verslaving is voor het leven, dus ik zou aanraden naar de AA te gaan en dat is dan dus voor de rest van zijn leven. Nooit meer drinken en jaar in jaar uit naar die bijeenkomsten blijven gaan. Niet makkelijk, maar wel werkbaar.
Spreuken 18:2
Als je perse bij hem wilt blijven, dan zal hij toch echt zijn verslaving moeten aanpakken (zich laten opnemen oid). Ik betwijfel echter ook of hij korsakov heeft hoor, wellicht drinkt hij gewoon s nachts of voor het ontbijt.
quote:eikje schreef op 16 januari 2012 @ 10:22:

Zelf vind ik het geen enkel probleem om niet meer te drinken, heb dat ook al zo vaak voorgesteld.

Het probleem met helemaal stoppen is tot nu toe steeds geweest dat de psychische problematiek dan dramatisch de overhand neemt.

Ik merk ook dat het allemaal te veel op mij begint aan te komen. Man heeft zelf weinig vrienden, is erg slecht in onderhouden van vrienden, en het is zo moelijk om hier met mensen over te praten, ik wil ook niet dat iedereen een hekel aan hem krijgt. Want nogmaals, hij is ook die ontzettend lieve man en vader, die ik gelukkig ook nog heel vaak zie.

kutzooi

Lees dit nog eens over, want hier staat dus:

bla bla bla, smoes smoes smoes, bla bla bla excuus excuus excuus.

Toegeven dat hij alcoholist is, is stap 1, voor jullie allebei. Er zijn geen problemen waardoor hij drinkt, het drinken is probleem nummer 1 en dat veroorzaakt problemen. En zelfs als er allemaal aanleidingen en achterliggende oorzaken zijn waardoor hij drinkt, dan nog begin je pas met oplossen als jullie allebei stoppen met drinken.

Dus niks sociale fobie, communicatiegestoord, moeilijke jeugd of wat voor smoesjes ook: eerst dat alcoholisme aanpakken.
Zou het kunnen dat hij op momenten dat hij "raar is" pillen heeft geslikt?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Eikje, je man heeft psychische hulp nodig. Je schrijft zelf dat hij de alcohol gebruikt om die problemen te dempen.

Maar goed, ik sta op een eiland met mijn mening en je reageert er verder ook niet echt op.
Nogmaals, ik weet het 100% zeker op die momenten, echt.

Ik weet het ook niet meer, het zal ook wel niet korsakov zijn.

Hij drinkt ook echt niet op zijn werk, dat zou ook niet kunnen gewoon, hij heeft een hele hoge functie, zou niet lang goed gaan.

Ik denk ook dat hij helemaal moet stoppen, ik weet alleen hoe ik dat voor elkaar krijg. Ik ben het ook zo zat om altijd politieagent te zijn, ik wil gewoon een normale, verantwoordelijke man. En die kan hij zijn.
quote:missverrektekoekwaus schreef op 16 januari 2012 @ 10:29:

Eikje, je man heeft psychische hulp nodig. Je schrijft zelf dat hij de alcohol gebruikt om die problemen te dempen.

Maar goed, ik sta op een eiland met mijn mening en je reageert er verder ook niet echt op.

Dan sta ik met jou op dat eiland..

Niet stoppen met drinken omdat dat psychische problemen tot gevolg heeft, is geen reden om niet te stoppen, maar des te meer reden om het drinken én de psychische problemen allebei aan te pakken!
Vergeet alsjeblieft dat 100% zeker weten. Je weet niets zeker.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Eikje, je ziet het vaker bij partners van alcoholisten. Ze zijn onderdeel van het probleem. Je ziet het aan de ontkenning waar je inzit en aan de vele redenen en excuses die je voor hem verzint m.b.t. zijn verslaving.
quote:eikje schreef op 16 januari 2012 @ 10:31:

Nogmaals, ik weet het 100% zeker op die momenten, echt.

Ik weet het ook niet meer, het zal ook wel niet korsakov zijn.

En toch geef je geen antwoord op mijn vraag hoe je dat zo zeker kan weten en of hij echt niet alleen is geweest.

Hij drinkt ook echt niet op zijn werk, dat zou ook niet kunnen gewoon, hij heeft een hele hoge functie, zou niet lang goed gaan.

En weer geef je geen antwoord hoe je dat zo zeker weet en of hij geen fles in zijn bureau heeft verstopt. Alcoholisten zijn geen dronkaards hoor, die kunnen vaak nog heel goed functioneren met alcohol op. Juist dan. Hij zou niet de eerste zijn, verre van.quote:eikje schreef op 16 januari 2012 @ 10:31:

Ik denk ook dat hij helemaal moet stoppen, ik weet alleen hoe ik dat voor elkaar krijg. Ik ben het ook zo zat om altijd politieagent te zijn, ik wil gewoon een normale, verantwoordelijke man. En die kan hij zijn.

En hiermee weerspreek je feitelijk alles wat je hiervoor schreef over 100% zeker weten, namelijk dat je politieagent bent. Dat zegt toch genoeg?

Ook jij moet je ogen openen, Eikje. En ophouden met die kutsmoesjes.
Jullie staan niet op een eiland, ik ben het er mee eens.

Ik zeg alleen wat stoppen tot nu toe voor gevolgen heeft gehad, ik zeg zeker niet dat hij daarom niet zou moeten stoppen.

En waar vind je precies dat ik niet op reageer? Sorry, ik zit hier echt aan 1 stuk door te janken nu dus kan best zijn dat ik niet overal precies op reageer. Ik vind het juist erg fijn, van iedereen die de moeite neemt om te reageren.
Ik ga ook op dat eiland staan: hij moet afkicken en die psychische problemen aanpakken. Die problemen zijn de oorzaak, het drinken is zelfmedicatie. Dus alleen afkicken zal niet genoeg zijn, er zal dan waarschijnlijk een vervangende zelfmedicatie gezocht worden. Waarschijnlijk moet hij wel afkicken voor hij psychisch goed geholpen kan worden. Naar de huisarts voor advies over een geschikte plek waar ze gecombineerde problematiek aan kunnen.
Nee dat klopt, op zijn werk kan ik er niet 100% zeker van zijn, maar ik denk het wel echt.

Over gisterenochtend. Er was geen drank in huis. Hij sliep de hele ochtend. Vanaf het moment dat hij op was heb ik hem gezien, het kan echt bijna niet.

En nee, 100% kan ik het natuurlijk niet weten. Het zou kunnen dat het allemaal nog veel erger is.

Ik denk ook dat hij helemaal moet stoppen, ik weet alleen hoe ik dat voor elkaar krijg.

Raar dat je dat zo zegt. Hij is toch degene die het voor elkaar moet krijgen? Jij krijgt dat echt nooit voor elkaar, hoor, en dat weet ik echt, echt, echt 100% zeker. Jij krijgt nooit voor elkaar dat hij helemaal stopt.

Hou op met politieagent zijn. Wat gebeurt er dan? Komt hij dan echt in de problemen? Laat dat maar gebeuren dan. Misschien dat hij het dan wel voor elkaar krijgt om te stoppen.
Stap vandaag nog naar een afkickkliniek. Hij zal eerst moeten stoppen met drinken. Werken aan zijn problemen zolang hij nog drinkt is geen optie. Stoppen met drinken is levensgevaarlijk zonder professionele hulp. Werkt hij niet mee, dan vertrek met kinderen. Je kan dit hen niet aandoen. Echt niet.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:orchis_simia schreef op 16 januari 2012 @ 10:32:

[...]

Dan sta ik met jou op dat eiland..

Niet stoppen met drinken omdat dat psychische problemen tot gevolg heeft, is geen reden om niet te stoppen, maar des te meer reden om het drinken én de psychische problemen allebei aan te pakken!

Gezellig

Beide problemen aanpakken zou het beste zijn, maar dan moeten ze er allebei voor gaan.
quote:eikje schreef op 16 januari 2012 @ 09:50:

Het laatste jaar valt me steeds vaker op dat hij ook op dagen dat hij 100% zeker niet gedronken heeft, toch een soort van dronken lijkt. Ik zie het soms smorgens al dat hij vandaag weer ''die man'' is. Hij heeft dan ook een rare spraak. Kijkt heel vreemd uit zijn ogen. Gisterenochtend vroeg mijn oudste zoon ook aan mij of papa dronken was, maar dat kon echt niet zo zijn. Het klinkt stom maar hij ziet er dan echt een beetje als een debiel uit, hele rare ogen ook. Hij heeft verder die dag niet zoveel meer gedronken, een paar biertjes

Hij praat dronken, zijn ogen staan dronken en hij ziet er dronken uit..

Eikje, If it looks like a duck, quacks like a duck and walks like a duck - then it is probably a duck!
"Ook jij moet je ogen openen, Eikje. En ophouden met die kutsmoesjes."

Dit dus!! Open je ogen meis!

Mijn oom had zelfs flessen in de kruipruimte, in de heg, op de vliering, klein flaconnetje in zijn sok etc etc, we hebben drank op de gekste plekken gevonden.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote;

"Mijn concrete vraag is eigenlijk de volgende. Het laatste jaar valt me steeds vaker op dat hij ook op dagen dat hij 100% zeker niet gedronken heeft, toch een soort van dronken lijkt. Ik zie het soms smorgens al dat hij vandaag weer ''die man'' is. Hij heeft dan ook een rare spraak. Kijkt heel vreemd uit zijn ogen. Gisterenochtend vroeg mijn oudste zoon ook aan mij of papa dronken was, maar dat kon echt niet zo zijn. Het klinkt stom maar hij ziet er dan echt een beetje als een debiel uit, hele rare ogen ook."

Is hij hiermee al naar de huisarts geweest?

Dit kan ook een oorzaak hebben die niets met drinken te maken heeft.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:eikje schreef op 16 januari 2012 @ 10:37:

Jullie staan niet op een eiland, ik ben het er mee eens.

Ik zeg alleen wat stoppen tot nu toe voor gevolgen heeft gehad, ik zeg zeker niet dat hij daarom niet zou moeten stoppen.

En waar vind je precies dat ik niet op reageer? Sorry, ik zit hier echt aan 1 stuk door te janken nu dus kan best zijn dat ik niet overal precies op reageer. Ik vind het juist erg fijn, van iedereen die de moeite neemt om te reageren.

Meisje toch...

Ik ben kind van een ex-alcoholist. Als je echt van hem houdt en hij wil/kan de strijd met je aan laat hem dan (nog) niet vallen. Dat kan altijd nog.

Maar onderneem NU actie. Praat met hem, met de huisarts. Probeer hem ervan te doordringen dat jullie (samen!) een groot probleem hebben, maar dat je er voor hem wilt zijn. Dat jullie huwelijk op het spel staat, de kinderen gevaar lopen.

Ik leef met je mee en hoop dat jullie er samen uit gaan komen.
Ik vind dat je je kinderen (en jezelf) tegen dit soort taferelen moet beschermen. Hij heeft na 20 jaar nog niet geleerd om van de drank af te blijven en zo te lezen is hij dat ook zeker niet van plan. Wegwezen dus!
quote:eikje schreef op 16 januari 2012 @ 10:40:

Over gisterenochtend. Er was geen drank in huis.

Ook geen verstopte flessen waar jij niets van afwist?

Hij sliep de hele ochtend.

Of hield hij zich slapend of was hij alleen op de slaapkamer terwijl jij dacht dat hij sliep?

Vanaf het moment dat hij op was heb ik hem gezien, het kan echt bijna niet.

Ging hij nooit alleen naar het toilet, de badkamer, de garage, de auto of ergens anders in huis?

En nee, 100% kan ik het natuurlijk niet weten. Het zou kunnen dat het allemaal nog veel erger is.

Daar zou ik van uitgaan. Je herkent toch zijn alcoholistenblik? Dat zegt toch genoeg? Stiekem drinken komt bijna bij elke alcoholist voor.

Maar inderdaad, zoals al eerder gezegd, hij moet zelf willen afkicken, anders is het onbegonnen werk. En ook jij zal de waarheid onder ogen moeten zien.
Voor kinderen is het jarenlang leven met een alcoholist een hel. Ook al is het niet dagelijks

Je kunt hem niet veranderen. Dat moet hij zelf willen en initieren. Het enige wat jij kan doen is hem daarin ondersteunen. Het lijkt me dat dat hier niet gaat gebeuren.

Ik raad je aan om hem uit huis te doen of zelf weg te doen. In het kader van jarenlange liefde zou je hem daar nog de kans kunnen geven zijn leven op orde te maken alvorens je de scheiding aanvraagt. Echter de kinderen moeten beschermt worden tegen zo iets.

Een thuis hoort veiligheid te bieden in een toch al zo onveilige wereld. Als het thuis al niet meer is...
quote:eikje schreef op 16 januari 2012 @ 10:40:

Er was geen drank in huis. Hij sliep de hele ochtend. Vanaf het moment dat hij op was heb ik hem gezien, het kan echt bijna niet.

Geen drank in huis. Waar heb je allemaal gekeken?

Onder het bed? Achter de gordijnen? In de kledingkast onder een stapel kleren? Andere kasten? In de tuin onder een struik? In de schuur? In het badkamerkastje? In de wasmand? In de prullenbakken? Keukenkastje? Op zolder? In de kinderkamers? In een la? Achter de bank? Onder zijn kussen? Onder het matras? Hij heeft vast zijn plekken die jij niet kent... Zo doen alcoholisten dat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven