Inloop douche
maandag 9 januari 2012 om 09:40
Hallo,
Ik wil even weten wat jullie ervaringen zijn met een inloopdouche?
Wij hebben pas een inloopdouche laten plaatsen maar we zijn er niet tevreden mee. Het water loopt uit de inloopdouche en het wordt alleen maar erger als we er zelf ook onder staan. We hebben er eentje met een zijkantje eraan van glas. De tegels zijn al wat schuiner geplaatst waardoor het water iets beter weer terug de douche inloopt, maar toch hebben we nog een grote plas liggen buiten de douche. Niet zo heel fijn vind ik zelf. Of hebben meer mensen hier last van en hoort het zo? De aannemer kan er niets meer aan doen zegt hij..
Groetjes Shanna
Ik wil even weten wat jullie ervaringen zijn met een inloopdouche?
Wij hebben pas een inloopdouche laten plaatsen maar we zijn er niet tevreden mee. Het water loopt uit de inloopdouche en het wordt alleen maar erger als we er zelf ook onder staan. We hebben er eentje met een zijkantje eraan van glas. De tegels zijn al wat schuiner geplaatst waardoor het water iets beter weer terug de douche inloopt, maar toch hebben we nog een grote plas liggen buiten de douche. Niet zo heel fijn vind ik zelf. Of hebben meer mensen hier last van en hoort het zo? De aannemer kan er niets meer aan doen zegt hij..
Groetjes Shanna
maandag 9 januari 2012 om 10:24
quote:shannaa84 schreef op 09 januari 2012 @ 10:13:
Maar het probleem is het huis. De grond is scheef..
.
Ik ben geen bouwkundige of iets in die zin,maar elke douche,douchebak of bad hoort iets "scheef" te staan,dat heet afschot en is bedoeld om het water weg te laten lopen.
Als de vloer te vlak is gemaakt en daardoor niet genoeg afloopt (afschot dus ) kan het water ook niet snel genoeg weglopen en loopt het daardoor te veel de andere kant(en) op
Vreemd dat de aannemer de grond de schuld geeft, een douchevloer leg je aan met behulp van een waterpas,dan kan de originele vloer zog zo scheef of recht lopen, een waterpas liegt nooit.
Maar het probleem is het huis. De grond is scheef..
.
Ik ben geen bouwkundige of iets in die zin,maar elke douche,douchebak of bad hoort iets "scheef" te staan,dat heet afschot en is bedoeld om het water weg te laten lopen.
Als de vloer te vlak is gemaakt en daardoor niet genoeg afloopt (afschot dus ) kan het water ook niet snel genoeg weglopen en loopt het daardoor te veel de andere kant(en) op
Vreemd dat de aannemer de grond de schuld geeft, een douchevloer leg je aan met behulp van een waterpas,dan kan de originele vloer zog zo scheef of recht lopen, een waterpas liegt nooit.
maandag 9 januari 2012 om 10:24
Wij hadden de eerste weken ook last van de badkamer inlopend water. Inderdaad zat er een heeeleboel puin in de drain. Nadit er uit te hebben gepeuterd en met muzzle aan de slag hebben we nergens last van. En wij hebben een hele kleine inloopdouche, een heel klein wandje die ons van de badkamer scheidt en de drain niet in de opening. Ondanks al deze elementen is het dus na het opruimen van het gruis opgelost. (inmiddels gaat het een jaar goed)
maandag 9 januari 2012 om 10:44
Wij hebben een inloopdouche, zelf gemaakt,maar wij hebben ook een waterplas in de badkamer. Wij hadden dan ook geen verstand van zaken helaas, en hebben het verkeerd aangepakt, het loopt af de verkeerde kant op. En de afvoer is te ondiep.
We hebben de afvoer bij de ingang van de inloopdouche, in het loopt af naar de afvoer, die kan het water niet snel genoeg verwerken, het stroomt dus over.
Daarnaast kon het glasscherm niet goed geplaatst worden op een aflopende vloer dus de meest logische optie zou zijn, douchevloer van de inloopdouche vlak en oplopend vanaf daar... denk ik..
We hebben de afvoer bij de ingang van de inloopdouche, in het loopt af naar de afvoer, die kan het water niet snel genoeg verwerken, het stroomt dus over.
Daarnaast kon het glasscherm niet goed geplaatst worden op een aflopende vloer dus de meest logische optie zou zijn, douchevloer van de inloopdouche vlak en oplopend vanaf daar... denk ik..
maandag 9 januari 2012 om 11:17
Het glas van de inloopdouche is 1 meter.
Ik heb gezien dat de aannemer de hele tijd met de waterpas bezig was, toen hij tegels schuiner moest leggen. Er zit een klein beetje verloop in de douche. Hij loopt een klein beetje af na het rooster toe. Hij zei ja de tegels kunnen nu niet schuiner dan wat hij nu heeft gedaan. Hij kon al helemaal niet de tegels eruit halen waar het zijkantje van de douche opstaat omdat je dan hoogteverschil krijgt met de inloopdouche.
Hij gaf het huis niet alleen maar de schuld maar ook wij die onder de douche staan. Wij spetteren te veel! Ik wist natuurlijk dat het wat ging spetteren maar zo erg dat er een hele plas in de badkamer ligt..nee dat niet...
De aannemer heeft al ontzettend veel badkamers gedaan volgens recensies en foto's begrijp dus niet waarom het bij ons nu fout gaat...
Ik zal mijn vriend nog een vragen of hij goed in de drain wil kijken of er puin in ligt. Maar volgens mij had hij dat al gedaan.
Ik heb gezien dat de aannemer de hele tijd met de waterpas bezig was, toen hij tegels schuiner moest leggen. Er zit een klein beetje verloop in de douche. Hij loopt een klein beetje af na het rooster toe. Hij zei ja de tegels kunnen nu niet schuiner dan wat hij nu heeft gedaan. Hij kon al helemaal niet de tegels eruit halen waar het zijkantje van de douche opstaat omdat je dan hoogteverschil krijgt met de inloopdouche.
Hij gaf het huis niet alleen maar de schuld maar ook wij die onder de douche staan. Wij spetteren te veel! Ik wist natuurlijk dat het wat ging spetteren maar zo erg dat er een hele plas in de badkamer ligt..nee dat niet...
De aannemer heeft al ontzettend veel badkamers gedaan volgens recensies en foto's begrijp dus niet waarom het bij ons nu fout gaat...
Ik zal mijn vriend nog een vragen of hij goed in de drain wil kijken of er puin in ligt. Maar volgens mij had hij dat al gedaan.
maandag 9 januari 2012 om 12:36
quote:shannaa84 schreef op 09 januari 2012 @ 11:18:
Ik ga gelijk nu zelf even kijken met een waterpas
Leg er anders ook eens een knikker op en kijk of deze gaat rollen. Als deze niet rolt, dan is het verloop niet schuin genoeg, dan zal het water ook nooit natuurlijk afstromen.
En als het huis een bepaalde kant schuin afloopt, dan had de aannemer toch ook kunnen adviseren om het afvoerputje aan een andere kant in te bouwen?
Ik ga gelijk nu zelf even kijken met een waterpas
Leg er anders ook eens een knikker op en kijk of deze gaat rollen. Als deze niet rolt, dan is het verloop niet schuin genoeg, dan zal het water ook nooit natuurlijk afstromen.
En als het huis een bepaalde kant schuin afloopt, dan had de aannemer toch ook kunnen adviseren om het afvoerputje aan een andere kant in te bouwen?
maandag 9 januari 2012 om 16:22
@Shanna, hoe diep/breed is jullie doucheruimte dan?
Wij hebben ook een inloopdouche, die is 90 cm diep. De open kant ligt tegenover de douchekop. Hooguit paar spettertjes die buiten de douchevloer terechtkomen, vinden wij niet erg. Onze douchevloer heeft wel afschot, maar wij gebruiken sowieso de vloerwisser omdat we de douche altijd zo droog mogelijk willen achterlaten. Vind het eigenlijk geen moeite.
Wij hebben ook een inloopdouche, die is 90 cm diep. De open kant ligt tegenover de douchekop. Hooguit paar spettertjes die buiten de douchevloer terechtkomen, vinden wij niet erg. Onze douchevloer heeft wel afschot, maar wij gebruiken sowieso de vloerwisser omdat we de douche altijd zo droog mogelijk willen achterlaten. Vind het eigenlijk geen moeite.
maandag 9 januari 2012 om 16:52
De grond is scheef??? Wat een onzin.
Het is mij onduidelijk wat nou echt je probleem is, maar omdat je schrijft "het loopt eruit" ga ik er vanuit dat de vloer niet met het juiste afschot is gelegd. Je kunt dat controleren door met de doucheslang een plas water te maken aan de rand van de douche, ver van de afvoer. Het moet naar de afvoer lopen. Loopt het in plaats daarvan de douche uit dan is er maar 1 mogelijkheid: de aannemer moet de vloer van de douche opnieuw leggen. Dit is een hele domme fout van hem.
Als het wel naar de afvoer loopt maar niet snel genoeg wegloopt, dus de hele douche komt onder water te staan, dan is je afvoer te krap.
Ik ga er vanuit dat het geen spatwater is.
Het is mij onduidelijk wat nou echt je probleem is, maar omdat je schrijft "het loopt eruit" ga ik er vanuit dat de vloer niet met het juiste afschot is gelegd. Je kunt dat controleren door met de doucheslang een plas water te maken aan de rand van de douche, ver van de afvoer. Het moet naar de afvoer lopen. Loopt het in plaats daarvan de douche uit dan is er maar 1 mogelijkheid: de aannemer moet de vloer van de douche opnieuw leggen. Dit is een hele domme fout van hem.
Als het wel naar de afvoer loopt maar niet snel genoeg wegloopt, dus de hele douche komt onder water te staan, dan is je afvoer te krap.
Ik ga er vanuit dat het geen spatwater is.
maandag 9 januari 2012 om 16:53
Is ging er trouwens vanuit dat jullie gewoon een (cementen) dekvloer met tegels hebben, maar dat kan natuurlijk niet in ieder huis. Als het een houten vloer is die scheef is kan ik me voorstellen dat het minder makkelijk is om een juist afschot te bewerkstelligen. Maar daar had de aannemer dan vooraf over moeten adviseren.
dinsdag 10 januari 2012 om 16:26
Volgens de waterpas zit er een klein beetje verloop in de doucheruimte naar het doucheputje toe. De aannemer zegt als hij de tegels schuiner gaat plaatsen dat tegels eruit gaan steken ( hoekjes van tegels komen er dan bovenuit waardoor je jezelf aan kan stoten) Daarom kan er niet meer verloop in de doucheruimte worden gemaakt.
De aannemer heeft de vloer geëgaliseerd met cement, en daarop tegels geplaatst.
Het probleem is dat het water de inloopdouche uitloopt waardoor er een plas buiten de douche ontstaat. Gaan wij zelf douchen dan spettert het natuurlijk ook waardoor de plas groter wordt. Het water in de douche blijft ook liggen en stroomt niet goed terug waardoor de plas buiten de douche ook groter wordt. En wij denken ook dat het water niet genoeg snel doorstroomt door de afvoer.
Ik vind het niet erg als het een beetje nat wordt buiten de douche, maar er moet geen plas water liggen lijkt mij...De breedte van de doucheruimte is 97cm. Voor de ingang van de douche (dus net buiten de doucheruimte) liggen twee tegels daar blijft het plas water liggen dat een klein beetje nog uitstoomt. Uiteindelijk als wij onder de douche staan wordt deze plas grote en als we niet uitkijken stroomt het tot achter de badkamer door. door de spetters die vallen in de plas op die twee tegels voor de doucheruimte. Snappen jullie het nog ?
De aannemer heeft de vloer geëgaliseerd met cement, en daarop tegels geplaatst.
Het probleem is dat het water de inloopdouche uitloopt waardoor er een plas buiten de douche ontstaat. Gaan wij zelf douchen dan spettert het natuurlijk ook waardoor de plas groter wordt. Het water in de douche blijft ook liggen en stroomt niet goed terug waardoor de plas buiten de douche ook groter wordt. En wij denken ook dat het water niet genoeg snel doorstroomt door de afvoer.
Ik vind het niet erg als het een beetje nat wordt buiten de douche, maar er moet geen plas water liggen lijkt mij...De breedte van de doucheruimte is 97cm. Voor de ingang van de douche (dus net buiten de doucheruimte) liggen twee tegels daar blijft het plas water liggen dat een klein beetje nog uitstoomt. Uiteindelijk als wij onder de douche staan wordt deze plas grote en als we niet uitkijken stroomt het tot achter de badkamer door. door de spetters die vallen in de plas op die twee tegels voor de doucheruimte. Snappen jullie het nog ?
dinsdag 10 januari 2012 om 17:22
Klinkt duidelijk als te weinig afschot. En het klinkt ook duidelijk als een aannemer die zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Zijn fout, dus hij zal met een acceptabele oplossing moeten komen. Laat je eens informeren door vereniging eigen huis of door het juridisch loket. Succes!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
dinsdag 10 januari 2012 om 21:51
quote:shannaa84 schreef op 10 januari 2012 @ 16:26:
De aannemer zegt als hij de tegels schuiner gaat plaatsen dat tegels eruit gaan steken ( hoekjes van tegels komen er dan bovenuit waardoor je jezelf aan kan stoten) Daarom kan er niet meer verloop in de doucheruimte worden gemaakt.
Klinkt als onzin. Hoezo uitsteken?
De aannemer zegt als hij de tegels schuiner gaat plaatsen dat tegels eruit gaan steken ( hoekjes van tegels komen er dan bovenuit waardoor je jezelf aan kan stoten) Daarom kan er niet meer verloop in de doucheruimte worden gemaakt.
Klinkt als onzin. Hoezo uitsteken?
donderdag 12 januari 2012 om 19:42
Er is een stelregel, hoe scheef je vloer moet zijn om het water goed te laten weglopen. Zelf geen idee meer wat het precies is, maar wij zijn er ook mee bezig geweest bij het verbouwen van de badkamer. Het is zoveel cm per meter, ik dacht 1cm per meter. Aan "een beetje scheef" heb je dus niks.
Dit is ook de aannemer zijn probleem. Als de grond scheef is of je huis of wat dan ook moet hij dat ook compenseren met hoe hij de vloer van de douche legt (duh!)
Dit is ook de aannemer zijn probleem. Als de grond scheef is of je huis of wat dan ook moet hij dat ook compenseren met hoe hij de vloer van de douche legt (duh!)
dinsdag 17 januari 2012 om 15:41
Helaas niets meer van de aannemer gehoord. mijn vriend heeft gebeld en de aannemer zag geen problemen. Ik had er maar rekening mee moeten houden dat er wat water uit de douche zou lopen.Ik hoop dat hij nog iets van zich laat horen.
Met uitsteken bedoel ik dat er een puntje van de tegel bovenuit de rest van de omliggende tegels steekt. Dit is nu een heel klein beetje omdat hij een paar tegels eruit heeft gehaald en opnieuw heeft gelegd, waardoor er met de andere tegels geen aansluiting meer is. De nieuwe tegels zijn wat omhoog komen te liggen zodat er meer afschot in zit..
Met uitsteken bedoel ik dat er een puntje van de tegel bovenuit de rest van de omliggende tegels steekt. Dit is nu een heel klein beetje omdat hij een paar tegels eruit heeft gehaald en opnieuw heeft gelegd, waardoor er met de andere tegels geen aansluiting meer is. De nieuwe tegels zijn wat omhoog komen te liggen zodat er meer afschot in zit..
woensdag 18 januari 2012 om 12:42
Ik heb Bouwkunde gestudeerd en daar leer je dat het verloop (op een dak, douche bepaald de installateur) voor de afvoer van water 16 mm per strekkende meter moet zijn minimaal. Als het minder is loopt het water niet weg. En je moet natuurlijk rekening houden met eventuele "randen" van tegels in je douche daar blijft ook water opstaan, er mag dus geen verschil zijn tussen de diepte van de voegen die naar de afvoer toe lopen en de diepte van de voegen die haaks lopen.
Ik vind dat je aannemer een fout heeft gemaakt en dit moet herstellen, hij moet op de hoogte zijn van het benodigde afschot en als hij dit niet kan maken door 'het huis' of 'de tegels' (lijkt me onlogisch, maar oké) dan had hij jullie dit moeten vertellen tijdens het maken van je badkamer en wellicht samen naar een oplossing zoeken.
Overigens heeft je aannemer gewoon een prestatieverplichting door het contract wat hij met je is aangegaan en op basis daarvan kun je hem aansprakelijk stellen. Het is normaal dat water verdwijnt in een afvoerputje tenslotte, jij hoeft er geen rekening mee te houden dat hij het verkeerd aanlegt.
Ik vind dat je aannemer een fout heeft gemaakt en dit moet herstellen, hij moet op de hoogte zijn van het benodigde afschot en als hij dit niet kan maken door 'het huis' of 'de tegels' (lijkt me onlogisch, maar oké) dan had hij jullie dit moeten vertellen tijdens het maken van je badkamer en wellicht samen naar een oplossing zoeken.
Overigens heeft je aannemer gewoon een prestatieverplichting door het contract wat hij met je is aangegaan en op basis daarvan kun je hem aansprakelijk stellen. Het is normaal dat water verdwijnt in een afvoerputje tenslotte, jij hoeft er geen rekening mee te houden dat hij het verkeerd aanlegt.
donderdag 19 januari 2012 om 01:10
Jammer van het afwateringsprobleem, want ik vind inloopdouches veel veiliger en vele malen mooier en praktischer dan douchebakken/douchen in badkuip etc.
Al moet ik bekennen dat er bij de twee die ik tot nu toe heb gebruikt (in vakantieappartement en in floatcentrum) bij beiden water voorbij de afvoergoot liep...
Al moet ik bekennen dat er bij de twee die ik tot nu toe heb gebruikt (in vakantieappartement en in floatcentrum) bij beiden water voorbij de afvoergoot liep...