Gezondheid alle pijlers

korsakov?

16-01-2012 09:50 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe nick aangemaakt, ken teveel mensen hier van wie ik liever niet wil dat ze hier van af weten.

Ik wil graag weten of er mensen zijn die het volgende herkennen. Ik zal eerst even wat achtergrond schetsen.

Ben al zo'n 20 jaar samen met mijn man, we hebben samen kinderen. Ik heb altijd veel van hem gehouden, hij ook van mij. We hebben uiteraard onze ups en downs gehad in al die jaren. Hij is geen makkelijke man. Meerdere malen zware psychische inzinkingen gehad. Heeft eigenlijk alle jaren bij psychologen gelopen, medicijnen geslikt. Maar op zich is dat wel onder controle. Hij heeft een zeer zware baan, die hij op zich heel goed doet, maar heeft zo'n 1,5 geleden wel met een burnout een tijd thuis gezeten. Maar goed, we hebben dit samen altijd wel aangekunt. Het is wel af en toe wel heel zwaar geweest, zeker in combinatie met onze nog jonge kinderen.

Het enige echte grote probleem is zijn alcoholgebruik. Eigenlijk is hij altijd al een zware drinker geweest. In onze studententijd was dat ok, dronk toen zelf ook best veel. Daarna is dat voor mij vrij snel afgelopen, toen ik ging werken en helemaal toen de kinderen kwamen. Bij hem is het altijd wel een beetje op het randje geweest, maar de laatste ongeveer vier jaar is het echt uit de hand gaan lopen. Door de week valt het wel mee, hij pakt dan wel waar hij kan hier en daar wijn/bier mee, maar in het weekend gaat hij los. Vorig jaar was het op een gegeven moment zo dat hij in een weekend wel 8 tot 9 flessen wijn kon wegtanken. De weekenden begonnen een redelijke hel te worden voor mij. Ook omdat de kinderen er steeds vaker mee geconfronteerd werden. Er zijn dingen gebeurd die niet door de beugel kunnen. En altijd beloofde hij na het weekend beterschap en had hij spijt.

Vorig jaar is na een walgelijke dronkenschap op een buurtfeestje de bom pas echt ingeslagen. Ik heb zijn ouders erbij betrokken en dit maakte wel indruk. Hij heeft het toen echt serieus opgepakt. Heeft ook hulp ingeroepen bij een instantie. Die vonden het probleem echter niet zo groot, stelde een behandeling via email voor, waarin er vervolgens niet of nauwlijks werd gereageerd. Is eigenlijk op niets uitgelopen. Maar zijn drankgebruik is wel behoorlijk verminderd, hij is ook een keer 4weken gestopt (hij zou eigenlijk 2 maanden, maar ok). Ik maak iedere keer afspraken met hem over wat wel of niet kan, maar die worden wel heel vaak geschonden. Ook liegt hij zeer regelmatig over zijn drankgebruik. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem ook niet meer zo vertrouw.

Dit weekend was ook weer zo een rotweekend. Vrijdagavond was hij dronken, zaterdag was hij dronken. Ik heb er zo genoeg van. Ik weet gewoon niet meer wat ik nog kan doen, heb hem al zo vaak gesmeekt, en hij heeft mijn al zo vaak beterschap beloofd. Het allerergste is dat de kinderen er echt onder beginnen te lijden. Ik merk toch al dat ze heel erg naar mij toe trekken, ik ben duidelijk hun veilige haven, dat is papa gewoon niet meer voor ze. Ik weet dat hij dat verscrhrikkelijk vindt. Hij zegt keer op keer dat de kinderen allles voor hem zijn, en dat is ook waar.

Die drank is gewoon zijn enige uitlaapklep op de een of andere manier. Volgens mij trekt hij het anders gewoon niet goed, de zware baan, gezin, in combi met zijn psychische problematiek.

Mijn concrete vraag is eigenlijk de volgende. Het laatste jaar valt me steeds vaker op dat hij ook op dagen dat hij 100% zeker niet gedronken heeft, toch een soort van dronken lijkt. Ik zie het soms smorgens al dat hij vandaag weer ''die man'' is. Hij heeft dan ook een rare spraak. Kijkt heel vreemd uit zijn ogen. Gisterenochtend vroeg mijn oudste zoon ook aan mij of papa dronken was, maar dat kon echt niet zo zijn. Het klinkt stom maar hij ziet er dan echt een beetje als een debiel uit, hele rare ogen ook. Hij heeft verder die dag niet zoveel meer gedronken, een paar biertjes (mijn zoon vroeg aan mij of ik wilde vragen of hij niet meer wilde drinken, heb ik gedaan, helaas niet het gewenste effect).

Maar dit soort dagen komen dus best wel vaak voor, dat ik echt zie dat hij niet zichzelf is, ook lichamelijk niet, en ik begin me daar best wel zorgen over te maken. Zijn er mensen die dit herkennen? Ik zit uiteraard aan een begin van korsakov te denken, maar misschien ook wel iets anders.

Zijn er hier mensen die bij iemand anders hebben meegemaakt hoe korsakov verloopt? Ik hoor heel graag ervaringen.
Toevallig was er vorige week een docu op tv over een man die alcoholverslaafd was maar verder een 'normaal' leven had met gezin en goede baan, misschien heb je daar iets aan: http://www.publiekeomroep ... -rood-succesvol-verslaafd

Als ik jou was zou ik hulp zoeken voor je man, want hij zal echt moeten stoppen met drinken.
Kan, kopjekoffie. Is niet voor de handliggend in deze situatie. Geef TO niet nog meer smoesjes om niks aan de situatie te hoeven veranderen dan ze zelf al aan het confabuleren is. Maar dat ze naar de huisarts moeten voor een verwijzing is wel duidelijk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Je man is ziek en verslaafd.

Bij afkickklinieken bieden ze vaak ook psychische begeleiding aan partners. Dat is niet voor niks en je kan het al een beetje teruglezen in de reacties hier waarom..

Ik kan het niet met je eens zijn dat je kinderen hier niet onder lijden, waarschijnlijk nog ele malen erger dan jouw man.

Bij hem is zijn gedrag zichtbaar, maar voor hemzelf echt niet zo voelbaar. Des te meer wel voor zijn omgeving.

En dan vooral kinderen, in welke leeftijd dan ook.

Jij bent hun moeder, jouw primaire zorg moet in mijn o gen naar de kinderen gaan.

Die verantwoording heb je, en je man moet de zijne gaan pakken, of niet..

Daar heb jij eigenlijk maar weinig invloed op, aangezien je het al jaren aan het proberen bent.

Maar jij hebt wel heeeel veel invloed op de situatie van je kinderen..

zoals het nu is is het omgekeerde wereld, en daarom bieden ze partners van verslaafden ook vaak hulp.

Een man verlaten van wie je houdt, voor wie je je verantwoordelijk voelt is een van de meest vreselijke dingen om te moeten doen, maar hij doet het jullie wel aan. En hoeveel voelt hij daar zelf wezenlijk van?

Gewoon wat gedachtes van mij ver situaties zoals deze, maar ik kan niet echt oordelen natuurlijk.
..popcorn?
Laat je man dit topic lezen, misschien vallen de schellen van zijn ogen, want alcoholisme heeft veel verschillende vormen. Jouw man kan niet stoppen met drank drinken! na 1 glas wilt hij een tweede, derde en ga zo maar door. Matigen kan hij niet.

Het beste kan hij helemaal stoppen met drank, hoe moeilijk dat ook is.

Hij moet nu uitzoeken welke weg hij kan bewandelen, welke manier het beste bij hem past.

Hij heeft het natuurlijk al eens geprobeerd, maar dat is niet gelukt. Dan moet het op een andere manier. En stoppen met smoesjes.
quote:kadushi schreef op 16 januari 2012 @ 10:40:

[...]

Raar dat je dat zo zegt. Hij is toch degene die het voor elkaar moet krijgen? Jij krijgt dat echt nooit voor elkaar, hoor, en dat weet ik echt, echt, echt 100% zeker. Jij krijgt nooit voor elkaar dat hij helemaal stopt.

Hou op met politieagent zijn. Wat gebeurt er dan? Komt hij dan echt in de problemen? Laat dat maar gebeuren dan. Misschien dat hij het dan wel voor elkaar krijgt om te stoppen.Er moest staan "ik weet alleen NIET hoe ik dat voor elkaar krijg".
Ik vind het schrijnend dat je kind aan je vraag om aan papa te vragen of hij niet wil drinken en hij doet het toch.

Geen excuus, dat zou een kind niet moeten hoeven.

Mijn vader is ook al zo lang ik me herinner alcoholist en echt waar, mijn moeder had weg moeten gaan, en ik neem haar dat écht kwalijk. Onddanks dat zij verder wel een goede moeder was, altijd tussen hem en ons in stond, ik heb gewoon een klotejeugd gehad. En ik verwijt dat misschien mijn moeder nog meer dan mijn vader. Zij had de kans gehad om mij en de andere kinderen een heleboel ellende te besparen maar ze koos er voor om hem te helpen en te blijven bij haar trouwbelofte om er voor hem te zijn.

Jij wint het niet van die alcohol TO...
Jullie hebben allemaal zo ontzettend gelijk. Ik baal zo van het feit dat mijn kinderen dit moeten ondergaan, voel me daar ook zo schuldig over. Het kan niet meer zo doorgaan.

Kan nu even even alleen nog maar janken.
Ja want de moeder heeft de taak als moeder voor haar kinderen te kiezen.

En nu maakt to in mijn ogen een keuzevoor zichzelf.

Kinderen horen echt niet op deze manier te moeten vragen, schrijnend vind ik dat.
..popcorn?
quote:pinks schreef op 16 januari 2012 @ 10:47:

Toevallig was er vorige week een docu op tv over een man die alcoholverslaafd was maar verder een 'normaal' leven had met gezin en goede baan, misschien heb je daar iets aan: http://www.publiekeomroep ... -rood-succesvol-verslaafd

Als ik jou was zou ik hulp zoeken voor je man, want hij zal echt moeten stoppen met drinken.

Heb ik gister idd gezien op HollandDoc en was idd wel confronterend aangezien ik uit een gezin kom met een alcohol verslaafde moeder. Genen heb ik dus wel en daarom let ik ook extra op minimaal 4 alcoholvrije dagen in de week.

Ben het met de reacties mbt bescherming van de kinderen wel eens. Als je zoontje al vraagt of zijn vader niet wilt drinken - of jou laat vragen dan is het eigenlijk al tever gegaan...
Waar baal je meer van, van dat j je man niet kan helpen, of van dat je je kinderen niet wilt helpen?
..popcorn?
quote:pinks schreef op 16 januari 2012 @ 10:47:

Als ik jou was zou ik hulp zoeken voor je man, want hij zal echt moeten stoppen met drinken.ja goeie docu. Ik vond het indrukwekkend.
Jank nog de ochtend, raap jezelf bij elkaar en ga een plan de campagne maken.

Dit moet stoppen, iig voor de kinderen, je moet ze weghalen uit deze situatie.

En die geweldige baan van je man, denk je nu echt dat hij zo succesvol blijft met dit gedrag?
Schuldig voelen heeft geen zin. Verantwoordelijkheid gaan nemen wel. Dan DOE je er iets aan in plaats van het te laten gebeuren.

Kan je man zich niet gedragen als een bekwame opvoeder, dan is hij niet geschikt in huis.
quote:eikje schreef op 16 januari 2012 @ 10:55:

Jullie hebben allemaal zo ontzettend gelijk. Ik baal zo van het feit dat mijn kinderen dit moeten ondergaan, voel me daar ook zo schuldig over. Het kan niet meer zo doorgaan.

Kan nu even even alleen nog maar janken.En dat terwijl alcoholisme toch een stuk beter is dan korsakov. Je lijkt liever te horen dat hij dat heeft, terwijl aan een alcoholist echt iets te doen en mee te leven is.
Spreuken 18:2
Je man had jou ook nooit in deze situatie mogen brengen.

Hij is misschien ziek, en verslaafd maar nog altijd meer verantwoordelijk voor zichzelf dan jij.

Is dat dan liefde?

Dat is destructie, zelfdestructie waarin h jou en de kinderen mee neemt, en alleen maar omdat jij dat toelaat.

Uit liefde? Dit is geen liefde.

Dit is een monsterverbond.
..popcorn?
Misschien werkt opname in een afkick-kliniek beter dan afkicken via een e-mail programma? Zoek eens contact met een andere kliniek/instelling?

Vindt je man zelf dat hij veel drinkt, of ontkent hij dat hij veel drinkt?

De meeste alcoholisten vinden niet dat ze een probleem hebben.

wb die vermeende dronkenschap in de ochtend.

kan ook een TIA zijn

Zichtbare gevolgen

Lichamelijke beperkingen zijn de meest zichtbare en daardoor ook de meest bekende gevolgen van een beroerte. Wat zijn de zichtbare verschijnselen?

Plotseling:

kunt u uw arm of been niet meer bewegen

hangt uw mond scheef

spreekt u wartaal

ziet u dubbel of helemaal niets meer met een oog

heeft u last van hevige draaiduizelingen

krijgt u ernstige hoofdpijn

Minder zichtbare gevolgen

Vaak heeft een beroerte een groot aantal minder zichtbare gevolgen. De buitenwereld merkt ze meestal niet direct op. De partner en/of kinderen merken de gevolgen wel. Voorbeelden zijn:

vermoeidheid

concentratieproblemen

slecht kunnen plannen van de dagelijkse activiteiten

vergeetachtigheid

verandering in gedrag of karakter
Eikje, . Gezien het feit dat je een nieuwe nick hebt aangemaakt denk ik dat je het forum kent en van tevoren wel wist dat deze reacties zouden komen.. Denk dat jij klaar bent voor je volgende zet. Actie eisen, van jezelf en je man. Dit mag je niet langer samen in stand houden!

Maar toch ook nog een extra .
Misschien ben ik totaal mosterd (sorry alvast dan).

Maar naar mijn weten kun je alleen korsakov krijgen als je lang veel alcohol drinkt en daarnaast niet/weinig eet. Omdat alcohol soms verzadigend kan werken krijgen mensen vaak geen honger meer. Daardoor onstaat een vitamine b tekort waardoor korsakov kan ontstaan. Korsakov is ook bekend als alcoholdementie.
Maar als je een avond/nacht goed heb lopen drinken, is de alcohol niet uit het systeem verdwenen, het kan dus best wel zijn dat je man s morgens nog steeds een behoorlijke alcohol percentage in zijn bloed heeft.
quote:galadriel schreef op 16 januari 2012 @ 11:14:

Maar als je een avond/nacht goed heb lopen drinken, is de alcohol niet uit het systeem verdwenen, het kan dus best wel zijn dat je man s morgens nog steeds een behoorlijke alcohol percentage in zijn bloed heeft.Komt bij dat als je een frequente drinker bent, je lever schade zal hebben opgelopen (hoeft niet onherstelbaar te zijn) waardoor het lichaam er vele malen langer over doet om de alcohol af te breken (langer dan de 2 uur die er staat per glas)
quote:eikje schreef op 16 januari 2012 @ 10:40:

Nee dat klopt, op zijn werk kan ik er niet 100% zeker van zijn, maar ik denk het wel echt. Waarom? Heeft op zijn werkplek geen moment alleen? Vast wel. Geen plek om een flesje drank te verstoppen? Vast wel

Over gisterenochtend. Er was geen drank in huis. Geen enkele plek waar jij niet gekeken hebt? Onder/achter de kasten, in de plantenbak, op de gordijnrails, achter jullie bed, in een oude koffer, tussen de kleding, etc. Hij sliep de hele ochtend. Echt? Weet je zeker dat je hem zou horen als hij zo zachtjes mogelijk opstond? Weet je het heel zeker? Vanaf het moment dat hij op was heb ik hem gezien, het kan echt bijna niet. Je zegt het zelf al: Het kan 'bijna' niet. Maar alls hij een alcoholist is, dan is de kleinste mogelijkheid genoeg.

En nee, 100% kan ik het natuurlijk niet weten. Het zou kunnen dat het allemaal nog veel erger is.Inderdaad, 100% zeker kan je het nooit weten. Dus als je man alcoholist is en hij ziet er 's ochtends uit alsof hij dronken is, praat alsof hij dronken is en gedraagt zich als iemand die dronken is... Waarom is jouw conclusie dan niet: "Hij is dronken"

Even praktisch: het ontwikkelen van Korsakoff is goed tegen te gaan door gezond te eten en daarbij vitaminepillen te slikken. Dus zorg dat hij dat doet, al gooi je zo'n pil door z'n eten. Als hij eenmaal Korsakoff heeft, dan komt hij er nooit meer vanaf.
Co-verslaving
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Toch een knuf voor TO,mhet is hard allemaal.
..popcorn?
quote:eikje schreef op 16 januari 2012 @ 10:13:

Bedankt voor jullie reacties, die me overigens meteen vreselijk aan het janken maken.

Ik weet het dat het zo niet verder kan. Maar weggaan vind ik niet de oplossing, nog niet in ieder geval. Ik zal wel nog beter mijn kinderen gaan beschermen. Mijn man is het absoluut waard om voor te vechten, maar ik begrijp jullie reacties, zou ik zelf denk ik ook hebben.

Alles wat er te googlen valt over korsakov heb ik uiteraard gelezen. het meeste dan. Maar ik vind het moeilijk te rijmen met het feit dat hij zijn werk dan nog zo goed kan doen.

Ik zou heel graag ervaringsverhalen horen, het verloop. Ik weet niet eens meer of ik het zelf allemaal nog wel goed kan beoordelen.Zouden ze op zijn werk nooit iets gemerkt hebben? Als hij echt stiekem drinkt, moet dat haast wel. Rijdt hij zelf van en naar het werk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven