Geld & Recht alle pijlers

rechten voor alleenstaande moeder inwonend bij ouders..

24-01-2012 15:23 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,,

ik zit met een probleem .. tenminste ik kom er niet meer uit.

Ik ben zelf 20 heb een dochtertje van bijna 3 , ik woon nog bij mijn moeder in ...

Ik krijg een wij uitkering dat is een bedrag van 468 euro per maand hier boven op krijg ik mijn kindgebonden budget en zorgtoeslag ..

Nu is het het volgende ik had eens een bedrag openstaan bij de belasting wat ik terug moest betalen nu hebben ze dat verekend over mijn zorgtoeslag over 2012 dus ik krjg nu nog maar 13 euro zorgtoeslag...

Ik heb zelf een aantal schulden die ik graag al wil lossen maar ik kan haas eigenlijk niet eens me zorgverzekering betalen ik ben zelf al naar de financiele winkel geweest maar die willen mij niet helpen omdat ik een te laag inkomen heb .

Nou zit ik dus in een cirkel waar ik niet uitkom de vader van die kleine heb dit jaar afstand gedaan van ze kind en die had me dochtertje eerst erkend en hoefde maar aan alimentatie een bedrag vanb 25 euro per maand te betalen en omdat hij dus nu afstaand heeft gedaan betaald hij niks meer...

Ik word eigenlijk door niks geholpen doe me best maar heb alles al geprobeerd en nu weet ik verder ook niet of ik nog op iets van een toeslag recht heb bij de belasting of dat iemand misschien iets weet hoop graag wat te horen ...

groetjes patricia
Ga de zorg in ( misschien is het opleidingsniveau te hoog) je kunt prima een bbl opleiding volgen en daarnaast dus werken voor je geld. Alleen dan moet je niveau 3 wel aankunnen, en aan je taal gebruik te zien is dit niet het geval.

Een helpende opleiding op niveau 2 kan ook nog, maarja dan verdien je ook minder. Callcenters heb je overal en een Lidl/Action/Kruidvat ook.
Kan zijn dat papa het kind nooit erkend heeft en dan heb je inderdaad geen poot om op te staan. Dan moet je hem al opsporen en een dna-test afdwingen. Ik weet niet precies hoe en of dat mogelijk is.

Ik zou me ook niet concentreren op enige inbreng van zijn kant, maar focussen op werk en opleiding.
quote:Atelier_madame schreef op 24 januari 2012 @ 15:48:

Lijkt mij beter dan dat je thuis zit, zonder een echte opleiding (bloemsierkunst is meer een gezelligheidscursus lijkt mij) zul je nooit een behoorlijke boterham verdienen.

Bloemsierkunst (Bloem&Design) is wel degelijk een vakopleiding.

Te doen op VMBO, MBO-3, MBO-4 en HBO-niveau.

En zelfs op VMBO-niveau verdien je als part-timer meer dan de uitkering die TO nu heeft.

Toegegeven dat er nu geen werk in te vinden is, ik heb zelf de HBO-variant gedaan en zit ook thuis.

Maar een diploma in een vakgebied waarin je en creatief en commercieel moet zijn is best breed toepasbaar.

Je moet het alleen wel willen vinden.....
468(Uitkering)+13(zorgtoeslag)+84(kindgebonden budget)+63(kinderbijslag)=628

Inwoning: 0

Boodschappen: 200

Zorgverzekering 110.

Overige verzekeringen: 10(inboedel en dergelijke)

Telefoon 10 (of 0 omdat je toch gebruik maakt van de vaste lijn)

628-330=298.

Maandelijks bijna 300 euro besteden aan schuldeisers is veel!!! Probeer daarmee regelingen te treffen: spreek met ze af ik betaal je het komende jaar 100 euro per maand zodat de schuld in januari 2013 is afgelost (voorbeeld). Dan heb je 200 euro per maand meer spelingsruimte.

Daarnaast kom in beweging, ga dingen ondernemen/volg cursussen/loop winkels binnen voor een baantje (al is het maar 5 uur per week voor de werkervaring..)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Mamatriesje:

realiseer je je dat per 1 juli jouw uitkering stopt of in ieder geval veel minder wordt? Het inkomen van je moeder wordt dan ook meegenomen in het berekenen van jouw uitkering. Samen mogen jullie 1350,- ongeveer netto hebben. Als je moeder dus al 1200 euro zelf verdiend dan krijg jij nog maar 150,- van de gemeente. Verdient je moeder meer dan 1350 dan krijg je helemaal niets meer.

Dus trek jezelf omhoog uit deze luie en negatieve houding en ga voor jezelf en je kind zorgen. Ga terug naar school met studiefinanciering of ga werken. Neem je leven in eigen hand!
quote:Flashy schreef op 24 januari 2012 @ 16:08:

Ga de zorg in ( misschien is het opleidingsniveau te hoog) je kunt prima een bbl opleiding volgen en daarnaast dus werken voor je geld. Alleen dan moet je niveau 3 wel aankunnen, en aan je taal gebruik te zien is dit niet het geval.

Een helpende opleiding op niveau 2 kan ook nog, maarja dan verdien je ook minder. Callcenters heb je overal en een Lidl/Action/Kruidvat ook.

ja maar die niv 2 opleiding kan wel een opstapje naar niv 3 zijn.

Ik zou alles aanpakken, achter de kassa, schoonmaken, vroegah heb ik zelfs bij de (toen nog) smith's chips ingepakt (was nog best een fijne werkgever ook, we kregen op vrijdag altijd een chipspakket mee o.a. )
En hoe kom je eigenlijk aan schulden? je gaat toch geen geld uitgeven dat je hebt... op je 17e zwanger worden is niet slim maar van een 20 jarige kun je inmiddels toch wel wat verantwoordelijkheidsgevoel verwachten. Ga werken ipv zo slachtofferig te doen! Desnoods ga je (wit!!) de thuiszorg in en poetsen bij bejaarden. Dan verdien je maar net zoveel als je uitkering, dan werk je tenminste voor je geld. En je zult zien dat als je eenmaal werkt je ook sneller ander werk kunt vinden, helemaal als je een opleiding doet waar je wel iets aan hebt.
quote:Starshine schreef op 24 januari 2012 @ 16:12:

[...]

ja maar die niv 2 opleiding kan wel een opstapje naar niv 3 zijn.

Ik zou alles aanpakken, achter de kassa, schoonmaken, vroegah heb ik zelfs bij de (toen nog) smith's chips ingepakt (was nog best een fijne werkgever ook, we kregen op vrijdag altijd een chipspakket mee o.a. )Precies! en van 3 naar 4 als dat er in zit.
quote:Flashy schreef op 24 januari 2012 @ 16:12:

En hoe kom je eigenlijk aan schulden? je gaat toch geen geld uitgeven dat je hebt... op je 17e zwanger worden is niet slim maar van een 20 jarige kun je inmiddels toch wel wat verantwoordelijkheidsgevoel verwachten. Ga werken ipv zo slachtofferig te doen! Desnoods ga je (wit!!) de thuiszorg in en poetsen bij bejaarden. Dan verdien je maar net zoveel als je uitkering, dan werk je tenminste voor je geld. En je zult zien dat als je eenmaal werkt je ook sneller ander werk kunt vinden, helemaal als je een opleiding doet waar je wel iets aan hebt.en wat ook niet onbelangrijk is: als je werkt voel je je zelfvertrouwen groeien. Van thuiszitten wordt je ook gewoon ontzettend negatief
Ik zou iets doen aan je negatieve houding en daarbij echt een cursus Nederlands gaan volgen.

Je Nederlands is echt ontzettend slecht.

De kans dat jij met jouw Nederlands een baan krijgt waarbij je moet schrijven of typen, is nihil.

En als je spreekt zoals je hier schrijft wordt het ook moeilijk.

Leer netjes schrijven en praten, dan vergroot je de kans op een baan.
Ik denk dat TO het zelf beter weet
quote:cheerlesscard schreef op 24 januari 2012 @ 16:02:

Als je ingeschreven staat voor een sociale huurwoning en die toegewezen krijgt is er een goede kans dat je bijzondere bijstand krijgt voor de borg , eerste maand huur en inrichtingskosten.

Dit met je tzt wel terugbetalen het is een renteloze lening maar dat word meteen van jouw sociale dienst afgetrokken en is een laag bedrag per maand.

Vanaf het moment dat je op jezelf woont krijg je een alleenstaande ouder uitkering.

.Topidee, iemand die niet in staat is om zichzelf een schop onder de kont te geven en in actie te komen, zelfstandig te worden, en al schulden heeft, op zichzelf gaan laten wonen. Als ik het verhaal en de reacties van TO zo eens lees, gaat dat op termijn een nog veel groter probleem worden. Snap best dat je met een kindje liever niet bij je ouders zit, maar als je zelf niet in staat bent je verantwoordelijkheid te nemen, moet je al helemaal niet op jezelf gaan wonen.
Je zit nu in een negatieve spiraal. Dit omzetten in een postieve spiraal kan niet van de een op ander dag, maar het kan wel. Begin met elke dag iets positiefs doen. Bedenk zelf waar je positieve energie van krijgt.

Doe ook elke dag een poging tot werk te krijgen. Sta je ingeschreven bij uitzendbureaus en laat je daar regelmatig je gezicht zien.

Heb je opvang voor je kindje? Als je in de avonduren en het weekend werkt krijg je vaak toeslagen.

Ga je verdiepen in opleidingen, zodat je kunt beginnen als je kindje naar school gaat.

Echt er zijn zoveel mogelijkheden, je moet ze alleen gaan zien. Laat je girlpower zien, kom stap voor stap uit je negatieve spiraal. Je moet het zelf doen! En je kunt het, dat geloof ik en dat moet je ook zelf gaan beseffen. Wees een voorbeeld voor je kind.

Maatschappelijk werk begrijp ik niet helemaal. Verklaren ze alleen de gemeente voor gek of doen ze ook echt iets voor jou?
wat ster zegt.

TO zit nu briesend van woede over die stomme mutsen hier ATWT te kijken.

Hopelijk leest een andere alleenstaande thuiswonende moeder de tips en adviezen en doet die er wel wat mee.
Ook al begin je ergens met heel simpel werk, of zelfs vrijwillig (voor korte tijd), dan kun je wel wat normen en waarden leren.

Op tijd komen, netjes spreken, etc.

Sorry, maar ik denk als jij op een sollicitatie zo praat als hier, dat ze liever iemand anders kiezen.

Bijvoorbeeld wanneer je als bloemist wilt werken, is het wel belangrijk dat je klanten netjes te woord kunt staan.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Starshine,

Ook als hij het kind niet erkend heeft zal hij alimentatie moeten betalen. Als hij ontkent dat het zijn kind is kan ze bij de rechter een dna test afdwingen. Opsporen ed kan de gemeente juist doen. Vaak gaan zij achter de alimentatie aan voor je zodat zij minder bijstand hoeven te verlenen.
quote:Turkooiss schreef op 24 januari 2012 @ 16:26:

Starshine,

Ook als hij het kind niet erkend heeft zal hij alimentatie moeten betalen. Als hij ontkent dat het zijn kind is kan ze bij de rechter een dna test afdwingen. Opsporen ed kan de gemeente juist doen. Vaak gaan zij achter de alimentatie aan voor je zodat zij minder bijstand hoeven te verlenen.okay, ik had geen idee hoe dat werkt hoor, tnx
Mamatriesje, wees blij dat je hier mensen treft die je een spiegel voorhouden en met goede adviezen komen. Doe er je voordeel mee. Je hebt niets aan mensen die met je meepraten over hoe oneerlijk het allemaal is.

Ik geloof best dat je in een moeilijke situatie zit. Maar het is niet onmogelijk om er uit te komen. Maar toon initiatief. En stel je niet op als slachtoffer. Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Zoals bloemetje77 al zegt waarschijnlijk raak jeje uitkering per 1 juli ook nog eens kwijt. Dus als ik jou was hup aan het werk.
Gewoon een baan zoeken en zorgen dat je niet nog meer kinderen krijgt waar je niet voor kan zorgen.
Schuldhulpverlening helpt niet omdat je een te laag inkomen hebt. Oké. Waarom zoek je dan geen baan zodat je meer inkomen hebt en die hulp wel krijgt? Overigens heb ik nog nooit gehoord van een schuldhulpverlener die mensen met weinig geld niet helpt. Als ze hun rekeningen helemaal niet betalen kost het de schuldeisers immers veel meer. Vreemd verhaal.
Beste mamatriesje,

bloemetje zei het ook al: vanaf 1 juli worden inwonenden kinderen met een uitkering gekort als hun ouders verdienen of ook een uitkering hebben. Daarnaast is men bezig de WIJ af te schaffen. Als een leerplichtambtenaar straks concludeert dat jij best in staat bent om een opleiding te volgen, heb je helemaal geen recht meer op een uitkering.

Daarom is het beste advies dat je hier al meerdere keren hebt gekregen: ga werken. of ga een BBL opleiding doen, dan werk je vier dagen en ga je een dag naar school.

het is altijd beter om niet afwachtend te zijn bij de gemeente, kan best zijn dat ze je uitstel van sollicitatieplicht hebben gegeven maar als jij aangeeft dat je toch ECHT wil dat ze je helpen met informatie dan doen ze dat ook wel. Bovendien is het raar dat je geen sollicitatieplicht hebt maar wel zegt dat je via de gemeente in een traject zit waar je twee dagen per week moet (leren) solliciteren.

over de alimentatie: je schrijft eerst dat de vader het kind wel erkent heeft. daarna dat hij nu afstand heeft gedaan. Dat kan helemaal niet. In Nederland is het zo geregeld dat ouders altijd allebei verantwoordelijk zijn voor hun kind. (of hij moet bij de rechtbank met DNA onderzoek hebben kunnen aantonen dat het kind niet van hem is, maar in dat geval zou er een andere vader moeten zijn) Of er wel of niet een bezoekregeling is, is daarbij niet van belang. zolang jij een uitkering hebt zal die 25 euro je niet veel kunnen schelen, want de gemeente brengt dat in mindering op je uitkering maar in principe doen ze dat ook als jij het geld helemaal niet krijgt. Dus dat zou ik nazoeken als ik jou was, mogelijk loont dat de moeite om toch achter de alimentatie aan te gaan.
quote:Soley schreef op 24 januari 2012 @ 16:22:

[...]

Topidee, iemand die niet in staat is om zichzelf een schop onder de kont te geven en in actie te komen, zelfstandig te worden, en al schulden heeft, op zichzelf gaan laten wonen. Als ik het verhaal en de reacties van TO zo eens lees, gaat dat op termijn een nog veel groter probleem worden. Snap best dat je met een kindje liever niet bij je ouders zit, maar als je zelf niet in staat bent je verantwoordelijkheid te nemen, moet je al helemaal niet op jezelf gaan wonen.

Als je thuis bij ma op je reet zit en niet gedwongn word actie te ondernemen ga je het ook niet doen.

Als iemand honger heeft leert ie wel een boterham smeren hoor, zal je nog verbazen hoe snel ze dat dan ineens wel kunnen.

Moeders klinkt nou niet echt pro actief genoeg om to iets aan te leren.

Plus haar schuldprobleem kan pas opgelost worden als ze fatsoenlijk inkomen heeft dan kan to bijv. de schuldsanering in of zelf voldoende aflossen.

Als haar moeder ook uitkering heeft en to krijgt een fatsoenlijke baan word moeders gekort, kan to dat bij gaan leggen en houd ze nog niks over om de schulden af te betalen.

Dus to zal idd uit huis moeten gaan ja.
@Mamatriesje

Waar ik altijd slecht tegen kan zijn mensen die comfortabel achterover leunen in de slachtofferrol en gaan roepen over "hun moeilijke jeugd" en "vreselijke ouders". Alsof dat een excuus is zelf niets te doen aan je huidige situatie...

Ik heb een kutjeugd gehad. En ouders waar ik niet op kon bouwen en nu nog steeds niet op kan bouwen. Ik kreeg mavo-advies op de lagere school.

Ik heb de universiteit af, zelf betaald door heel veel en hard te werken. Ik heb de stomste, slecht betaalde k-baantjes gehad die je maar kan bedenken, al die jaren. Ik heb geen schulden. Verdien inmiddels weet ik hoeveel keer modaal en woon in een erg mooi huis dat ik zelf gekocht heb. En heb een goede baan op mijn opleidingsniveau.

Het verschil tussen jou en mij is dat ik niet achter overgeleund heb en riep "iemand moet me helpen", maar het leven bij de kladden gepakt heb en mijn schouders eronder gezet heb. Zo kom je een heel eind.
Je bent nog zo jong, ga studeren. Maar dat zal al wel gezegd zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven