Aaargh familie problemen!

24-01-2012 14:56 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik wil even mijn verhaal kwijt en weten wat jullie hier van vinden.

Mijn oma is afgelopen December geopereerd aan haar buik aorta.

Heftige operatie voor iemand van 78jaar.

Nu heeft mijn oma dus ruim twee weken in het ziekenhuis gelegen en werd er door een tante een rooster gemaakt wie wanneer en hoe laat naar oma toe mocht tijdens bezoekuren.

Dat rooster was op zich niet zo gek,aangezien oma rust nodig had/heeft.

Nu kwam oma thuis en kreeg ik tot mijn verbazing een mail met jawel een rooster.

Wie welk dagdeel bij oma is om voor haar en haar visite te zorgen.

Plus dat er eten gekookt moest worden.

Niemand is gevraagd of ze hier aan mee wilde werken. Het rooster was er ineens.

Het was een rooster van 2 weken verdeeld over ochtend,middag en avond.

Niemand was echt blij met dit rooster maar we hebben het aangekeken. Hier en daar geruild onderling(iedereen werkt,of heeft kinderen enz enz)

Mijn vriend heeft zelfs een dag vrij genomen zodat hij bij de kids kon blijven en ik voor oma kon zorgen.

Niet echt logisch toch?! maar we hebben het gedaan!

Nu was gisteren de laatste dag van het rooster.

En raad eens,weer een rooster.

Toen heb ik een sms'je naar mijn tante gestuurd, in mijn ogen heel netjes met de volgende tekst :

Hoi,

ik zag net een mailtje met een nieuw rooster.

Misschien moeten we eens wat meer vertrouwen hebben in de mensen van de thuiszorg.Hoe lang gaan we nog roosters maken?

Ik wil oma graag helpen maar niet meer volgens rooster.

Heb een gezin met twee kids en ook zo m.n. afspraken.

En ik weet dat ik niet de enige ben met een gezin,maar goed ik ben van mening dat dit niet de bedoeling is.Sorry. xxx

Toen kreeg ik de volgende ochtend(vanmorgen) een boze mail.

Waar o.a. in stond : Ik zal je uit de lijst halen,zodat je niet meer hoeft komen op te draven en hoop dat je er,als het onverhoopt verkeerd afloopt,geen spijt van krijgt.

Kon alleen maar janken en janken en janken! ben stapel gek op mijn oma! maar ik heb twee kleine kindjes

(die mogen niet mee naar oma is te druk)

Ik weet niet wat ik moet doen?! Ben ik nu zo verkeerd bezig?
Niet sms'en maar praten! Waarom nou toch altijd dit soort gevoelige dingen digitaal willen afhandelen? Bel haar op, ga er langs.

Hoe denkt de rest van de familie er over? De broers en zussen van deze tante?

Sterkte, ook met oma.
Je hebt volkomen gelijk met je reactie. Ik vind het heel raar dat er niks overlegt word. Thuiszorg is er niet voor niks.
Je hebt gelijk.

Alleen waarom nou toch per sms??
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Had nou even gebeld, dan hadden jullie gewoon kunnen overleggen en was het geen drama geworden.
Je kunt nu toch ook opbellen, dat de sms misschien verkeerd over is gekomen, en dat je beter had kunnen bellen, en dan alsnog zeggen:

'is het misschien een idee om met een aantal rond de tafel te gaan en dan een rooster te maken, in plaats van out of the blue een planning' Dan kan iedereen zijn inbreng geven en minder ongemak / ruilen etc, komt mijns inziens minder over als kritiek en toch hulpvaardig'.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Tja, juist met al die drukke schema's van eenieder is het lastig om een rooster te maken waarin met ieders wensen rekening is gehouden. Dat is ondoenlijk. De makers van het rooster rekenen er op dat er onderling geschoven wordt, wat ook gebeurt.

Iedereen heeft wel zo z'n redenen om niet te kunnen vermoed ik en het kan ook niet zo zijn dat al het werk neerkomt op de mensen die geen kinderen/werk o.i.d hebben, vind je wel?

Ik vind de toon van je sms behoorlijk aanvallend en ik kan me heel goed voorstellen dat ze zo gereageerd hebben. Ook al heb je het wellicht niet zo bedoeld, maar dat is nu immers het nadeel van digitale communicatie. Dus: ga er naar toe of bel en bespreek het als volwassen mensen.
Bellen! Nu meteen.

Straks heb je ruzie in je familie om niks.
Je hebt gelijk. Ze had ook iedereen kunnen laten intekenen en aan de hand daarvan mensen kunnen inplannen. Ik vind het flauw van haar dat ze nu net doet alsof het je niets kan schelen. Misschien is zij gewoon wat op haar teentjes getrapt omdat het voor haar gevoel lijkt alsof zij dit soort dingen moet organiseren en er verder niemand initatief neemt om dit op zich te nemen?
Dit riekt naar emotionele chantage van je tante. Ik vind het al wat dat je je de eerste 2 roosters hebt laten welgevallen.

Idd per sms is misschien wat onhandig, dus waag er nog een telefoontje aan naar je tante. Geef aan dat je waardeert dat ze het op die manier graag goed wil regelen, maar dat jullie allemaal een eigen leven hebben en dat niet zomaar kunnen voegen naar het 'familierooster'. Wees wel verder heel duidelijk dat je zelf bepaalt vanaf nu wanneer je gaat en dat thuiszorg inderdaad een prima alternatief/aanvulling is.

Sterkte!
Je hebt gelijk. En ik snap de sms wel een beetje is minder confronterend. Maar je had inderdaad wel even beter kunnen bellen. Maar zij had het met jullie moeten overleggen. Sterkte en dan vooral met je oma !!
quote:registreerjenu schreef op 24 januari 2012 @ 15:04:

Tja, juist met al die drukke schema's van eenieder is het lastig om een rooster te maken waarin met ieders wensen rekening is gehouden. Dat is ondoenlijk. De makers van het rooster rekenen er op dat er onderling geschoven wordt, wat ook gebeurt.

Iedereen heeft wel zo z'n redenen om niet te kunnen vermoed ik en het kan ook niet zo zijn dat al het werk neerkomt op de mensen die geen kinderen/werk o.i.d hebben, vind je wel?

Ik vind de toon van je sms behoorlijk aanvallend en ik kan me heel goed voorstellen dat ze zo gereageerd hebben. Ook al heb je het wellicht niet zo bedoeld, maar dat is nu immers het nadeel van digitale communicatie. Dus: ga er naar toe of bel en bespreek het als volwassen mensen.Helemaal mee eens. Via sms heb je zo snel dat dingen anders overkomen dan je bedoelt. Bel haar gewoon even of ga desnoods even op de koffie. Dan is dit vast weer de wereld uit te helpen.
Ik kreeg het mailtje gisteravond rond 22.00 dus heb gesmst.Maar eigenlijk regelen ze/we alles via de mail. Dat rooster kwam ook zonder enig overleg.

Oma krijgt thuiszorg : ochtend gewassen en in de avond ingestopt thats it!

Was voor mij erg moeilijk om nu te zeggen.

Want als je nee zegt dan krijg je dus dit

Ik heb het daar vorige week dus met mijn andere tante over gehad en die dacht er net zo over.. Nu is het zo dat ze het allemaal denken,maar niet zeggen.

Oma krijgt thuiszorg : ochtend gewassen en in de avond ingestopt thats it!

(ik loop bij een psycholoog omdat er vroeger nogal veel gebeurd is(scheiding ouders en ik onzeker ben)

Met diezelfde ooms en tantes heb ik door scheiding van mijn ouders een tijd lang geen contact gehad. mocht niet van mijn moeder.

In die tijd is mijn opa overleden ( heb ook geen afscheid van hem kunnen nemen) Wat me nog altijd dwars zit.

En dan zeggen ze ook nog dit Ik zal je uit de lijst halen,zodat je niet meer hoeft komen op te draven en hoop dat je er,als het onverhoopt verkeerd afloopt,geen spijt van krijgt.

Zo ontzettend gemeen!
Die tante van jou is wel heel brutaal, vind ik. En ik had aan dat eerste rooster al niet eens meegedaan. Niemand bepaalt voor mij wat ik wanneer doe.

Stel dat je oma nog 10 jaar leeft, gaat ze dan nog 10 jaar van jullie verlangen dat jullie haar zo vaak opzoeken/helpen?

Die visite die oma krijgt komt zelf maar van de kont om koffie te zetten. En je oma kan maaltijden bestellen via Tafeltje dekje of zoiets.

Als ze niet alleen kan zijn omdat ze dan niet genoeg zorg krijgt, dan lijkt een verzorgingshuis of verpleeghuis me een beter alternatief dan dat haar hele familie het eigen leven maar opgeeft om voor oma te zorgen.

Ik zou het haar overigens wel mondeling gezegd hebben, niet via sms. Maar goed, ze is kwaad en dat is dan maar even zo. Ik zou er persoonlijk geen woord meer aan vuil maken. Grote kans dat als je familie doorkrijgt dat jij bent afgehaakt zij hetzelfde doen. En mogelijk valt er dan met die tante te praten over een meer realistisch bezoekschema.
Zooooo, wat een naar kreng, die tante van je. Maak meteen een afspraak om dit uit te praten.

Wat een flauwekul dat er zonder overleg een rooster wordt gemaakt. Maak een afspraak dat het rooster in overleg met jullie wordt gemaakt. En inderdaad, een beetje hulp van de thuiszorg is helemaal niet verkeerd.

Ik vind het niet meer dan normaal dat als je een rooster maakt dat je iedereen vraagt wanneer ze kunnen. Mensen maar wat inplannen geeft alleen maar onrust.
Wat een strenge, voortvarende tante heb je zeg. Ik zou dit zelf trouwens via mijn ouders (heb je die nog?) hebben geregeld. Wat mij betreft is die generatie hoofdverantwoordelijk.
Ik begrijp het wel.

Maar ik snap ook dat er niet genoeg geloofd wordt in thuiszorg...en dat er eigen tijden zijn om rekening mee te houden.

Bellen!!! dat lijkt me het beste! En overleg!

Jij wilt vast aanpassingen doen als er anders geen goede oplossingen zijn? Overleg met elkander!! Oma is het zeker waard om een oplossing voor te vinden.

Als dat meer gedoe met zich meebrengt..dan maar toch? we hopen, denk ik, allemaal dat we die moeite waard zijn.
Kun je niet met je tante rond de tafel gaan zitten om er over te praten?

Heb je zelf misschien nog een idee of plan voor de zorg voor je oma?

De reactie van je tante was overdreven, al kan ik mij wel goed voorstellen waarom ze dat rooster zonder overleg heeft gemaakt.

Maak een plan van aanpak, zet daarin wat jij voor je oma kan betekenen en op welke dagen/tijden, overleg dit met je tante.

Het is voor iedereen zwaar en moeilijk, zeker met jonge gezinnen is de planning vrij lastig, daarbij komen er ook veel emoties kijken, misschien is je tante wel een beetje overspannen door al het regelwerk en de zorg voor je oma en reageerde ze daarom zo heftig.

Draai het roer om en laat zien dat je wel betrokken wil zijn, het zou zonde zijn als dit wrijving en wroeging blijft geven.
is toch vanzelfspreken dat je haar helpt?

Je kan het ook nog eens delen met anderen.

Zat mensen die het allen moeten doen EN het is tijdelijk.

Je hebt een man ook nog.

En thuishulp is geen reden om zelf niet mee te werken, dat is namelijk hele andere koek!~

Snap op zich wel dat het soms lastig is, maar probeer een beetje mee te werken. Daar heeft iedereen baat bij en knapt ze het snelst op!
Wat ik echt heel erg vind. Is dat ze weet dat jij geen afscheid hebben van je opa. En dat ze dit dan voor je voeten gooit. Echt naar. En ik wist niet dat jullie altijd dingen regelen via sms of mail. Dan sta je volledig in je recht. Succes
Wat apart trouwens, dat je kindjes hun overgrootmoeder niet mogen zien. Ze is weer thuis, er komt thuiszorg twee keer per dag, dus zo doodziek zal ze toch niet meer zijn?quote:ben stapel gek op mijn oma! maar ik heb twee kleine kindjes

(die mogen niet mee naar oma is te druk)
quote:Ksenija schreef op 24 januari 2012 @ 15:13:

is toch vanzelfspreken dat je haar helpt?

Je kan het ook nog eens delen met anderen.

Zat mensen die het allen moeten doen EN het is tijdelijk.

Je hebt een man ook nog.

En thuishulp is geen reden om zelf niet mee te werken, dat is namelijk hele andere koek!Ach, daar heb je onze bikkelharde tante weer.
Mijn tante laat trouwens meteen alles aan mijn oom over.

Heb van haar niks gehoord.

Mijn oom heeft meteen deze mail naar de hele familie gemaild :

Helaas heeft .... aangegeven dat ze een gezin en afspraken heeft en dus het rooster niet de bedoeling is.Laat thuiszorg het maar opknappen. Jammer maar zo doe je mensen kennis op.

Dit heeft hij naar de hele familie gemaild. :(
quote:leentjedb schreef op 24 januari 2012 @ 15:09:

Stel dat je oma nog 10 jaar leeft, gaat ze dan nog 10 jaar van jullie verlangen dat jullie haar zo vaak opzoeken/helpen?

Dit dus: mijn oma is dit jaar 100 geworden en mijn moeder 'dreigt' ook al jarenlang rond oma's verjaardag met 'je gaat maar gewoon, want het kan wel eens het laatste jaar zijn....' En dat dus al ruim 15 jaar....
Ik ben het echt niet met jullie eens :-)

Het kan toch niet zo zijn dat alle verzorging neerkomt op degene die toevallig geen druk schema/werk/kinderen heeft. Dat is toch niet fair, vind je wel? Omdat ik toevallig helaas geen kinderen heb, zou ik meer voor oma moeten zorgen. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Gelijke monniken gelijke kappen.

Als er geen rooster gemaakt wordt zul je zien dat er vele uren niemand voor oma komt zorgen en dat er uren zijn waarbij je elkaar in de weg loopt. En in dit vervelende geval zal één iemand hierbij de leiding moeten nemen om de boel te coördineren en daar hoort helaas ook het nemen van vervelende beslissingen bij. Zo is het nu eenmaal.

Dus als ik jou was zou ik me gewoon weer aanbieden en waar mogelijk schuiven met andere familieleden. Tevens kun je vragen tot wanneer tante denkt dat er een schema nodig is of wanneer het schema in intensiviteit kan worden teruggebracht.

Oh enne......karma!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven