Geld & Recht alle pijlers

Ouder onvrijwillig onder bewind/ curatele stellen?

19-01-2012 07:25 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al eerder gepost over mijn oude vader en dat zijn zorgverleenster niet netjes bezig is ( financieel).

Bewijzen kan ik niet veel, omdat zij al mijn vaders papieren in HAAR huis heeft liggen. Mijn vader weet t allemaal niet precies, snapt er niks van, laat alles aan deze dame over.

Ik dacht een goede oplossing voor mijn vader te hebben. Ik de overboekingen doen vanuit het PGB/ priverekening ( zodat ik ook meteen via internet zicht heb op wat er zich afspeelt) en deze dame mag fijn zorg blijven verlenen. Zijn alle partijen blij, dacht ik. Voor alle duidelijkheid: Op dit moment doet deze dame alle financiele zaken voor mijn pa.

Mijn pa ging accoord.

Helaas, de hel is los gebroken. Deze vrouw heeft mijn vader overtuigd dat internetbankieren echt zoooo ingewikkeld is, dat ik dat niet kan, dat hij dan financieel in de problemen gaat komen, enz. Ze heeft een brief opgesteld naar mij, en mijn vader laten ondertekenen!!!! Tja, hij snapt niet waar het overgaat en zet zijn handtekening overal onder ( als zij hem iets voorhoudt).

Meer bewijs dat deze mevr. daadwerkelijk niet ter goeder trouw is, heb ik niet nodig.

Ik zie als enige optie mijn vader onder bewind/ curatele te laten stellen, zodat een onafhankelijke derde partij ( bureau v bewindvoering ofzo) de controle krijgt.

Nu ben ik aan het informeren geweest, en hoor dat als je zoiets wilt aanvragen, vader VRIJWILLIG door een arts/ geriater onderzocht moet worden. Als mijn vader dat al zou toestemmen, dan zal deze dame er voor zorgen dat hij toch die toestemming weer intrekt. Daar twijfel ik niet over. Ze zal er alles aan doen om mij of een ander geen inzage te verschaffen in finaciele zaken.

Dit kan toch niet mogelijk zijn? Dat dit soort dingen onder mijn neus gebeuren en ik hier niets tegen kan beginnen?! De meeste mensen die ouder zijn en waarvoor curatele aangevraagd gaat worden zullen dit wellicht toch weigeren, omdat zij zelf denken dat ze nog prima in staat zijn dingen te overzien?

Dit met deze vrouw is wel t ernstigst, maar mijn vader laat zich via de telefoon ook vanalles aansmeren. Zo is hij bijv via de telefoon ook lid geworden met tig loten van een loterij, wat hem heel veel geld kostte. Gelukkig heb ik dit voor hem na een paar maanden kunnen afzeggen ( hij had er spijt van), maar god weet wat er allemaal gebeurt waar ik niks vanaf weet...
Ongelooflijk Danayla. Kan me je vorige topic hierover nog herinneren. Succes, het gaat vast een zware dobber worden om je vader beslissingsonbekwaam te laten verklaren. Vreselijk dat er altijd weer mensen zijn die hier misbruik van maken. Dat ze zichzelf nog in de spiegel aan kan kijken...
Hoi TO,

...

Ik raad je aan om contact op te nemen met maatschappelijk werk en evt centrum voor ggz in jouw buurt.

Je vader zal een gesprek krijgen met de rechter, die bepaald of de bewindvoering gestart mag worden. Als dit zo is, kan alleen de rechter dit weer ongedaan maken, het is dus niet zo dat deze vrouw (heb je eerdere posts gelezen en wat een afschuwelijke situatie!) dit zomaar kan doen.
wellhello wijzigde dit bericht op 19-01-2012 08:08
Reden: Herkenbaarheid
% gewijzigd
This is not kosher!
komt deze mevrouw bij een organisatie vandaan? Anders daar eens gaan praten over je onderbuik gevoelens en dat je het niet eens bent met de gang van zaken.
Journalist Philip Kooke heeft hetzelfde meegemaakt met zijn vader en er een boek over geschreven. Het is helaas slecht afgelopen. Maar misschien heb je hier wat aan:

http://www.alzheimermisbruik.nl/
Kun je hierover met zijn huisarts praten? Vaak kunnen je die de goede kant ophelpen... Ik wil je in ieder geval veel sterkte wensen, wat een náre situatie!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Nog even ter aanvulling; de persoon voor wie wij dit hebben aangevraagd werd en wordt ook op een afschuwelijke manier misbruikt voor gratis kost en inwoning, drugs etc.

Ik weet er het fijne niet van bij zo'n aanvraag, maar er bestaan bepaalde teams in de ggz voor moeilijk bereikbare zieke mensen. Zij kunnen contacten gaan leggen met je vader en bekijken hoe deze vrouw het beste buitenspel kan worden gezet. Ik weet niet hoe het in jouw situatie zit, maar dit is onze ervaring.

Sterkte!

ps, ik haal mijn post weg als je het hebt gelezen ivm herkenbaarheid!
This is not kosher!
Wat een mens zeg. Kun je niets via de rechtbank doen?
Kan je helaas geen advies geven, wel een hart onder de riem steken. Dus bij deze: wat een rotmens.
Wat een goede tip van maatschappelijk werk/ ggz! Daar ga ik vandaag eens mee aan de slag!

Nee, zij is niet van een organisatie. Het is een geloofsgenote. Zo is ze bij mijn vader terecht gekomen.

Dank allemaal. Dit is zo zwaar! Het goede contact wat ik mijn hele leven met mijn vader heb gehad wordt door deze dame teniet gedaan . Deze dame schildert mij af tegen mijn vader alsof ik op zn geld uit ben, enzenz ( hij heeft niks meer.). Ergste is nog wel dat mijn vader zich ook gewoon om laat lullen door deze dame. De verhouding tussen mij/familie en mijn vader zijn op een zwaar dieptepunt ( Een ondertekende brief van je vader krijgen met daar boven ' Geachte mevr...' word je niet vrolijk van). Dat vindt hij ook heel erg, maar TOCH kiest hij de kant van deze dame ( wat kan ze goed manipuleren!!! Verder heeft ze hem zover dat hij daadwerkelijk denkt dat als zij weg valt, hij het niet overleeft!)
Wat een toestand. Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat het goed komt.
En lees vooral de medialinks van de site die ik hierboven heb gegeven. Schokkend, wat er gebeuren kan...
Lastige situatie zeg. Ik zou bijna zeggen om haar zwart af te schilderden bij de gemeenschap van hun geloof, maar als deze dame echt zo achter de ellebogen is, heeft dat alleen een averechts effect.
Dank jullie wel, allemaal!

Ik ga zeker de links lezen!

Er zou toch een verplicht traject moeten kunnen zijn voor ouderen waarbij misbruik vermoed wordt! Dat is er toch ook voor kinderen als daar een vermoeden is van misbruik/ mishandeling?!

Waarschijnlijk zijn er ook ouderen die door hun eigen kinderen misbruikt worden, hoor. Dus waarom geen ' ouderenbescherming' die een onafhankelijk onderzoek kunnen doen?
Nog steeds niets verder? Heb je nergens bewijzen in wat voor vorm dan ook dat zij er met het geld vandoor gaat? Ze kennen elkaar via de kerk? Kom je daar zelf ook? Ik zou dan eens gaan praten met de dominee. Kan het niet goedschiks dan maar kwaadschiks.
Ga met je vader naar de bank. Dan kan hij zelf zien wat er van zijn rekening is gehaald. Of laat zien (vanaf je eigen rekening) dat internetbankieren niet moeilijk is.

Sterkte!
Ik heb geen ervaring hier mee.

Ik wens je super veel sterkte en kracht toe.
Ik heb er geen ervaring mee, maar als het maatschappelijk werk niet lukt, zou ik het inderdaad eens via de kerk proberen. Of is het zo'n sektarisch genootschap dat buitenstaanders weert?
Of is het zo'n sektarisch genootschap dat buitenstaanders weert?

Ja, helaas wel! Vroeger moest ik ook mee. Dan werd er al verkondigd dat je zelfs je eigen familie niet kon vertrouwen als ze niet ' in de waarheid ' zijn. Je echte familie zijn je geloofsgenoten. Ze moen elkaar ook broeders en zusters.

Denk niet dat ik daar veel zal bereiken....
O bah. Ik heb zelf juist goede ervaringen met de kerk van mijn schoonouders, dominee die de familie echt steunde ook al komen we nooit in de kerk.
Toen ik dit onderwerp zag staan wist ik al dat het van jou was.

Hou toch eens op, met je kruistocht tegen deze 'boosaardige mevrouw'.

Je vader is heel blij met haar; je zegt zelf dat ie geen geld heeft dus daar kan ze niet op uit zijn.

En het is inderdaad een hele dobber om iemand onvrijwillig onder bewind te laten stellen. En in mijn ogen ook helemaal terecht; als kinderen iets niet zint, zou het anders wel erg makkelijk zijn om een ouder monddood en handelingsonbekwaam te laten verklaren.
Wat een rare reactie Pauline. Als deze dame het echt zo goed voor heeft met Danayla's vader, dan hield ze de zaken wel transparant. En gaf ze dus gewoon inzage. Nu houdt ze moedwillig zaken achter en daar zal ze zéker een reden voor hebben.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 19 januari 2012 @ 09:18:

Wat een rare reactie Pauline. Als deze dame het echt zo goed voor heeft met Danayla's vader, dan hield ze de zaken wel transparant. En gaf ze dus gewoon inzage. Nu houdt ze moedwillig zaken achter en daar zal ze zéker een reden voor hebben.

Geen rare reactie.

Danayla staat hier absoluut niet objectief in.

Ik denk dat het allemaal veel genuanceerder is dan het hier wordt beschreven. En de geloofsgenote schijnt, dat blijkt dan nog wel uit het betoog van TO, wél goed voor deze man te zorgen.

Alleen de financiën liggen precair.
Dat je het niet eens bent met het feit dat vader het goed vindt hoe die vrouw de dingen/zijn dingen regelt, is géén reden voor onder bewindstellen.
Nicky, volgens mij heeft vader inmiddels geen geld meer door toe doen van die vrouw. En had hij het wel. Of begrijp ik het verkeerd, TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven